Choroby Zdrowie

Płaczliwość, zaparcia i spadek libido to tylko ułamek „przyjemności” przed okresem. Co jeszcze w pakiecie dla kobiet ma PMS i jak sobie z tym radzić?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
3 grudnia 2021
Objawy PMS
Fot. iStock
 

Objawy PMS potrafią dać w kość wielu kobietom. I to tak bardzo, że czasem aż trudno wstać z łóżka i nawet drobnostka potrafi wzruszyć do łez lub wyprowadzić z równowagi. Oczywiście nie każda z nas tak ma, ale nie da się przemilczeć faktu, że zespół napięcia przedmiesiączkowego dotyka ogrom kobiet i nie jest to dla nich sprzyjający czas. Jakie objawy ma PMS i jak sobie z nimi radzić?

Czym jest PMS (zespół napięcia przedmiesiączkowego)?

Zespół napięcia przedmiesiączkowego, czyli PMS (ang. Premenstrual Syndrome) jest zespołem objawów fizycznych i/lub psychicznych oraz emocjonalnych, które zazwyczaj występują na kilka dni przed końcem cyklu miesiączkowego. Aby mówić o PMS, objawy muszą pojawiać się regularnie w każdym cyklu. Równie ważne jest wykluczenie istnienia chorób, które mogą wywoływać dolegliwości mylone z zespołem napięcia przedmiesiączkowego. Istnieje prawdopodobieństwo, że tendencja do PMS jest dziedziczna.

Istnieje nieformalny podział specyficznych objawów występujących przed miesiączką, na zespół napięcia przedmiesiączkowego (PMS) i przedmiesiączkowe zaburzenia dysforyczne (PMDD). Przedmiesiączkowe zaburzenia dysforyczne obserwuje się u około 3–5% kobiet w wieku reprodukcyjnym i dotyczą odczuwania dolegliwości psychicznych.

Objawy PMS

Fot. iStock/Objawy PMS

Objawy PMS — przyczyny dolegliwości 

Na występowanie objawów PMS wpływa poziom progesteronu oddziałującego na pracę jajników, oraz estradiolu wpływającego na serotoninę i kwas gamma aminomasłowy (GABA), będące neuroprzekaźnikami. Objawy PMS charakterystyczne są dla kobiet w wieku rozrodczym, nie odnotowuje się ich natomiast w trakcie ciąży, oraz u dziewczynek przed okresem dojrzewania i pań po menopauzie. Objawy PMS w najbardziej dokuczliwy sposób dotykają kobiety w 2. i 3. dekadzie życia. Częściej skarżą się na nie kobiety cierpiące z powodu nadwagi, prowadzące bierny tryb życia. Z kolei rzadkością jest PMS u kobiet stosujących antykoncepcję hormonalną.

Statystyki określają, że u ok. 75% kobiet występują różne dolegliwości, natomiast u około 40% z nich obserwuje się pełnoobjawowy PMS. Ryzyko wystąpienia PMS zwiększa także:

  • przewlekły stres;
  • niewłaściwa dieta, z dużą ilością soli;
  • nadużywanie alkoholu,
  • wypijanie dużej ilości kawy (kofeina);
  • palenie tytoniu.

Objawy PMS 

Objawy PMS bywają różnorodne, praktyczne u każdej kobiety mogą występować w innym natężeniu. Dotyczą zarówno strony  fizycznej, jak i psychicznej. Według badaczy zarejestrowano ok. 150 różnych objawów towarzyszących PMS.

Objawy PMS

Fot. iStock/Objawy PMS

Objawy PMS natury psychicznej:

W przebiegu PMS mogą pojawiać się:

  • zmienne nastroje,
  • irytacja,
  • złość,
  • apatia,
  • uczucie przytłoczenia,
  • tendencja do łez,
  • odczuwanie głębokiego smutku,
  • stany depresyjne,
  • obniżenie poczucia własnej wartości,
  • problemy ze snem.

Objawy PMS — dolegliwości fizykalne

Do objawów fizykalnych PMS zaliczamy:

Jak łagodzić objawy PMS?

Objawy PMS potrafią być bardzo dokuczliwe, do tego stopnia, że utrudniają normalne funkcjonowanie już na kilka dni przed miesiączką. Na szczęście jest kilka sposobów na łagodzenie objawów PMS, z których warto skorzystać. Każdy organizm może zareagować na poszczególne z nich inaczej, dlatego nie ma innego wyjścia, jak samodzielnie sprawdzić ich skuteczność.

Objawy PMS

Fot. iStock/Objawy PMS

Właściwa aktywność i odpoczynek

U wielu kobiet miarkowana aktywność fizyczna łagodzi przykre objawy PMS, dzięki zwiększaniu wydzielania endorfin w organizmie. Endorfiny chronią przed konsekwencjami podwyższonego stężenia kortyzolu (hormonu stresu). Wyrzut endorfin po ćwiczeniach poprawia nastrój, dodaje energii, uodparnia na ból. Szczególnie służą na początek dziedziny takie jak: pływanie, stretching, czy joga.

Poza czasem na umiarkowaną aktywność fizyczną znajdź również czas na ulubioną formę relaksu. Odstresuj się i zwolnij, poświęć sobie czas. Nadmiar stresu pogłębia dokuczliwe objawy i obniża samopoczucie. Odpowiednio długi sen nie tylko dobrze wpływa na wygląd, ale pozwala na nabranie sił na cały dzień.

Zmiany w diecie

Przy problemach z PMS warto zrezygnować z palenia tytoniu, ograniczyć alkohol, colę i kawę. Trzeba również przyjrzeć się diecie, szczególnie ilości spożywanej soli. To właśnie zatrzymuje wodę w organizmie, przez co powstają dokuczliwe obrzęki. Poleca się moczopędne owoce i warzywa, takie jak: ogórek, seler naciowy, natka pietruszki, arbuz, melon czy ananas. Bardzo pomocna w usuwaniu obrzęków jest herbatka z pokrzywy oraz skrzypu polnego.

Jeśli objawy PMS to problemy trawienne i zdjęcia, konieczne są dalsze zmiany w diecie. Przede wszystkim należy wykluczyć z niej produkty wzdymające (np. fasola, kapusta, brukselka, cebula, śliwki, mleko, sery pleśniowe). Aby pozbyć się wzdęć, można pomóc sobie dostępnymi bez recepty preparatami z simetikonem i dimetikonem, oraz herbatką z kopru włoskiego. Delikatny masaż brzucha może być doskonałym pomysłem na złagodzenie  bólu brzucha i pozbycia się gazów.

Pomoc z apteki

Składniki takie jak magnez, witamina D, witamina B6, omega-3 łagodzą objawy PMS, co potwierdzają różne badania. Czasem wprowadzenie zmian do samej diety nie rozwiązuje problemu i trzeba sięgnąć po preparaty z apteki. Ważne, by zawierały one:

  • Witaminę D na dobre samopoczucie.
  • Witaminę B6 wpływającą na właściwy poziom estrogenów jak i progesteronu.
  • Magnez dla dobrej pracy układu nerwowego.
  • Kwasy omega-3  na nerwowość, odczuwanie lęku, problemy z koncentracją, bóle głowy.
  • Olej z nasion wiesiołka łagodzący objawy PMS, co również potwierdziły badania.
  • Dziurawiec jako zioło lecznicze w przebiegu PMS.

Objawy PMS można łagodzić również przez zastosowanie dwuskładnikowych tabletek antykoncepcyjnych, co zazwyczaj polecane jest pacjentkom w danym czasie nieplanującym zajścia w ciążę. O tej możliwości warto porozmawiać na wizycie w gabinecie ginekologicznym.


źródło:  www.mp.pl

Choroby Zdrowie

Szczęście nigdy nie przychodzi do tych, którzy nie doceniają tego, co mają

Małgorzata Ohme
Małgorzata Ohme
3 grudnia 2021
 

Pewnie każdy z nas ma własną definicję szczęścia. Dla jednych szczęście to możliwość spędzenia wolnego czasu z książką i kubkiem ciepłej herbaty, dla innych szczęście to miłość i obecność bliskich. Nigdy nie wiadomo, co namw duszy gra” i jakie pragnienia są najważniejsze. Czy istnieją jednak jakieś uniwersalne czynniki, które podnoszą nasz poziom osobistej satysfakcji? Od czego zależy nasze szczęście? Podpowiem 😊

Wykorzystuj „małe szanse” każdego dnia

To najlepszy sposób, aby zmierzyć się z każdym problemem, pokonać strach i podejmować największe wyzwania życiowe. Masz dokładnie tyle szans w życiu, ile chcesz. Nigdy nie pozwól, aby twój strach decydował o twojej przyszłości.

Nie martw się o to, co myślą o tobie inni

Piękne życie to spędzanie czasu z samą sobą, radość z tego, kim jesteś i niemartwienie się małostkowymi osądami. Nie potrzebujesz niczyjej zgody, aby być szczęśliwym lub podążać za swoim sercem. Ignoruj sukcesy i osiągnięcia innych. Pokonuj własne ograniczenia, nie ścigaj się z innymi.

Inwestuj w siebie

Na tym świecie jest tylko kilka osób, które pozostaną w 100% wierne tobie, a TY powinnaś być jedną z nich. Nazwij swoje potrzeby, inwestuj w edukację, zdrowie i szczęście – codziennie. Stwórz życie, z którym dobrze czujesz się w środku, a nie takie, które wygląda dobrze na zewnątrz.

Stwarzaj sobie możliwości

Jeśli naprawdę czegoś pragniesz, udowodnij to. Sukces będzie twój, gdy uczynisz swoje cele priorytetem.

Kochaj to, co robisz

Nie obwiniaj innych za swoje niepowodzenia. Nie mów: „zrobię to jutro”. Po prostu zacznij działać. Od razu.

Musisz popełniać błędy i czasami czuć się jak głupiec

Czasami musisz stracić coś cennego, aby zyskać coś bezcennego. Nigdy nie żałuj swoich błędów i porażek, ponieważ to one dały ci siłę. Ten, kto upada i wstaje, jest o wiele silniejszy niż ten, który nigdy nie upadł.

Nie rozmyślaj o przeszłości

Historia twojego życia ma wiele rozdziałów. Jeden zły rozdział nie oznacza końca świata. Przestań go ponownie odczytywać i odwróć stronę. Przeszłość Cię doświadczyła, ale to swoją przyszłość budujesz i tylko na niej powinnaś się skupić.

Nie użalaj się nad sobą

Czasem jest bardzo ciężko, ale nigdy nie jesteś w tym sama. Poradzisz sobie lepiej, niż Ci się wydaje. Najsilniejsi, najszczęśliwsi, odnoszący największe sukcesy ludzie wiedzą, że czasem trzeba odpuścić lub poprosić o pomoc.

ilustracja: Katarzyna Laskowska

Warto walczyć do końca, w co wierzysz

Wielka siła pochodzi z pokonywania tego, co inni uważają za niemożliwe. Czasami trzeba przegrać bitwę, aby wygrać wojnę.

Bądź cierpliwa

Nie spiesz się. Kiedy nadejdzie odpowiedni czas, „to” się wydarzy.

Musisz przejąć kontrolę nad swoimi myślami, zanim one przejmą kontrolę nad tobą.

Nie musisz być zawsze pozytywna

Szczęście jest w sercu i umyśle, nie w przypadkowych okolicznościach. Piękne rzeczy dzieją się, gdy dystansujesz się od negatywnego myślenia. Nie zawsze jest to możliwe. Nie zmuszaj się, zaczekaj na lepszy moment.

Poświęcaj swój czas odpowiednim osobom

A jeśli wiesz, że ludzie wokół ciebie nie są odpowiednimi ludźmi, musisz zmienić ludzi wokół siebie. To nie jest łatwe, ale warto. Nie spodziewaj się pozytywnych zmian w swoim życiu, jeśli otoczysz się negatywnymi ludźmi.

Broń siebie i tego, co dla Ciebie najważniejsze

Niektórzy ludzie zrobią wszystko dla własnej korzyści kosztem innych – przepychają się, zastraszają, umniejszają, wpędzają cię  w poczucie winy. Nie akceptuj takiego zachowania. Nie pozwól ludziom cię wykorzystywać.

Musisz wybaczyć wszystkim, którzy cię skrzywdzili

Umiejętność wybaczania nie może być mylona ze słabością ani przebaczeniem dla akceptacji. Chodzi o to, że chowanie urazy jest przeszkodą na drodze do szczęścia. Pamiętaj, że nie wybaczasz ludziom, ponieważ jesteś słaby. Wybaczasz im, ponieważ jesteś wystarczająco silny, by wiedzieć, że ludzie popełniają błędy.

Pomagaj innym

Nigdy nie jest tak, że nie możesz się podzielić, tym, co masz.

Bądź uważna

Kiedy życie jest dobre, ciesz się nim po prostu. Nie goń za lepszym. Szczęście nigdy nie przychodzi do tych, którzy nie doceniają tego, co mają.

Mam nadzieję, że mój planer natchnie Was do zmian, które będą początkiem Waszego dobrego życia!


Choroby Zdrowie

Siarka – pierwiastek życia, gwarant pięknej skóry, włosów i paznokci. Po czym można rozpoznać niedobór siarki?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
3 grudnia 2021
Siarka
Fot. iStock

Siarka (S) w organizmie człowieka występuje w każdej komórce. Dzięki niej skóra wygląda zdrowo, włosy i paznokcie są mocne, odporniejsze na uszkodzenia. Bez niej nie ma zdrowych stawów i dobrze funkcjonującej wątroby. Jaką rolę pełni siarka w organizmie, jak rozpoznać jej niedobór i w jaki sposób uzupełniać ten życiodajny pierwiastek.

Siarka — pierwiastek życia

Siarka (S, łac. sulphur) to pierwiastkiem przybierający żółty kolor. Stanowi ona jeden z najważniejszych z makroelementów budujących organizm człowieka. Wchodzi w skład każdej komórki, jest konieczna do prawidłowego przebiegu różnych reakcji w organizmie. Znajdziemy ją w wielu białkach, obecna jest w składzie m.in.: koenzymu A, biotyny, insuliny, mukopolisacharydów, sulfolipidów, tiaminy oraz kwasu liponowego. Bierze udział w reakcjach utleniania i redukcji, wpływa na przepuszczalność błony komórkowej, stabilizuje cząsteczki białka. Siarka jest także podstawowym składnikiem keratyny budującej skórę, włosy i paznokcie, oraz kolagenu, wpływającego na młody wygląd skóry.

Siarka

Fot. iStock/Siarka

Siarka nie kumuluje się w organizmie, ponieważ wydalana jest  z moczem. Wchłaniana jest głównie z białek w postaci aminokwasów siarkowych lub też z połączeń z żelazem. Mimo iż jest jej niewiele w organizmie, jak widać wpływa ona na ogół jego funkcjonowania.

Siarka organiczna

Siarka organiczna (MSM, czyli metylosulfonylometan) jest formą siarki, która bardzo dobrze wchłaniana jest przez organizm. Znajdziemy ją w naturalnych produktach spożywczych, takich jak: pomidory, kukurydza, herbata i kawa.

Siarka — zastosowanie dla urody 

Prawidłowy poziom siarki w organizmie konieczny jest dla zachowania zdrowej skóry, włosów i paznokci. Wspiera przebieg procesie regeneracji naskórka, wpływa na zahamowanie procesów starzenia się skóry. Stanowi cenne i skuteczne wsparcie w leczeniu dokuczliwych stanów zapalnych skóry, takich jak: trądzik, atopowe zapalenie skóry, łuszczyca, egzema.

Siarka jest także podstawowym składnikiem kreatyniny oraz kolagenu, białek budujących skóry, włosów i paznokci, w związku z tym odpowiada za ich kondycję i działa na nie leczniczo i odżywczo. Siarkę znajdziemy w składzie szamponów do włosów tłustych i z łupieżem. Koi skórę głowy skłonną do podrażnień.

Lecznicze kąpiele siarczkowe

Z powodu leczniczych właściwości siarka stosowana jest chętnie w leczniczych kąpielach (w balneologii). Siarka wykazuje działanie antybakteryjne, przeciwpasożytnicze i przeciwgrzybicze skóry. Działa złuszczająco, uspokaja skórę, poprawia skuteczność przenikania odżywczych substancji ze stosowanych kosmetyków do głębszych warstw skóry. Po kapeli z siarką sucha skóra staje się miękka. Ponadto kąpiel w wodzie siarczkowej koi bóle związane z chorobami reumatologicznymi, łagodzi dolegliwości układu pokarmowego, oddechowego.

Siarka

Fot. iStock

Siarka na reumatyzm i zdrowy kręgosłup

Ten powszechnie występujący w organizmie pierwiastek jest niezbędny dla zdrowia stawów. Wchodzi w skład błon maziowych, mazi stawowej, jest budulcem dla chrząstki. Prawidłowy poziom siarki jest gwarantem elastyczności stawów i odporności na przeciążenia, umożliwia regenerację ubytków pojawiających się w obrębie chrząstek stawowych i więzadeł. Jest cenioną pomocą w leczeniu zwichnięć, oraz wsparciem po operacjach ortopedycznych. Ponieważ siarka znana jest z działania przeciwzapalnego, jest ceniona w stanach pourazowych, w przypadku schorzeń takich jak: dna moczanowa, reumatoidalne zapalenie stawów, rwa kulszowa.

Siarka odtruwa wątrobę

Ten pierwiastek życia pełni także nieco mniej oczywiste funkcje, takie jak odtruwanie wątroby i usprawnianie usuwanie szkodliwych substancji z organizmu. Siarka detoksykuje wątrobę poprzez wiązanie nikotyny i metali ciężkich w związki, zwiększa również wydzielanie kwasów żółciowych, neutralizuje toksyny wydzielane przez nadmiernie namnażające się grzyby.

Objawy niedoboru siarki

Niedobór siarki szybko uwidacznia się przede wszystkim w gorszej kondycji włosów, które tracą połysk i miękkość, zaczynają wypadać. Przy niedoborze siarki paznokcie częściej się łamią, a skóra traci ładny wygląd, jędrność, szybciej się starzeje. Niedobór siarki można rozpoznać po bardzo charakterystycznym znaku, czyli obecności ciemnego pierścienia widocznego na brzegu tęczówki oka.

Zbyt mała ilość siarki w organizmie powoduje pogorszenie nastroju, pojawienie się niepokoju, odczuwanie przewlekłego zmęczenia. Często też przy jej niedoborze dochodzi do niedoboru innych ważnych dla zdrowia minerałów, których wchłanianie uzależnione jest od tego życiodajnego pierwiastka.

Najczęściej niewystarczającą ilość siarki w organizmie powodują błędy dietetyczne, ale wpływ na to mają również choroby, jak np. uszkodzenie wątroby, nowotwory, reumatoidalne zapalenie stawów, choroba wieńcowa.

Źródła siarki

Siarka wchłaniana się głównie z białek pod postacią aminokwasów siarkowych lub połączeń z żelazem. Ponieważ nie ustalono dziennego zapotrzebowanie na siarkę, uważa się, że pokrycie dziennego zapotrzebowania na białko, pokryje jednocześnie zapotrzebowanie na siarkę.

Siarka

Fot. iStock/Siarka

Siarkę można dostarczać do organizmu na różne sposoby. Najbardziej istotna jest dieta, w której nie brakuje źródeł siarki:

  • mięsa i podrobów, jaj, mleka;
  • cebuli i czosnku;
  • warzyw takich jak: groch, kapusta, kalafior, brokuły, karczochy, chrzan, rzodkiewka, rzepa, rzeżucha;
  • owoców: truskawki, morele, awokado.

Jeśli sama dieta nie wystarczy siarkę można suplementować dzięki preparatom witaminowym dostępnych w aptekach. Związki siarki działające od zewnątrz na skórę znajdziemy także w dermokosmetykach do wymagającej i problematycznej skóry. Również wspomniane wcześniej kąpiele siarczkowe pozwalają wyrównać deficyty siarki w organizmie.

Czy siarkę można przedawkować?

Na szczęście nie. Jest ona w organizmie wiązana w związki i wydalana przez układ moczowy, więc przedawkowanie tego pierwiastka nie stanowi zagrożenia dla zdrowia.


źródło: www.poradnikzdrowie.pl

Zobacz także

Naukowcy wyliczyli, ile czasu trzeba leżeć w wannie, żeby schudnąć. Tak, to możliwe!

jojo

EFEKT JOJO. Jak go uniknąć?

Świeca wzmocni brzuch