Choroby Psychologia Zdrowie

Objawy depresji – tych sygnałów alarmowych nie wolno ignorować

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
11 marca 2021
Objawy depresji - psychiczne, neurologiczne, somatyczne
Fot. iStock
 

Objawy depresji mogą być różne, nie zawsze takie, z jakimi to zaburzenie jest powszechnie kojarzone. Depresja to coś więcej, niż tylko odczuwanie smutku i chęć przebywania w samotności. Często osoby z depresją wyglądają na zadowolone z życia, ale to jedynie pozory. Kiedy cierpi dusza, także ciało daje znać, że coś złego się dzieje. Jak rozpoznać objawy depresji?

Objawy depresji

Według statystyk Według Światowej Organizacji Zdrowia depresja jest najczęściej spotykanym zaburzeniem psychicznym na świecie, oraz częstą przyczyną niezdolności do pracy. W ciągu całego życia cierpi z jej powodu kilkanaście procent światowej populacji osób dorosłych, z czego połowa spełnia kryteria depresji umiarkowanej lub ciężkiej. Kobiety z tym problemem zmagają się dwa razy częściej niż mężczyźni. Wiadomo także, że depresja częściej pojawia się u osób, u których w rodzinie występowały tego typu zaburzenia.

Objawy depresji - psychiczne, neurologiczne, somatyczne

Fot. iStock/Objawy depresji

Mówiąc o depresji zazwyczaj oczami wyobrazi widzimy osobę przygnębioną, smutną, bez energii i uciekającą od spotkań towarzyskich. W rzeczywistości depresja może mieć tak wiele twarzy, że nie da się stworzyć jednego wzorca dla osoby cierpiącej na depresję. Może to być młoda osoba wyglądająca na duszę towarzystwa, która w samotności zrzuca maskę, cierpiąc bez świadków. Może to być także osoba, której zachowanie w wyraźny sposób manifestuje problem z depresją. Nie ma jednego schematu, dlatego tak ważne jest, by zwracać uwagę na niepokojące objawy, które mogą być spowodowane depresją.

Objawy depresji — psychiczne i neurologiczne

Każdy wielokrotnie doświadcza negatywnych emocji w swoim życiu, natomiast nie każdy będzie cierpiał na depresję. Aby mówić o depresji, stanom obniżonego nastroju muszą towarzyszyć także objawy takie jak np.: brak energii, niemożność odczuwania radości, niska ocena własnej wartości. Stan ten musi trwać dłużej niż 2 tygodnie, by mówić o depresji. Jakie objawy psychiczne i neurologiczne daje depresja?

Fot. iStock/Objawy depresji

Psychiczne i neurologiczne objawy depresji. Zaliczamy do nich m.in.:

  • Przenikliwe uczucie smutku — depresja charakteryzuje się odczuwaniem przytłaczającego smutku, poczucia żalu lub straty, które utrudnia codzienne funkcjonowanie. Trudno ukoić czy uciec myślami od tych uczuć, które stają się dominujące i wypierają inne uczucia.
  • Odczuwanie lęku  zaburzenia lękowe mogą towarzyszyć depresji, jako odpowiedź na towarzyszący jej stres. Odczuwanie lęku może być na tyle silne, by spowodować problemy ze strony organizmu, takie jak np. bóle głowy i brzucha, bezsenność.
  • Poczucie bezsensu — objawy depresji mogą przybrać postać poczucia niechęci do aktywności i zrezygnowania. Mogą pojawić się urojenia depresyjne wpędzające w odczuwanie poczucia winy, braku perspektyw, bycia skazanym na porażkę, bez szans na szczęście. Przy nasilonym poczuciu bezsensu mogą pojawić się myśli o śmierci, także samobójcze. Pojawienie się takich myśli wymaga konsultacji u psychiatry.
  • Bezsenność — problemy mogą dotyczyć zarówno momentu wyciszenia i zasypiania, jak i wybudzania się w środku nocy. W cięższych przypadkach depresji po nocnym wybudzeniu osoba cierpiąca na nią nie jest w stanie już zasnąć. Warto również wiedzieć, że bezsenność nie tylko jest objawem depresji, ale także zwiększa czterokrotnie ryzyko jej pojawienia się.
  • Problemy z koncentracją — w przypadku depresji może dochodzić do zaburzenia koncentracji uwagi. Również funkcje poznawcze oraz pamięć mogą ulec pogorszeniu.
  • Zaburzenie libido — osoby cierpiące na depresję mogą odczuwać zaburzenia libido, które mogą obejmować zupełny brak zainteresowania seksem. To działa także w drugą stronę, bowiem zaburzenia libido mogą wpływać na poczucie wartości, atrakcyjności, i prowadzić do rozwinięcia się depresji.
  • Dobowe wahanie samopoczucia — zauważono, że pacjenci cierpiący na depresję zazwyczaj gorzej czują się w godzinach porannych i południowych, natomiast w godzinach wieczornych samopoczucie jest nieco lepsze.
Objawy depresji - psychiczne, neurologiczne, somatyczne

Fot. iStock/Objawy depresji

Objawy depresji ze strony ciała (somatyczne)

Objawy depresji, zarówno fizyczne, jak i psychiczne, mają charakter nawracający i przewlekły. Depresja odbija się także na zdrowiu, gdyż obciążona psychika obniża jakość życia osób chorych, powodując pogłębiające się negatywne zmiany w organizmie. W przebiegu depresji może pojawiać się:

  • Ból ciała — u osób cierpiących na depresję pojawia się ból całego ciała, lub np. pleców, czy w klatce piersiowej, który nie ma uzasadnienia  w urazie czy chorobie. W przypadku depresji stwierdza się u chorych obniżoną tolerancją na ból.
  • Brak energii chroniczne zmęczenie i brak energii mogą być spowodowane depresją. Przewlekłe zmęczenie i brak sił bywają powodem pozostawania w łóżku, odbierając osobom cierpiącym chęć do działania.
  • Problemy trawienne — układ pokarmowy jest wyjątkowo wrażliwy na stres i inne negatywne emocje, które towarzyszą depresji. Mogą się w związku z tym pojawiać zaparcia i biegunki, wzdęcia, nudności, skurcze i ból brzucha.
  • Brak apetytu — osoby cierpiące z powodu depresji często nie mają apetytu, ponieważ jedzenie przestaje sprawiać przyjemność. Z brakiem apetytu może się wiązać chudnięcie.
Objawy depresji - psychiczne, neurologiczne, somatyczne

Fot. iStock/Objawy depresji

Objawy depresji a wpływ na ryzyko rozwoju przewlekłych chorób

Depresja może prowadzić do rozwinięcia się poważnych chorób zagrażających zdrowiu i życiu. Dzieje się tak ze względu na stres oksydacyjny, który utrudnia usuwanie szkodliwych toksyn z ciała. Organizm gromadząc szkodliwe substancje obciąża pracę różnych narządów, co prowadzi do zaburzenia ich pracy. W dodatku depresja prowadzi do osłabienia układu immunologicznego, czyniąc organizm podatnym na rozwój chorób przewlekłych takich jak np.: choroby neurologiczne, choroby układu krążenia i serca, cukrzyca, niedoczynność  i nadczynność tarczycy.

Jeśli objawy depresji o niewielkim lub umiarkowanym nasileniu utrzymują się przez 2–4 tygodnie, lub utrzymują się zaledwie 2–3 dni, ale powtarzają się często lub cyklicznie, wskazana jest konsultacja psychiatryczna. Bezzwłoczna konsultacja psychiatryczna konieczna jest w przypadku, gdy nasilenie objawów jest znaczne. Podjęcie leczenia właściwie dobranymi lekami przeciwdepresyjnymi oraz psychoterapią ma na celu przywrócenie funkcjonowania pacjenta z czasu sprzed depresji i zapobieganie nawrotom.


źródło:  www.mp.pl ,www.psychiatria.pl 

Choroby Psychologia Zdrowie

Dlaczego powinnaś stawiać siebie na pierwszym miejscu. To nie egoizm, to umiejętność zadbania o swoje zdrowie i szczęście

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
11 marca 2021
Fot. iStock
 

Nie umiemy o siebie zadbać. Może dlatego, że w dzieciństwie dorośli nauczyli nas, że jest to samolubne, że zawsze powinniśmy być bardziej uważni i kochający wobec innych? Że powinniśmy uszczęśliwiać wszystkich wokół nas, zanim jeszcze pomyślimy o własnym szczęściu? Ale miłość do innych nie powinna wykluczać miłości, którą mamy do samych siebie. Powinna ją wzmocnić.

Jak być dla siebie samej najważniejszą? Przede wszystkim nauczyć się, że masz prawo do swoich potrzeb. Masz prawo pragnąć i oczekiwać. Masz prawo wybierać to, co dla ciebie najlepsze, najbardziej dogodne. Masz prawo nie godzić się na to, co cię rani i krzywdzi. To nie egoizm, to umiejętność zadbania o swoje zdrowie i szczęście. Zobacz, jak niewiele trzeba, by odzyskać siłę i zawalczyć o siebie.

1.  Zrozum, że jesteś ważna

Nie tylko dla najbliższych – partnera, rodziny, dzieci – ale także dla siebie samej. To ty stawiasz czoła tysiącom problemów, ty szukasz rozwiązań i opracowujesz strategie. To ty masz w sobie tę niesamowitą energię. To od ciebie tak wiele zależy. Jesteś ważna, bo jesteś wyjątkowa, bo masz w sobie siłę i wartość. Musisz znać tę wartość.

2. Działaj i mów, poznawaj 

Usłyszałaś kiedyś słowo albo zdanie, które w jakiś sposób wpłynęło na twoje życie? Zmotywowało cię do działania? Powiedz o tym innym, pokaż jak niewiele trzeba, by zmienić wszystko i zacząć od nowa. Nic tak nie motywuje kobiet jak …. inne kobiety. Posłuchaj ich historii, zainspiruj się. Przyłącz się do akcji, takich jak Niech Cię usłyszą. Avon zachęca: mów o tym, co napędza cię do działania, z czego jesteś dumna i czego pragniesz od życia. Ta świadomość wzmocni cię jeszcze bardziej.

3. Ucz ludzi, jak powinni cię traktować

Jeśli tego nie wiedzą, pokaż im, gdzie postawiłaś granice. Szacunek jest czymś zupełnie naturalnym, należnym. Pokaż, co jest dla ciebie nieakceptowalne. Rozmawiaj o tym z partnerem, z rodzicami, z przyjaciółmi. Powiedz o tym swoim dzieciom: one muszą wiedzieć, że miewasz trudne emocje, że bywasz zmęczona. I że czasami również i ty wymagasz opieki lub pomocy.

4. Nie bądź niewidzialna

Twoje zdanie się liczy. Liczy się twoja opinia, twój punkt widzenia, twoja wiedza i doświadczenie. Masz swoją historię do opowiedzenia, swoje wnioski do wyciągnięcia. Daj się zauważyć innym. Twój głos w dyskusji może być przełomem, który otworzy oczy innym. Nie bój się być ważna dla innych.

5. Pamiętaj, że stawianie siebie na pierwszym miejscu bywa trudne

Czasem wydaje ci się, że tak nie wypada, że to egoistyczne z twojej strony. Ale zdrowy egoizm jest podstawą twojego szczęścia. Może ktoś się obrazi, ktoś czegoś nie zrozumie. Ale to tylko krótkotrwałe emocje, które miną. Ty walczysz o siebie, o życiową harmonię i spokój. Bywa, że trzeba powiedzieć: nie. To oczywiste. Szczerze życzliwe ci osoby to zrozumieją.

6. Stwórz listę priorytetów

Nie powinna być długa. Zrezygnuj z umieszczenia na niej tego, co ulotne i tymczasowe. Ważne jest zdrowie (psychiczne i fizyczne), pozytywne spojrzenie na samego siebie, życiowy balans i harmonia oraz relacje z innymi, z których obie strony czerpią dobre, inspirujące korzyści. Umieć na twojej liście wszystko to, co pozwoli ci być jak najbliżej tych czterech wytycznych.

Jesteś ważna. Nie zapominaj o sobie. Powiedz o tym swojej córce i spraw, by i ona czuła, że się liczy. Powiedz o tym każdej kobiecie, którą znasz. Ona na to zasługuje.

#Niewidzialne to akcja, którą zaczynamy rok wsparcia kobiet. W marcu będziemy mówić o tym, jak stać się widzialną dla siebie, dla bliskich, dla otoczenia. Zapraszamy Was do tej akcji, piszcie do nas na [email protected] dzieląc się swoimi spostrzeżeniami, historiami i problemami. Wierzymy, że nauczymy się stawać widzialne! Partnerem akcji jest Avon – inicjator kampanii „Niech Cię usłyszą!”, której celem jest zwrócenie uwagi na głos kobiet i ich wsparcie w walce o lepsze życie.

 



Zobacz także

Dobra przyjaciółka czy toksyczna żmija? Jak rozpoznać, że dobrze wybrałaś?

5 sposobów, by wyciszyć swoje myśli. Pamiętaj, że natura nie zmaga się z życiem, a ty też nie musisz

Biegnij przez życie. Trzeba mieć odwagę żeby go kosztować, nie bojąc się porażek