Dieta Zdrowie

Najzdrowszy owoc cytrusowy – odchudza, chroni przed rakiem, ale i „kłóci się ” z lekami. Co jeszcze powinnaś wiedzieć, jeśli lubisz jeść grejpfruty?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
11 stycznia 2022
Fot. iStock
 

Grejpfrut to owoc o docenianym potencjale prozdrowotnym. W grejpfrucie kryje się wiele aktywnych związków aktywnych, witamin i minerałów. Włączenie tego owocu do diety chroni organizm przed różnymi problemami zdrowotnymi, ale trzeba pamiętać, że przyjmując lekarstwa, należy sięgać po grejpfrut z rozsądkiem. Co jeszcze musisz o nim wiedzieć?

Grejpfrut — owoc rosnący w gronach

Grejpfruty pochodzą z Barbadosu, skąd w XVIII wieku rozprzestrzeniły się na różne zakątki świata. Nazwa tych owoców cytrusowych wywodzi się od sposobu ich wzrostu, ponieważ rosną one w gronach, co kojarzy się z winogronami. Drzewa grejpfrutowe rosną do  wysokości piętnastu metrów, wytwarzając duże, lśniące, ciemnozielone liście. Z białych kwiatów rozwijają się owoce — duże, ważące czasem nawet kilogram jagody. Ich smak można określić jako słodko-kwaśny, z nutami goryczy. Barwa grejpfruta zależy od jego odmiany i może być jasnożółta, zielona, pomarańczowa, czy też czerwona.

Odmiany grejpfruta

Poszczególne odmiany grejpfrutów różnią się nie tylko kolorem skórki i miąższu, ale także smakiem i ilością wartości odżywczych. Do najpopularniejszych odmian grejpfrutów zaliczamy:

  • grejpfrut czerwony — uważany za najzdrowszy, zawiera najwięcej witaminy C, likopenu i karotenoidów;
  • grejpfrut żółty — kwaśny, ale pozbawione goryczki, o mniejszej zawartości substancji chroniących zdrowie;
  • zielony grejpfrut (sweety) — posiada najsłodszy miąższ wśród grejpfrutów. Jest on krzyżówką grejpfruta i pomelo.

Fot. iStock

Grejpfrut — co zawiera, kcal 

Grejpfruty są świetnym źródłem witamin i minerałów. Znajdziemy w nich witaminy A, E, witaminy z grupy B, oraz witaminę C. Jeśli chodzi o witaminę C, to jej ilość uzależniona jest od stopnia dojrzałości owoców, czasu przechowywania i przetwarzania. W 100 g świeżego miąższu z grejpfruta znajduje się od 30 do 70 mg tej witaminy. Ponadto w grejpfrucie znajdziemy: potas, sód, wapń, fosfor, magnez, żelazo. Nie brakuje w nim polifenoli i karotenoidów (głównie α- i β-karoten, luteina i zeaksantyna). Grejpfruty są także źródłem kwasów organicznych (przede wszystkim kwasu cytrynowego i jabłkowego).

Grejpfrut — kalorie (kcal) i indeks glikemiczny

Jeśli chodzi o kaloryczność, grejpfrut w 100 g zawiera jedynie ok. 40 kcal. Dokładna ilość kalorii zależy od odmiany owocu. To niewiele, dlatego owoce te są polecane jest składnik diet redukcyjnych. Z kolei indeks glikemiczny grejpfrutów jest równy 20, co oznacza, że owoce te mogą jeść bez obaw osoby chorujące na cukrzycę.

Fot. iStock

Właściwości prozdrowotne grejpfruta

Wspiera odporność 

Grejpfrut jest źródłem witamin z grupy B, cynku, miedzi i żelaza, które wspierają pracę układu odpornościowego. Obecne w cytrusach antyoksydanty zwalczają działanie wolnych rodników, które uszkadzają komórki organizmu.

Grejpfrut chroni serce

Grejpfruty obniżają poziom cholesterolu przeciwdziałając miażdżycy dzięki obecności błonnika. Polecane są szczególnie czerwone grejpfruty, jako najskuteczniejsze w normalizacji poziomu lipidów. Zawierają one również najwięcej likopenu i karotenoidów, silnych przeciwutleniaczy, które również działają ochronnie na serce.

Obniża ciśnienie

W grejpfrutach nie brakuje potasu, który jest ważny dla regulacji gospodarki wodnej organizmu oraz utrzymania ciśnienia krwi na właściwym poziomie.

Hamuje wchłanianie cukru

Niski indeks glikemiczny (20) powoduje, że grejpfruty spowalniają proces rozkładu cukru w organizmie, regulując poziom glukozy we krwi i zwiększając wrażliwość komórek na insulinę. Mogą po nie sięgać nie tylko cukrzycy, ale także osoby chorujące na insulinooporność.

Grejpfrut na odchudzanie

Ponieważ grejpfrut składa się w 92% z wody, świetnie nawadnia organizm, przyśpiesza przemianę materii, działa moczopędnie oraz lekko przeczyszczająco. Grejpfruty są niskokaloryczne, ułatwiają spalanie tłuszczów, a zawartość pektyn sprawia, że zapewniają dłuższe odczuwanie sytości po posiłku i hamują chęć na podjadanie słodkiego.

Fot. iStock

Oczyszcza organizm

Działanie moczopędne i lekko przeczyszczające wpływa na efektywniejsze pozbywanie się zbędnych produktów przemiany materii z organizmu. Dodatkowo witamina C oraz błonnik wspierają usuwanie metali.

 Chroni przed nowotworami

Antyoksydanty obecne w grejpfrutach przeciwdziałają rozwojowi nowotworów, stanowiąc ważny element diety antynowotworowej. Grejpfruty szczególnie polecane są w przypadku profilaktyki nowotworów jamy ustnej, gardła, krtani i płuc.

Grejpfrut a leki

Grejpfrut i leki bywają ryzykownym połączeniem. Sok wyciskany z grejpfruta zawiera substancje (flawonoidy i furanokumaryny), które mogą wchodzić w interakcje z niektórymi lekami i blokować ich metabolizm. Mogą one reagować np. z przeciwalergiczną feksofenadyną, ze statynami stosowanymi w zaburzeniach lipidowych oraz z blokerami kanału wapniowego stosowanego w przypadku chorób układu sercowo-naczyniowego. W efekcie interakcji dochodzi do spowolnienia metabolizmu leku, a przez to wzrostu jego stężenia we krwi, co prowadzi do  nasilenia ewentualnych działań niepożądanych.


źródło:  dietetycy.org.pl, www.poradnikzdrowie.pl, akademiadietetyki.pl

Dieta Zdrowie

7 wielkich problemów małżeńskich, które widzą terapeuci oraz rady, jakie mają dla par

Redakcja
Redakcja
11 stycznia 2022
fot. stock_colors/iStock
 

Jakie są najczęstsze problemy, dręczące pary? To może nie jest coś, czego chcesz się dowiedzieć, lampa, której nie chcesz pocierać. Ale dla twojego małżeństwa może być pomocne przynajmniej jakieś pojęcie. Nuda. Emocjonalny dystans. Brak kompromisu. To przeszkody, które, jak twierdzą terapeuci, napotykają pary. Co radzą, by je przezwyciężyć? Niespodzianka, niespodzianka! Komunikacja to podstawa.


Po pierwsze, znajomość punktów zapalnych u innych par może pomóc Tobie i Twojemu partnerowi zrozumieć, że nie tylko Wy macie do czynienia z problemem, co może ułatwić rozmowę. Po drugie, pozwala zastanowić się, co może być problemem w przyszłości i podjąć środki zapobiegające jego kiełkowaniu.

Problem: dystans emocjonalny

Problem: W codziennym życiu bardzo łatwo się zagubić i stracić kontrolę, przestać koncentrować się na sobie nawzajem. Pary czują się tak, jakby nadawały na zupełnie innych falach bez możliwości dotarcia do siebie. To może ustawić partnerów po przeciwnych stronach i może łatwo doprowadzić do tego, że ludzie staną się defensywni w stosunku do swojej pozycji i poczują się niesłyszani przez partnera.

Rada: Zmierz się z tym. Ważne jest, aby pracować razem, aby znaleźć przyczynę emocjonalnego rozłączenia i wspólnie rozwiązywać problemy, bo dotyczą was obojga. Jeśli wpadliście w rutynę i czujecie stagnację, znajdźcie wspólnie sposób, by to zmienić.

Problem: nuda. Poważna nuda

Problem: Pary są teraz razem częściej niż nie są, poczucie rutyny i przyziemności może w takiej sytuacji łatwo wkraść się do związku. Godziny spędzone obok siebie na kanapie, przeglądając telefony, oglądając kolejny sezon „Sukcesji” lub sprawdzając pocztę e-mail na swoich laptopach, tak naprawdę nie zaspokajają potrzeb związanych z intymnością i byciem razem.

Rada: Nie ma łatwego sposobu na obejście faktu, że jesteśmy razem częściej niż kiedyś. Kluczem do sukcesu jest maksymalne wykorzystanie czasu poprzez dodanie spontaniczności i rytuałów do swojego dnia. Zdrowe pary mają zarówno codzienne rytuały, jak i te bardziej długoterminowe rytuały. Codzienny rytuał może być czymś szybkim, na przykład wspólną filiżanką kawy, dzieleniem wspólnej uwagi. Oznacza to, że robisz to samo w tym samym czasie — oglądasz ten sam program bez rozpraszania przez telefon komórkowy, gotujesz coś razem, składasz pranie, czy przytulasz się przez 5 minut.

Problem: mówimy różnymi językami

Problem: Pary często mówią o tym, że nie czują się słuchane/słyszane przez partnera. Kiedy czujemy się niesłyszani lub czujemy, że manipuluje się naszymi słowami, łatwo możemy przyjąć postawę obronną. Czasami wydaje się, że musimy narzekać na naszego partnera, aby coś się zmieniło, czasami czujemy się, jakbyśmy byli nękani.

Rada: Nabierz nawyku mówienia partnerowi o tym, co on mówi. Daj znać, że je słyszałaś i daj też jemu szansę, aby potwierdził, czy je usłyszałaś lub zrozumiałaś poprawnie. Na przykład, jeśli jeden z partnerów powie: „Mam młyn w pracy, kończymy projekt, nie mam pojęcia, o której będę dziś wieczorem w domu, zjedz obiad beze mnie”, drugi partner może powiedzieć: „Wygląda na to, że nie jesteś pewien, o której będziesz w domu z powodu nawału pracy, powinnam zjeść bez ciebie, a ty o swój obiad zadbasz sam, czy tak?”. Choć może to wydawać się dziwaczne, pozwala to pierwszej osobie wiedzieć, że je usłyszałaś lub ewentualnie uzupełnić, jeśli jakaś ważna kwestia ci umknęła.

Problem: brak seksu

Problem: Niektórzy ludzie tłumaczą, że są zbyt zmęczeni, by uprawiać seks lub źle się czują i nie mogą. Innym razem słyszymy, że seks stał się czymś, co „dzieje się” tylko przy specjalnych okazjach. Problem popadnięcia w schemat i rutynę związane z seksem jest powszechny, a pary mówią, że nic pikantnego się nie dzieje, ponieważ zajmuje to zbyt dużo czasu i kosztuje je zbyt dużo wysiłku.

Rada: Należy pamiętać, że intymność i seks to dwie różne rzeczy. Intymność to połączenie i bliskość z partnerem. Aby rozpocząć życie seksualne, musisz najpierw wrócić do intymności. Pomyśl o tym, co kochasz w swoim partnerze, pomyśl o kilku pierwszych randkach, wspólnie wspominajcie, spędzajcie razem czas. Komunikacja jest kluczem do intymności. Jeśli coś wydaje się niespełnione, przedyskutuj to razem.

Problem: zwiększone spożycie alkoholu

Problem: Praca w domu i ogólnie częstsze przebywanie w domu doprowadziło nas do wielu złych nawyków. Jednym z nich, jak donoszą terapeuci, jest wzrost problematycznego picia. Pacjenci psychoterapeutów, pytani o rozwój i przebieg kłótni w związku  często zgłaszają, że alkohol przyczynia się do nasilenia konfliktów.

Rada: Nie czekaj, aż picie twojego partnera wymknie się spod kontroli. Jeśli wyczujesz, że jest problem, odezwij się i postaraj się zaradzić temu wcześniej. Jeśli samodzielne rozwiązanie jest zbyt dużym wyzwaniem, rozważ zaangażowanie terapeuty. Wykwalifikowany terapeuta może nie tylko pomóc ci rozwiązać problemy, które pojawiają się w twoim związku w związku z piciem, ale może również pomóc ci rozwinąć umiejętności radzenia sobie ze stresem i poprawić ogólne samopoczucie.

Problem: stres prowadzący do ciągłego narzekania

Problem: Problemy zaczynają się, gdy stres jednego partnera przytłacza związek, prowadząc do ciągłego narzekania i irytacji. Nigdy nie było fajnie słuchać, jak partner narzeka, gdy ma zły dzień w biurze, utknął na dwie godziny w korku lub jest zmęczony dramatem w rodzinie. Jednak wiemy, że gdy pary mają problemy z reagowaniem na stres drugiej strony, z czasem ich związek pogarsza się.

Rada: Kiedy jeden partner czuje, że jest tylko pojemnikiem na stres partnera, odczuwanie empatii lub jakiegokolwiek zrozumienia może stać się dla niego prawie niemożliwe. Rozwiązaniem jest współregulacja. Dzieje się tak, gdy jedna osoba dzieli stres, a druga w odpowiedzi uspokaja własne ciało, aby zachować spokój w obecności partnera. Możesz zrobić tak wiele dla ukochanej osoby, kiedy nauczysz się, jak radzić sobie z tymi fizycznymi objawami w sobie. Niesamowitą rzeczą w partnerstwie jest to, że kiedy utrzymujesz spokój swojego ciała, może to faktycznie pomóc twojemu partnerowi w zachowaniu spokoju.

Problem: brak kompromisu

Problem: Terapeuci zgłaszają, że wiele par przychodzi do nich, mówiąc, że nie zgadzają się co do tego, jak żyć. Czy zmieniać miejsce zamieszkania? Czy brać kredyt na dom? Czy szczepić dzieci, czy chodzić do kościoła itd., itp.. Chociaż spór o to, jak żyć, nie jest niczym nowym w świecie konfliktów par, dziś, w czasie kryzysu jest on spotęgowany.

Rada: Wiele razy, gdy pary się nie zgadzają, staje się to grą o dominację, w której żaden z partnerów nie chce ustąpić pola. Każdy chce po prostu „wygrać”. Jednak kompromis jest o wiele ważniejszy niż zwykłe zmuszanie partnera do uległości. Staraj się słuchać swojego partnera i rozumieć go oraz po prostu być z nim, jego potrzebami i obawami. Nie twórz rozwiązań typu wygrana/przegrana, ponieważ ostatecznie największym przegranym będzie twój związek.


Dieta Zdrowie

Domowy grzaniec galicyjski – przepis na aromatyczny i rozgrzewający trunek na zimowe wieczory

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
11 stycznia 2022
Fot. iStock

Grzaniec galicyjski to rozgrzewający napój alkoholowy, po który chętnie sięgają dorośli. Dla młodszych zmarzluchów powstał przepis na grzaniec bezalkoholowy, który mogą pić bezpiecznie. Grzaniec galicyjski pija się z miodem i aromatycznymi przyprawami, które cudownie grzeją w długie zimowe wieczory. Jak zrobić domowy grzaniec galicyjski w wersji alkoholowej i grzaniec bezalkoholowy?

Grzaniec galicyjski — fantastycznie rozgrzewa, ale to nie jedyna jego zaleta

Grzaniec galicyjski to alkoholowy napój dedykowany osobom dorosłym, którzy lubią rozgrzać się wieczorem przy czymś nieco mocniejszym od herbaty. Ten aromatyczny i rozgrzewający napój powstaje na bazie czerwonego wina oraz odpowiednio dobranych przypraw i owoców. Nie poleca się białego czy różowego wina do domowego grzańca, ze względu na ich delikatny smak oraz zapach, które zostaną zdominowane  przez dodatki.  Tu najlepiej sprawdzi się najlepiej czerwone wino półsłodkie, słodkie, lub wytrawne — ostateczny wybór to kwestia indywidualnego gustu. Jeśli pod ręką będzie wino wytrawne o mocno intensywnym smaku, zawsze można próbować łagodzić go nieco większą ilością miodu lub brązowego cukru w przepisie.

Fot. iStock

Taki domowy grzaniec galicyjski, nie licząc smaku i aromatu, ma także inne zalety. Przede wszystkim to znakomity środek rozgrzewający organizm, który pobudza krążenie krwi. Szczególnie warto docenić to działanie, gdy minusowe temperatury nie odpuszczają, a wyjście poza dom nie należy do przyjemności. Dodanie do grzańca odpowiednich przypraw nada mu działania jeszcze bardziej pobudzającego krążenie i wzmacniającego. Grzaniec sprawdzi się przy katarze — podgrzewanie wina z przyprawami uwalnia olejki eteryczne udrażniających nos. Warto też wspomnieć o tym, że czerwone wino jest źródłem licznych antyoksydantów, które chronią komórki ciała przed uszkodzeniem oraz działają przeciwzapalnie.

Jak przygotować grzaniec galicyjski?

Najprościej jest kupić butelkowany grzaniec galicyjski, który można znaleźć na stoiskach z alkoholem dokładnie pod taką nazwą. Gotowy grzaniec tworzony jest zgodnie z tradycyjną recepturą, jako że uchodzi on za jeden ze starszych rodzajów grzańca. Najczęściej nazwa ta kojarzona jest po prostu z grzanym winem, i nic nie stoi na przeszkodzie, by samodzielnie przygotować taki rozgrzewający napój w domu.

O czym trzeba pamiętać?

Podgrzewając wino nie można dopuścić do zagotowania go i zbyt długiego trzymania na ogniu, by nie uciekł z niego alkohol. Wino podgrzewa się wraz z przyprawami do temperatury około 70 stopni C, by nie traciło swojej mocy i doskonale pobudzało krążenie. Można do niego dodać ulubione przyprawy, takie jak goździki, kardamon, anyż, imbir, cynamon, które podniosą jego smakowe i zapachowe walory.

Fot. iStock

Domowy grzaniec galicyjski — przepis

  • 1 wino czerwone półwytrawne
  • pomarańcza;
  • kilka goździków
  • łyżeczka cynamonu
  • szczypta imbiru w proszku
  • nieco miodu na osłodę — opcjonalnie

Pomarańczę umyj, sparz i  pokrój w plastry lub na ćwiartki. Wino wlej garnka, dołóż do niego przyprawy i pomarańczę. Garnek wstaw na mały ogień, by wino podgrzało się do temperatury nie wyższej niż 80° C. Trzymaj na małym ogniu pod przykryciem przez 10-15 minut, ale nie gotuj wina. Po tym czasie wyłącz ogień i poczekaj, aż grzane wino nieco przestygnie i jeśli lubisz, dodaj miód. Możesz też od razu przecedzić przez sitko przyprawy i przelać  grzaniec do kubków.

Należy pamiętać jeszcze o ważnej sprawie. Grzaniec to nadal napój alkoholowy, dlatego zalecany jest umiar w jego spożywaniu, by nie szkodzić zdrowiu.

Fot. iStock

Grzaniec bez alkoholu — przepis

Nie każdy może lub ma ochotę pić alkohol. Grzaniec bez alkoholu jest świetnym rozwiązaniem dla abstynentów, kobiet w ciąży oraz dzieci. Rozgrzewające napoje bez alkoholu także spełnią swoje zadanie, rozgrzewając zmarzluchów.

Można przygotować taki napój w bardzo prosty sposób. Sok jabłkowy lub pomarańczowy należy połączyć z wybranymi przyprawami (cynamon, goździki, kawałek imbiru) i zagrzać razem. Tak jak tradycyjny alkoholowy grzaniec, bez alkoholu powinno się podawać na ciepło.

Inną wariacją na ten temat jest bezalkoholowy grzaniec na bazie herbaty, gdy wybrany susz parzy się po prostu z dodatkami. Rozgrzewające herbaty na zimę również mają wiele zalet, a dodatek dowolnych przypraw pozwoli za każdym razem na otrzymywanie innych wariantów smakowych.

FB/ohmepl

 


źródło:  beszamel.se.pl, www.mojegotowanie.pl 

Zobacz także

Co rodzaj treningu mówi o twojej osobowości? Sprawdź i przekonaj się, czy dobrze wybrałaś!

7 naturalnych produktów, które skutecznie zwalczają anemię

Noworoczne zasady żywieniowe. Postanowienie – zdrowsze tłuszcze w diecie, zdrowszy organizm!

Noworoczne zasady żywieniowe. Postanowienie – zdrowsze tłuszcze w diecie, zdrowszy organizm!