Cztery fundamenty dobrego związku. To na nich wyrasta miłość

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
3 lutego 2019
Cztery fundamenty dobrego związku. To na nich wyrasta miłość
Fot. iStock/PeopleImages
 

W życiu najczęściej marzymy o tym, by mieć zdrowie. Na resztę pracujemy przez cały czas, choć nie na wszystko mamy bezpośredni wpływ. Podobnie się dzieje w związkach, które przechodzą różne etapy i zmagają się z różnymi przeciwnościami. Zarówno „zwykli ludzie”, jak i naukowcy zgadzają się z jednym — najważniejszym czynnikiem decydującym o szczęściu jest nie bogactwo, ale dobre relacje z ukochaną osobą.  Znasz cztery fundamenty dobrego związku? To na nich wyrasta miłość

Zbudowanie satysfakcjonującego związku doskonale wpływa nie tylko na samopoczucie, ale i stan organizmu. W takim przypadku my dbamy o kogoś bliskiego i ktoś dba o to, byśmy my byli zdrowi i szczęśliwi. Ważne jest, by wiedzieć, czego się wymaga i od siebie i od innych, oraz co robić, aby osiągnąć swój cel. Fundamenty dobrego związku to podstawy, każdej wartościowej relacji.

4 fundamenty dobrego związku

Żadnej długotrwałej i dobrej relacji nie da się budować bez mocnych fundamentów. Podobnie, jak trudno cokolwiek naprawiać w chwili kryzysu, jeśli nie ma na czym się oprzeć. Oto cztery podstawy, bez których nie ma szans zbudować szczęśliwej relacji.

1. Zrozumienie

Zrozumienie potrzeb, pragnień, ale i gorszych dni, wątpliwości. Gotowość otwarcia się na bliską osobę sprawia, że łatwiej jest na bieżąco wyjaśniać wszelkie niesnaski. Do lepszego zrozumienia potrzebne są dwa nieodzowne elementy — empatia i chęć wysłuchania bliskiej osoby. Dzięki temu łatwiej jest w gorszych chwilach zajrzeć w głąb drugiego człowieka i zrozumieć, dlaczego robi to, co robi, jakie ma marzenia, co sprawia ból, a co przynosi radość.

2. Wybaczenie

Puszczenie win w niepamięć daje spokój i przestrzeń, aby zrozumieć postawę drugiej osoby. Bez wybaczenia tkwimy w jednym miejscu, nie pozwalając się rozwijać relacji. Aby umieć świadomie wybaczać, trzeba pamiętać, że zazwyczaj konflikt nie wynika z chęci zrobienia krzywdy, ale z faktu, że przekonania, wartości i potrzeby rozchodzą się w tej konkretnej sytuacji. Przebaczenie jest darem, który warto ofiarować bliskiej osobie.

3. Życzliwość

Życzliwość jest niezwykle cenna w codziennym życiu. Drobne gesty, proste słowa, zwykły uśmiech stają się kluczami do poprawy relacji. Tym bardziej budując związek oparty na miłości, okazywanie życzliwości pozwoli na to, by podczas trudnych chwil, pozostać zespołem. Nawet podczas kłótni, życzliwość pozwala wspólnie szukać rozwiązania problemu.

4. Umiejętność zatrzymania się

Czasem przydarza się, że partnerzy wchodzą ze sobą w rywalizację o władzę w związku. Zaczyna się wyścig o to, kto ma rację czy lepsze plany, które przecież odnoszą się do obojga osób. I co najgorsze, trudno jest przegapić moment, gdy z pozoru nieszkodliwa rywalizacja zamienia się w ślepy pęd po władzę. Umiejętność zatrzymania się w pół kroku pozwoli przyjrzeć się sytuacji i gdy tego potrzeba, odpowiedniej reakcji.

źródło:  themindsjournal.com 

 


Aleksytymia. Czym jest „analfabetyzm emocjonalny”?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
3 lutego 2019
aleksytymia
Fot. iStock/gremlin
 

Regułą jest, że szukamy towarzystwa osób, z którymi mamy dobry kontakt. Lubimy czuć się „na swoim miejscu” i tylko w sytuacji, gdy rozmawiamy, otrzymujemy zrozumienie i zainteresowanie, czujemy się komfortowo. Znacznie trudniej jest nam porozumieć się z kimś, kto nie wyłapuje pewnych przekazów oraz ignoruje sygnały pochodzące od drugiej osoby. 

Zazwyczaj mówimy tu o niskiej inteligencji emocjonalnej, ale jest jeszcze jedno zaburzenie, które mocno utrudnia utrzymywanie relacji z otoczeniem.

Czym jest aleksytymia?

Tak zwana aleksytymia (analfabetyzm emocjonalny) powoduje, że dotknięta nią osoba jest niezdolna do rozpoznawania emocji oraz nie potrafi nazwać własnych stanów emocjonalnych. Z powodu tego zaburzenia częściej cierpią mężczyźni. Jego przyczyny zakorzenione są w dzieciństwie i sposobie wychowania przez rodziców. Zarówno chód emocjonalny, jak i nadmierne skupienie nad dziecku może powodować konsekwencje w jego zachowaniu w przyszłości. Aleksytymicy najczęściej pochodzą z rodzin chłodnych emocjonalnie, w których stosowano kary, jeśli tylko zachowanie dziecka wychodziło poza normy uznane w danej rodzinie. Z drugiej strony, nadmierne skupianie się na dziecku i rozwiązywanie za niego problemów mogło sprawić, że jako dorosła osoba, nie potrafi zrozumieć swoich emocji, nazwać oraz oswoić się z tym, co ją w życiu spotyka. Przyczyn upatruje się również w niepoprawnym funkcjonowaniu układu limbicznego, a dokładniej, w jądrze migdałowatym oraz w części kresomózgowia.

Charakter aleksytymika

Wycofanie emocjonalne oraz brak umiejętności proszenia o wsparcie jest wyraźną cechą, która łączy aleksytymików. Nie potrafią oni nazywać ani zrozumieć emocji, nie są w stanie określić tego, jak się czują w danej chwili. Tacy ludzie nie fantazjują, nie mają marzeń i bardzo obawiają się tego, że ich myśli umkną spod kontroli. Myślenie aleksytymika przede wszystkim zyskuje charakter operacyjny i wyłącznie racjonalny. Bardzo często osoby dotknięte analfabetyzem emocjonalnym, jeśli już, to najczęściej odczuwają negatywne emocje, które dominują ich życie. Wynika to właśnie ze strachu, niepewności i braku umiejętności poruszania się w materii emocji. Przyjemne doznania są odczuwane przez nich o wiele rzadziej i mniej intensywnie. Bardzo często odreagowują napięcie psychicznego poprzez zachowania nawykowe, takie jak sięganie po używki czy jedzenie.

Aleksytymię można leczyć

Aleksytymia wpływa na obniżenie komfortu życia i utrudnia relacje międzyludzkie. Istnieje możliwość leczenia tego zaburzenia. Dobrze dobrana psychoterapia oraz praca z wykwalifikowanym terapeutą może trwać nawet kilka lat. Trzeba zaznaczyć, że przy zaangażowaniu pacjenta oraz wsparciu jego bliskich, możliwe jest osiągnięcie dobrych rezultatów.

źródło:  www.psychologia.edu.pl , zdrowie.tvn.pl


Jak wzmocnić zdrowie psychiczne? Jest na to 5 sposobów

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
3 lutego 2019
Jak wzmocnić zdrowie psychiczne
Fot. iStock/Sergey_Peterman – Jak wzmocnić zdrowie psychiczne

Współczesność narzuca konieczność dostosowania się do pewnego trybu życia. Ciągły pośpiech, nadmiar pracy,  stale napięty grafik i brak czasu na odpoczynek powodują, że codzienność czasem nas przygniata. Stajemy się  sfrustrowani, zestresowani i dopadają nas wyrzuty sumienia, nawet gdy tylko próbujemy usiąść z filiżanką gorącej kawy. Jak wzmocnić zdrowie psychiczne?

Podejmowanie się wielu obowiązków w krótkim czasie nie jest dobre ani dla organizmu, ani dla zdrowia psychicznego. Przez nadmiar obowiązków i brak możliwości realnego odpoczynku tracimy kontrolę nad samopoczuciem, poddajemy się depresyjnemu nastrojowi i poczuciu beznadziei. Żeby pomóc sobie wyjść z dołka warto wypróbować metody dostępne na wyciągnięcie ręki.  One w sposób łagodny pozwalają odzyskać kontrolę nad  zdrowiem psychicznym.

Jak wzmocnić zdrowie psychiczne

1. Otaczaj się roślinami

Nie trzeba mieszkać w środku lasu, by czerpać korzyści z otaczającej nas natury. Pielęgnowanie zielonych roślin w doniczce, spacer po parku, czy nawet nasycenie oczu widokiem w drzew pod domem, działa łagodząco. Mówi się o tym, że wystarczy przez 2 minuty patrzeć na drzewo, by psychicznie odpocząć, poczuć się lepiej. Objęcie drzewa pozwala zupełnie poczuć głębszą relację z naturą, zaczerpnąć spokoju i dobrej energii.

2. Skup się na teraźniejszości

Praktykuj uważność, czyli skupianie się na tym, co jest tu i teraz. Ciągłe rozmyślanie o przyszłości nakręca niepokój o to na co być może nie mamy wpływu. Nakręcamy negatywną spiralę myśli, która wpływa na obniżenie nastroju, co zagraża depresją. Jedno z  badań wykazało, że osoby, które ukończyły 8 tygodniowy kurs technik uważności i redukcji stresu, stały się o 10% mniej narażone na nawrót depresji, niż osoby przyjmujące wyłącznie leki przeciwdepresyjne.

3. Poświęcaj czas na hobby

Warto przypomnieć, że posiadanie zainteresowań doskonale wpływa na naszą psychikę. Czynności, które sprawiają nam autentyczną przyjemność, są zupełnie czymś innym, niż praca, którą wykonujemy wyłącznie dla zarobku. W zależności od rodzaju hobby odczuwamy wiele pozytywnych emocji: satysfakcję, radość, spokój, głęboki relaks.

4. Ćwicz

Aktywność fizyczna fantastycznie wpływa na funkcjonowanie organizmu, a także na zdrowie psychiczne. Ruch wpływa na produkcję endorfin, które poprawiają samopoczucie.

5. Sięgnij po pomoc

Nie zawsze jesteśmy w stanie poradzić sobie z problemami, które nas przytłaczają. Zwrócenie się z problemem do bliskiej osoby czy grupy wsparcia lub terapeuty powoduje, że dajemy sobie większe szanse na utrzymanie stresu w ryzach. Oswojenie tematu i wsparcie innych osób pomaga na umiejętne stawianie czoła wymagającej codzienności.


źródło:  www.menshealth.com 


Zobacz także

love

Co robić, gdy spotykasz faceta, który boi się zaangażowania

Mój mąż jest brzydalem i bardzo dobrze! Dla mnie oznacza to spokój i bezpieczeństwo