Choroby Dieta Zdrowie

Twój brzuch wygląda jak balon? Unikaj błędów, które przyczyniają się do wzdęć

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
11 sierpnia 2021
wzdęcia - przyczyny, domowe sposoby na dokuczliwe gazy
Fot. iStock
 

Wzdęcia to krępująca przypadłość, która potrafi dokuczyć. Mogą mieć one różne przyczyny, od naturalnej obecności gazów w jelitach, po różne zaburzenia i choroby. Skąd się biorą wzdęcia i w jaki sposób można pozbyć się tego wstydliwego problemu?

Czym są wzdęcia?

Wzdęcia i gazy to częsta dolegliwość, na którą skarżą się przede wszystkim kobiety. Problem może wystąpić w każdym wieku i mieć różne powody. Zazwyczaj opisywane są jako powiększenie obwodu brzucha, któremu może towarzyszyć uczucie rozpierania, „przelewania się w brzuchu”, oddawanie gazów i odbijanie. Najczęściej obecność wzdęć łączona jest z nadmiarem gazów w jelitach, jednak ilość gazów jelitowych nie zawsze bywa zwiększona przy wzdęciach. Na pewno są to subiektywne odczucia związane z zaburzeniem motoryki jelit i czucia trzewnego.

Jeśli wzdęcia występują raz na jakiś czas i same znikają, nie stanowi to powodu do niepokoju. Natomiast notoryczne wzdęcia, którym dodatkowo towarzyszą inne objawy, mogą świadczyć o istnieniu pewnych chorób lub zaburzeń w funkcjonowaniu jelit.

wzdęcia - przyczyny, domowe sposoby na dokuczliwe gazy

Fot. iStock/Wzdęcia

Błędy dietetyczne powodujące wzdęcia

Wzdęcia bywają uciążliwą i krępującą dolegliwością, choć najczęściej niegroźną. Zazwyczaj problem pojawia się po posiłku i jest najczęściej efektem błędów dietetycznych. Co może wpływać na pojawienie się wzdęcia?

  • jedzenie w pośpiechu i połykanie powietrza podczas posiłków, żucia gumy, palenia papierosów;
  • picie napojów gazowanych,
  • spożywanie pokarmów wzdymających, do których zaliczamy m.in.: warzywa strączkowe, kapustę, brukselkę, cebulę, jabłka, gruszki, brzoskwinie, śliwki, kukurydzę, mleko, sery pleśniowe, otręby oczyszczone.

Zazwyczaj w jelitach znajduje się ok. 200 ml gazów, a powyższe czynniki wpływają na zwiększenie ich ilości w układzie pokarmowym. Gazy te to głównie połykany tlen i azot, oraz dwutlenek węgla, metan, wodór, siarkowodór, które są skutkiem fermentacji produktów w jelitach i które nadają im nieprzyjemny zapach. Także stresujący tryb życia i napięcie emocjonalne wpływają na powstawanie zaburzeń trawienia, co może być jedną z przyczyn wzdęć.

O ile wzdęciom nie towarzyszą inne objawy, które mogą wynikać z chorób m.in. układu pokarmowego, nie ma konieczności wykonywania konkretnych badań. Konieczne jest natomiast wprowadzenie pewnych modyfikacji w diecie, które poprawią komfort po posiłkach.

wzdęcia - przyczyny, domowe sposoby na dokuczliwe gazy

Fot. iStock

Inne powody wzdęć

Wzdęcia nie zawsze wynikają z błahych przyczyn i mogą świadczyć o chorobach przewodu pokarmowego. Często są objawami chorób takich jak:

Może powodować je również:

  • zwolnienie pasażu jelitowego – wywołane np. lekami lub przebytą operacją w obrębie jamy brzusznej;
  • zespoły upośledzonego wchłaniania, np. w przypadku niedoboru laktazy;
  • zespół przerostu bakteryjnego jelita cienkiego (SIBO).

W przypadku podejrzenia choroby organicznej, która może powodować wzdęcia, lekarz może zlecić podstawowe badania laboratoryjne,  badanie ultrasonograficzne i jamy brzusznej oraz badania endoskopowe.

Sposoby na wzdęcia

Jeśli wzdęcia nie wynikają z choroby, można wprowadzić kilka modyfikacji do diety i stylu życia, co powinno załagodzić istniejący problem.  Wyraźną poprawę może przynieść zmiana nawyków żywieniowych oraz wprowadzenie aktywności fizycznej, która wspiera pracę jelit. Warto pamiętać o tym, by:

  • zrezygnować z nawyku częstego żucia gumy,
  • pić przez słomkę i jeść powoli, dokładnie przeżuwając pokarm, by uniknąć połykania zbędnego powietrza;
  • wykluczyć z diety pokarmy wzdymające, które powodują i nasilają dolegliwości;
  • regularne jeść. Warto rozplanować pięć mniejszych posiłków w ciągu dnia. Mniejsze porcje oznaczają mniej pokarmu zalegającego i fermentującego w jelitach;
  • przyjmować probiotyki, aby poprawić skład mikroflory jelitowej;
  • w wybranych przypadkach zgodnie z zaleceniem lekarza należy przyjmować wskazane leki wpływające na zmniejszenie ilości flory fermentującej w jelitach.
wzdęcia - przyczyny, domowe sposoby na dokuczliwe gazy

Fot. iStock

Objawowo w walce ze wzdęciami można skorzystać z produktów dostępnych bez recepty w aptekach. Najczęściej polecane są preparaty z simetikonem i dimetikonem, które rozbijają pęcherzyki gazów, wspierając ich wydalanie. Substancje te są bezpieczne, działają łagodnie i można je podać nawet niemowlętom. Przykre dolegliwości może także łagodzić herbatka z kopru włoskiego, która działa ona rozkurczowo i wiatropędnie. Wypijanie herbatki przyspieszy wydalanie gazów i zadziała łagodząco na ewentualny ból. Pomocny może być także delikatny masaż brzucha, który łagodzi ból brzucha i wzdęcia.

W przypadku gdy osoba cierpiąca na wzdęcia prowadzi stresujący tryb życia, warto wykorzystać techniki relaksujące dla złagodzenia odczuwanego napięcia emocjonalnego.


źródło:  www.mp.pl 

Choroby Dieta Zdrowie

Kukurydza działa ochronnie na wzrok, serce i jelita. Co jeszcze warto o niej wiedzieć i jak ją gotować, by była chrupiąca?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
11 sierpnia 2021
Kukurydza - właściwości dla zdrowia. Jak gotować kukurydzę?
Fot. iStock
 

Kukurydza jest często spotykana w kuchni pod postacią kolb, mąki, popcornu, płatków, kasz, czy oleju. Jest nie tylko smaczna i wszechstronna, ale w dodatku zawiera cenne substancje, które działają ochronnie na wzrok, serce czy jelita. Przełom lata i jesieni to najlepszy czas, by świeża kukurydza trafiła na nasze talerze. Co warto o niej wiedzieć? Jak gotować kukurydzę, by była idealna?

Kukurydza

Kukurydza zwyczajna (Zea mays) to jednoroczna roślina zaliczana do rodziny traw i uznawana za zboże. Wyróżnia się ponad 200 typów kukurydzy, z których największe znaczenie ma: kukurydza zwyczajna (twarda), pastewna, kukurydza pękająca i kukurydza cukrowa. Dla diety człowieka istotna jest odmiana cukrowa, której kolby z ziarnami osiągają długość ok. 20 cm. Wytwarza się z niej konserwy, mrożonki, płatki, mąkę czy olej kukurydziany. Świeża kukurydza dostępna jest na przełomie lata i jesieni. Świeże kolby po zakupie można przechować przez 2–3 dni w lodówce.

"<yoastmark

Kukurydza — wartości odżywcze, kalorie (kcal)

Kukurydza jest dobrym źródłem skrobi. Ponieważ nie zawiera glutenu, mogą po nią sięgać osoby z nietolerancją tego białka. Kukurydza w 100 g dostarcza  3,3 g białka, 18,7 g węglowodanów, 1,35 g tłuszczu i 2 g błonnika. W ziarnach kukurydzy nie brakuje witaminy A, C, E, witamin z grupy B oraz minerałów takich jak: magnez, potas, fosfor, żelazo, cynk, selen. Ziarna kukurydzy są skarbnicą polifenoli i flawonoidów, dzięki którym wykazuje silne działanie antyoksydacyjne.

Kukurydza konserwowa w puszce

Kukurydza konserwowa w puszce zazwyczaj zawiera przybliżone do kukurydzy świeżej  wartości odżywcze. Dokładne wartości zależą od składu zalewy oraz jakości i odmiany kukurydzy. W 100 g kukurydzy konserwowej znajdziemy ok. 2 g białka, 14 g węglowodanów, 0,77 g tłuszczu, 1,7 g błonnika i 61 kcal.

"<yoastmark

Mąka kukurydziana

Mąka kukurydziana powstaje ze zmiękłych ziaren kukurydzy. Jest bezglutenowym źródłem witamin z grupy B (B1, B3, B6, kwas foliowy) oraz minerałów takich jak: potas, fosfor, cynk, wapń, żelazo. Zawiera karoteny i ksantofile, którym zawdzięcza intensywny żółty kolor. Z mąki kukurydzianej można przyrządzić placki, naleśniki, chleb, panierkę do kotletów, służy również do zagęszczania zup i sosów.

Olej kukurydziany

Olej kukurydziany to kolejny produkt, który powstaje z ziaren kukurydzy. Jest on skarbnicą wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (w tym kwasu linolowego) i charakteryzuje się dobrym dla zdrowia stosunkiem kwasów tłuszczowych omega-6 do omega-3. Zawiera duże ilości fitosteroli i witaminy E, więcej nawet niż w oliwie z oliwek. Włączenie do diety oleju kukurydzianego pozytywnie wpływa na obniżenie stężenia we krwi cholesterolu całkowitego, cholesterolu LDL oraz trójglicerydów. Olej tłoczony na zimno stosuje się jako zdrowy dodatek do sałatek i sosów na zimno.

Kukurydza — właściwości dla zdrowia

Kukurydza wykazuje silne właściwości antyoksydacyjne, które poprawia dodatkowo gotowanie ziaren. To sprawia, że obniża ona ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, cukrzycy oraz nowotworów.  Obecność dużej ilości witaminy E wspiera pracę układu odpornościowego. Jakie jeszcze właściwości dla zdrowia ma kukurydza?

Reguluje poziom glukozy we krwi

Kukurydza zawiera magnez, błonnik i witaminę E, które odgrywają rolę w regulowaniu poziomów insuliny. Jedno z przeprowadzonych badań wykazało, że obecność w diecie skrobi opornej ze skrobi kukurydzianej (10 g na dzień), dobrze działa na gospodarkę glukozowo – insulinową  W innym badaniu stwierdzono, że spożywanie skrobi kukurydzianej o zawartości amylozy (wielocukier) powyżej 50% powoduje obniżenie poziomu glukozy oraz insuliny we krwi.

"<yoastmark

Poprawia pracę jelit

Skrobia oporna to nierozpuszczalna frakcja błonnika pokarmowego. Kukurydza, dzięki dużej zawartości skrobi opornej, dobrze wpływa na poprawę pracy jelit i hamuje objawy biegunki. Skrobia oporna nie ulega strawieniu w przewodzie pokarmowym, za to działa prebiotycznie w jelicie grubym, ponieważ wspiera namnażanie pożytecznych bakterii.

Pomaga zachować szczupłą sylwetkę

Po spożyciu skrobi opornej z kukurydzy hamuje gromadzenie tłuszczów z posiłku. Badania wykazały, że częściowe zastąpienie w diecie węglowodanów skrobią kukurydzianą o zawartości amylozy powyżej 70%, zwiększyło poposiłkowe utlenianie tłuszczów. Sięganie po otręby kukurydziane może mieć pozytywny wpływ na redukcję masy ciała również przez wywoływanie dłużej trwającego uczucia sytości.

Dla zdrowych oczu

Ziarna kukurydzy zawierają luteinę i zeaksantynę, które są składnikami barwnika plamki żółtej w oku. Włączenie do diety kukurydzy wpływa na zahamowanie rozwoju zwyrodnienia plamki żółtej (AMD), które prowadzi do uszkodzenia wzroku.

Kukurydza gotowana

Kukurydza gotowana to lubiana przekąska, podawana z masłem i solą. Problematyczne bywa jednak jej przygotowanie, więc często pojawia się pytanie, w jaki sposób gotować kukurydzę, by ziarna stały się smaczne i chrupiące? Do gotowania najlepiej wybrać kukurydzę o liściach zielonych i odchodzących bez problemu od kolby. Pożółkłe liście świadczą o tym, że kolba jest stara, a co za tym idzie, należy spodziewać się twardych ziaren.

jak gotować kukurydzę

Fot. iStock/ Jak gotować kukurydzę?

Przed gotowaniem należy kukurydzę oczyścić z liści i włosków, obciąć jej twardy trzon i umyć. W dużym garnku wody powinno być tyle, by kukurydza pływała swobodnie lub dało się ją obrócić.

Jak gotować kukurydzę?

Wodę zagotuj (dodaj 1-2 łyżeczki cukru na litr wody) włóż kolby i zagotuj ponownie. Czas gotowania zależy od wielkości i świeżości kukurydzy, zazwyczaj wynosi około 10-15 minut od momentu ponownego wrzenia wody. Nie poleca się solenia wody na kukurydzę, ani przekraczania czasu gotowania, ponieważ ziarna mogą stać się  twarde. Gotowana kukurydza najlepiej smakuje z masłem, posypana odrobiną soli.


źródło:  dietetycy.org.pl, www.poradnikzdrowie.pl 


Zobacz także

Angina ropna i wirusowa objawy

Angina ropna i wirusowa – jak odróżnić i leczyć te choroby?

Potrzebujesz relaksu? Idź na basen. Pływanie pozwola osiągnąć idealną równowagę psychiczną

Kamica nerkowa - przyczyny, objawy, leczenie i dieta

Kamica nerkowa. Przyczyny, objawy i leczenie kamieni nerkowych