Dieta Zdrowie

Niesłusznie niedoceniane i zapomniane warzywo. Dlaczego warto znów sięgnąć po pasternak?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
5 października 2021
pasternak
Fot. iStock
 

Pasternak to warzywo, które przez długi czas było wyjątkowo niedoceniane, zepchnięte na obrzeża kulinarnej świadomości. Niegdyś cieszył się popularnością, służąc jako pożywienie dla ludzi jak i zwierząt, a później wyparła go niemal identycznie wyglądająca pietruszka i ziemniaki. Co dobrego kryje w sobie pasternak i dlaczego warto świadomie po niego sięgnąć?

Czym jest pasternak?

Aż trudno w to uwierzyć, ale do XVIII wieku pasternak zwyczajny był w Polsce warzywem popularnym, powszechnie wykorzystywanym w kuchni. Pasternak, należący do rodziny selerowatych, pierwotnie porastał ciepłe terytoria Azji, Australii i Nowej Zelandii Azję, ale za sprawą odkryć i kontaktów handlowych trafił w różne zakątki świata. Obecnie można go spotkać w Europie, w tym dziko porasta również nizinne tereny Polski oraz jest również warzywem uprawnym.

Pasternak to roślina dwuletnia, co oznacza, że w pierwszym roku wzrostu pojawiają się liście, a w drugim roku jadalny korzeń. Zdecydowanie pasternak uprawny jest większy i nieco smaczniejszy, niż jego dziki kuzyn. Korzenie pasternaku uprawnego mogą osiągać długość aż do 40 centymetrów i są dość mięsiste.

Jeszcze kilka stuleci wstecz pasternak był oczywistym dodatkiem do kuchni, jego pozycję zachwiał dopiero egzotyczny wówczas ziemniak.

 pasternak

Fot. iStock/ pasternak

Pasternak a pietruszka — jak je odróżnić?

Jak odróżnić pasternak od pietruszki? Mimo ogromnego podobieństwa pasternaku i pietruszki, oba warzywa różnią się od siebie nieco. Każdy wie, jak wygląda natka pietruszki, natomiast liście pasternaku są duże, w dodatku nie nadają się do celów spożywczych, ponieważ są dość twarde i niesmaczne. Zjedzenie ich może wywołać niestrawność i podrażnienie układu pokarmowego.

Z kolei korzeń nie jest tak biały jak u pietruszki, w smaku jest słodkawy i nieco anyżkowy. Pietruszka pachnie i smakuje dość intensywnie, nieco ostro. Korzeń pasternaku bywa porównywany smakiem do łagodnej marchewki i najczęściej wykorzystywany jest jako warzywo do purée.

Właściwości pasternaku 

Pasternak znany jest od wielu stuleci z właściwości wspierających zdrowie. Traktowano go jako środek moczopędny, pobudzający trawienie, a pomocniczo także w leczeniu chorób kobiecych.

W pasternaku znajdziemy liczne  witaminy z grupy B. Obecna w nim witamina B1 dobrze wpływa na prawidłową pracę układu nerwowego, wspierając zdolność do koncentracji i funkcjonowanie pamięci, poprawia również samopoczucie i odporność na stres. Obecność witaminy B2 dobrze wpływa na stan skóry, włosów i paznokci. Witamina B6 jest konieczna m.in.: do syntezy hormonów serotoniny i adrenaliny, przemiany aminokwasów i syntezy białek. Obecność witaminy B9, czyli osławionego kwasu foliowego (w 100 gramach  67 µg kwasu foliowego), jest zbawienna dla kobiet ciężarnych. Kwas foliowy zapobiega powstawaniu wad cewy nerwowej u płodu, wspiera właściwe funkcjonowanie układu nerwowego u starszych i młodszych osób.

 pasternak

Fot. iStock/pasternak

Pasternak dostarcza witaminę C, która konieczna jest dla prawidłowego działania układu odpornościowego. Ponadto ułatwia wchłanianie żelaza, bierze udział w syntezie kolagenu, wykazuje działanie antyoksydacyjne.

Warzywo to jest źródłem potasu (375 mg /100 g), który reguluje gospodarkę wodną organizmu oraz wpływa na prawidłową czynność mięśni i nerwów, chroni układ krążenia. Dostarcza również fosfor, magnez, miedź, mangan, cynk, witaminy E i K1.

Pasternak to prawdziwa bomba z antyoksydantami, które unieszkodliwiają wolne rodniki, działając ochronnie na komórki organizmu. Do ważniejszych antyoksydantów  obecnych w korzeniu pasternaku zaliczamy: kwercetynę, kemferol, apigeninę. Obecna w nasionach tego warzywa furanokumaryna, bierze udział wytwarzaniu melaniny. Melanina jest naturalnym pigmentem, który odpowiada m.in. za barwę naszej skóry czy włosów.

Korzeń pasternaku zawiera więcej błonnika niż ziemniaki — w 100 g korzenia znajdziemy 4,9 g błonnika. Błonnik jest konieczny dla prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego, ponadto pomaga obniżyć stężenie cholesterolu całkowitego.

W 100 gramach tego warzywa znajduje się 75 kalorii. Niestety pasternak ma też minus, a jest nim wysoki IG (równy 85), który powoduje wahania poziomu cukru we krwi, co jest niewskazane dla osób cierpiących na cukrzycę.

 pasternak

Fot. iStock/ pasternak

Alergia na pasternak

Mimo wielu zalet pasternak (zwłaszcza surowy) może wywoływać objawy alergii po jego spożyciu. W przypadku reakcji alergicznej może się pojawić na przykład pokrzywka, świąd skóry, obrzęk ust, warg, oraz języka. Szczególną ostrożność powinny przy tym zachować osoby uczulone na bylicę, ze względu na możliwość wystąpienia alergii krzyżowej. Aby zapobiec temu, warto jeść ugotowany korzeń, co zmniejsza ryzyko wystąpienia niepożądanych objawów.

Jak wykorzystać go w kuchni?

Pasternak, dzięki nieco słodkawemu smakowi oraz aromatowi znalazł dość szerokie zastosowanie w kuchni. Można przygotowywać z niego potrawy na zimno i ciepło. Podawać warzywo pieczone (jako pasztet lub chipsy), duszone lub gotowane (jako purée, placki), a także jako dodatek do zupy czy surówki warzywnej. Jego naturalnie słodki smak sprawia, że można dodawać go nawet do ciast, czyniąc je zdrowszymi.


źródło: dietetycy.org.pl,www.odzywianie.info.pl 

Dieta Zdrowie

Oczyszcza organizm, zmniejsza obrzęki, redukuje cellulit. Na czym polega drenaż limfatyczny i kto może z niego korzystać?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
6 października 2021
drenaż limfatyczny
Fot. iStock
 

Drenaż limfatyczny to zabieg, który pozwala na usprawnienie przepływu limfy, dzięki czemu zmniejsza obrzęki, redukuje cellulit i oczyszcza organizm z toksyn. Na czym polega drenaż limfatyczny i kiedy warto skorzystać z niego?

Zaburzenia krążenia chłonki a drenaż limfatyczny 

Drenaż limfatyczny to jedno ze skutecznych rozwiązań stosowanych w walce z efektami zaburzeń krążenia limfy (chłonki). Limfa jest żółtawym płynem powstałym jako przesącz osocza, który transportuje po organizmie układ chłonny. Układ chłonny (limfatyczny) składa się z naczyń limfatycznych, śledziony, migdałków oraz węzłów chłonnych wspierających głównie funkcje odpornościowe.

Układ limfatyczny pozwala każdego dnia na cyrkulację niemal 2 litrów chłonki, gdy duża część limfy jest wchłania przez naczynia krwionośne. Jednak gdy węzeł chłonny przebiega obok aktywnego stanu zapalnego, mogą pojawiać się zastoje limfy, które po dłuższym czasie jej zatrzymywania prowadzą do powstania obrzęku limfatycznego.

drenaż limfatyczny

Fot. iStock/drenaż limfatyczny

Obrzęki limfatyczne rozróżniamy jako:

  • pierwotne, które są efektem nieprawidłowej budowy bądź fizjologii układu limfatycznego;
  • wtórne, wynikające z uszkodzenia naczyń i/lub węzłów chłonnych, będące skutkiem nowotworu, kontuzji, czy operacji.

Na czym polega drenaż (masaż) limfatyczny?

Drenaż limfatyczny poprawia pracę układu limfatycznego, a co za tym idzie, zmniejsza obrzęki. Rozpoczyna się go od dalszych części, np. stóp, i stopniowo przesuwa się w kierunku serca. Masaż limfatyczny może wykonać fizjoterapeuta lub masażysta ręcznie (manualnie), lub za pomocą specjalnych aparatów do kompresji pneumatycznej.

Drenaż limfatyczny ręczny znany jest już od lat 30., od momentu, gdy światu przedstawił go Emil Vodder. Polega on na wykonywaniu spokojnych ruchów okrężnych, obrotowych, pompujących i czerpiących. Siła nacisku musi być dostosowana do specyfiki części ciała i stanu pacjenta.

Masaż limfatyczny przy użyciu aparatów wymaga umieszczenia chorej kończyny w mankietach aparatu do drenażu mechanicznego. Aparat wytwarza podciśnienie w mankietach, wtłaczając w nie powietrze, i wywiera ucisk na ciało. Ten rodzaj masażu uważa się za najbardziej efektywny i możliwy do samodzielnego przeprowadzenia w domu.

drenaż limfatyczny

Fot. iStock/drenaż limfatyczny

Kiedy warto sięgnąć po drenaż limfatyczny?

Drenaż limfatyczny pozwala na usprawnienie naprzemiennego napełniania się i opróżniania naczyń limfatycznych. Dzięki temu przyspiesza transport limfocytów obecnych w węzłach chłonnych, przywraca fizjologiczny drenaż tkankowy i przyspiesza regenerację układu limfatycznego.

Drenaż limfatyczny polecany jest w przypadku:

  • chęci likwidacji obrzęków limfatycznych;
  • łagodzenia zmęczenia i przyspieszenia regeneracji organizmu;
  • usunięcie uczucia ciężkich nóg;
  • profilaktyki obrzęków i zakrzepicy żył głębokich;
  • wsparcia leczenia przy niewydolności układów krążenia i limfatycznego;
  • zmniejszenia obrzęków tłuszczowe (np. przy lipodemii);
  • zwiększenia sprawności i poprawy wyników sportowych;
  • wsparcia oczyszczania organizmu z nadmiaru toksyn;
  • poprawienia samopoczucia (relaks w trakcie masażu).

Drenaż limfatyczny nóg

Drenaż limfatyczny nóg jest najpopularniejszym zabiegiem usuwającym obrzęki. Wynika to z faktu, że to nogi są najbardziej obciążaną częścią ciała. Odczuwamy ich zmęczenie po treningu, lub bolesność po wielu godzinach stojącej pracy. Drenaż limfatyczny nóg równie chętnie jest stosowany celem redukcji cellulitu na udach, który dokucza wielu kobietom.

drenaż limfatyczny

Fot. iStock 

Przeciwwskazania dla drenażu limfatycznego

Niestety nie każdy może skorzystać z dobrodziejstwa drenażu limfatycznego. Przeciwwskazania do wykonania drenażu limfatycznego rozróżniamy jako:

Ogólne:

  • niewyrównana niewydolność serca;
  • epilepsja;
  • ostre stany zapalne wywołane przez chorobotwórcze drobnoustroje, gorączka;
  • złośliwe nowotworowe obrzęki limfatyczne (przeciwwskazanie względne);
  • wiek po ukończeniu 60 roku życia (wymaga konsultacji z lekarzem przed zabiegiem).

Miejscowe:

  • w obrębie jamy brzusznej przeciwwskazaniami będą: menstruacja, uchyłkowatość jelit, choroba Leśniowskiego-Crohna, tętniaki aorty brzusznej, znaczne zrosty pooperacyjne oraz popromienne stany zapalne narządów miednicy mniejszej;
  • w obrębie głowy i szyi przeciwwskazaniami będą: nadczynność tarczycy, nadwrażliwość zatoki tętnicy szyjnej.

Często można spotkać się z opiniami, że ciąża nie jest bezwzględnym przeciwwskazaniem do drenażu, ale zdecydowanie należy jego zastosowanie omówić z lekarzem.

Masaż limfatyczny to nie wszystko

Po masaż limfatyczny można sięgać zawsze wtedy, gdy pojawia się taka potrzeba. Jeśli drenaż limfatyczny stosowany jest w celach estetycznych (np. ujędrnienie skóry, usunięcie cellulitu) wykonywać go trzeba przynajmniej 2-3 razy w tygodniu, w serii minimum 10 zabiegów, do uzyskania poprawy.

Aby przy uporczywych obrzękach limfatycznych osiągnąć jak najlepszy efekt, nie można poprzestać na pojedynczym zabiegu. Drenaż limfatyczny jest najczęściej elementem kompleksowej terapii udrażniającej, na którą składają się dwie fazy:

Faza intensywna – ma na celu maksymalną redukcję obrzęku. Zaleca się stosowanie codziennych drenaży limfatycznych oraz bandażowanie, stosowanie właściwych ćwiczeń i codzienną pielęgnację skóry. Faza intensywna kończy się, gdy redukcja nadmiaru limfy przestaje być możliwa.

Faza utrwalająco-optymalizująca – podtrzymuje efekty terapii. Pacjent powinien w jej trakcie zadbać samodzielnie o bandażowanie,  codzienną pielęgnację skóry, ćwiczenia usprawniające i automasaż. Drenaże zalecane są 1 – 2 razy w tygodniu.

Osoby walczące z obrzękami kończyn dolnych bądź niewydolnością układu żylnego profilaktycznie powinny nosić materiały kompresyjne, takie jak rajstopy i pończochy uciskowe o 1 lub 2 klasie ucisku. Osobom z utrwalonymi obrzękami poleca się bandaże i bieliznę z minimum 2 klasą ucisku.

drenaż limfatyczny

Fot. iStock

Cena drenażu limfatycznego

Cena jednego zabiegu (ok. 45 minut, w zależności od gabinetu) może wahać się od 80 do 150 zł, w zależności od rodzaju masażu (ręczny lub pneumatyczny). Z reguły jednorazowe wykupienie pakietu 6 lub 10 zabiegów jest mniej kosztowne, niż opłacanie osobno wszystkich planowanych drenaży. W tym przypadku o ostatecznej cenie drenażu limfatycznego decyduje indywidualny cennik gabinetu.

FB/ohmepl

 


źródło:  www.aptekagemini.pl,  www.doz.pl 

Dieta Zdrowie

Maseczka z sody oczyszczonej – prosty sposób na zaskórniki i inne niedoskonałości

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
5 października 2021
Maseczka z sody oczyszczonej
Fot. iStock

Maseczka z sody oczyszczonej to jeden ze sposobów na walkę z niedoskonałościami skóry twarzy. Może stanowić podstawę domowej pielęgnacji lub też koło ratunkowem gdy pod ręką zabrakło gotowego kosmetyku oczyszczającego. W jaki sposób działa maseczka z sody i jak ją stosować, by przyniosła najlepsze rezultaty?

Soda oczyszczona — produkt do zadań specjalnych 

Sodę oczyszczoną można znaleźć w każdej kuchni, a jej szerokie zastosowanie sprawia, że przy jej pomocy można pielęgnować urodę, zadbać o zdrowie, a także, w ekologiczny sposób, o czysty dom.

Soda oczyszczona, czyli wodorowęglan sodu, to związek chemiczny, który wykazuje ciekawe właściwości. Działa złuszczająco na skórę,  przeciwzapalnie i przeciwbakteryjnie. W naturze wodorowęglan sodu jest składową złóż mineralnych, osadów wód słodkich, śliny, żołądka. W jamie ustnej  neutralizuje kwasy osłabiające zęby, chroni żołądek przed tworzeniem się wrzodów, wspiera proces oddychania. Ten pospolity związek chemiczny można wykorzystać do pielęgnacji urody. Maseczka z sody oczyszczonej, złuszczenie skóry na piętach czy bielsze zęby, to jedne z tych zastosowań wodorotlenku sodu, o których warto pamiętać.

Maseczka z sody oczyszczonej

Fot. iStock/Soda oczyszczona

Maseczka z sody oczyszczonej na twarz

Przede wszystkim maseczka z sody oczyszczonej ma za zadanie złuszczyć delikatnie skórę, oczyścić pory z wągrów i zanieczyszczeń, oraz rozjaśnić jej koloryt. Soda redukuje również nadmiar sebum, które powoduje nie tylko nieestetyczne błyszczenie się skóry, ale także zwiększa ryzyko powstawania krostek lub wągrów. Papkę można nakładać na całą twarz lub tylko punktowo na krostki.

Do stworzenia maseczki wystarczą dwa proste składniki:

  • 4 łyżki sody oczyszczonej;
  • 1 łyżka wody.

To wszystko! Po prostu zmieszaj ze sobą składniki, by pasta stała się jednolita. Zarówno w przypadku maski punktowej, jak i nakładanej na całą twarz, nie trzyj skóry. Sama soda ma wystarczającą moc złuszczania i nie potrzeba jej jeszcze mocniej wcierać. Po upływie 10 minut należy zmyć sodę i nałożyć krem odżywczy lub regenerujący na twarz.

W podobny sposób działa również maska z aspiryny, więc jeśli akurat masz pod ręką lek zamiast sody, możesz wykorzystać go zamiennie.

Maseczka z sody oczyszczonej

Fot. iStock/Maseczka z sody oczyszczonej

Należy przy tym pamiętać, że wskaźnik pH sody oczyszczonej jest wyższy, niż skóry, więc może zachwiać naturalnym pH skóry. To z kolei może powodować przesuszenie i nadmierne podrażnienie. Jeśli ktoś o wrażliwej skórze chciałby wypróbować działanie tego przepisu, przed położeniem maski na twarz warto sprawdzić na niewielkiej jej powierzchni, w jaki sposób reaguje skóra.

Maseczka z sody to nie wszystko!

Maseczka z sody to jeden z kilku sposobów na zadbanie o wygląd twarzy i ciała. Przy jej użyciu można zadbać o ciało także podczas kąpieli, by oczyścić skórę. Wystarczy do ciepłej, czystej wody dodać 4 łyżki sody i zanurzyć w niej umyte wcześniej pod prysznicem ciało. Możesz w ten sam sposób przygotować kąpiel do stóp, zmniejszając jedynie ilość sody dodanej do miski z wodą.

Soda oczyszczona nadaje się do usuwania nieestetycznych osadów z zębów. Wystarczy posypać nią szczoteczkę z pastą do zębów. Po kilku takich zabiegach zęby będą prezentowały się lepiej. Nie należy jednak przesadzać z ilością sody i częstotliwością stosowania, ponieważ nadużywanie właściwości ściernych sody może spowodować uszkodzenie szkliwa.

Maseczka z sody oczyszczonej

Fot. iStock/Maseczka z sody oczyszczonej

Sodą można również odświeżać oddech. Wystarczy 1 łyżeczkę sody rozpuścić w 1 szklance wody i stosować jako płyn do płukania jamy ustnej. A gdy okaże się, że właśnie skończył się  dezodorant, po prostu dodaj 10 kropli olejku eterycznego do 1/4 szklanki sody oczyszczonej i palcami wetrzyj to w skórę pod pachami. Jeśli źle reagujesz na ukąszenia owadów, sporządź łagodzącą pastę z sody i wody. Wymieszaj oba składniki i  posmaruj nią na ślad po ukąszeniu, pozostaw do wyschnięcia.


źródło: www.elle.pl 

Zobacz także

Escapelle – tabletka awaryjna – podstawowe informacje o leku

Dieta baletnicy - zasady, jadłospis, efekty, wady

Dieta baletnicy – jeden z najbardziej szkodliwych sposobów na odchudzanie. Na czym polega i jakie efekty przynosi?

Czy wieczorne jedzenie naprawdę szkodzi naszej diecie? Naukowcy przeprowadzili badania