Każdego dnia 890 ml osób sprawdza swoje konto na Facebooku. Pomimo tak ogromnej liczby i celu, dla jakiego założyli profil, naukowcy dowiedli, że są tylko cztery typy użytkowników: budujący relacje, obserwator, informator, atencjusz. Każdy z nich wyróżnia się pewnymi cechami. Zobacz, jakim typem jesteś.
Naukowcy z Mormon Brigham Young University w Utah przeprowadzili badanie, na podstawie którego stworzyli charakterystykę czterech typów użytkowników Facebooka. Poprosili grupę Amerykanów w wieku 18-32 o określenie, w jakim stopniu zgadzają się z 48 stwierdzeniami przygotowanymi przez autorów projektu.
Wśród nich znalazły się takie frazy, jak np. „Facebook jest źródłem stresu i powoduje moje przygnębienie” czy „Facebook to miejsce, w którym mogę poprosić o pomoc lub o coś, czego potrzebuję od ludzi”. Uczestnicy ocenili każde stwierdzenie w skali od najbardziej do najmniej podobnego do nich.
Na tej podstawie autorzy badania wyróżnili cztery podstawowe typu fejsbukowiczów:
Budujący relacje (Relationship builders)
Reprezentujesz ten typ, jeśli chętnie wrzucasz zdjęcia, żeby poinformować bliskich gdzie się znajdujesz lub informujesz na profilu o ważnych wydarzeniach ze swojego życia.
To najliczniejsza grupa, która wykorzystuje konto do wzmocnienia oraz utrwalenia istniejących relacji z rodziną i przyjaciółmi. W rzeczywistości Facebook jest dla nich przedłużeniem życia offline. „Facebook pomaga mi wyrazić miłość do mojej rodziny i pozwala mojej rodzinie wyrażać miłość do mnie” – tak brzmi jedno ze stwierdzeń, które „budujący relacje” najczęściej wybierali jako najbardziej pasujące do nich.
Obserwatorzy (Window shoppers)
To osoby, które założyły konto „z poczucia obowiązku społecznego”. Wiedzą, że jest to nieunikniona część współczesnego życia i jedno ze źródeł informacji. Sami rzadko umieszczają posty i zdjęcia, niechętnie dzielą się wydarzeniami ze swojego życia. Nie lubią też komentować.
Tę grupę charakteryzują takie stwierdzenia, jak: „Dzięki Facebookowi mogę przejrzeć profil osoby, która mi się podoba i dowiedzieć się, czy jest w związku oraz poznać jej zainteresowania” lub „Muszę korzystać z Facebooka, aby pozostać w kontakcie z innymi ludźmi”.
Informatorzy (Town criers)
Trzeci typ chętnie dzieli się informacjami, często wrzuca posty, alarmuje o wydarzeniach i komentuje to, co się wokół niego dzieje. Chętnie wrzuca memy i udostępnia materiały. Nierzadko nie zależy mu na ilości polubień i reakcjach znajomych.
Jednak przy tym zachowuje prywatność i niechętnie wrzuca treści dotyczące jego życia. A Facebook nie jest dla niego miejscem, gdzie rozmawia z rodziną i przyjaciółmi.
Atencjusze (Selfies)
Przedstawiciele tej grupy używają Facebooka do autopromocji. Chętnie i często wrzucają zdjęcia, meldują gdzie są, oraz z kim się spotkali. Jednak nie chodzi im o poinformowanie znajomych, co robią, ale o zwrócenie na siebie uwagi.
Jeden z atencjuszy opisał to tak: „Zdjęcie, które zrobiłem i trzymam dla siebie nie ma wartości. Dopiero, gdy opublikuję je na Facebooku czuję, że zrobiłem coś fajnego”. Na początku łatwo pomylić tę grupę z „budującymi relacje”.
Autorzy badania są świadomi, że mało kto identyfikuje się tylko z jedną grupą w stu procentach. Jednak większość z nas jest w stanie określić, która w największym stopniu go opisuje.
To jak? Którym typem jesteś?
Źrodło: qz, independent