Dieta Zdrowie

Ogórek dla zdrowia i urody. Co kryje w sobie to niepozorne warzywo?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
15 czerwca 2021
ogórek - właściwości, kalorie, ogórki kiszone, konserwowe
Fot. iStock
 

Ogórek to warzywo, bez którego trudno sobie wyobrazić kanapki i surówki w upalne letnie dni, czy kiszone lub konserwowe przetwory na zimę. Jest orzeźwiający, niskokaloryczny, łaskawy dla zdrowia, figury i urody. Istnieje wiele powodów, dla których warto się postarać, by ogórek był elementem codziennej diety.

Ogórek — skąd się u nas wzięło to warzywo?

Ogórek (Cucumis sativus L.) to jedno z najbardziej rozpoznawalnych i najstarszych gatunków roślin warzywnych. Pochodzi z podzwrotnikowej części Azji, gdzie już ok. 3000 lat p.n.e. uprawiano go w Indiach. Stąd został przeniesiony do Egiptu, Grecji i Włoch, a stamtąd na całą Europę i świat. Od starożytności przypisywano ogórkom szczególne właściwości do orzeźwiania, wyostrzania rozumu i kojenia porywów serca. W Polsce uważano go głównie za świetne lekarstwo przeciw gorączce oraz pokarm preferowany przez biednych chłopów. Dopiero z czasem ogórek zyskał na znacznej popularności.

Współcześnie ogórek to warzywo idealne surówki, chłodniki, pikle, ogórki kiszone i małosolne. Jego wyciąg stosowany jest do produkcji kosmetyków, można go wykorzystać także w domowej pielęgnacji cery.

ogórek - właściwości, kalorie, ogórki kiszone, konserwowe

Fot. iStock/Ogórek

Ogórek — wartość odżywcza, witaminy, kalorie (kcal)

Wartość odżywcza ogórków jest nieduża, ale często goszczą na naszych talerzach ze względu na odświeżający smak. Ogórek jest niezwykle lekki, ponieważ w 97% składa się z wody, dostarcza witaminy z grupy B (B1, B2, B3, B6 i B9), witaminę A, C, E i K. Znajdziemy w nim ważne dla zdrowia minerały: potas, fosfor, wapń, magnez, żelazo, cynk, mangan, miedź. Ogórek spożywany ze skórką w 100 g zawiera 15 kalorii (kcal).

Ogórek — właściwości dla zdrowia

Wspiera pracę serca

Ogórki zawierają potas (136-147 mg/100 g), który wspomaga pracę serca i reguluje ciśnienie krwi. Obecne w nim sterole roślinne chronią układ sercowo-naczyniowy, ponieważ obniżają poziom „złego” cholesterolu we krwi.

Ogórek oczyszcza organizm 

Dzięki obecności chlorofilu ogórek wspomaga procesy oczyszczania organizmu. Chlorofil wiąże część toksycznych związków i blokuje ich przyswajanie przez organizm.

Działa antynowotworowo

W ogórkach znajdują się kukurbitacyny, które wykazują właściwości przeciwnowotworowe. Badania udostępnione na łamach „Cancer Letter” wskazują na to, że związki z grupy kukurbitacyn hamują wzrost komórek odpowiedzialnych za rozwój raka prostaty. Wyniki innych badań opublikowanych w „Cancer Research”, sugerują, że kukurbitacyny mogą pełnić ważną rolę w profilaktyce raka trzustki. Ponadto obecne w ogórkach flawonoidy wykazują silne działanie ochronne przed nowotworami.

ogórek - właściwości, kalorie, ogórki kiszone, konserwowe

Fot. iStock/Ogórek

Łagodzi zgagę

Osoby cierpiące na zgagę i refluks żołądkowo-przełykowy powinny sięgać po ogórki  i soki z nich wyciskane, ponieważ to warzywo wykazuje silne działanie alkalizujące, obniża kwasowość żołądka.

Ogórek zmniejsza obrzęki

Ogórek to świetny sposób na zapewnienie odpowiedniego poziomu nawodnienia organizmu. Jedzenie ogórków zapobiega powstawaniu obrzęków, ponieważ obecne w nim bioflawonoidy uszczelniają tkanki i hamują skłonność do wycieku płynów z naczyń włosowatych. Ogórki stymulują pracę nerek i dzięki temu bardziej efektywnie pozbywają się nadmiaru płynu z organizmu.

Ogórek w pielęgnacji skóry

Ogórki znalazły zastosowanie także w kosmetyce. Wyciąg z nich można znaleźć w składzie licznych płynów do demakijażu, maseczek i kremów, szamponów do włosów. Sprawdzają się szczególnie u osób z cerą tłustą i trądzikową. Wpływają na normalizację pracę gruczołów łojowych, ograniczają ilość wydzielanego sebum, koją podrażnienia i zwężają rozszerzone pory. Można przemywać twarz świeżo wyciśniętym sokiem z ogórka, natomiast włączenie świeżych ogórków do diety nawilży skórę od wewnątrz. Szampony z wyciągiem z tego warzywa są polecane do włosów przetłuszczających i przesuszonych.

Ogórek na oczy

Świeży ogórek stosuje się również na opuchnięte oczy. Schłodzone w lodówce plastry ogórka, nawilżają i rozjaśniają zasinioną skórę pod oczami, zmniejszają dokuczliwe obrzęki. Wystarczy wcześniej pokroić ogórek na plastry, włożyć do lodówki, po czym schłodzone już ułożyć na powiekach i przytrzymać tak ok. 10-15 minut. W ten sam sposób ogórki można wykorzystać do odświeżenia skóry na całej twarzy.

Ogórki kiszone i małosolne

Ogórki są doskonałym surowcem na cenne dla zdrowia kiszonki, które są jeszcze bardziej wartościowe dla zdrowia. Kiszone i małosolne ogórki dostarczają bezcenne bakterie kwasu mlekowego, które towarzyszą procesowi fermentacji. Wpływają one na wzmocnienie mikroflory jelitowej i odporności, pozwalają szybciej wrócić do zdrowia po infekcji. Probiotyki wzmacniają trawienie i ułatwiają wchłanianie składników odżywczych w jelitach. Ponadto zawierają witaminy z grupy B, witaminy C i A. Nie brakuje w nich fosforu, potasu, wapnia, sodu, żelaza, magnezu, cynku, miedzi, a także błonnika. Kiszone ogórki w 100 gramach dostarczają jedynie 11 kcal.

ogórek - właściwości, kalorie, ogórki kiszone, konserwowe

Fot. iStock

Ogórki konserwowe (korniszony)

Ogórki konserwowe to jeden ze sposobów utrwalenia tych warzyw na zimę. Stanowią one kruchy i wyrazisty w smaku dodatek do kanapek czy surówek. Zalewa stosowana do ich przygotowania może być bardziej ostra, lub słodko-kwaśna. Ponieważ zalewa do ogórków konserwowych opiera się na occie, nie poleca się ich jako element codziennej diety dla każdego. Ocet spirytusowy negatywnie wpływa na czerwone ciałka krwi oraz może podrażnić układ pokarmowy, powodując dyskomfort i ból po jedzeniu. Ogórki konserwowe nie są zalecane osobom cierpiącym na wrzody i różne problemy żołądkowe.


źródło:  www.poradnikzdrowie.pl 

Dieta Zdrowie

Modna „proffee coffee” nie taka dobra, jak mogłoby się wydawać. Jak może nam zaszkodzić?

Redakcja
Redakcja
15 czerwca 2021
 

Trendy żywieniowe nie są uniwersalne, warto o tym pamiętać. Sam fakt, że jakiś produkt jest popularny na w mediach społecznościowych, nie oznacza, że sięganie po niego to dobry pomysł. Okazuje się, że tak jest z niezwykle popularnym napojem, proteinową proffee coffee.

„Proffee coffee” podbiła serca kobiet na całym świecie już rok temu. Do przygotowania proffee coffee potrzeba filiżanki espresso, proteinowego shake’a, słodzika (cukier, ksylitol, miód itp.) i lodu.  Skąd tak duża popularność tego napoju? Oczywiście z mediów społecznościowych, a impulsem do wypróbowania tego smakołyku dla wielu była obietnica zastrzyku energii i pozbycia się kilogramów. Tymczasem eksperci ostrzegają przed nadmiernym spożywaniem takiej proteinowej kawy. Co nam grozi? Niestrawność, odwodnienie, a nawet arytmia serce i niewydolność nerek.

Wielbiciele proffee nie mogą się nachwalić jej cudownych właściwości. Trudno się dziwić – odchudzanie i energia w jednej szklance? A do tego słodkie i pyszne – czego chcieć więcej. Cóż, świetnie byłoby spożywać tylko zdrowe produkty. A ten, zdaniem ekspertów do takich nie należy. Bo choć kawa posiada wiele prozdrowotnych właściwości, pita w nadmiarze może poważnie zagrozić zdrowiu.

Zagrożeniem jest właśnie smak proffee. Słodka i pyszna można skłaniać nas do częstego sprawiania sobie tej przyjemności. A traktowanie jej jako przekąski czy łakocia może być dla nas niebezpieczne. Cukier szkodzi, wiemy to nie od dziś. Ale zaszkodzić może też nadmiar kofeiny.

Więcej pod materiałem wideo:

Pamiętajmy, że w tym kawowym koktajlu ląduje filiżanka supermocnego espresso. Jeśli pozwolimy sobie na kilka takich porcji dziennie…  Nadmiar kofeiny może prowadzić do arytmii serca.

Nadmiar kawy w diecie sprzyja również odwodnieniu, zwłaszcza, jeśli nie zadbamy wówczas o zwiększenie częstotliwości picia wody. „Poza zwiększonym ryzykiem takich dolegliwości, jak drżenie rąk, niepokój czy kołatanie serca, nadmiar kofeiny może cię odwodnić, gdyż działa ona moczopędnie, a co za tym idzie powoduje utratę dużej ilości płynów.

Kolejnym kontrowersyjnym składnikiem okazuje się być białko. Zaskoczona? My też! Przecież zachwala się je na każdym kroku. Tymczasem w rezultacie wypijania kilku proteinowych kaw dziennie może mieć opłakane skutki. Niestrawność i problemy jelitowe, a nawet problemy z nerkami (źle działa na nie zbyt duża ilość protein- tego możemy się nabawić, przesadzając z ilością proffee coffee.

Białko + cukier + wzrost poziomu węglowodanów w organizmie.


Dieta Zdrowie

Każdy powinien jej spróbować. 10 ważnych powodów, dla których warto praktykować jogę

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
15 czerwca 2021
Joga - 10 ważnych powodów, by ją praktykować
Fot. iStock

Joga to trening dla ciała i ducha, który ma wielką moc wzmacniania. O jej zaletach i dostępności nawet dla osób początkujących mówi się nie od dziś. Praktykowanie jogi powoduje zmiany, które można szybko zauważyć zarówno w sprawności ciała jak i kondycji psychicznej. Naprawdę niewiele trzeba, by cieszyć się tym, co oferuje joga z zamian za zaangażowanie.

Joga wywodzi się z obszaru Indii, gdzie była na początku ćwiczeniem mentalnym, mającym prowadzić do osiągnięcia oświecenia poprzez medytację. Aby osiągnąć ten cel, wypracowano właściwe asany (ćwiczenia), które miały wzmocnić ciało i przygotować je do wielogodzinnych medytacji. Asany łączone były z różnymi technikami oddychania i relaksacji. Joga okazała się skuteczną metodą i zdobyła ogromną popularność w najróżniejszych zakątkach świata.

Współcześnie istnieje wiele odmian jogi, które różnią się od siebie zasadami, ale każda z nich daje tyle dobrego, że po prostu trzeba wejść na matę i wreszcie tego dobrodziejstwa spróbować.

10 ważnych powodów, dla których warto praktykować jogę

1. Joga redukuje stres

Podczas praktyki dochodzi do zmniejszenia poziomu kortyzolu, który nasz organizm wytwarza w stresujących chwilach. Praktykowanie jogi wpływa na redukcję stresu i łagodzi jego zgubny wpływ na organizm, pozwala na załagodzenie fizycznego i emocjonalnego napięcia.

2. Uczy wyczucia ciała

Joga pozwala zauważyć mocne i słabe strony naszego ciała, popracować nad nimi. Asany, szczególnie te bardziej złożone, zachęcają do wychodzenia ze strefy komfortu, robienia czegoś, co dotychczas mogło wydawać się zbyt trudne. Praktykowanie jogi uczy wyczucia ciała i poprawia zachowanie równowagi.

3. Poprawia elastyczność

Regularna praktyka jogi zwiększa zakres ruchu ciała, doskonale wpływa na elastyczność ścięgien i więzadeł, wzmacnia nawet głęboko położone mięśnie, o których istnieniu najczęściej nie pamiętamy.

4. Wyszczupla sylwetkę

Joga zmusza mięśnie do wysiłku, dzięki czemu przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej, pięknie wyszczupla i rzeźbi ciało. Jeśli do tego zostanie dołożona mądra dieta nastawiona na zdrowie, na zmiany w sylwetce nie trzeba będzie długo czekać. Ponadto aktywność prowadzona z zadowoleniem sprawia, że wchodzi w krew i łatwiej bez przymusu utrzymać satysfakcjonujące rezultaty.

5. Dotlenia organizm

Prawidłowa technika oddychania oraz wykonywania asan sprawia, że podczas praktyki organizm jest lepiej dotleniony, a tętno niższe, co korzystanie wpływa na układ oddechowy i krążenia.

6. Ułatwia regenerujący sen

Regularna praktyka wyciszającej jogi i głęboki oddech przed snem znakomicie wpływa na jakość nocnego wypoczynku. Joga łagodzi różne stany emocjonalne, pozwala się wyciszyć, oddalić od problemów, a także zrelaksować ciało. To idealny wstęp do tego, by sen był dłuższy, spokojniejszy i rzeczywiście regenerujący.

7. Pozwala usłyszeć wewnętrzny głos

W jodze nie chodzi o to, by idealnie wykonywać asany, ale by poświęcić czas na wsłuchanie się we własne potrzeby. Joga to nie tylko właściwy oddech i odpowiednie pozycje, ale także uważność na to, co tkwi w nas samych. Niezwykle ważne jest tutaj mindfulness, czyli świadome skierowanie własnej uwagi na to, co się odczuwa tu i teraz. Po pewnym czasie naturalnie przychodzi uważne wsłuchiwanie się w głos wewnętrzny, intuicję.

8. Wpływa na zmianę złych nawyków

Wiele osób rozpoczynających praktykowanie jogi wykorzystuje swą ciekawość i pogłębia wiedzę. Próbuje kolejnych asan, technik relaksacyjnych, sięga do tematyki zdrowego odżywiania czy zrywa z nałogiem. Nawyki ulegają modyfikacji na lepsze dla ciała i ducha. To przychodzi z biegiem czasu, ze wzrostem zaangażowania, a zmiany na lepsze widać na wielu płaszczyznach.

9. Jest dla każdego 

Joga jest praktycznie dla każdego, ponieważ nie zmusza do nadmiernego wysiłku czy wykonywania karkołomnych asan. Można poziom i trudność poszczególnych asan wybierać do stopnia zaawansowania lub modyfikować pozycje. Joga nie należy do kontuzjogennych aktywności, szanuje ograniczenia ciała.

10. Nie kosztuje

Każdy może sobie pozwolić na jogę. Wystarczą wygodne ubrania i mata pod gołe stopy. Jedyny większy wydatek, jaki można wziąć pod uwagę, to ewentualne lekcje jogi, na których instruktor pokaże, jak powinny prawidłowo wyglądać asany, nauczy prawidłowo oddychać, i objaśni zasady. Ale to nie jest żelazny wymóg. Można skorzystać z filmów na platformie YouTube, by samodzielnie i bez nakładów finansowych spróbować jogi z trenerami online.

FB/ohmepl

 


Zobacz także

Zmęczenie, zmarszczki, szara cera – można temu zaradzić

Barbara i Maciej Stuhrowie w poruszającym spocie o tym, jak mówić o potrzebach opiekuna osoby chorej

Uważasz, że ogólnie jesteś zdrowa? Te objawy mówią, że jesteś w błędzie