Dieta Zdrowie

Olej z nasion wiesiołka chroni zdrowie, poprawia kondycję skóry i włosów. Istnieje wiele powodów, by po niego sięgnąć

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
11 października 2021
Fot. iStock
 

Olej z wiesiołka to naturalny specyfik, który doceniono za wyjątkowy wpływ na zdrowie oraz urodę. Wiesiołek dwuletni to roślina powszechnie spotykana w naszym kraju. Jej właściwości lecznicze znane są od wieków, stąd też jego zastosowanie w medycynie ludowej. Jakie właściwości ma olej z wiesiołka i jak stosować go na skórę i włosy?

Wiesiołek dwuletni 

Rodzina wiesiołkowatych (Onagraceae) liczy sobie około 120 gatunków występujących w Europie, Ameryce Północnej, Południowej oraz Azji, z czego w Polsce można znaleźć ich około 30. Do najbardziej znanych i cenionych jej przedstawicieli należy wiesiołek dwuletni (Oenothera biennis).

Wiesiołek osiąga wysokość nawet 2 metrów wysokości. Liście wiesiołka są lancetowate, ułożone naprzeciwlegle na gęsto owłosionej łodydze. W ciągu dnia jego  żółte, promieniste kwiaty są zamknięte, a otwierają się na wieczór. Wytwarzają się z nich twarde nasiona, bogate w wartościowe substancje pożądane w ziołolecznictwie i kosmetologii. Olej tłoczony z wiesiołka ma złocisto-brązową barwę i orzechowo-trawiasty smak. Aby zachował maksimum cennych substancji, musi być tłoczony na zimno, ponieważ poddany obróbce cieplnej traci swoje właściwości.

Olej z nasion wiesiołka

Fot. iStock/Wiesiołek

Co zawiera olej z wiesiołka?

Olej z wiesiołka jest skarbnicą nienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym kwasu gamma-linolenowego (GLA) oraz kwasu linolowego. Ponieważ organizm ich samodzielnie nie wytwarza, muszą być dostarczane wraz z pożywieniem. Ich właściwy poziom jest niezbędny dla zdrowia, ponieważ organizm przekształca je w prostaglandyny (PG), ważne dla funkcjonowania każdej jego komórki. Olej z wiesiołka zawiera również witaminę E, silny antyoksydant zwany witaminą młodości, oraz polifenole. W jego składzie znajdziemy także błonnik  pokarmowy i białko, oraz składniki mineralne takie jak: magnez, cynk, selen, wapń.

Olej z wiesiołka — właściwości dla organizmu 

Z racji swojego składu olej z nasion wiesiołka ma niesie wielorakie korzyści dla zdrowia.

  • Pomaga usuwać toksyny z organizmu, wzmacnia naturalne mechanizmy obronne organizmu i neutralizuje stany zapalne;
  • ułatwia zapłodnienie poprzez wpływ na poprawę produkcji śluzu u kobiet, wpływa także na potencję u mężczyzn;
  • dzięki fitoestrogenom pomaga utrzymać równowagę hormonalną, łagodzi dolegliwości przedmiesiączkowe i menopauzalne, reguluje zaburzenia cyklu miesiączkowego;
  • chroni układ krążenia przed miażdżycą, nadciśnieniem tętniczym i innymi chorobami, obniżając poziom „złego” cholesterolu LDL i podwyższając „dobrego” HDL, uszczelnia naczynia krwionośne;
  • regeneruje wątrobę i usprawnia pracę mózgu;
  • wpływa na poprawę samopoczucia, zapobiega stanom lękowym, łagodzi odczuwanie strachu;
  • pomaga w migrenie,
  • poprawia pamięć, koncentrację, zdolność uczenia.
Olej z nasion wiesiołka

Fot. iStock/Olej z nasion wiesiołka

Olej wiesiołkowy na skórę

Olej z wiesiołka można stosować do skóry suchej i wrażliwej skóry, ponieważ dzięki obecności witamin E i F intensywnie nawilża. Stosowany regularnie poprawia stan skóry problematycznej, z egzemą, łuszczycą, AZS, a nawet trądzikowej.

Obecne w oleju wiesiołkowym kwasy linolenowe wykazują właściwości przeciwzapalne, łagodzące, przyspieszające regenerację skóry. Poprawiają elastyczność skóry, hamują tempo pojawiania się pierwszych oznak starzenia się skóry. Z kolei kwasy oleinowe (omega-9) poprawiają jędrność skóry i działają antyoksydacyjnie. Olej z wiesiołka na skórę poprawia jej wygląd również dlatego, że kwas stearynowy oczyszcza pory z brudu, potu i nadmiaru sebum.

Olej z wiesiołka na włosy

Warto wiedzieć, że olej z wiesiołka można wykorzystać na włosy, zarówno do olejowania, jak i jako serum na rozdwojone końcówki. Bogactwo kwasów omega wpływa na zmniejszenie stanów zapalnych skóry głowy i wspiera zdrowy wzrost włosów. Wiadomo również, że kwas arachidonowy obecny w oleju wiesiołkowym wspiera pojawienie się nowych włosów i wzmacnia już istniejące.

Czy można stosować olej z wiesiołka w ciąży?

Często można spotkać się z opinią, że w ciąży olej z wiesiołka nie jest polecany w pierwszych dwóch trymestrach. Co prawda pomaga zajść w ciążę dzięki wpływowi na śluz owulacyjny, ale może również wywoływać skurcze prowadzące do poronienia. W trzecim trymestrze to ryzyko się oddala, jednak wprowadzenie do diety oleju wiesiołkowego podczas ciąży należy skonsultować z lekarzem. Również matki karmiące  przyjmowanie oleju wiesiołkowego powinny omówić ze specjalistą.

Olej z nasion wiesiołka

Fot. iStock/Olej z nasion wiesiołka

Inne przeciwwskazania

Istnieją także inne przeciwwskazania, o których należy pamiętać, włączając olej z wiesiołka do diety:

  • nie należy go podawać dzieciom poniżej 12. roku życia;
  • olej wiesiołkowy może wchodzić w niepożądane reakcje z niektórymi lekami, np. w przypadku fenotiazyny i leków przeciwpłytkowych;
  • nie powinny po niego sięgać osoby mające problemy z krzepnięciem krwi, chorujące na padaczkę lub inne stany wywołujące napady drgawek.

Jak go stosować olej wiesiołkowy w kuchni?

Olej z wiesiołka może być wartościowym jako uzupełnieniem codziennej diety. Można go stosować jako dodatek smakowy do polewania ugotowanych już warzyw i ciepłych potraw, do sałatek i surówek, jako składnik zdrowych past i przecierów z warzyw, oraz jako dodatek do zup tuż przed ich podaniem. Należy pamiętać, że oleju wiesiołkowego nie należy podgrzewać, gdyż straci swoje cenne właściwości. Olej należy przechowywać w lodówce (temperatura ok. 4-10ºC) zarówno przed jak i po otwarciu.


źródło:  dietetycy.org.pl, www.poradnikzdrowie.pl 

Dieta Zdrowie

8 sposobów na PMS, które pomogą pozbyć się przykrych dolegliwości przed miesiączką

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
11 października 2021
sposoby na PMS
Fot. iStock
 

Sposoby na PMS to jedno z tych zagadnień, które dla kobiet bywają wyjątkowo istotne. PMS, czyli zespół napięcia przedmiesiączkowego, potrafi wyjątkowo dać w kość już kilka dni przed spodziewaną miesiączką. Na szczęście można sobie poradzić z tym niełatwym czasem i okiełznać przykre objawy. Jakie sposoby na PMS warto wypróbować?

Czym jest PMS?

PMS (premenstrual syndrome), czyli zespół napięcia przedmiesiączkowego, to przypadłość, która dotyka od 50 do 80% kobiet. Pojawienie się PMS najpewniej związane jest z gwałtownym spadkiem poziomu estrogenu i wzrostem stężenia progesteronu, który następuje po owulacji. Ponadto u kobiet cierpiących z powodu PMS zauważa się obniżony poziom serotoniny, która odpowiada m.in. za dobre samopoczucie.

Większość kobiet odczuwa dolegliwości związane z PMS na kilka dni przed miesiączką, ale są również takie, które odczuwają je dobrze ponad tydzień przed okresem i w ciągu pierwszych dni jego trwania. Pierwsze oznaki PMS mogą pojawiać się tuż po owulacji, a nasilają się tuż przed rozpoczęciem cyklu menstruacyjnego. Zazwyczaj wyciszają się w ciągu 2-3 dni trwania okresu.

W przypadku mniej niż 5% kobiet w wieku rozrodczym pojawia się cięższa postać zespołu napięcia przedmiesiączkowego, czyli przedmiesiączkowe zaburzenie dysforyczne (PMDD). W tym przypadku objawy mogą być na tyle poważne, że utrudniają codzienne czynności, takie jak chodzenie do szkoły czy pracy.

sposoby na PMS

Fot. iStock/Sposoby na PMS

Co należy do objawów PMS?

Kobiety skarżą się często na objawy takie jak:

  • drażliwość, lęki, wahania nastroju, tendencja do łez, odczuwanie głębokiego smutku, stany depresyjne;
  • zaburzenia snu, uczucie wyczerpania, spadek koncentracji, problemy ze snem, spadek libido, wzmożony apetyt;
  • bóle i zawroty głowy, wzdęcia, zaparcia, biegunki, nudności, bóle brzucha, obrzęki, tkliwość piersi, bóle jajników.

Na listę objawów pojawiających się z powodu PMS wpisano aż 150 różnych symptomów!

Sposoby na PMS, które pozwolą uspokoić przykre dolegliwości 

Sposoby na PMS są różne i mogą wpływać na inne objawy towarzyszące zespołowi napięcia miesiączkowego. Warto wypróbować kilka z nich, by stwierdzić, które wpływają najlepiej na organizm w indywidualnym przypadku. Jakie sposoby na PMS warto wdrożyć w życie?

Umiarkowana aktywność fizyczna

Umiarkowana aktywność fizyczna jest świetnym sposobem na ukojenie przykrych dolegliwości. Szczególnie u kobiet regularnie trenujących nie ma powodu, by rezygnować z niej z powodu zbliżającego się okresu. Łagodna aktywność fizyczna tuż przed, a także i w trakcie trwania miesiączki, zwiększa wydzielanie endorfin w organizmie. Endorfiny wpływają na zmniejszenie skutków podwyższonego stężenia jednego z hormonów stresu – kortyzolu. Dzięki temu wyrzut endorfin po wysiłku fizycznym poprawia nastrój, obniża poziom zmęczenia oraz podnosi poziom tolerancji na ból. U kobiet, które dopiero szukają dla siebie idealnej aktywności na trudne dni, poleca się szczególnie rozciąganie, jogę, lub pływanie.

sposoby na PMS

Fot. iStock/Sposoby na PMS

Relaks i sen jako sposoby na PMS

Poza czasem na umiarkowaną aktywność fizyczną znajdź również czas na ulubioną formę relaksu. Odstresuj się i zwolnij wysokie obroty, poświęć sobie czas. Nadmiar stresu pogłębia dokuczliwe objawy i obniża samopoczucie. Odpowiednio długi sen nie tylko dobrze wpływa na wygląd, ale pozwala na nabranie sił na cały dzień.

Dieta na obrzęki

W przypadku dokuczliwych objawów PMS warto usunąć z diety alkohol, nadmiar kawy i coli. Ogranicz także ilość soli kuchennej, która powoduje zatrzymanie wody w organizmie i obrzęki. Dodawaj do potraw natkę pietruszki, seler i ogórki, które działają moczopędnie, sięgaj po owoce takie jak: arbuz, melon czy ananas. Wskazana jest ziołowa herbatka z pokrzywy czy skrzypu polnego, które również działają jak naturalne diuretyki.

Sposoby na wzdęcia przy PMS

Unikaj produktów wzdymających, takich jak: fasola, kapusta, brukselka, cebulajabłka, gruszki, brzoskwinieśliwki, kukurydza, mleko, sery pleśniowe, otręby oczyszczone. Przy uporczywych wzdęciach sięgnij po preparaty z simetikonem i dimetikonem, które rozbijają pęcherzyki gazów, wspierając ich wydalanie. Dokuczliwe wzdęcia przy PMS może także łagodzić herbatka z kopru włoskiego, która działa rozkurczowo i wiatropędnie. Pomocny będzie również delikatny masaż brzucha, który łagodzi ból brzucha i wzdęcia.

Zahamowanie wilczego apetytu

Unikaj węglowodanów prostych (np. słodycze, białe pieczywo), które powodują wahania glukozy we krwi, przyczyniając się do zmian nastroju i zwiększonego apetytu na słodycze. Aby ograniczyć skoki poziomu cukru we krwi, zadbaj o to, by na talerzu nie zabrakło produktów z błonnikiem lub białkiem, które spowalniają wchłanianie cukru.

sposoby na PMS

Fot. iStock/Sposoby na PMS

Apteczne sposoby na PMS 

Gdy domowe sposoby na PMS nie pomagają, warto rozważyć zastosowanie łagodnie działających na poprawę nastroju środków ziołowych, np. na bazie melisy czy waleriany (kozłka lekarskiego). Gdy dokuczają przede wszystkim silne bóle podbrzusza i piersi, można zastosować leki przeciwbólowe i rozkurczowe. W przypadku silnych obrzęków lekarz może zalecić stosowanie stosownych preparatów moczopędnych. Pomocniczo można nabyć w aptece roślinne środki łagodzące objawy PMS, które dostępne są bez recepty. W przypadku bardzo nasilonych dolegliwości, gdy nic innego nie pomaga, lekarz może polecić pacjentce stosowanie progestagenów na 10 dni przed spodziewaną miesiączką.

U kobiet nieplanujących w najbliższym czasie potomstwa sprawdzić się może antykoncepcja hormonalna, która wpływa na wyciszenie PMS.

Witaminy na łagodzenie PMS

Wiele przeprowadzonych badań wykazało związek mikroskładników, takich jak: magnez, witamina D, witamina B6, omega-3 na łagodzenie objawów PMS:

  • Witamina D pozytywnie wpływa na samopoczucie.
  • Witamina B6 wywiera wpływ na produkcję estrogenów jak i progesteronu.
  • Magnez usprawnia pracę układu nerwowego, poprawia nastrój oraz łagodzi tkliwość piersi.
  • Kwasy omega-3 wpływają na zmniejszenie objawów PMS, takich jak nerwowość, lęk, problemy z koncentracją, tkliwość piersi, czy bóle głowy.

Do diety warto również włączyć olej z nasion wiesiołka, ponieważ wykazano w badaniach jego wpływ na łagodzenie objawów PMS.

Rezygnacja z palenia tytoniu

Ponieważ nałogowe palenie może nasilać objawy PMS, warto ograniczyć, a najlepiej całkowicie zrezygnować z tego niezdrowego nawyku.


źródło: www.poradnikzdrowie.pl 

 


Dieta Zdrowie

Coraz więcej takich ofert na polskim rynku. Czym jest floating?

Redakcja
Redakcja
10 października 2021
fot. Maria Teijeiro/iStock

Nadmiar obowiązków w codziennym życiu, presja czasu i stres przytłaczają coraz więcej osób. Dlatego wciąż poszukujemy sposobów na zredukowanie stresu oraz chociaż chwilowe oderwanie się od rzeczywistości. Jednym z nich jest floating, czyli rodzaj zabiegu relaksacyjnego, działającego odprężająco na ciało i umysł. Co warto wiedzieć o floatingu? Jak z niego efektywnie korzystać?

Floating to inaczej Terapia Ograniczonej Stymulacji Środowiskowej, która polega na maksymalnym ograniczeniu bodźców docierających do nas z zewnątrz. Sesja floatingu wpływa kojąco na ciało i umysł, dzięki unoszeniu się na powierzchni roztworu wody i soli w specjalnie przygotowanej do tego kabinie lub kapsule. Uczestnicy tego zabiegu są zamykani w specjalnej kapsule, wypełnionej roztworem wody i soli Epsom, potocznie zwanej solą gorzką, która jest naturalnym związkiem mineralnym składającym się z drogocennych pierwiastków – siarki i magnezu o temperaturze około 35 stopni.

Unoszenie się w wodzie nasyconej solą Epsom pozwala ciału na swobodne dryfowanie bez żadnego wysiłku, doświadczając stanu nieważkości. Na czas pobytu w kapsule eliminuje się działanie bodźców zewnętrznych. Podczas seansu panuje cisza i ciemność. Na uczestników sesji floatingu nie oddziałują żadne dźwięki, światła ani zapachy. Dodatkowo jednorazowe zatyczki do uszu redukują prawie do zera dochodzące z zewnątrz dźwięki.

Woda w kapsule lub kabinie wykorzystywana w zabiegu floatingu jest utrzymywana w stałej temperaturze 35 stopni, czyli zbliżona do temperatury ciała. Woda z roztworem soli Epsom sama w sobie ma właściwości antybakteryjne, antywirusowe i przeciwgrzybiczne. Dodatkowym zabezpieczeniem jest wbudowany system filtracji i oczyszczania zamontowany w kapsule, który jest uruchamiany po każdej sesji. Duże stężenie soli wytwarza odpowiednią wyporność, dzięki której osoby uczestniczące w zabiegu unoszą się na powierzchni wody, nie odczuwając tym samym przyciągania ziemskiego.

Korzystanie z floatingu może przynieść nam zarówno korzyści fizjologiczne, jak i psychologiczne. W czasie zabiegu mięśnie rozluźniają się, spada ciśnienie krwi, a rytm serca zwalnia. Floating skutecznie obniża poziom kortyzolu i adrenaliny, a jednocześnie prowadzi do uwalniania dużej ilości endorfin, więc działa przeciwdepresyjnie. Pozytywnie wpływa także na zwiększenie koncentracji i zmniejszenie zmęczenia. – mówi Aleksandra Bromblik z serwisu Prezentmarzeń.

Dla kogo jest wskazany floating?

Ze względu na swoje relaksujące właściwości sesje floatingu są wskazane dla osób, które marzą o chwili wyciszenia i chcą uspokoić umysł. Jest to także dobry zabieg dla osób po urazach i operacjach wymagających rehabilitacji. Floating zaleca się również sportowcom jako formę szybkiej regeneracji po wysiłku. Jeśli nie ma przeciwwskazań lekarskich może być także dobrą formą relaksu, przynoszącą ulgę kobietom w ciąży, odciążając zmęczone plecy. Korzyści fizjologiczne płynące z zastosowania floatingu, które są warte podkreślenia, to odciążenie mięśni, stawów i kręgosłupa, obniżenie wysokiego ciśnienia krwi czy zmniejszenie bóli migrenowych głowy. Korzyści psychologiczne, które daje regularne stosowanie sesji floatingowych, to przede wszystkim zmniejszenie zmęczenia, gdyż jedna godzina sesji odpowiada 4 godzinom snu.

Sesja floatingu może być miłym upominkiem dla bliskiej osoby, która chciałaby zyskać chwilę głębokiego relaksu. Można podarować ją zarówno przyjaciółce, która uwielbia relaks, jak innym bliskim nam osobom narażonym na stres i szukającym wyciszenia. Floating cieszy się w naszym kraju rosnącą popularnością, o czym świadczy przybywająca liczba miejsc w Polsce, gdzie można z niego skorzystać. Obecnie najczęściej punkty oferujące sesje floatingu zlokalizowane są zazwyczaj w dużych miastach. – komentuje Aleksandra Bromblik z serwisu Prezentmarzeń.

Zanim udamy się na sesję floatingu, warto sprawdzić czy nie mamy przeciwwskazań do korzystania z tej formy relaksu i odnowy. Przeciwwskazaniami do realizacji zabiegu są m.in.: infekcje, podrażnienia, uszkodzenia skóry, zapalenie ucha, epilepsja, psychozy, schorzenia psychiczne. Z floatingu nie powinny korzystać również kobiety w pierwszym trymestrze ciąży i osoby z zakrzepicą oraz zdiagnozowaną klaustrofobią. Należy również pamiętać, aby w dniu realizacji zabiegu nie golić się ani nie depilować.

Historia floatingu narodziła się w latach pięćdziesiątych XX wieku. Jego popularność dotarła również do Polski, stając się nowym sposobem dla Polaków na relaks i redukcję stresu. Dla wielu osób, które skorzystały już z sesji floatingu, to nie tylko nowe, przyjemne doświadczenie, ale także efektywna forma na odcięcie się chociaż na chwilę od otoczenia i bieżących problemów.


Zobacz także

Wiesz, jak w prosty sposób zadbać o swój wzrok? Wyjdź na spacer

FAS (Płodowy Zespół Alkoholowy)

Płodowy Zespół Alkoholowy (FAS) – czym jest i jaki wywiera wpływ na życie dzieci nim dotkniętych?

Uzależnienie kobiet od alkoholu. 8 szkodliwych mitów, w które nie można wierzyć