Dieta Zdrowie

Mleko ryżowe: spróbujesz i pokochasz! Sprawdź, dlaczego warto je pić

Hanna Szczygieł
Hanna Szczygieł
22 listopada 2019
Mleko ryżowe: skład, kalorie, cena
Fot. iStock – Mleko ryżowe: skład, kalorie, cena

Mleko ryżowe? Serio? Zanim dobrze wgryzłam się w roślinne alternatywy dla krowiego mleka, do głowy nie przyszło mi, żeby spróbować „wydoić” ryż… A jednak! Mleko ryżowe to kolejna (i znów pyszna) alternatywna dla tradycyjnego mleka. W dodatku to świetny kompan do kawy i shake’ów! Oprócz smaku ma zaoferowania nieco więcej, czyli składniki odżywcze, zero złych tłuszczów i niską wartość kaloryczną. Musicie je wypróbować!

Mleko ryżowe – właściwości

Mleko ryżowe to doskonała, bezglutenowa alternatywa dla mleka krowiego. Mogą je pić alergicy, osoby chore na celiakię i… wszyscy. Co ciekawe, dotarłam nawet do informacji, że „ryżowe” można podawać dzieciom po 6 miesiącu życia! Oczywiście mleko ryżowe nie może zastąpić mleka mamy lub mleka modyfikowanego, ale można je podawać w charakterze dodatkowego napoju.

Oczywiście mleko ryżowe nie jest „mlekiem” – bo to napój roślinny i najczęściej pod taką nazwą spotkacie je w sklepie.

Smak napoju ryżowego nie jest identyczny z mlekiem krowim, ale to chyba najsmaczniejszy, roślinny substytut, z którego przygotujecie napoje, shake’i czy użyjecie go do gotowania.

A jakie ma plusy?

Jak picie mleka ryżowego wpływa na nasz organizm?

  • Nie zawiera cholesterolu – więc dba o twoje naczynia krwionośne i wpływa pozytywie na układ krążenia
  • Nie zawiera laktozy – nie powoduje kłopotów trawiennych i nadaje się dla alergików
  • Nie zawiera kwasów tłuszczowych nasyconych, czyli „złych tłuszczy” – dba o twój układ krwionośny
  • Jest niskokaloryczne – dba o twoją sylwetkę
  • Zawiera fitosterole: β – sitosterol i γ – oryzanol – to substancje, które mają pozytywny wpływ na układ krążenia
  • Zawiera błonnik – reguluje pracę twoich jelit
  • Zawiera witaminę E -nazywaną witaminą młodości i witaminą płodności – jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu, działa przeciwstarzeniowo i m.in. zapobiega zakrzepom

„Mleko ryżowe jest często wykorzystywane u osób z nietolerancją laktozy, alergią na soję oraz u osób z fenyloketonurią. Ponadto – ponieważ nie zawiera glutenu – może być spożywane przez osoby z nietolerancją glutenu lub celiakią.”*.
dr n. med. Dominika Wnęk, dietetyk

Mleko ryżowe – kalorie

Z całą pewnością mleko ryżowe jest niskokaloryczne!  Jedna szklanka tego napoju, w zależności od unikalnej receptury producenta ma około 50 – 60 kcal. Dla porównania szklanka krowiego mleka 3,2% to około 155 kcal. Ryżowe od Inki, które właśnie testujemy w naszej redakcji to 54 kcal na 100 g, czyli dokładnie 108 kcal na szklaneczkę. Brzmi zachęcająco, prawda?

Jeśli planujesz zgubić kilka kilogramów, przejście się na mleka roślinne to świetny sposób by urwać niepostrzeżenie trochę kalorii ze swojego menu.

Mleko ryżowe – składniki odżywcze

Mleko ryżowe jest doskonałym źródłem witamin z grupy B, manganu i selenu. Co jeszcze kryje się w tym napoju?

Napój ryżowy– witaminy i minerały:

zawartość substancji odżywczych w 100 g produktu

  • Białko – 0,28 g
  • Tłuszcz – 0,97 g
  • Węglowodany – 9,17 g
  • Błonnik – 0,3 g
  • Cukry – 5,28 g

Witaminy

  • Tiamina – 0,027 mg
  • Ryboflawina – 0,142 mg
  • Niacyna – 0,390 mg
  • Witamina B6 – 0,039 mg
  • Kwas foliowy – 2 mcg
  • Witamina B12 – 0,63 mcg
  • Witamina A – 208 IU
  • Witamina D – 42 IU
  • Witamina E – 0,47 mg
  • Witamina K – 0,2 mcg

Minerały

  • Wapń – 118 mg
  • Żelazo – 0,2 mg
  • Magnez – 11 mg
  • Fosfor – 56 mg
  • Potas – 27 mg
  • Sód – 39 mg
  • Cynk – 0,13 mg
Tłuszcz 1 g
Kwasy tłuszczowe nasycone 0 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone 0,3 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone 0,6 g
Kwasy tłuszczowe trans 0 g
Cholesterol 0 mg
Sód 39 mg
Potas 27 mg
Węglowodany 9 g
Błonnik 0,3 g
Cukry 5 g
Białko 0,3 g

Przeciwwskazania:

Ponieważ mleko ryżowe ma wysoki indeks glikemiczny, nie powinny spożywać go osoby chorujące na cukrzycę.

Weź udział w naszej akcji: #30 dni bez mleka

Przez 30 dni będziemy wyjątkowo dzielni 🙂 i świadomi swojego ciała. Pora na roślinną rewolucję! Od dziś startujemy  z akcją #30 dni bez mleka, żeby zrobić coś dobrego dla swojego ciała i pokonać stare nawyki żywieniowe. A i krowom przyda się mały urlop.

Zadanie konkursowe: Przyjmij wyzwanie #30dnibezmleka i pod kolejnymi  wyzwaniami na Facebooku pisz, jak ci idzie. Bądź ze mną, pewnie będę miała niejedno pytanie dotyczące tego, jak się czujesz i czym zastępujesz mleko. Ja chcę na 30 dni wyeliminować mleko ze swojej diety. Co mnie do tego skłoniło? Chęć sprawdzenia, jak jest naprawdę. Czy rzeczywiście mój organizm odczuje rewolucyjne skutki, o których wszyscy opowiadają. Czy dam radę? Nie wiem, ale przecież spróbować zawsze mogę. A ty? Napisz, jak będzie nas więcej, to na pewno się uda!

Co trzeba zrobić?

Dwa razy w tygodniu będziemy publikować dla was wyzwania na naszym facebookowym profilu Oh!me (FB/ohmepl). Podejmijcie je i zostawcie pod nimi komentarze. Napiszcie, jak wam idzie. Piszcie o swoich sukcesach i chwilach słabości. Wspierajmy się wzajemnie i motywujmy!

W ramach naszej akcji będziemy publikować dla was na łamach magazynu Oh!me artykuły i porady, wszystko pod hasłem #30dnibezmleka. Będziemy wam przypominać, dlaczego warto spróbować roślinnych alternatyw krowiego mleka…  i że dacie radę!

PS: Mleko bez laktozy też się liczy. Dozwolone są – a i wskazane, no bo przecież ta nasza kawa czeka – mleka roślinne.

Nagrody: Dla najbardziej aktywnych i wspierających uczestniczek akcji Inka ufundowała wspaniałe nagrody. Wypróbujcie koniecznie napoje roślinne od Inki – owsiane, sojowe i ryżowe. My będziemy je pić na pewno! Wreszcie możecie poeksperymentować z alternatywą dla mleka i to w bardzo przyjemnej cenie. <3

Podejmuję wyzwanie: 30 dni bez mleka. Kto jest ze mną?

 

Inka ryżowe

To roślinna alternatywa mleka na bazie lekkostrawnego ryżu bez dodatku cukru. Źródłem naturalnej słodyczy smaku jest ryż, a sam napój jest też źródłem wapnia. Wypróbuj koniecznie do picia, gotowania oraz przygotuj na jego bazie znakomite koktajle i shake’i.

Składniki: woda, ryż 11%, olej słonecznikowy, węglan wapnia, sól.


Na podstawie: *mp.pl,  www.poradnikzdrowie.pl

Dieta Zdrowie

Kluczowe wnioski z badania UNICEF „Prawa dziecka z perspektywy dzieci, rodziców i nauczycieli”

Redakcja
Redakcja
26 listopada 2019
Fot. iStock / yulkapopkova
 

Co do tej pory udało się osiągnąć? – pozytywne aspekty i efekty edukacji o prawach dziecka

  1. Troje na czworo dzieci czuje się szczęśliwe. Spędzanie czasu z przyjaciółmi, bycie kochanym przez rodzinę oraz realizacja hobby to główne powody dające szczęście dzieciom.
  2. 95% badanych dzieci słyszało o prawach dziecka. Najczęściej słyszały o nich w szkole lub od rówieśników.
  3. Zdecydowana większość dzieci i młodzieży uważa, że ich prawa są przestrzegane przez rodziców lub opiekunów, pozostałych członków rodziny oraz nauczycieli.
  4. Rodzice najczęściej kojarzą prawa dziecka pozytywnie, np. z prawem do rozwoju i nauki, szacunkiem czy bezpieczeństwem.
  5. Zdecydowana większość rodziców twierdzi, że respektuje prawa dziecka – większość z nich twierdzi także, że rozmawiała ze swoimi dziećmi o ich prawach.
  6. Chwalenie dziecka oraz okazywanie radości to najczęściej praktykowane przez rodziców reakcje na pozytywne zachowania ich dzieci.
  7. Niemal dwóch na trzech uczniów w wieku 12-14 lat chętnie chodzi do szkoły.
  8. Większość dzieci i młodzieży uczestniczy w zajęciach pozaszkolnych – najczęściej są to aktywności sportowe oraz nauka języków obcych.
  9. Połowa rodziców posiadających dzieci jest zdania, że prawa dziecka są przestrzegane w szkołach. Takie samo zdanie ma dziewięciu na dziesięciu nauczycieli.
  10. Zdecydowana większość rodziców uważa, że informacje o prawach dziecka przekazywane w szkołach są wystarczające.
  11. Zdecydowana większość nauczycieli miała styczność z treściami o prawach dziecka podczas studiów.
  12. Zdaniem nauczycieli, znajomość praw dziecka jest niezbędna do rzetelnego wykonywania zawodu.
  13. Zdaniem nauczycieli najczęstsze efekty edukacji o prawach dziecka to zwiększenie świadomości dzieci w zakresie ich praw oraz umiejętność korzystania przez dzieci z ich praw.

Co jeszcze jest do zrobienia? – wyzwania w zakresie praw dziecka

  1. Co dziesiąty nastolatek w wieku 15-17 lat deklaruje, że jest nieszczęśliwy. Dzieci najczęściej są nieszczęśliwe z powodów związanych ze szkołą, czyli wymagających nauczycieli, złych ocen i nadmiaru nauki oraz z powodu złych relacji z najbliższymi i rówieśnikami.
  2. Dzieci i młodzież mają lepsze relacje z mamą (87%) niż z tatą (70%).
  3. Dzieci chciałyby mieć większy wpływ na decyzje podejmowane w domu, szczególnie na to, jakie kto ma obowiązki w domu i w jaki sposób rodzina spędza czas wolny.
  4. Jedno na troje dzieci w wieku 12-17 lat deklaruje, że ich prawa zostały kiedykolwiek złamane.
  5. Co piąty uczeń w wieku 15-17 lat nie chodzi chętnie do szkoły.
  6. Dzieci chciałyby mieć większy wpływ na to, co się dzieje w szkole – chciałyby decydować o zasadach obowiązujących w szkołach, jakie jest menu na stołówce oraz jak wyglądają wycieczki czy imprezy szkolne.
  7. Jedynie połowa nauczycieli deklaruje, że w ich szkołach są realizowane działania mające na celu identyfikację sytuacji, w których dochodzi do łamania praw dziecka przez rodziców.
  8. Tylko połowa rodziców deklaruje znajomość praw dziecka, a co piąty uważa, że prawa dziecka utrudniają wychowanie.
  9. Co dziesiąte dziecko doświadczyło przemocy fizycznej – najczęściej ze strony rówieśników i rodziców.
  10. Tylko czterech na dziesięciu rodziców pozytywnie postrzega dostęp dzieci do służby zdrowia. Wśród problemów w zakresie ochrony zdrowia dzieci rodzice wymieniają najczęściej konieczność korzystania z płatnych wizyt lekarskich oraz ograniczony bezpłatny dostęp do lekarzy specjalistów.
  11. Zdaniem jedynie 45% nauczycieli wiedza o prawach dziecka przekazana podczas studiów była wystarczająca.
  12. Co trzeci nauczyciel twierdzi, że prowadzony przez niego przedmiot nie daje możliwości edukacji o prawach dziecka.
  13. Co dziesiąty nauczyciel uważa, że efektem edukacji o prawach dziecka jest okazywanie aroganckich postaw przez dzieci oraz kwestionowanie autorytetu rodziców.

O Konwencji o prawach dziecka

  1. Konwencja o prawach dziecka to najważniejszy dokument dotyczący praw dzieci na świecie.
  2. Konwencja o prawach dziecka została uchwalona 20.11.1989 roku przez Organizację Narodów Zjednoczonych z inicjatywy Polski. Nasz kraj zaproponował pierwszy projekt tego dokumentu.
  3. Konwencja o prawach dziecka to dokument, który został ratyfikowany do dnia dzisiejszego przez 196 krajów na świecie. Jest to najszerzej ratyfikowany na świecie dokument z zakresu praw człowieka.
  4. Konwencja o prawach dziecka reguluje kwestie prawne wszystkich obywateli poniżej 18. roku życia.
  5. Dokument składa się z 54 artykułów, które zawierają w sobie wszystkie prawa przysługujące dzieciom wraz z opisanymi mechanizmami ich implementacji i monitoringu.
  6. Dokument ten reguluje relację pomiędzy państwem a dzieckiem, nie ingerując w życie rodziny. Zapisy Konwencji nie podważają autorytetu opiekunów dzieci i ich swobody do wychowywania według własnego uznania, chronią tylko najmłodszych przed niebezpiecznymi sytuacjami i dają im gwarancję, że właściwe organy państwa udzielą im pomocy w potrzebie.
  7. Konwencja o prawach dziecka to szczególna umowa międzynarodowa, która charakteryzuje się dużą uniwersalnością i zawiera szereg praw i wolności przysługujących niedojrzałym jeszcze obywatelom. Właśnie ten fakt – niedojrzałości fizycznej i emocjonalnej – jest jednym z najważniejszych, dla których w ogóle taki dokument powstał. Dziecko jako istota, która dopiero się uczy, rozwija i nabiera doświadczenia, potrzebuje szczególnej ochrony, którą powinni zapewnić dorośli.

Artykuł powstał we współpracy z UNICEF


Dieta Zdrowie

Zabiegi z zakresu medycyny estetycznej i kosmetologii w okresie jesienno-zimowym

Redakcja
Redakcja
22 listopada 2019
Zabiegi z zakresu medycyny estetycznej i kosmetologii w okresie jesienno-zimowym
Fot. iStock – Zabiegi z zakresu medycyny estetycznej i kosmetologii w okresie jesienno-zimowym

Jesień i zima to najlepszy czas, żeby pomyśleć o specjalistycznej pielęgnacji twarzy i ciała. Twoja skóra jest wówczas najmniej narażona na szkodliwe działanie promieniowania słonecznego oraz skuteczniej się regeneruje. Z jakimi niedoskonałościami szczególnie warto walczyć na przełomie jesieni i zimy? Zobacz o jakich zabiegach z zakresu kosmetologii i medycyny estetycznej warto pomyśleć!

Depilacja laserowa

Jeśli chcemy się przygotować do ,,sezonu bikini”, powinniśmy zacząć nie miesiąc przed wakacjami, lecz właśnie na jesieni – szczególnie w przypadku, gdy zastanawiamy się nad depilacją laserową. Promienie słoneczne i mocna opalenizna –  to najważniejsze przeciwskazania do wykonania epilacji. Wybrana partia ciała, która będzie poddana zabiegowi, nie może być wystawiana na promienie słoneczne co najmniej na 3 tygodnie przed depilacją oraz 2-3 tygodnie po depilacji. W innym przypadku skóra może być podrażniona i mieć przebarwienia po zabiegowe.

Laserowa depilacja prowadzi do trwałego pozbycia się niechcianego owłosienia.  Aby uzyskać zadowalający rezultat należy wykonać serię 4-6 zabiegów w określonych odstępach czasu średnio co 8-10 tygodni. Widzimy zatem, że cała sesja wymaga czasu a zadowalające efekty uzyskamy dopiero po kilku miesiącach. Specjaliści z placówki Lange Medical Clinic pracują na najnowocześniejszym urządzeniu laserowym – Palomar Vectus, który jest skuteczny i praktycznie bezbolesny. O depilacji laserowej warto pomyśleć właśnie zimą, nie tylko z powodu trwającego dość długo cyklu zabiegów, lecz także z powodu konieczności unikania promieniowania słonecznego przed i po depilacji.

Peelingi chemiczne

Okres jesienno- zimowy to również doskonały moment na zastosowanie zabiegów z użyciem peelingów chemicznych, np.: w postaci kuracji złuszczających, wybielających i regenerujących – szczególnie po ciężkim dla naszej skóry czasie intensywnej ekspozycji na promieniowanie słoneczne. Niższa temperatura przyspiesza procesy regeneracji i samoodnowy skóry. Złuszczanie naskórka w tym okresie, powoduje szybszą rewitalizację oraz idealnie przygotowuje pacjenta do kolejnych zabiegów pielęgnacyjnych lub medycznych. Możemy w tym przypadku zdecydować się na peeling medyczny na bazie kwasów, np. migdałowego, glikolowego, salicylowego lub na równie popularny zabiegach oczyszczania wodorowego. Specjaliści z Lange Medical Clinic szczególnie polecają wykonanie jesienią i zimą zabiegu mikrodermabrazji wodnej AQUASURE, który doskonale oczyszcza, nawilża i rozświetla skórę.

Fot. iStock

Osocze bogatopłytkowe

Osocze bogatopłytkowe otrzymywane jest z własnej krwi pacjenta. Zawarte w nim trombocyty aktywnie poprawiają kondycję skóry, stymulując fibroblasty do produkcji kolagenu. Ponieważ preparat pochodzi z własnego organizmu, nie występuje ryzyko alergii. W rezultacie skóra odzyskuje blask, napięcie, młody wygląd i poprawę struktury.

Zabieg wykonuje się w celu odmładzania i profilaktyki przeciwstarzeniowej w okolicy twarzy, szyi, dekoltu, dłoni. W okolicy skóry owłosionej głowy z kolei dla poprawy gęstości i jakości włosów, zatrzymania łysienia i stymulacji odrostu włosów. W tym przypadku również w okresie jesienno-zimowym skóra będzie regenerowała się znacznie szybciej. Osocze bogatopłytkowe, może być także stosowane dla poprawy regeneracji skóry po peelingach chemicznych i laseroterapii, a te zabiegi wykonujemy głównie zimą.

Kluczem do sukcesu jest indywidualne i umiejętne podejście do problemów skórnych i potrzeb pacjenta. Na ostateczny, zadowalający efekt mają wpływ rodzaj zabiegu, pora roku oraz odpowiednia współpraca lekarza z kosmetologiem ( od niej zależy to jak kompleksowo podejdziemy do pacjenta ).

Lange Medical Clinic to miejsce, w którym wykonywane są wszystkie powyżej wymienione zabiegi a więcej informacji można znaleźć na stronie www.langemedicalclinic.


Artykuł powstał we współpracy z Lange Medical Clinic


Zobacz także

Dlaczego warto pić mleko roślinne? Jest co najmniej kilka powodów

Dlaczego warto pić mleko roślinne? Jest co najmniej kilka powodów

Środki wspierające odchudzanie. Sprawdź, w czym pomoże inulina, chityna czy błonnik?

Środki wspierające odchudzanie. Sprawdź, w czym pomoże inulina, chityna czy błonnik?

7 sygnałów, że to nie jest zwykły smutek, ale depresja sezonowa