Psychologia

Przemoc werbalna doświadczona w dzieciństwie odbija się mocnym piętnem na twoim dorosłym życiu

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
27 stycznia 2020
Przemoc werbalna doświadczona w dzieciństwie
Fot. iStock/AleksandarNakic – Przemoc werbalna doświadczona w dzieciństwie
 

To tylko słowa – możesz pomyśleć. Jaką krzywdę może wyrządzić słowo, zdanie? Mylisz się, jeśli myślisz, że żadną. Te toksyczne, okrutne, powtarzane systematycznie lub wypowiedziane jedynie raz potrafią dosłownie zaważyć na całym naszym życiu. Zwłaszcza, jeśli usłyszysz je z ust ważnej dla ciebie, bliskiej osoby, gdy jesteś jeszcze dzieckiem. Przemoc werbalna doświadczona w dzieciństwie odbija się mocnym piętnem na twoim dorosłym życiu.

Traumą z dzieciństwa nie zawsze jest ból fizyczny. Czasem to niewytłumaczalne cierpienie ma swoje źródło słowach. Kiedy jesteśmy dziećmi wierzymy w nie przecież z taką łatwością i naiwnością. Tak mocno je do siebie przyjmujemy. Przemoc werbalna zostaje z nami na długo, czasem do końca życia. I mocno wpływa na to, kim stajemy się jako dorośli ludzie.

Przemoc werbalna doświadczona w dzieciństwie

5 zachowań dorosłej osoby, która doznała przemocy werbalnej w dzieciństwie.

1. Niska samoocena

Często ukryta pod płaszczykiem arogancji i fałszywej dumy. Patrzysz na kogoś i wydaje ci się, że ta osoba jest emocjonalnie niedostępna, zadufana w sobie, że uważa się za kogoś lepszego. Dopiero z czasem odkrywasz smutną prawdę: to tylko taki mur obronny. Za tą skorupą kryje się kruchość i wrażliwość oraz kompletny brak wiary we własną wartość i w swoje umiejętności.

2. Nieumiejętność radzenia sobie z emocjami

Może zbyt mocno odczuwasz empatię wobec innych, za dużo negatywnych emocji na siebie „bierzesz”. Miewasz częste wahania nastroju i nie umiesz przyjąć dowodów sympatii ze strony innych. Albo biegniesz ku jakiemuś uczuciu na oślep, lekceważąc wszelkie znaki ostrzegawcze, albo wycofujesz się rakiem do swojej skorupy. Nie radzisz sobie z emocjami i nie chcesz się do tego przyznać.

3. Rozpaczliwa próba zwrócenia na siebie uwagi

By wyrównać deficyt z dzieciństwa. By zasłużyć na „bycie zauważonym”, niekoniecznie w pozytywny sposób. Szukasz uwagi, rozpaczliwie pragniesz zaistnieć. Pragniesz aprobaty lub potępienia, ale nie zniesiesz obojętności, bycia „przezroczystym”.

4. Lęk przed popełnieniem błędu, perfekcjonizm

Być może w dzieciństwie stale słyszałeś słowa krytyki, jeśli tylko popełniłeś najdrobniejszy błąd. Teraz, jako dorosła osoba, obiecałeś sobie, że to się już nigdy nie powtórzy. Starasz się więc jeszcze mocniej, narzucasz sobie nierealne cele. Nie potrafisz przyjąć konstruktywnej krytyki, wydaje ci się, że jeśli bliska osoba mówi ci o twoich błędach, to znaczy, że cię nie kocha, że chce odejść. Że to „koniec świata”.

5. Tendencja do wchodzenia w „toksyczne” związki

Brak ci instynktu samozachowawczego, a nierzadko również intuicji w stosunku do innych. Łatwo wiążesz się więc z ludźmi, którzy cię wykorzystują. Masz trudności w nawiązywaniu pozytywnych relacji, bo ich po prostu nie znasz, nie wiesz jak w nich funkcjonować.

Zwracajmy uwagę na to, w jaki sposób zwracamy się do naszych dzieci, jak do nich mówimy, jakich słów używamy. Czasem krzywdę wyrządzamy nieświadomie, a jedno, na pozór „niewinne” zdanie niszczy młodego człowieka, którego powinniśmy wspierać i o którego psychikę musimy zadbać w sposób szczególny.

FB/ohmepl


Psychologia

Sposoby na kaca. Te uratują cię przed skutkami zakrapianej imprezy

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
27 stycznia 2020
Domowe sposoby na kaca. Te uratują cię przed skutkami zakrapianej imprezy
Fot. iStock – Domowe sposoby na kaca. Te uratują cię przed skutkami zakrapianej imprezy
 

Domowe sposoby na kaca nie są tematem poruszanym dla przyjemności na co dzień. Nie da się jednak przecenić ich znajomości, gdy po imprezie suto zakrapianej alkoholem, nie można oczu otworzyć. Wiedza, jak załagodzić ból głowy, nudności i innych następstw wypicia jednego kieliszka za dużo, w tym momencie są na wagę złota.

Kac gigant, kac zabójca czy morderca – to ciekawe określenia obrazujące stan, którego doświadczamy po wypiciu nadmiernej ilości alkoholu. Można sądzić, że chyba każdy, choć raz doświadczył wpływu kaca mordercy na organizm. Nic miłego, nawet lepiej nie wracać pamięcią do poranka obfitującego w nieprzyjemne odkrycia. Wiedząc o tym, jakie są najlepsze sposoby na kaca, łatwiej uniknąć przykrych niespodzianek rano.

Skąd się bierze kac „morderca”, i dlaczego nie zna litości? 

Kac to efekt wypicia zbyt dużej ilości alkoholu, który szkodzi – wiadomo. Za głównego winowajcę koszmarnego samopoczucia po przepiciu uważa się metanol. Wg obserwacji osób pijących różne alkohole wywnioskowano, że ci, którzy rozsmakowali się w czystych alkoholach na bazie etanolu (np.wódka) cierpią na kacu lżej, niż ci, którzy sięgają po whisky, brandy i czerwone wino. Organizm, chcąc się pozbyć trucizny, produkuje w wątrobie enzymy, które przekształcają go w aldehyd octowy i kwas octowy. To one odpowiadają za fatalne samopoczucie, które pojawia się jeszcze, zanim dobrze otworzysz oczy i spróbujesz wstać z łóżka. Dlatego warto wiedzieć, jakie domowe sposoby na kaca zahamują przykre dolegliwości.

Na kacu nie jest przyjemnie – rośnie ciśnienie krwi, tętno przyspiesza, jest  gorąco i niedobrze. To nie koniec – twarz robi się czerwona, żołądek i jelita się wywracają, a głowa boli tak, że zrobienie kilku kroków w stronę kuchni zdaje się wysiłkiem ponad siły. Natężenie kaca zależy od tego, jak dużo i jak szybko spożywany był poprzedniego dnia alkohol. Ci, którzy pili alkohol na pusty żołądek i w szybkim tempie, kończyli zabawę szybciej niż inni, i cierpieli bardziej z powodu kaca.

Domowe sposoby na kaca – ratunek w ciężkich chwilach po imprezie

Domowe sposoby na kaca są sprawdzone przez wiele osób. Nie na każdego wszystko podziała w ten sam sposób, ale z racji kryzysowej sytuacji warto je wypróbować i stwierdzić, który akurat dla ciebie okaże się najlepszy.

Pij wodę i soki warzywne – woda to prawdziwy eliksir życia.

Niezastąpiona podczas odchudzania, dbałości o zdrowie i urodę, bywa także cudownym orężem na kaca. Picie wody uzupełni utracone płyny, ukoi ból głowy, nieprzyjemny objaw suchości w ustach (tzw. kapeć). Usunie także uczucie senności, które podczas kaca jest dominujące. Soki warzywne, ze wskazaniem na sok pomidorowy, to doskonały sposób na uzupełnienie mikroelementów i uspokojenie żołądka.

Miej pod ręką izotonik – alkohol wypłukuje mikro i makroelementy z organizmu, co możemy odczuć przez kołatanie serca i drżenie rąk.

Aby uzupełnić elektrolity, można sięgnąć po napój izotoniczny, który z z tym zadaniem poradzi sobie błyskawicznie.

Sięgnij po kiszonki – to stare, tradycyjne wręcz sposoby na kaca, po które warto sięgać.

Kiszone warzywa i sok z nich, zawiera duże ilości witaminy C, która pomaga zneutralizować toksyny w organizmie. Do dyspozycji masz kiszone ogórki, kapustę lub buraki.

Miód – co prawda wątpliwe jest, by ktoś na kacu miał ochotę wyjadać miód łyżeczkami, ale osłodzenie nim ciepłej herbaty to dobry sposób na ratunek.

Miód bogaty jest we fruktozę, która przyspiesza rozkład alkoholu.

Ciepły posiłek – choć wydaje się to karkołomne, ciepły posiłek na ściągnięty i obolały żołądek to bardzo dobry pomysł.

Zjedzenie lekkiej jajecznicy i wypicie ciepłej herbaty skutecznie rozrusza go i złagodzi mdłości. Wiele osób zachwala sobie, jako najlepsze domowe sposoby na kaca, ugotowanie chudego rosołu lub czerwonego barszczu. Najlepiej ugotować je dzień wcześniej, bo trudno sobie wyobrazić na kacu wystanie godziny przy kuchence.

Prześpij się – sen na kaca bywa wybawieniem.

Sen, czyli wyłączenie świadomości pozwala przetrwać najgorsze. Między drzemkami pamiętaj, by uzupełniać wodę i elektrolity.

Sięgnij po klin – choć na kacu mało kto myśli, by sięgnąć znów po alkohol.

Tak zwany klin bywa w sytuacji kryzysowej dobrym rozwiązaniem. Znawcy tematu twierdzą, że niewielka dawka alkoholu łagodzi przykre objawy, tylko trzeba stosować go z rozsądkiem.

Unikaj kawy – choć w innych okolicznościach kawa znakomicie stawia do pionu, nie jest wskazana jako sposoby na kaca.

Kawa jest moczopędna, odwadnia organizm, który podczas kaca i tak ma pod górkę ze względu na wypitą ilość alkoholu.

Sposoby na kaca, to także profilaktyka przed i w trakcie imprezy

Dokładnie tak. Najlepsze sposoby na kaca to nie tylko to, co można zrobić, gdy już pojawi się problem. To także wskazówki, do których warto się zastosować, by kac gigant wcale się nie pojawił:

Zjedz coś konkretnego – jedzenie powinno być dość obfite i raczej z tych tłustawych. Nie polecamy zajadać się od razu golonką, ale lepiej inie pić na pusty żołądek. W trakcie imprez także warto mieć coś do przegryzienia na talerzu. To sprawdzone sposoby na kaca w trakcie imprezy – wysokokaloryczny pokarm dłużej pozostaje w żołądku, dzięki czemu alkohol wolnej przenika do krwi.

Nie mieszaj alkoholi – to powinno stać się pierwszym przykazaniem bezpiecznego imprezowicza. Jeśli zdecydowałeś się na konkretny rodzaj trunku, bądź mu wierny. Najbardziej łaskawa jest dobrze schłodzona czysta wódka – drinki z dodatkiem soków mogą przyczynić się do kaca. Inna zasada głosi, że alkohole musujące działają szybciej, a picie szampana po wcześniejszym kieliszku wódki lub lampki wina, to gwarant kłopotów.

Nie pij przez słomkę – nie licząc tego, że słomki są passe, przyczyniają się do kaca. Aż 20% alkoholu wchłania się do krwiobiegu już w jamie ustnej, więc picie ich przez słomkę powoduje, że szybciej uderzają do głowy.

Nie pal papierosów – są osoby, które sięgają po papierosy tylko podczas imprez. Taki luz nie jest jednak wskazany, ponieważ nikotyna i alkohol metabolizowane są w wątrobie. Wątroba może sobie nie poradzić z pozbywaniem się obu trucizn jednocześnie.

Drinki pij z sokami – okazuje się, że napoje gazowane zmieszane z alkoholem bywają zdradliwe. Dwutlenek węgla obecny w napojach gazowanych przyspiesza wchłanianie etanolu do organizmu.

Sięgnij po odpowiednią tabletkę – w aptece, drogeriach, czy na stacjach benzynowych dostępne są tzw. tabletki na kaca. Przyjmuje się je na określony czas przez piciem, by zniwelować przykre skutki planowanego spożywania alkoholu. Można też stosować je dzień po, gdy kac już się rozszalał.


źródło: www.medicalnewstoday.com 

Psychologia

10 rzeczy, których potrzebujesz w związku. Bez nich relacja nie przetrwa

Redakcja
Redakcja
27 stycznia 2020
Fot. iStock/teksomolika

Nie, nie chodzi o to, żeby tylko brać. Chodzi o to, by również dawać siebie ukochanej osobie. Pamiętajmy, że miłość i związek nie powinny być pasmem jednostronnych poświęceń. Wchodzimy w relację po to, by być szczęśliwymi, by się realizować, by nasze potrzeby: poczucia bezpieczeństwa w relacji i bycia kochanym były zaspokojone. Relacja nie będzie udana, jeśli tylko jedna z stron będzie się w niej czuła spełniona.

Czego zatem potrzebujemy w związku, by był on naprawdę udany?

1. Życzliwej, stałej i uczciwej komunikacji

Bez rozmowy twój związek nie przetrwa. Im więcej ze sobą rozmawiacie, tym bardziej się do siebie zbliżacie, poznajecie, tym lepiej się rozumiecie.

2. Gotowości do pracy nad związkiem mimo trudności i nieporozumień

Obrażanie się i „karanie ciszą” nie wchodzi w grę.  Musisz stawić czoła dyskomfortowi wynikającemu z różniących was opinii i pomysłów na rozwiązywanie niektórych problemów. Nie jesteś w związku z samym sobą, ale z drugą osobą, która często czuje i myśli inaczej niż ty.

3. Poczucia humoru, trochę zabawy i umiejętności  oderwania się od rygorów codziennego życia

Tak jak my, związek musi „oddychać”, aby przetrwać, Twoja miłość potrzebuje powiewu świeżego powietrza żeby się rozwijać.  Nie możesz spędzać całego wolnego czasu na „pracy” nad swoim związkiem – nie rób z tego hobby ani pasji. Powiedzcie sobie, co lubicie robić, dokąd chcielibyście iść i jak oboje lubicie się bawić.

4. Dzielenia się lekcjami życia z ukochaną osobą

Kiedy odkryjesz coś nowego w swoim życiu lub dowiesz się czegoś o sobie i innych, powiedz o tym partnerowi. Takie rozmowy bardzo umacniają więzi między partnerami.

5. Wsparcia emocjonalnego i… komplementów

Jeśli nie czujesz, że twój partner cię lubi i szanuje, nie będzie między wami silnego związku. Musicie dawać sobie wzajemnie poczucie wartości i wyjątkowości.

6. Miłości intymności, romansu i seksu

To są kamienie węgielne udanego związku. To, że fajnie wam się mieszka razem po prostu nie wystarczy. Musi być między wami chęć bycia razem jako para, chęć bliskości, intymności.

7. Dzielenia się celami i marzeniami, które rezonują z wami obojgiem

Jesteśmy bardziej szczęśliwsi w momencie, gdy dążymy do celu, niż gdy go osiągamy. Dobrze jest wspólnie na coś czekać i razem podążać w określonym kierunku.

8. Współczucia, akceptacji i przebaczenia

W związku z dłuższym stażem zawsze pojawiają się wyzwania i błędy, których po prostu nie da się naprawić. Wspólne przechodzenie przez te trudne momenty umacnia relację. „Na dobre i na złe” to stały punkt w życiu, który ułatwia nam

9. Chęć próbowania nowego

Pary, które dzielą się nowymi doświadczeniami, rozwijają silniejszą więź.

10. Umiejętności przyznania się do błędów i rozmawiania o nich

Wszyscy popełniamy błędy. Nie ma co obstawać przy swoim i udawać, że nic się nie stało. Uczmy się na błędach, mówmy o nich, wybaczajmy je sobie.

Jeśli większość z tych potrzeb jest w relacji zaspokajana, nasz związek będzie udany i ma duże szanse przetrwać.


Zobacz także

Wkurzasz się, że inni osiągają sukces, a ty nie? Osiem rzeczy, które powinnaś na początek zrobić, by też tam być

Kobieta pewna siebie, to taka niezła sztuka

Poradnik samotnej mamy na czas pandemii koronawirusa (i nie tylko)