Dieta Zdrowie

Trudniej ci schudnąć, narzekasz na samopoczucie i masz kłopoty z pamięcią? Być może winny jest niedobór choliny

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
12 października 2021
cholina (witamina B4)
Fot. iStock
 

Cholina, zwana również pod nazwą witamina B4, to jedna z substancji wpływających szeroko na funkcjonowanie organizmu. Niedobór choliny wpływa negatywnie m.in. na pracę układu nerwowego i pokarmowego, zwiększając  ryzyko wystąpienia poważnych w skutkach powikłań. Warto wiedzieć, w jaki sposób cholina wpływa na organizm i gdzie szukać źródeł tej witaminy.

Czym jest cholina (witamina B4)?

Cholina to związek organiczny, który zaliczano wcześniej do kompleksu witamin z grupy B. Ponowne badania nad tą substancją zmieniły ten stan i obecnie określa się ją mianem substancji witaminopodobnej, o szerokim działaniu w organizmie. Cholina posiada właściwości higroskopijne, dzięki czemu dobrze rozpuszcza się w wodzie. Z tego powodu jest szybko usuwana z organizmu  wraz z moczem lub potem, a więc jej niedobór jest zjawiskiem częstym.

Cholina — źródła w pożywieniu

Cholina dostarczana jest do organizmu wraz z pożywieniem. Istnieje grupa pokarmów, które zawierają istotne ilości choliny, warto wiec zadbać o to, by nie brakowało ich w diecie. Do głównych źródeł witaminy B4 zaliczamy:

  • żółtko — jedno jajo zawiera jej aż 280 mg, głównie  w  postaci  fosfatydylocholiny
  • móżdżek, serce, wątroba, mięso bydlęce, ryby;
  • zielone warzywa liściaste, kiełki pszenicy;
  • orzechy — zwłaszcza włoskie i nerkowce;
  • warzywa strączkowe — soja, cieciorka, soczewica;
  • drożdże.
cholina (witamina B4)

Fot. iStock/Cholina (witamina B4)

Wpływ choliny na organizm

Cholina jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Bierze ona udział w tworzeniu struktury komórek, wpływa na funkcje mięśni, wątroby, wpływa na pracę serca, układu oddechowego oraz pracę mózgu. Jest również niezbędna dla prawidłowego rozwoju płodu.

Cholina a praca mózgu

Cholina wpływa na poprawę pamięci długotrwałej oraz na prawidłowe przekaźnictwo nerwowe w mózgu. Jest konieczna do wytworzenia acetylocholiny, która ma związek z wydzielaniem adrenaliny, noradrenaliny i dopaminy. Te neurotransmitery poprawiają koncentrację, refleks i pamięć, chronią przed stanami depresyjnymi i zwiększają wydolność psychofizyczną. Istnieją podejrzenia, że cholina może mieć wpływ na obniżenie ryzyka pojawienia się demencji u osób w podeszłym wieku.

Wpływ choliny na wątrobę

Cholina nie pozostaje bez wpływu na układ pokarmowy. Bierze udział w regulowaniu pracy wątroby, odpowiada za jej kondycję, hamując proces nadmiernego gromadzenia się cząsteczek tłuszczu w niej. Jest potrzebna do rozkładania cholesterolu i innych substancji tłuszczowych, niebezpiecznych w nadmiarze dla zdrowia. Cholinę poleca się dla wątroby przeciążonej złą dietą, piciem alkoholu czy przyjmowaniem leków.

Cholina w ciąży

Cholina odgrywa ogromną rolę dla kobiet w ciąży. Witamina B4 konieczna jest dla prawidłowego procesu rozwoju mózgu oraz układu nerwowego u płodu (zapewnia m.in. prawidłowy rozwój rdzenia kręgowego). Badania wykazały, że w odpowiedniej ilości cholina przyjmowana w ciąży pozwala uniknąć wielu wad wrodzonych dziecka ze strony centralnego układu nerwowego. Odpowiednia suplementacja choliny w ciąży aż ośmiokrotnie zmniejsza ryzyko występowania zespołu Downa.

Witamina B4 wpływa również na prawidłowy przepływ krwi w łożysku, dzięki czemu ogranicza ryzyko wystąpienia u ciężarnej stanu przedrzucawkowego.

cholina (witamina B4)

Fot. iStock/cholina (witamina B4)

Cholina na odchudzanie

Ponieważ cholina wykazuje właściwości usprawniające przemianę materii, jest częstym składnikiem suplementów stosowanych na odchudzanie. Cholina wpływa na bardziej efektywne wykorzystanie tłuszczów w organizmie, rozbijając je na mniejsze cząsteczki, łatwiejsze do wykorzystania jako źródło energii.

Czym się objawia niedobór i nadmiar choliny?

Zarówno niedobór, jak i nadmiar choliny są dla organizmu szkodliwe. Normy zapotrzebowania na cholinę dla poszczególnych kategorii wiekowych oraz podziału na płeć ustalono na poziomie:

  • niemowlęta – 125-150 mg
  • dzieci: od 1. do 3. roku życia – 200 mg; od 4. do 9. roku życia – 250 mg
  • chłopcy: od 10. do 12. roku życia – 375 mg; od 13. do 18. roku życia – 550 mg
  • dziewczęta od 10. do 12. roku życia – 375 mg; od 13. do 18. roku życia – 400 mg
  • mężczyźni: 550 mg
  • kobiety: 425 mg
  • ciężarne: 450 mg
  • kobiety karmiące – 550 mg

Niedobór choliny

Niedobór choliny, do którego może dojść w przypadku diety ubogiej w produkty zawierające ten składnik odżywczy, negatywnie wpływa na funkcjonowanie organizmu. Do możliwych objawów niedoboru choliny zaliczamy:

  • nadmierne gromadzenie się cholesterolu i innych związków tłuszczowych, zalegających w wątrobie, rozwój przewlekłych chorób wątroby (zwłóknienie, stłuszczenie);
  • przewlekłe bóle głowy;
  • zaburzenia pamięci i nauki;
  • zaburzenia na tle psychicznym;
  • problemy z redukcją masy ciała;
  • zaparcia;
  • problemy z prawidłową regeneracją mięśni.
cholina (witamina B4)

Fot. iStock/ witamina B4 

Nadmiar choliny 

Rzadko się zdarza, by dochodziło do nadmiaru choliny, ponieważ jest ona usuwana z organizmu z potem i moczem. W przypadku jej nadmiaru w tkankach organizmu mogą pojawiać się objawy takie jak:

  • silne biegunki;
  • mdłości i wymioty;
  • nadmierna potliwość ciała;
  • spadek ciśnienia tętniczego krwi;
  • senność.

źródło: www.poradnikzdrowie.pl, www.mp.pl 

Dieta Zdrowie

Bicze szkockie odprężą, pomogą przy cellulicie i rwie kulszowej. Dla kogo jest ten rodzaj masażu?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
13 października 2021
Bicze szkockie
Fot. iStock
 

Bicze szkockie to jeden z rodzajów masażu, który zdobył uznanie nie tylko ze względu na właściwości relaksujące, ale i terapeutyczne. Masaż wodny, odpowiednio wykonany, przynosi szybko odczuwalne skutki, szczególnie doceniane w rwie kulszowej czy przy bólach mięśni. Na czym polegają bicze szkockie, jakie mają zalety i kto może z nich skorzystać?

Czym są bicze szkockie?

Bicze szkockie to zabieg wodoleczniczy, polegający na biczowaniu ciała strumieniem wody o zmiennej temperaturze. Zabieg ten wpływa na organizm uspokajająco i relaksująco, rozszerza naczynia krwionośne, co niesie ze sobą wiele pozytywnych skutków dla organizmu. Bicze wodne, ze względu na silne działanie, są wykonywane jedynie na zlecenie lekarza, po rozpatrzeniu wskazań i wzięciu pod uwagę przeciwwskazań do zabiegu.

Bicze szkockie

Fot. iStock/Bicze szkockie

Kiedy warto wykonać ten zabieg?

Bicze szkockie najczęściej polecane są w przypadku:

  • Przewlekłych chorób reumatycznych mięśni i stawów;
  • Rwy kulszowej i neuralgii;
  • Bólów i stanu przeciążenia mięśni;
  • Zaburzeń miesiączkowania oraz ze strony układu pokarmowego;
  • Otyłość, zwiększony poziom cholesterolu i trójglicerydów;
  • Przeciążenia mięśni.

Zalety biczy szkockich

Bicze szkockie silnie wpływają na organizm człowieka. Przez działanie wody na zakończenia nerwowe w skórze, pośrednio wpływają na poprawę pracy narządów wewnętrznych. Poddanie skóry natryskowi raz zimną, raz ciepłą wodą powoduje naprzemienne zwężanie i rozszerzanie naczyń krwionośnych. Bicze wodne pobudzają krążenie krwi w skórze, co powoduje jej szybszy przepływ, lepsze dotlenienie i odżywienie. To dobrze wpływa na poprawę kondycji skóry, pomaga niwelować objawy cellulitu. Bicze wodne wywierają wpływ na efektywniejsze usuwanie toksyn i zbędnych produktów przemiany materii i toksyn. Przyspieszają także sam metabolizm oraz spalanie tkanki tłuszczowej.

Bicze szkockie działają na zakończenia nerwowe w skórze, pobudzając unerwienie narządów wewnętrznych, co poprawia ich pracę. Szybszy oddech podczas zabiegu doskonale dotlenienia mózg, co poprawia jego pracę, przynosi odprężenie fizyczne i psychiczne. Zmniejszenie napięcia mięśni, pogłębia efekt rozluźnienia i zrelaksowania. Działanie na rozluźnienie mięśni i zmniejszenie ich bólu docenią sportowcy po intensywnym wysiłku fizycznym.

Bicze szkockie

Fot. iStock/Bicze szkockie

Bicze szkockie — jak wygląda zabieg?

Zabieg odbywa się w specjalnym pomieszczeniu. Pacjent stoi, mogąc przytrzymać się specjalnych obręczy. Masaż zazwyczaj rozpoczyna strumień ciepłej wody, o mniejszym ciśnieniu wody. Bicze wodne najpierw pobudzają lewą stronę ciała, począwszy od dołu (od stóp do góry) i zewnętrznej strony. Kolejno bicz wodny kierowany jest z powrotem w dół ciała. Następnie czynność powtarzana jest na prawej części ciała. Każdą z sesji powtarza się w trakcie jednego masażu wodnego dwa razy. Po zakończeniu masażu zaleca się półgodzinny odpoczynek. Najlepszy efekt dają bicze szkockie powtarzane co drugi dzień przez 2 tygodnie.

Zazwyczaj jeden cykl obejmuje natrysk wody o temperaturze 40 °C przez 1-2 minuty oraz natrysk o temperaturze 20 °C lub niższej przez 20-30 sekund. Ważne jest, aby masaż zakończył się zimną wodą. Przy masażu biczami szkockimi fizjoterapeuta omija delikatne części ciała pacjenta, takie jak głowa, szyja, nadbrzusze, piersi, a także narządy płciowe.

Jak przygotować się na bicze szkockie?

Do zabiegu biczy szkockich należy się wcześniej odpowiednio przygotować. Pacjent powinien skorzystać z kąpieli, usunąć z ciała lecznicze kremy i pielęgnacyjne kosmetyki. Należy usunąć biżuterię z okolicy poddawanej zabiegowi. Bicze szkockie zaleca się na nagie ciało, ale wiele osób krępuje się nagością, więc można skorzystać z zabiegu mając na sobie dwuczęściowy strój kąpielowy lub kąpielówki, oraz czepek chroniący włosy przed zamoczeniem. Do pomieszczenia zabiegowego należy zabrać ze sobą na zabieg klapki basenowe oraz ręcznik kąpielowy. Pacjent poddawany biczom szkockim nie może należeć do grupy osób z przeciwwskazaniem do wykonania zabiegu. Skóra na jego ciele nie może być uszkodzona, posiadać owrzodzeń czy wyprysków.

Bicze szkockie

Fot. iStock/Bicze szkockie

Bicze szkockie — przeciwwskazania 

Bicze szkockie, mimo iż mają wiele zalet dla zdrowia, a także i urody, nie mogą być wykonywane u każdego pacjenta. Do głównych przeciwwskazań do stosowania biczów szkockich należą:

  • Procesy zapalne, ostre infekcje i stany podgorączkowe;
  • Żylaki i zakrzepy;
  • Hemofilia, skłonność do powstawania krwiaków i wybroczyn podskórnych, krwawienia i zagrożenie krwawieniami;
  • Choroby serca i układu krwionośnego;
  • Osłabienie i wyniszczenie organizmu;
  • Zwiększona wrażliwość nerwowa;
  • Nadpobudliwość;
  • Utrudniony kontakt z pacjentem;
  • Podeszły wiek;
  • Wątła budowa ciała.

źródło:  www.poradnikzdrowie.pl, fizjoplaner.pl

Dieta Zdrowie

Łamliwe i rozdwajające się paznokcie. Jak poradzić sobie z nimi domowymi sposobami?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
12 października 2021
łamliwe paznokcie
Fot. iStock

Rozdwajające się i łamliwe paznokcie to zmora wielu kobiet. Często na taki stan płytki paznokci wpływa niewłaściwa ich pielęgnacja lub popełnione błędy dietetyczne. Szczęśliwie istnieje kilka domowych sposobów na łamliwe paznokcie, które widocznie wzmacniają je i ograniczają ryzyko dalszych uszkodzeń. Jak zadbać o paznokcie, by były piękne i mocne?

Łamliwe paznokcie — przyczyny problemu

Paznokcie przede wszystkim pełnią funkcję ochronną przed urazami zakończeń palców, ułatwiają także chwytanie w dłonie niewielkich przedmiotów. Paznokieć to twór zbudowany z kreatyny, który przeciętnie rośnie u dłoni ok. 3,5 milimetra na miesiąc, a u stóp ok. 1,5 milimetra. To, jak szybko rosną, zależy od kilku czynników — indywidualnych predyspozycji oraz zastosowanej pielęgnacji lub jej braku.

Wiele kobiet wzmaga się z problemem kruchych, łamliwych paznokci, często się rozdwajających. Łamliwe paznokcie mogą wynikać z różnych przyczyn. Często jest to efekt czyszczenia domu bez rękawiczek, długiego moczenia dłoni w wodzie podczas kapeli lub prania ręcznego. Kondycji paznokci szkodzą także zbyt wysokie i niskie temperatury, stosowanie zmywaczy do paznokci na bazie acetonu, zbyt częste nakładanie manicure hybrydowego i niewłaściwe zdejmowanie lakieru, a właściwie zdzieranie jego warstwy z płytki. Również stosowanie nieodpowiednich, metalowych pilniczków, a także bezlitosne piłowanie sprawia, że paznokcie stają się łamliwe, słabe, rozdwojone.

łamliwe paznokcie

Fot. iStock/Łamliwe paznokcie

Mówiąc o przyczynach nie można zapominać także o diecie. Monotonne, pozbawione wartości odżywczych jedzenia fatalnie wpływa na wygląd paznokci. Problem pojawia się w przypadku niedoboru substancji takich jak: krzem, cynk, wapń, żelazo, witamina B, witamina F, białko.

Naturalne sposoby na łamliwe paznokcie

Olejek rycynowy

Olejek rycynowy zawiera nienasycone kwasy tłuszczowe omega 6, witaminy E i A, minerały i białko. Dzięki temu płytki paznokci są  mocniejsze, rzadziej się rozdwajają. Kuracja olejkiem rycynowym powinna potrwać co najmniej dwa miesiące, aby zobaczyć efekt wzmocnienia. Wystarczy raz, dwa razy dziennie wmasowywać olejek w płytki paznokci.

Oliwa z oliwek

Oliwa z oliwek zawiera nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy A, B, E i K, potas, wapń, magnez, cynk i żelazo. Kąpiel w ciepłej oliwie to doskonały sposób na łamliwe paznokcie. Wystarczy podgrzać oliwę, dodać nieco soku z cytryny i przez kilka minut moczyć z tym dłonie. Po kąpieli w skórę dłoni i paznokci należy wetrzeć regenerujący krem.

Olej z wiesiołka 

Olej z wiesiołka jest skarbnicą m.in. nienasyconych kwasów tłuszczowych, witaminy E, zawiera białko oraz składniki mineralne takie jak: magnez, cynk, selen, wapń. Można dodawać go do sałatek,  można stosować zewnętrznie, wmasowując kroplę oleju z wiesiołka w płytkę paznokcia.

łamliwe paznokcie

Fot.iStock/łamliwe paznokcie

„Maczanka” z octu jabłkowego

Ocet jabłkowy to sposób naszych babć na zdrową skórę, włosy i także paznokcie. Zawiera on witaminy A, C, B i E, minerały takie jak: sód, potas, wapń, krzem, magnez, żelazo, fosfor. Można z jego udziałem przygotować wzmacniającą kurację na łamliwe paznokcie. Należy zmieszać taką samą ilość octu oraz wody, po czym moczyć w miksturze paznokcie. Poza wzmocnieniem płytki ocet jabłkowy pozwoli pozbyć się początków zakażenia grzybiczego na paznokciu.

Kąpiel w siemieniu lnianym 

Siemię lniane w niepozornych ziarenkach skrywa m.in.:  witaminy z grupy B, sód, potas, magnez, zdrowe kwasy tłuszczowe (omega 3, kwas linolowy, DHA i EPA). Przy pomocy specjalnej kąpieli z siemienia można zwalczyć łamliwe paznokcie. Do dwóch łyżek siemienia dodaj pół litra gorącej wody i odstaw do zaparzenia. Gdy przestygnie, zanurz paznokcie w płynie na około 20 minut. Nie tylko wzmocnisz ich płytki, ale także zregenerujesz zniszczone dłonie.

Odżywcza moc aloesu

Aloes to roślina bogata w witaminy A, C, E, kwas foliowy (B9), cholinę, B1, B2, B3, B6,  B12. Nie brakuje w niej minerałów takich jak: wapń, magnez, cynk, chrom, selen, sód, potas, żelazo, miedź, mangan. Miąższ aloesu wykazuje właściwości wspierające regenerację skóry, włosów i paznokci, działa przeciwbakteryjne i grzybobójczo. Wystarczy wnętrzem rozciętego liścia aloesu pocierać płytkę paznokcia oraz skórki wokół niego.

Herbatka z pokrzywy i skrzypu

Pokrzywa to skarbnica witaminy C, K, E oraz B1, B2, B3, B5. Znajdziemy w niej minerały, takie jak: żelazo, magnez, krzem, mangan, miedź, cynk, selen, i inne. Z kolei skrzyp polny to świetne źródło wartościowej krzemionki, która ma ogromny wpływ na zdrowy wygląd paznokci, włosów i skóry. Poza tym zawiera m.in.: witaminę C, żelazo, potas, kobalt, fosfor, wapń. Znajdziemy tu także flawonoidy oraz kwasy organiczne, sole mineralne i saponiny.

Fot. iStock

Dieta na łamliwe paznokcie

Inną, nie mniej ważną rolę niż pielęgnacja, odkrywa dieta. Paznokcie, podobnie jak skórę i włosy, można wzmacniać od wewnątrz dietą. Najważniejsze dla łamliwych paznokci składniki to m.in.:

  • białko — jajka, mleko, ser;
  • wapń — mleko, sery, żółtko;
  • żelazo natka pietruszki, zielone liściaste warzywa, kasza gryczana, fasola, groch, soczewica, figi suszone;
  • krzem — świeże warzywa i owoce, skrzyp;
  • magnez — kakao, czekolada gorzka i słodka oraz migdały,
  • cynk — ostrygi, mięso, wątróbka, kraby, sery żółte, kasza gryczana, ryby, pestki dyni, nasiona słonecznika;
  • witaminy z grupy Borzechy włoskie, morskie ryby, ser pleśniowy, jaja, pestki słonecznika, grzyby, tłuste mleko czy otręby lub produkty z pełnego ziarna.

Łamliwe paznokcie — o czym jeszcze pamiętać?

Aby pożegnać łamliwe i rozdwojone paznokcie, pamiętaj o kilku mniejszych, ale równie ważnych zasadach. Do czyszczenia łazienki lub zmywania naczyń nakładaj gumowe rękawiczki. Dopóki paznokcie są łamliwe i słabe, przycinaj je krócej, by nimi nie zahaczać nigdzie. Po myciu dłoni/kąpieli zawsze smaruj dłonie i paznokcie kremem nawilżającym. Unikaj wykorzystywania paznokci do otwierania puszek i zdrapywania np. naklejek, ponieważ to może uszkodzić końcówki paznokci. Jeśli to jest możliwe, zrób sobie przerwę od hybrydy i poświęć kilka tygodni na wzmacnianie domowymi sposobami, jak i tymi (np. odżywki, suplementy) dostępnymi w aptece.


źródło:  www.poradnikzdrowie.pl 

Zobacz także

Dlaczego warto pić sok z korniszonów? Oto siedem ważnych korzyści

Dlaczego warto pić sok z korniszonów? Oto siedem ważnych korzyści

Ocet jabłkowy - na włosy, na odchudzanie, zalety, przepis

Ocet jabłkowy może zaszkodzić zębom? To FAKT!

Cyklotymia. Kiedy huśtawka nastroju przestaje być fanaberią