Fobie Psychologia Zaburzenia

Filofobia – strach przed zakochaniem

Hanna Szczygieł
Hanna Szczygieł
24 września 2019
Filofobia - strach przed zakochaniem
Fot. iStock – Filofobia - strach przed zakochaniem
 

Filofobia, czyli strach przed zakochaniem może być dla niektórych osób przytłaczający, paraliżujący. Dlaczego? Co sprawia, że tak bardzo boimy się miłości? Choć większość z nas w oczywisty sposób dąży do stanu zakochania i sławetnych motyli w brzuchu, są osoby, które nie są w stanie zaryzykować. Powodów jest co najmniej kilka.

Niektórzy boją się, że zostaną zranieni lub zdradzeni, inni  bardzo boją się zobowiązania, jakim jest budowanie emocjonalnego związku, jeszcze inni boją się emocjonalnej bezbronności. Są również osoby, dla których najtrudniejszy jest strach przed utratą niezależności, samostanowienia.

Czym jest filofobia, czyli strach przed zakochaniem?

Definicja:
„Filofobia
 (od φίλος (filos) – gr. przyjaciel, kochany oraz φόβος (phobos) – gr. strach[2]) – strach przed zakochaniem i byciem z drugą osobą w związku. Ryzyko jego wystąpienia ma miejsce zazwyczaj wtedy, gdy osoba miała w przeszłości do czynienia z emocjonalnymi zawirowaniami dotyczącymi miłości. Filofobia może być również przewlekłym lękiem.

Filofobia jest definiowana jako anormalny, uporczywy i nieuzasadniony strach przed zakochaniem, co ma duży wpływ na jakość życia. Prócz lęku przed emocjonalnym zaangażowaniem mogą jej również towarzyszyć inne objawy, jak nadmierna potliwość, nieregularne bicie serca, duszności, uczucie lęku, nudności i uczucie niepokoju. Najgorszym aspektem filofobii jest towarzysząca jej samotność”.[1]

Filofobia, to bardzo specyficzny lęk:  strach przed utworzeniem silnej więzi emocjonalnej z drugą osobą. Niektórzy twierdzą, że dzieje się tak z powodu wykorzystywania w dzieciństwie, rozwiedzionych rodziców, czy przykrych doświadczeń w tworzeniu romantycznych związków. Ale nie zawsze tak jest. Istnieje wiele przypadków, w których nie ma oczywistego powodu.

Jak to możliwe? Co może doprowadzić do prawdziwego strachu przed emocjami, które według wszystkich są tak fantastyczne? To kwestia perspektywy. Podczas gdy niektórzy uważają zakochanie się za najbardziej cudowną i intensywną rzecz, jaka może ci się przytrafić, inni uważają ten stan za przerażający.

Chociaż filofobia nie znajduje się w klasyfikacji zaburzeń i podręcznikach, jest stosunkowo powszechnym stan. Szczególnie, gdy występuje w krótkim okresie czasu i jest reakcją na bolesne czy traumatyczne doświadczenia.

Filofobia – objawy i charakterystyka

Filofobia może przybierać różne kształty. Każdy odczuwa ją na swój, indywidualny sposób. Nie ma wzorca, który pozwalałby na łatwą diagnozę. W klasyfikacji  DSM, lęk przed miłością opisany jest jako podzbiór fobii społecznej.

Eksperci twierdzą, że filofobia występuje tak samo u mężczyzn, jak u kobiet. Nie determinują tego żadne czynniki biologiczne ani genetyczne, a może rozwinąć się po złym doświadczeniu z romantycznym partnerem.

To takie złe doświadczenie, że budzi strach i reakcję obronną. Z biegiem czasu strach zamienia się w pełną fobię. Część problemu z fobiami polega na tym, że mogą one prowadzić do innych problemów i zaburzeń, np. zaburzeń lękowych, depresji, izolacji społecznej czy uzależnień.

Romantyczna filofobia, czyli lęk przed miłością

Zapewne  myśląc o fobii przed miłością, wyobrażasz sobie ludzi, którzy za wszelką cenę starają się unikać zaangażowania i więzi emocjonalnych. Nie jest to jednak jedyny obraz tego zaburzenia. Istnieje sporo osób z tym problem, którym udaje się związać z partnerem, problem polega na tym, że taki związek może być bardzo toksyczny.

W przypadku tej ostatniej grupy, bardzo charakterystyczna jest oziębłość i oszczędność emocjonalna. W związkach, które tworzą są często zimni, surowi, niedostępni i owładnięci  potrzebą kontroli. Są również chorobliwie zazdrośni i zaborczy. Wszystko to jest wyraźnym objawem leżącego u podstaw strachu i niepewności.

Ci  ludzie mają również niską samoocenę . Nie wiedzą, jak się komunikować. Filofobiczni ludzie ą skrajnymi emocjonalnymi sabotażystami w relacji ze swoim partnerem. Ich niepewność niszczy więzi emocjonalnej. Ten strach przed zaangażowaniem i wrażliwością prowadzi ich do relacji przypominającej rollercoaster.

Ludzie, którzy unikają wszystkich związków

Są też ludzie, którzy za wszelką cenę unikają jakiegokolwiek związku. Nie tylko unikają idei zaangażowania, partnerstwa lub uczucia czy zakochania. Ci ludzie naprawdę boją się budować jakąkolwiek więź emocjonalną, w tym więź platoniczną.

Jest to forma fobii społecznej, która nieuchronnie doprowadzi do izolacji, lęku, ataków paniki i kilku innych zaburzeń osobowości .

Ta forma filofobii charakteryzuje się fizycznymi objawami strachu. Kiedy ktoś próbuje się do nich zbliżyć i nawiązać z nimi kontakt, taka osoba zaczyna reagować fizycznymi objawami – może zacząć się pocić, czuć się niekomfortowo, a nawet może wzrosnąć jej tętno – jak w przypadku bezpośredniego zagrożenia.

Filofobia – jak leczyć?

Leczenie tego zaburzenia zależy od wielu czynników. Przede wszystkim od nasilenia fobii. Czasem wystarczy zmiana stylu życia. Innym razem konieczna jest ukierunkowana terapia.

W cięższych przypadkach mogą być konieczne leki. Szczególnie w przypadku, gdy filo fobia prowadzi do innych zaburzeń, np.: izolacji społecznej, depresji lub stanów lękowych. W takich przypadkach zdecydowanie mamy do czynienia z prawdziwym przypadkiem fobii. Pomocna jest również terapia poznawczo-behawioralna.

Ta forma terapii może pomóc zidentyfikować obawy i zmienić przekonania oraz negatywne myśli i reakcje związane z początkami fobii.

Nawet w trudnych przypadkach, ciężka praca może prowadzić do poprawy jakości życia i dużo lepszych relacji. Warto podjąć ten trud.

źródła:
[1]  Wikipedia, www.verywellmind.com, www.healthline.com, www.psychiatry.org

Fobie Psychologia Zaburzenia

Zadbaj przede wszystkim o siebie, potem o innych. Plan 12 kroków

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
25 września 2019
Fot. iStock/freemixer
 

Wiecznie zmęczone, sfrustrowane, często smutne. Przytłoczone problemami bliższych i dalszych znajomych, zbyt często zapominamy o sobie, o własnym komforcie psychicznym. Nie myślimy na codzień o tym, jak bardzo potrzebujemy emocjonalnej harmonii, czasu dla siebie. Poświęcamy się – dla związku, dla dzieci, dla przyjaciół. W pracy dajemy z siebie więcej niż możemy. Dosłownie spalamy się dla innych. Ale prawdziwą mądrością jest zadbać przede wszystkim o siebie. Umiesz to zrobić?

Łatwo pomyśleć, pózniej wykonać. Ale nie martw się. Zrób sobie plan 12 kroków i konsekwentnie go realizuj.

1. Jeśli  przeczucie mówi ci, że coś jest nie tak, nie idź dalej

Nie angażuj się w projekty i relacje do których nie masz energii, przekonania, serca i zasobów. Podejmuj takie decyzje w zgodzie ze sobą.

2. Mów dokładnie to, co masz na myśli

Tak, by nie pozostawiać wątpliwości, by nie pozwalać na nadużycia i nadinterpretację twoich słów.

3. Nie skupiaj się na tym, be zadowolić innych

Bo ludzie przestaną cię szanować, bo sama stracisz do siebie szacunek i nigdy nie będziesz naprawdę szczęśliwa.

4. Ufaj swojemu instynktowi

Czasem warto go posłuchać. Nikt nie wie o tobie tyle, co ty sama.

5. Nigdy nie mów o sobie źle 

Nie obrażaj osoby, która jest dla ciebie ważna i którą kochasz.

6. Nigdy nie rezygnuj z marzeń

One pomagają przetrwać najtrudniejsze momenty, motywują cię i rozwijają.

7. Nie bój się powiedzieć „nie”

Nie na wszystko musisz się zgadzać, tylko dlatego, że nie chcesz komuś zrobić przykrości. Pomagaj innym w miarę swoich możliwości, ale nie kosztem siebie – swojego poczucia bezpieczeństwa, sytuacji materialnej, relacji z bliską osobą.

8. Nie bój się powiedzieć „tak”

Zasługujesz na wszystko, co dobre. Naucz się przyjmować, być biorą. Przyjmuj miłość, dobro.

9. Bądź dla siebie dobra

To może najtrudniejszy z wszystkich dwunastu kroków. Uczy się nas jak być dobrym dla innych, ale rzadko pokazuje się nam jak ważny jest zdrowy egoizm. Pielęgnuj swoje rytuały, w którym okażesz sobie samej miłość i dobro.

10. Odpuść to, czego nie możesz kontrolować

Są rzeczy, na które nie masz wpływu. Zaakceptuj to.

11. Trzymaj się z daleka od dramatów i negatywnych emocji

Bo to Cię niszczy. Możesz być empatyczna, ale nie daj się wciągnąć w to, co sprawi, że sama będziesz cierpiała. Ludzie muszą radzić sobie ze swoimi problemami. Możesz pomóc, ale nie staraj się uzdrowić całego świata.

12. KOCHAJ

Miłość wnosi wiele dobrego do naszego życia. Otwiera nas, rozwija. I daje nieprawdopodobną siłę.

Zmiany przyjdą szybciej niż myślisz. I pamiętaj: nie żałuj ciągle innych. Znajdź w sobie empatię dla siebie samej…


Fobie Psychologia Zaburzenia

A co, jeśli on cię nie kocha? Pięć kroków do zbudowania własnego szczęścia

Ewa Raczyńska
Ewa Raczyńska
24 września 2019
Fot. istock/1001Love

A co jeśli on przestał cię kochać? Naturalne, że czujesz ból, cierpienie, rozczarowanie. Pytanie, czy tylko na tych negatywnych emocjach chcesz się jedynie skupić. Rozstanie może być czasem na rozwój i zmiany. Zmiana rozpocznie się w momencie, kiedy zdecydujesz się zmienić postrzeganie swojej rzeczywistości. Jeśli zdecydujesz się zaprosić do swojego życia więcej miłości i radości, odniesiesz sukces. Wiem, że teraz może to ci się wydawać planem nie do zrealizowania, ale z czasem zobaczysz, że będzie do najbardziej wyzwalająca rzecz, jaką możesz dla siebie zrobić.

Naucz się doceniać siebie i ufać swoim decyzjom

Nigdy nie zostaniesz doceniona, jeśli nie zaczniesz doceniać siebie. Zobacz, jak wiele ludzi tkwi w pracy, w związkach, w których nie są szanowani, mimo to, nie robią nic, aby to zmienić. Najtrudniejsze jest zrobienie pierwszego kroku. Kiedy jednak się na niego zdecydujesz, zobaczysz, jakie przed tobą otworzą się perspektywy.

Otocz się odpowiednimi ludźmi (i okolicznościami)

Jeśli chcesz fantastycznego związku ze wspaniałym facetem, porzuć poczucie krzywdy i żyj z radością. Odejdź od negatywnych sytuacji. Odejdź od człowieka, który cię nie kocha. Tylko tak stworzysz miejsce na to, co nowe. Otocz się ludźmi, którzy mają kochające i satysfakcjonujące relacje. Zauważ ich zachowanie; zauważ, jak się traktują. Poczuj energię i miłość, które są między nimi. Zapytaj swoich przyjaciół o ich życiowe doświadczenia i wybory, których dokonali i zdecyduj, co ty chcesz robić.

Zachowaj uczciwość wobec siebie

Jeśli powiesz „Chciałbym w tym roku polecieć do Paryża”, zrób to, nie odkładają na nie wiadomo kiedy. Da ci to pewność siebie i zaufanie w podejmowaniu własnych decyzji. Siła pozostania wiernym temu, kim naprawdę jesteś, to potężne narzędzie, które jest naszym orężem.

Podejmuj decyzje w poczuciu radości, spokoju i szczęścia

Odchodząc od złej miłości, postanawiasz zmienić swoje życie na lepsze. Dokonuj wyborów zgodnych z tym, co sprawia, że jesteś radosna, szczęśliwa i spokojna. Jeśli właśnie tym będziesz się kierować, nie wpadnie w pułapkę toksycznych związków, czy relacji, w których czujesz się niekochana.

Kochaj siebie po drodze

A teraz najważniejsze: musisz kochać siebie przez całą podróż twojego życia, nawet wtedy gdy skręcasz w inną stronę. Kiedy będziesz podejmować decyzje, trzymaj się ich, bądź im wierna. Nie wracaj do tego, co jest wygodne lub znane, bez względu na to, jak zła może ci się na początku wydawać zmiana. Obiecuję ci, że jeśli zdecydujesz się na skok na głęboką wodę, twoje życie poprawi się w sposób, którego nawet nie możesz sobie dzisiaj wyobrazić. Idź po to, odejdź od człowieka, który cię nie kocha i nigdy się nie poddawaj.


Zobacz także

Rodzice, którzy wychowują „dobre” dzieci robią te 5 rzeczy – nigdy o nich nie zapominaj!

Czego możemy dowiedzieć się o sobie będąc w relacji z drugim człowiekiem?

5 rzeczy, które powinnaś sobie uświadomić, jeśli wychowywałaś się bez ojca