Jak wzmocnić zdrowie psychiczne? Jest na to 5 sposobów

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
3 lutego 2019
Jak wzmocnić zdrowie psychiczne
Fot. iStock/Sergey_Peterman – Jak wzmocnić zdrowie psychiczne
 

Współczesność narzuca konieczność dostosowania się do pewnego trybu życia. Ciągły pośpiech, nadmiar pracy,  stale napięty grafik i brak czasu na odpoczynek powodują, że codzienność czasem nas przygniata. Stajemy się  sfrustrowani, zestresowani i dopadają nas wyrzuty sumienia, nawet gdy tylko próbujemy usiąść z filiżanką gorącej kawy. Jak wzmocnić zdrowie psychiczne?

Podejmowanie się wielu obowiązków w krótkim czasie nie jest dobre ani dla organizmu, ani dla zdrowia psychicznego. Przez nadmiar obowiązków i brak możliwości realnego odpoczynku tracimy kontrolę nad samopoczuciem, poddajemy się depresyjnemu nastrojowi i poczuciu beznadziei. Żeby pomóc sobie wyjść z dołka warto wypróbować metody dostępne na wyciągnięcie ręki.  One w sposób łagodny pozwalają odzyskać kontrolę nad  zdrowiem psychicznym.

Jak wzmocnić zdrowie psychiczne

1. Otaczaj się roślinami

Nie trzeba mieszkać w środku lasu, by czerpać korzyści z otaczającej nas natury. Pielęgnowanie zielonych roślin w doniczce, spacer po parku, czy nawet nasycenie oczu widokiem w drzew pod domem, działa łagodząco. Mówi się o tym, że wystarczy przez 2 minuty patrzeć na drzewo, by psychicznie odpocząć, poczuć się lepiej. Objęcie drzewa pozwala zupełnie poczuć głębszą relację z naturą, zaczerpnąć spokoju i dobrej energii.

2. Skup się na teraźniejszości

Praktykuj uważność, czyli skupianie się na tym, co jest tu i teraz. Ciągłe rozmyślanie o przyszłości nakręca niepokój o to na co być może nie mamy wpływu. Nakręcamy negatywną spiralę myśli, która wpływa na obniżenie nastroju, co zagraża depresją. Jedno z  badań wykazało, że osoby, które ukończyły 8 tygodniowy kurs technik uważności i redukcji stresu, stały się o 10% mniej narażone na nawrót depresji, niż osoby przyjmujące wyłącznie leki przeciwdepresyjne.

3. Poświęcaj czas na hobby

Warto przypomnieć, że posiadanie zainteresowań doskonale wpływa na naszą psychikę. Czynności, które sprawiają nam autentyczną przyjemność, są zupełnie czymś innym, niż praca, którą wykonujemy wyłącznie dla zarobku. W zależności od rodzaju hobby odczuwamy wiele pozytywnych emocji: satysfakcję, radość, spokój, głęboki relaks.

4. Ćwicz

Aktywność fizyczna fantastycznie wpływa na funkcjonowanie organizmu, a także na zdrowie psychiczne. Ruch wpływa na produkcję endorfin, które poprawiają samopoczucie.

5. Sięgnij po pomoc

Nie zawsze jesteśmy w stanie poradzić sobie z problemami, które nas przytłaczają. Zwrócenie się z problemem do bliskiej osoby czy grupy wsparcia lub terapeuty powoduje, że dajemy sobie większe szanse na utrzymanie stresu w ryzach. Oswojenie tematu i wsparcie innych osób pomaga na umiejętne stawianie czoła wymagającej codzienności.


źródło:  www.menshealth.com 


Cztery fundamenty dobrego związku. To na nich wyrasta miłość

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
3 lutego 2019
Cztery fundamenty dobrego związku. To na nich wyrasta miłość
Fot. iStock/PeopleImages
 

W życiu najczęściej marzymy o tym, by mieć zdrowie. Na resztę pracujemy przez cały czas, choć nie na wszystko mamy bezpośredni wpływ. Podobnie się dzieje w związkach, które przechodzą różne etapy i zmagają się z różnymi przeciwnościami. Zarówno „zwykli ludzie”, jak i naukowcy zgadzają się z jednym — najważniejszym czynnikiem decydującym o szczęściu jest nie bogactwo, ale dobre relacje z ukochaną osobą.  Znasz cztery fundamenty dobrego związku? To na nich wyrasta miłość

Zbudowanie satysfakcjonującego związku doskonale wpływa nie tylko na samopoczucie, ale i stan organizmu. W takim przypadku my dbamy o kogoś bliskiego i ktoś dba o to, byśmy my byli zdrowi i szczęśliwi. Ważne jest, by wiedzieć, czego się wymaga i od siebie i od innych, oraz co robić, aby osiągnąć swój cel. Fundamenty dobrego związku to podstawy, każdej wartościowej relacji.

4 fundamenty dobrego związku

Żadnej długotrwałej i dobrej relacji nie da się budować bez mocnych fundamentów. Podobnie, jak trudno cokolwiek naprawiać w chwili kryzysu, jeśli nie ma na czym się oprzeć. Oto cztery podstawy, bez których nie ma szans zbudować szczęśliwej relacji.

1. Zrozumienie

Zrozumienie potrzeb, pragnień, ale i gorszych dni, wątpliwości. Gotowość otwarcia się na bliską osobę sprawia, że łatwiej jest na bieżąco wyjaśniać wszelkie niesnaski. Do lepszego zrozumienia potrzebne są dwa nieodzowne elementy — empatia i chęć wysłuchania bliskiej osoby. Dzięki temu łatwiej jest w gorszych chwilach zajrzeć w głąb drugiego człowieka i zrozumieć, dlaczego robi to, co robi, jakie ma marzenia, co sprawia ból, a co przynosi radość.

2. Wybaczenie

Puszczenie win w niepamięć daje spokój i przestrzeń, aby zrozumieć postawę drugiej osoby. Bez wybaczenia tkwimy w jednym miejscu, nie pozwalając się rozwijać relacji. Aby umieć świadomie wybaczać, trzeba pamiętać, że zazwyczaj konflikt nie wynika z chęci zrobienia krzywdy, ale z faktu, że przekonania, wartości i potrzeby rozchodzą się w tej konkretnej sytuacji. Przebaczenie jest darem, który warto ofiarować bliskiej osobie.

3. Życzliwość

Życzliwość jest niezwykle cenna w codziennym życiu. Drobne gesty, proste słowa, zwykły uśmiech stają się kluczami do poprawy relacji. Tym bardziej budując związek oparty na miłości, okazywanie życzliwości pozwoli na to, by podczas trudnych chwil, pozostać zespołem. Nawet podczas kłótni, życzliwość pozwala wspólnie szukać rozwiązania problemu.

4. Umiejętność zatrzymania się

Czasem przydarza się, że partnerzy wchodzą ze sobą w rywalizację o władzę w związku. Zaczyna się wyścig o to, kto ma rację czy lepsze plany, które przecież odnoszą się do obojga osób. I co najgorsze, trudno jest przegapić moment, gdy z pozoru nieszkodliwa rywalizacja zamienia się w ślepy pęd po władzę. Umiejętność zatrzymania się w pół kroku pozwoli przyjrzeć się sytuacji i gdy tego potrzeba, odpowiedniej reakcji.

źródło:  themindsjournal.com 

 


Siemię lniane. 9 zalet, dla których warto po nie częściej sięgać

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
3 lutego 2019
siemię lnianie
Fot. iStock/sergeyryzhov

Siemię lniane to produkt zaliczany do żywności, tzw. superfood, która wykazuje cenne właściwości dla ochrony zdrowia. Siemię lniane to nic innego jak ziarna lnu pospolitego. Można kupić je zarówno w formie zmielonej, jak i w całości.

Maleńkie ziarenka, dzięki zawartemu w nich bogactwu substancji, porównywane jest w działaniu do osłabionych nasion Chia. Wiadomo, że zawiera ono cenne składniki, takie jak: sód, potas, magnez, witaminy z grupy B, kwasy tłuszczowe omega 3, kwas linolowy, DHA i EPA, flawonoidy i fitoestrogeny, oraz dużą ilość błonnika. Są niezastąpione nie tylko podczas zaparć, więc warto dowiedzieć się o nich więcej.

Siemię lniane – 9 zalet, dla których warto po nie sięgać

1. Poprawia pracę układu pokarmowego

Siemię lniane, dzięki wyżej wspomnianemu błonnikowi, jest niezastąpione przy regulacji pracy układu pokarmowego. Bardzo dobrze sprawdza się podczas zaparć, nieżytu żołądka, zgagi oraz różnego typu problemów trawiennych. Napęczniałe ziarna wydzielają gęsty śluz, który delikatnie otacza przewód pokarmowy, łagodząc podrażnienia. Wysoka zawartość błonnika sprawia, że przyspiesza pracę układu pokarmowego, ale zażywając siemię należy pamiętać o piciu odpowiedniej ilości płynów. Nadmiar błonnika i niedobór wody może spotęgować problemy z zaparciami. Uwaga! Osoby cierpiące na chorobę Leśniowskiego-Crohna nie powinny spożywać siemienia, ze względu na jego właściwości przeczyszczające.

2. Wspiera odchudzanie

Te niepozorne ziarenka są cenną pomocą podczas odchudzania. Wysoka zawartość błonnika powoduje, że pęcznieje on w żołądku i na dłużej przynosi uczucie sytości. Nie powoduje gwałtownych wahań cukru we krwi, a w efekcie mniej podjadamy. Warto spożywać nasionka na pół godziny przed posiłkiem, aby zahamować apetyt.

3. Obniża cholesterol

Błonnik w siemieniu lnianym pomaga obniżyć poziom cholesterolu we krwi. Szczególnie powinny docenić to osoby, którym zagraża miażdżyca.

4. Obniża poziom cukru

Siemię lniane jest polecane osobom cierpiącym na cukrzycę typu 2, ponieważ ma dobroczynny wpływ na regulowanie poziomu cukru we krwi.

5. Chroni serce

Kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3 chronią układ krążenia, zapobiegają miażdżycy naczyń krwionośnych i zawałowi mięśnia sercowego.

6. Wzmacnia układ nerwowy

Zarówno zawartość witaminy B oraz kwasów omega-3 wpływa dobroczynnie na układ nerwowy. Siemię lniane chroni nerwy oraz wpływa na prawidłową pracę mózgu. Działa także przeciwdepresyjne.

7. Zapobiega nowotworom

Siemię lniane jest często stosowane w profilaktyce przeciwnowotworowej. Malutkie ziarenka posiadają wiele przeciwutleniaczy (m.in. lignany) chroniących komórki organizmu przed uszkodzeniami, które mogą powodować rozwój nowotworów (szczególnie rakowi piersi i jelita grubego). Antyoksydanty zapobiegają również przedwczesnemu starzeniu.

8. Działa przeciwzapalnie

Obecny w siemieniu kwas alfa linolenowy zmniejsza stan zapalny w organizmie. Wiele osób sięga po nie wspomagająco w leczeniu reumatoidalnego zapalenia stawów, tocznia czy łuszczycy.

9. Stosuje się go przy suchym kaszlu i problemach z gardłem

Siemię lniane pęczniejąc wydziela śluz, który podczas wypijania pokrywa łagodzącą otoczką obolałe gardło. Wywar z siemienia jest także wykorzystywany w przypadku męczącego suchego kaszlu oraz towarzyszącej mu chrypce.

Aby skorzystać z dobrodziejstwa płynącego z siemienia, można przygotować napar. Łyżeczkę ziarenek należy zalać połową szklanki gorącej wody i najlepiej zostawić na noc. Przy zaparciach warto wypić rano po przebudzeniu lub popijać w ciągu dnia. Natomiast mielone siemię lniane można dorzucać do sałatek, jogurtów czy musli. To dobry dodatek do pożywnego śniadania.

źródło:  krokdozdrowia.com , bonavita.pl 


Zobacz także

Woda idealna dla dzieci i karmiących mam. Akvile spełnia najwyższe wymagania

Co robi z nami wstyd

Powiedz mi czego się wstydzisz, a powiem ci kim jesteś. Co robi z nami wstyd?

7 rzeczy, które muszą usłyszeć dzieci rozwiedzionych rodziców