Dieta Zdrowie

Probiotyki – 6 źródeł dobroczynnych bakterii

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
14 maja 2021
Probiotyki - 6 źródeł dobroczynnych bakterii
Fot. iStock
Następny

Probiotyki są dobroczynnymi szczepami bakterii, które na różne sposoby wpływają na zachowanie zdrowia. Ich rola w organizmie jest nie do przecenienia, a dodatku łatwo jest zadbać, by nie zabrakło ich w diecie. Warto więc wiedzieć, po jakie produkty sięgać, by wesprzeć naturalną odporność organizmu.

Po co nam probiotyki?

Już sama ich nazwa „pro bios”, która oznacza „dla życia”, wskazuje, jak ważną rolę pełnią bakterie probiotyczne. Probiotyki są żywymi mikroorganizmami, które mogą funkcjonować w jelitach dzięki prebiotykom, czyli substancjom z pokarmów, które nie ulegają strawieniu. Właściwa ilość bakterii probiotycznych w jelitach wspiera równowagę flory bakteryjnej, wpływa na wzmocnienie odporności, wspiera walkę ze szkodliwymi drobnoustrojami. Ułatwia również przyswajanie mikroelementów oraz produkcję witamin: kwasu foliowego, witaminy B1, B2 i B6. Probiotyki łagodzą skutki nietolerancji laktozy, redukują ryzyko rozwinięcia się różnych alergii. Bakterie probiotyczne poprawiają procesy trawienne, pozwalają pozbyć się zaparć i wzdęć. Uszczelniają również nabłonek jelit, dzięki czemu hamują przedostawanie się szkodliwych substancji do krwi. Dostarczenie odpowiedniej ilości bakterii probiotycznych po stosowaniu antybiotyku jest niezbędne w celu odbudowania prawidłowej mikroflory jelit.

Ponieważ prozdrowotne działanie probiotyków zostało potwierdzone naukowo, warto zadbać, by nie zabrakło ich w diecie. A gdzie można znaleźć te dobroczynne bakterie?

 

FB/ohmepl

 

Dieta Zdrowie

9 rzeczy, które każda kobieta powinna zawsze mieć w swojej szafie

Klaudia Kierzkowska
Klaudia Kierzkowska
15 maja 2021
 

Kobieca garderoba powinna składać się z kilku podstawowych rzeczy, które nigdy nie wyjdą z mody, będą ponadczasowe i uniwersalne. Ubrania basic – bo to właśnie o nich mowa – stanowią tło każdej stylizacji. Nie sztuką jest mieć ogromną garderobę wypełnioną milionem ubrań, ale wyzwaniem jest posiadać klasyczny zestaw ubrań pasujących do wszystkiego. Taki, który można wykorzystać  na różne okazje.

Idealne jeansy

Jeansy, które krojem będą pasowały do naszej sylwetki, i w których będziemy czuły się komfortowo i kobieco. Nie kierujemy się tym jakie jeansy modne są w tym sezonie, tylko wybierzmy te, które dobrze na nas leżą. Prawidłowo dobrane spodnie powinny wysmuklić sylwetkę, podkreślić talię i ukryć mankamenty. Za długa nogawka może zaburzyć proporcje, dlatego lepiej postawić na krótsze spodnie – przed kostkę. Fajnym rozwiązaniem – w przypadku za długich jeansów, które wiszą już w szafie –  jest wywiniecie nogawki.

 Klasyczny T-shirt

To absolutny must have i podstawa kobiecej garderoby. T-shirt jest bazą, płótnem, na którym malujemy różne stylizacje, dlatego warto zainwestować w ten dobry gatunkowo, gładki i najlepiej biały. T-shirt idealnie komponuje się z jeansami, elegancką marynarką, bomberką czy luźnym swetrem. Kobiety z dużym biustem świetnie będą wyglądały w dekoltach w szpic czy okrągłych, jednak równie dobrym rozwiązaniem będzie wersja zabudowana.

Elegancka marynarka

Świat mody oszalał na jej punkcje. Marynarkę założymy zarówno na spacer, randkę do pracy czy rodzinną uroczystość. Ten element garderoby doda elegancji i podkreśli charakter stylizacji. Najbezpieczniejszym i zarazem najbardziej uniwersalnym wyborem będą te jednokolorowe i koniecznie dobrej jakości.

 Fajny sweter

Wełniany czy kaszmirowy koniecznie powinien znaleźć się w szafie każdej kobiety. Sweter możemy połączyć z jeansami, spódnicą czy założyć na sukienkę. Odpowiednio dobrany kardigan z powodzeniem zastąpi marynarkę i ogrzeje nawet w chłodniejszy, letni wieczór. Równie dobrym rozwiązaniem jest klasyczny sweterek z dekoltem „V”, w łódkę, czy zabudowany. Każdy z nich zawsze będzie wyglądał stylowo.

Uniwersalna sukienka

Choć jeszcze kilka lat temu mała czarna była absolutnym must have, to nie każda kobieta czuje się w niej dobrze. Zatem jaką sukienkę wybrać? Taką, w której będziemy czuły się tak, jakbyśmy mogły zawojować świat. W połączeniu z wysokimi szpilkami i odważną torebką założymy ją na weselę, a kiedy wybierzemy balerinki stworzymy stylizację na rodzinną uroczystość. Sukienka, w której dobrze wyglądamy i fajnie się czujemy jest na wagę złota.

 Dobrej jakości płaszcz

Dobrej jakości płaszcz to podstawa stylizacji. Pasujący do wszystkiego płaszcz świetnie sprawdzi się w połączeniu zarówno z T-shitrem i jeansami czy sukienką. Można wykorzystać go do stworzenia stylizacji sportowej, eleganckiej, jak i codziennej. Najbardziej uniwersalnym wyborem będzie ten w stonowanych kolorach np. beż lub szary.

 Szpilki

Eleganckie buty na wyjście muszą znaleźć się w każdej kobiecej garderobie. Szpilki wysmuklą nogę i wydłużą sylwetkę. Na imprezę, na randkę czy do pracy – ważne by były wygodne, a chodzenie w nich nie sprawiało nam problemu. Kobiety, które źle czują się na wysokim i cienkim obcasie powinny postawić na czółenka na słupku, najlepiej z wycięciem „V”. Czółenka założymy do jeansów, cygaretek czy sukienki. Każdej stylizacji dodadzą elegancji i podkreślą jej charakter.

 Trampki / sneakersy

Sportowe buty możemy połączyć z sukienkami boho i zwiewnymi tunikami. Oczywiście świetnie sprawdzą się w zestawieniu z jeansami czy dresowymi spodniami. Sneakersy, które kilka lat temu zawojowały świat mody, nie tylko fajnie się prezentują, ale są wygodne i uniwersalne.

Ubranie dresowe

Fajny dres, w którym dobrze czujemy się pracując zdalnie czy nawet leżąc na kanapie jest na wagę złota – w szczególności teraz, w okresie pandemii. Nie musimy mieć całej kolekcji dwuczęściowych dresów, ale przynajmniej jeden fajny komplet. Dla jednych to bluza z kapturem i spodnie dresowe, dla innych legginsy i kolorowa tunika.

Tekst powstał we współpracy z kobietą, która o modzie wie wszystko – Martą PożarlikPanią od Wizerunku.


Dieta Zdrowie

Dlaczego warto jeść orzechy? Rodzaje orzechów

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
14 maja 2021
orzechy
Fot. iStock

Orzechy to ogólne określenie dla nasion lub owoców, których jadalny miąższ otulony jest twardą łupiną. Są one wartościowym elementem diety, ponieważ dostarczają wiele cennych substancji i doskonale wpływają na zdrowie. Jedynie przypadki alergii na orzechy sprawiają, że nie należy po nie sięgać. Co dobrego mają w sobie poszczególne rodzaje orzechów?

Działanie orzechów, zawartość cennych dla zdrowia substancji, czy kaloryczność, różnią się, w zależności od ich rodzaju. Specjaliści podkreślają, że warto po nie sięgać regularnie, ze względu na obecność witamin, minerałów, nienasyconych kwasów tłuszczowych, błonnika  pokarmowego i polifenoli.

Wpływ orzechów na zdrowie

Orzechy działają na wiele sposobów, chroniąc zdrowie. Zapobiegają rozwojowi m.in. chorób sercowo-naczyniowych i nowotworów oraz  pewnych chorób metabolicznych (np. cukrzyca typu 2). Szeroko zbadano ich wpływ na serce i mózg. Przeprowadzone badania wykazały, że spożycie orzechów wiąże się z mniejszym ryzykiem zgonów sercowo-naczyniowych o 27%, zgonów wieńcowych o 30%, nagłych zgonów sercowych o 47% i zgonów z powodu udarów mózgu o 17%.  Europejskiego Towarzystwo Kardiologiczne zaleca codzienne spożycie 30 g niesolonych orzechów, jako jeden z elementów zapobiegania rozwoju chorób sercowo-naczyniowych.

Orzechy mają także inne zalety. Doskonale wpływają na pracę mózgu: pamięć, zdolność koncentracji, szybkość uczenia się. Wpływają kojąco na układ nerwowy, czyniąc go odporniejszym na stres, poprawiają płodność, zachowują kości w dobrej kondycji. Wspierają pracę układu pokarmowego i powodują dłuższe uczucie sytości, dlatego można po nie sięgać w dietach odchudzających. Orzechy charakteryzuje niski indeks glikemiczny, dlatego są one polecane chorym na cukrzycę, oraz jako składnik diety obniżający ryzyko rozwoju tej choroby.

Rodzaje orzechów

Trudno stwierdzić ostatecznie, które orzechy są najzdrowsze i obowiązkowo powinny znaleźć się w diecie. Różnice pomiędzy ich kalorycznością i zawartością cennych składników sprawia, że ich działanie może się od siebie różnić, ale każdy rodzaj orzechów jest wart uwagi.

Orzechy nerkowca 

nerkowce

Fot. iStock

Orzechy nerkowca pochodzą z drzewa zwanego nanerczem zachodnim (Anacardium occidentale L.). Są one dość miękkie i mają delikatny, słodki smak. Dostarczają one w 100 g dostarczają 553 kcal. W 100 g nerkowców znajduje się 44 g tłuszczu (w tym zdrowych tłuszczów nienasyconych), 30 g węglowodanów, 18 g białka, oraz 3 g błonnika.  Orzechy nerkowca są ważnym źródłem witaminy B6, witaminy A, D, E oraz K, oraz potasu i magnezu, fosforu, selenu, cynku, sodu, żelaza. Dostarczają przeciwutleniacze chroniące organizm przed szkodliwym wpływem wolnych rodników.

Orzechy brazylijskie

Orzechy brazylijskie - właściwości dla zdrowia

Fot. iStock

Orzechy brazylijskie są owocami orzesznicy wyniosłej (Bertholletia excelsa). W 100 g tych orzechów znajduje się 659 kcal. Jest to efektem wysokiej zawartości tłuszczów (67,1 g/100 g), w tym ważnych dla zdrowia kwasów tłuszczowych jednonienasyconych i wielonienasyconych. Orzechy brazylijskie zawierają również białko (14,3 g/100 g), węglowodany (2,4 g/100g) oraz błonnik (5,5 g/100 g). Znajdują się w nich: witamina E, kwas foliowy, witamina B1 (tiaminę), selen, magnez, fosfor, cynk, i żelazo.

Orzechy włoskie  

Fot. iStock/Orzechy włoskie

Jak wszystkie orzechy, orzechy włoskie są kaloryczne — w 100g kryje się 683 kcal. Znajdziemy w nich przede wszystkim tłuszcze (63 g/100g), w tym zdrowe tłuszcze nienasycone (np. omega-3), białko (17 g/100g), węglowodany (10 g/100g), oraz błonnik (5,9 g/100g). Nie brakuje w nich witaminy E, C, witaminy B1, B6, B9, oraz minerałów takich jak: miedź, mangan, żelazo, fosfor, wapń, cynk, potas. Orzechy włoskie dostarczają antyoksydanty, których szczególnie dużo jest w brązowej jadalnej skórce orzechów.

Orzechy laskowe  

Fot. iStock

Orzechy laskowe są owocami leszczyny pospolitej. Należą do najbardziej kalorycznych orzechów – 100 g to ok. 700 kcal. W 100 g orzechów laskowych znajduje się 60,75 g tłuszczów (w tym niezbędnych dla zdrowia tłuszczów nienasyconych), 16,7 g węglowodanów (w tym 9,7 g błonnika), 14,95 g białka. Zawierają witaminę E, witaminy z grupy B, potas, wapń, fosfor, magnez, mangan, miedź, czy cynk.

Orzechy pekan

Orzechy pekan - właściwości dla zdrowia, kalorie

Fot. iStock

Orzechy pekan wydają drzewa o nazwie orzeszniki jadalne. Są one kaloryczne — w 100 gramach kryje się niemal 700 kalorii. Składają się  z tłuszczów (72g/100g – aż 90% z nich to jednonienasycone kwasy tłuszczowe),  węglowodanów (13,9 g), w tym błonnika (9,6g), oraz białka (9,2g). Orzechy pekan zawierają także witaminy z grupy B, witaminę E oraz C i K. Nie brakuje w nich minerałów: fosfor, potas, wapń, żelazo, magnez, cynk, miedź oraz selen. Są dobrym źródłem antyoksydantów, szczególnie polifenoli.

Orzechy makadamia

Orzechy makadamia - właściwości, kalorie

Fot. iStock

Orzechy makadamia pozyskiwane są z drzewa makadamia należącego do rodziny srebrnikowatych. W 100g gramach dostarczają ponad 700 kalorii (kcal), co wynika z dużej ilości tłuszczu (76g/100g). Zawierają również węglowodany, białko (8g/100g) oraz błonnik (9g/100g). Orzechy makadamia są źródłem magnezu, miedzi, manganu, fosforu oraz witaminy E, witamin z grupy B. Są wartościowym źródłem antyoksydantów (polifenoli i flawonów).

Orzechy arachidowe (ziemne, fistaszki)

Fot. iStock

Orzechy arachidowe faktycznie nie są orzechami, ale nasionami roślin strączkowych i należą do rodziny bobowatych. Fistaszki w 100 g  dostarczają 567 kcal. Wynika z dużej zawartości tłuszczów (49g/100g), w tym kwasów tłuszczowych jednonienasyconych (24 g/100 g), kwasów tłuszczowych wielonienasyconych (16 g/100g), oraz kwasów tłuszczowych nasyconych (7 g/100g). Obecne są tu także węglowodany (16g/100g), w tym błonnik – 9 g, białko (aż 26 g/100g, w tym 20 aminokwasów). Duża ilość białka czyni fistaszki roślinnym odpowiednikiem mięsa i jaj. W orzechach arachidowych znajdziemy witaminy z grupy B, witaminę E, składniki mineralne, takie jak: potas, magnez, mangan, miedź, żelazo oraz cynk. Nie brakuje także przeciwutleniaczy: flawonoidów, kwasów fenolowych, koenzymu Q10,resweratrolu, oraz fitosteroli i alkaloidów.

Orzechy pistacjowe (pistacje)

Pistacje - właściwości dla zdrowia, orzechy, kalorie, alergia

Fot. iStock/Orzechy pistacjowe

Pistacje to potoczna nazwa orzechów drzewa pistacjowego (Pistacia vera L.). Orzechy pistacjowe w 100g  dostarczają ponad 550 kcal, składając się w 67% składają się z tłuszczów, 20% z węglowodanów i 13% z białek. Są one źródłem witaminy C, witamin z grupy B (B1, B2, B3, B5, B6, B9), witaminy E i K. Dostarczają składniki mineralne: miedź, fosfor, mangan, potasu, magnez, żelazo, cynk, wapń, selen. Orzechy pistacjowe są źródłem błonnika, oraz związków bioaktywnych z grupy karotenoidów: luteiny, zeaksantyny, beta-karotenu. W porównaniu do innych orzechów zawierają najwyższą ilość fitosteroli (214 mg/100 g), a także niewielkie ilości polifenoli.

Orzeszki piniowe (piniole)

Orzeszki piniowe (piniole) - właściwości dla zdrowia

Fot. iStock

Orzeszki piniowe (orzechy pinii, piniole) to nasiona różnych gatunków sosny, najczęściej sosny pinia. Charakteryzują się delikatnym maślano-słodkim smakiem, obok którego można wyczuć aromat sosny. Suszone piniole w 100 g zawierają 673 kcal. Ich wysoka kaloryczność pochodzi głównie z tłuszczów (68,39 g/100g), węglowodanów (13,08 g/100g, w tym 3,7 g błonnika) i z białek (13,69 g). Orzechy pinii dostarczają także witaminy z grupy B, witaminę A, E i K. Zawierają również minerały takie jak: mangan, potas, wapń, żelazo, magnez, cynk i selen. Zawierają antyoksydanty, w tym luteinę, która zapobiega uszkodzeniom plamki żółtej, wspiera zdrowy wzrok.

Kokosy

orzechy

Fot. iStock

Kokos to owoc palmy kokosowej. Świeży kokos w 100g miąższu zawiera ok. 354 kcal. Znajdziemy w nim ok. zdrowe tłuszcze (35g/100g), węglowodany (15g/100g), z których 9 g stanowi błonnik, oraz białko (3 g/100g). Orzechy kokosowe mają niski indeks glikemiczny = 45, dlatego może pojawiać się w diecie osób chorujących na cukrzycę. Znajdziemy w nim witaminę C, witaminy z grupy B (w tym kwas foliowy), witaminę E i K, oraz składniki mineralne takie jak: magnez, potas, selen, fosfor, wapń, sód, cynk, żelazo.

Migdały

Migdały - właściwości, kcal, wartości odżywcze, przepisy

Fot. iStock

Migdały należą do owoców pestkowych, które rosną na drzewie zwanym migdałowcem. W 100 g dostarczają ok. 580-600 kcal (ok. 50 g tłuszczu). Zawierają także białko, węglowodany, kwasy tłuszczowe NNKT, błonnik, a także sole mineralne i witaminy. Są bogate w witaminy z grupy B (B, B2, B3, B6, i B9 (kwas foliowy)), i witaminę E. Dostarczają wapń, magnez, żelazo, potas, fosfor, cynki sód.

Orzechy a alergia

Orzechy należą do pokarmów często uczulających. Objawy alergii bywają różne, zazwyczaj o łagodnym natężeniu. W zależności od rodzaju orzechów, w przypadku alergii na nie może pojawić się pokrzywka, świąd skóry, obrzęk górnych dróg oddechowych, napad astmy, wystąpienie lub zaostrzenie nieżytu nosa. Do tego mogą pojawić się biegunki i wymioty, a w rzadszych przypadkach objawy neurologiczne oraz owrzodzenia jamy ustnej. Szczególne niebezpieczny jest wstrząs anafilaktyczny, który może powodować zgon. Reakcja, jaką wywołuje alergia na orzechy, pojawia się w czasie od kilku minut do kilku godzin po spożyciu orzechów.

FB/ohmepl

 


Zobacz także

Prosty trening dla pośladków i nóg

Nadczynność tarczycy objawy - psychiczne, skórne, oczne

Nadczynność tarczycy – objawy, które powinny wzbudzić czujność

To nie wymysł hipochondryków, lecz realny problem zdrowotny