Psychologia Zaburzenia

Cyklotymia – od radości po psychiczne dołki. Jakie objawy świadczą o cyklotymii i jak utrzymać ją w ryzach?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
18 lutego 2022
Fot. iStock
 

Cyklotymia jest przewlekłą chorobą, która częściej dotyka kobiety niż mężczyzn. Powoduje ona zaburzenia nastroju, którym towarzyszą naprzemienne okresy subdepresji oraz hipomanii. Z racji objawów cyklotymia przypomina łagodniejszą wersję choroby afektywnej dwubiegunowej. Jakie przyczyny może mieć cyklotymia, na czym polegają objawy i w jaki sposób można liczyć to zaburzenie.

Czym jest cyklotymia?

Cyklotymia to zaburzenie afektywne, w którym występują nieustanne wahania nastroju w postaci łagodnych epizodów subdepresji i hipomanii, pojawiające się naprzemiennie, nie zawsze w związku z wydarzeniami w życiu. Pomiędzy poszczególnymi epizodami zaburzeń pojawiają się okresy stabilnego, wyrównanego nastroju. Objawy, które towarzyszą cyklotymii, zazwyczaj nie zmuszają do podjęcia decyzji o leczeniu, choć bywają zauważalne i dokuczliwe. Gdy dochodzi do ich zaostrzenia, chory może zacząć gorzej funkcjonować, co już skłania do poszukania pomocy. By można było mówić o cyklotymii, objawy muszą utrzymywać się co najmniej dwa lata, z występowaniem okresów subdepresji i hipomanii, podzielonych okresami prawidłowego samopoczucia.

Zazwyczaj objawy łączące się z cyklotymią pojawiają się między 20. a 30. rokiem życia i dotyka około 5% ludzi. Występowanie cyklotymii zwiększa ryzyko rozwoju choroby afektywnej dwubiegunowej w przyszłości. Statystyki pokazują też, że problem częściej dotyczy kobiet, niż mężczyzn.

Przyczyny rozwoju cyklotymii

Cyklotymia najczęściej występuje u osób obciążonych genetycznie chorobami afektywnymi (np. chorobą afektywną dwubiegunową). Inną przyczyną pojawienia się cyklotymii może być upośledzenie wydzielanie neuroprzekaźników takich jak noradrenalina, dopamina, serotonina. Ich nieprawidłowa ilość może powodować zaburzenia ze strony ośrodkowego układu nerwowego i powodować objawy hipomanii. Wpływ na pojawienie się cyklotymii może mieć również nieprawidłowe funkcjonowanie osi podwzgórze-przysadka-nadnercza i nadmierne wydzielanie hormonu stresu, kortyzolu, który z kolei może wywoływać i nasilać objawy subdepresji. Istnieje również powiązanie wystąpienia cyklotymii z traumatycznymi wydarzeniami oraz funkcjonowaniem w długotrwałym stresie.

Kobieta odczuwa smutek, który powoduje u niej cyklotymia

Fot. iStock/Cyklotymia

Jakie objawy powoduje cyklotymia?

Cyklotymia powoduje objawy dwóch skrajnych względem siebie stanów. Hipomania sprawia, że chory jest pobudzony, cały czas coś robi, ma niepożytą energię i odczuwa wręcz euforię. Osoba w hipomanii odbierana jest przez otoczenie jako dusza towarzystwa, bo jego zachowania nadal pozostają w granicach dopuszczalnego zachowania.

Do objawów hipomanii w cyklotymii zaliczamy również m.in.:

  • mniejszą potrzebę snu;
  • większe pobudzenie;
  • problemy z koncentracją;
  • przeświadczenie o swojej wyjątkowości;
  • galopadę myśli;
  • tendencję do gadatliwości.

W stanach obniżonego nastroju (subdepresji) u chorych obserwuje się odczuwanie smutku, przygnębienia i utraty chęci życia.

Do innych objawów subdepresji zaliczamy:

  • zaburzenia snu;
  • rozkojarzenie;
  • zmniejszony stopień aktywności;
  • uczucie przewlekłego zmęczenia;
  • tendencje do płaczu;
  • zahamowanie odczuwania radości;
  • myśli dotyczące poczucia winy;
  • poczucie braku sensu, beznadziei.

Cyklotymia — na czym polega leczenie tego zaburzenia?

Przed podjęciem leczenia konieczne jest zgłoszenie się do lekarza psychiatry, który postawi właściwą diagnozę. Należy pamiętać, że ze względu na specyficzne objawy cyklotymia może być mylona z innymi zaburzeniami i chorobami psychicznymi, np. z: dystymią, zaburzeniami osobowości typu borderline, chorobą afektywną dwubiegunową, czy schizofrenią. Wykluczyć należy również inne możliwe choroby somatyczne, oraz nadużywanie substancji psychoaktywnych. Skorzystanie z pomocy specjalisty jest ważne nie tylko ze względu na objawy, ale także dlatego, że nieleczona cyklotymia może prowadzić do rozwoju choroby afektywnej dwubiegunowej.

Zobacz również: Borderline – niestabilna emocjonalnie „osobowość z pogranicza”. Czym się charakteryzuje i czy można leczyć to zaburzenie?

Leczenie cyklotymii polega na wprowadzeniu psychoterapii oraz odpowiednich leków. Szczególnej ostrożności wymaga dobór leków, gdyż  źle dobrane leczenie antydepresantami może prowadzić do ujawnienia się objawów nadmiernie wzmożonego samopoczucia. W przypadku zaostrzenia objawów do leczenia można włączyć leki normotymiczne (stabilizatory afektu). Psychoterapia najczęściej obejmuje psychoterapię poznawczo-behawioralną, ale możliwe jest prowadzenie terapii grupowej czy poznawczej. Równie ważne jest wyposażenie chorego w techniki samokontroli nastroju, co pomoże utrzymać osiągniętą w leczeniu równowagę emocjonalną.


źródło: www.poradnikzdrowie.pl , www.medonet.pl 

Psychologia Zaburzenia

Gdy mężczyzna staje się ofiarą kultu idealnego ciała. Poznaj 5 oznak bigoreksji

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
18 lutego 2022
Fot. iStock
 

Bigoreksja, inaczej dysmorfia mięśniowa, to nazwa na specyficzne zaburzenie, na które narażeni są przede wszystkim mężczyźni dbający o swoją muskulaturę. Wszechobecny kult piękna nie ominął mężczyzn, do których coraz mniej pasuje przysłowiowe określenie brzydszej płci. Bigoreksja powoduje frustrację, obsesyjne wręcz staranie o osiągniecie idealnego, wykreowanego przez media męskiego wyglądu. Czym może skutkować to zaburzenie?

Współczesne kanony piękna niosą jasny komunikat, co uważane jest za pożądane, a co nie. Bombardowanie zewsząd wzorcami do naśladowania sprawia, że wiele kobiet i coraz więcej mężczyzn, próbuje dorównać wyśrubowanym normom. Piękny uśmiech, gęste, błyszczące włosy, kształtna i umięśniona sylwetka staje się celem samym w sobie. A bywa, że w tych staraniach, mimo że osiągają sukcesy, często czują się niewystarczająco dobrzy. Bigoreksja wpisuje się właśnie w te ramy.

Czym jest bigoreksja?

Bigoreksja jest zaliczana do zaburzeń, które najczęściej pojawiają się u mężczyzn. Jest to specyficzne zaburzenie obejmujące obsesję na punkcie umięśnionego ciała. Osoby dotknięte bigoreksją dopatrują się niedoskonałości w wyglądzie swojego ciała, mimo że takie mogą nie istnieć. Bigorektycy widzą swoje ciała jako niewystarczające, niespełniające wyśrubowanych kryteriów. Bez ustanku dążą oni do uzyskania wymarzonego przyrostu tkanki mięśniowej w bigoreksji, starają się kontrolować nie tylko muskulaturę, ale cały swój wygląd. Zaburzenie to prowadzi do narzucania sobie coraz bardziej restrykcyjnych diet i ostrzejszych treningów, które mają spełnić marzenie o posiadaniu idealnej sylwetki.

Przyczyny bigoreksji

Psychologowie przyczyn bigoreksji doszukują się w wielu czynnikach, niektórych sięgających czasów dzieciństwa. Na dążenie do osiągnięcia ideału może wpływać niskie poczucie własnej wartości, brak akceptacji własnego ciała, chęć zagłuszenia kompleksów na tym punkcie. Wspomniane już wzorce wybitnie wpływają na to, że wielu mężczyzn próbuje dorównać obrazkom serwowanym przez media. Również wymogi społeczeństwa, życie kreowane w mediach społecznościowych, w których sukces łączy się z doskonałym wyglądem, mają wpływ na pragnienia zwykłych ludzi.

Bigoreksja powoduje niezadowolenie z ciała u młodego kulturysty

Fot. iStock

Jakie sygnały wskazują, że to już bigoreksja?

Bigoreksja na początku daje objawy nieoczywiste, które z łatwością można przeoczyć. Rozpoznanie zaburzenia może być trudne, ponieważ bigorektyk fizycznie wygląda na osobę wysportowaną i prowadzącą po prostu zdrowy tryb życia. Dopiero z czasem, gdy pewne zachowania zaczynają się nasilać i wpływać na codzienne funkcjonowanie, problem staje się zauważalny. Jak można poznać, że mężczyznę dotknęła bigoreksja?

Żyje dla ćwiczeń

Każdego dnia odwiedza siłownię, rozpisuje plan treningowy i spisuje kolejne osiągnięcia. Ćwiczy gdy tylko może (nawet kilka treningów dziennie) i jest w stanie odłożyć na później lub zignorować wszystko inne, byle tylko zdążył na siłowni zrobić konieczne ćwiczenia. Potrafi unikać towarzyskich spotkań, aby czas wykorzystać na siłownię. Ćwiczy nawet gdy jest zmęczony i nie czuje się w formie.

Restrykcyjnie trzyma się diety

Ćwiczenia i restrykcyjna dieta idą ze sobą w parze w przypadku bigoreksji. Dieta nie jest przypadkowa — ma służyć utracie tkanki tłuszczowej i sprzyjać rozrostowi mięśni. Mężczyzna, którego dotknęła bigoreksja, pilnuje wagi i każdego dnia przygotowuje posiłki, które dostarczają mu dokładnie tyle energii i składników odżywczych, ile potrzebuje do osiągnięcia celu.

Stosuje suplementy

Poza restrykcyjną dietą sięga również po suplementy (najczęściej po kilka różnych), które mają przyspieszyć jego starania: wesprzeć rozbudowę mięśni, czy ułatwić spalanie tkanki tłuszczowej.

Jest wciąż niezadowolony z wyglądu

Mężczyzna zaczyna skupiać całą uwagę na tym, jak się prezentuje, ale wciąż nie odczuwa satysfakcji. Mimo doskonałej prezencji uważa, że jego sylwetka jest nie dość umięśniona, co tylko nakręca jego działania.

Nie lubi krytyki na swój temat

Źle przyjmuje krytykę swojego wyglądu, nie przepada za sytuacjami, w których oceniają go inne osoby.

Zobacz również: Prawda czy fałsz? Jak wyglądamy naprawdę, a jak w internecie. Modelka pokazuje swoje prawdziwe zdjęcia

Fot. iStock

Czym może skutkować bigoreksja?

Bigoreksja, jak każde inne zaburzenie, ma swoje ciemne strony. Bigorektyk mieszka wręcz na siłowni i robi wszystko, by osiągnąć swój cel, ale zazwyczaj nie jest z tego zadowolony. Zmusza swoje ciało do naginania granic wytrzymałości, stale je przetrenowuje uważając, że stać go na jeszcze większy wysiłek.

Do minusów trzeba zaliczyć również stosowanie diety wysokobiałkowej, która może doprowadzić do obciążenia organów, przyjmowanie sterydów z kolei do zaburzeń hormonalnych, czy spadku libido. Niebezpieczeństwo niesie również przyjmowanie niewiadomego pochodzenia suplementów z drugiej ręki, w dodatku bez kontroli lekarskiej.

Bigoreksja odbija się również na relacjach z najbliższymi, którzy stają się mniej istotni niż siłownia i piękne ciało. Mężczyzna skupia się na sobie, ciągle porównuje z innymi, czemu towarzyszy lęk i niepokój, jeśli coś idzie inaczej niż według planu. To z koeli obniża nastrój i w dłuższej perspektywie może prowadzić do depresji.

Leczenie bigoreksji

Leczenie bigoreksji należy rozpocząć od zgłoszenia się do psychiatry. Specjalista zaleci skorzystanie z psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Pozwala ona na zrozumienie przyczyn zaburzenia, odzyskanie kontroli nad postrzeganiem ciała, akceptacji siebie i podniesieniu własnej wartości w oparciu o zdolności i kompetencje, a nie muskulaturę.

Jeśli bigoreksji towarzyszą stany depresyjne, specjalista może zalecić stosowanie leków przeciwdepresyjnych lub przeciwlękowych. Rodzaj terapii powinien być dobrany pod indywidualne potrzeby pacjenta. Kompleksowa pomoc i chęć do współpracy chorego umożliwiają powrót do zdrowia.


źródło: www.psychiatria.pl, ncez.pzh.gov.pl

Psychologia Zaburzenia

18 życiowych rad na lepsze życie. Do wprowadzenia od razu

Redakcja
Redakcja
17 lutego 2022
najlepsza cecha
fot. FredFroese/iStock

Życie mamy jedno. Jesteśmy tu na chwilę. Czy nie warto w takim razie zrobić wszystko, żeby przeżyć je jak najlepiej? Żeby pod jego koniec móc powiedzieć: nie żałuję. Żeby śmiało pomyśleć: byłam dobra dla innych, dobrze mnie zapamiętają. Żeby się uśmiechnąć i za Jaromirem Nohavicą powtórzyć: było wspaniale. Ale żeby to wszystko się wydarzyło, potrzeba pracy. Nad sobą, nad relacjami. 

1. Kochaj więcej

Nie tylko ludzie czy rzeczy, ale siebie samą. Wiele problemów życiowych wynika z braku miłości własnej. Kochać więcej oznacza połączyć się z głębszą inteligencją, która kieruje twoją istotą. Jesteś ucieleśnieniem miłości, niezależnie od tego, czy jesteś zraniona, czy zdradzona. Odłóż na bok te uczucia i wiedz, że jesteś oceanem miłości. Zatop się w nim.

2. Bądź czujna na swoje myśli

Uważaj na swoje myśli i nie pozwól, by cię pochłonęły. Czy myślisz myślami podnoszącymi na duchu, czy może są one przepełnione zwątpieniem i pesymizmem? Czy w życiu szukasz rozwiązania, czy zastanawiasz się, co może pójść nie tak? Czy masz nastawienie stałe lub rozwojowe? Pomimo ludzkich przekonań, nasze myśli nie są ustalone. Są kształtowane przez bycie ich świadomym i nie wierzenie we wszystko, co myślisz.

3. Ćwicz uważność

Przenieś swoje myśli na pierwszy plan i nie stawaj się ofiarą nieświadomych zachowań. Uważność zachęca cię do zwrócenia uwagi na to, co dzieje się w twoim życiu, zamiast ponownego przeżywania przeszłych wydarzeń. Oznacza łączenie się z chwilą obecną zamiast bycia ofiarą przeszłości.

 

Masz lepsze życie niż Ci się wydaje. Rzeczy, których nigdy nie doceniamy, bo są zbyt oczywiste

4. Regularny rozwój osobisty

Zanurz się w inspirującym materiale, który zachęca do zostania kimś z charakterem. Jeśli nie bierzemy prysznica, nie myjemy zębów ani nie ćwiczymy, padamy ofiarą destrukcyjnych nawyków i płacimy za to chorobą. Ludzie twierdzą, że ponieważ nie widzą korzyści płynących z rozwoju osobistego, wszystko jest w porządku, jeśli nic ze sobą nie robią.

5. Postawa jest wszystkim

Twoja postawa jest ważniejsza niż twój światopogląd, ponieważ wpływa na to, jak prezentujesz się w życiu. Jak rozwija się pozytywne nastawienie? Przez pokonywanie życiowych przeszkód, a nie wycofywanie się z nich. Kiedy podchodzisz do życia z odwagą, przezwyciężasz swoje lęki, które kiedyś Cię okaleczyły.

6. Służ innym

Wszyscy mamy cel, niektórzy odkrywają go we wczesnym okresie życia, podczas gdy inni umierają z pieśnią w sercu. Możesz służyć innym swoimi myślami, słowami i czynami. Nie musisz oddawać swojego czasu organizacjom charytatywnym. Poświęć swój czas i zasoby, wzbogacając życie innych ludzi. Nawet wysyłanie spokojnych myśli do drugiej osoby jest krokiem we właściwym kierunku.

7. Charakter jest ważniejszy niż reputacja

Twoja reputacja może zostać zniszczona w kilka chwil, a budowa postaci zajmuje całe życie. Pomyśl o celebrytach, zaangażowanych w skandale, którzy marnują swój charakter i reputację. Uważaj na to, kim się stajesz. Nie porzucaj tego dla reputacji, która trwa ułamek sekundy, aby zbudować dobry charakter.

Jak postawić swoje szczęście na pierwszym miejscu. Nie poddawaj się, walczysz o siebie, o lepsze życie

8. Pozbądź się zmartwień, strachu i niepokoju

Czy zauważyłaś, że rzadko zdarza się to, o co się martwisz? Jesteśmy znani z tego, że fabrykujemy historie, które mają nas chronić na wypadek takich wydarzeń. Zastąp negatywność wzbogacającymi myślami, które przybliżają Cię do życia, którym chcesz żyć.

9. Zawrzyj pokój z przeszłością

Aby w przyszłości uniknąć nadmiernego bagażu, musimy leczyć naszą przeszłość. Słyszałaś, że przeszłość jest wytworem twojej wyobraźni i już nie istnieje. Ponowne przeżywanie przeszłości wykoleja świetlaną przyszłość, ponieważ twój umysł utknął, rozpamiętując coś, co już nie ma znaczenia.

10. Szczęście pochodzi z wnętrza

Największym oszustwem sprzedawanym ludzkości jest to, że szczęście osiąga się poprzez sukces, sławę, bogactwo lub odpowiedniego partnera. Jednak wystarczy spojrzeć na ludzi, którzy mają te wszystkie wspaniałości, a wciąż są niespełnieni, czasami przygnębieni. Jeśli jesteś nieszczęśliwa i zdobywasz bogactwo, nadal będziesz nieszczęśliwa, ponieważ posiadanie większej liczby tych „wymarzonych” rzeczy wzmacnia to, czego brakuje.

11. Otaczaj się wspaniałymi ludźmi

Zwłaszcza tymi, którzy wydobywają z Ciebie to, co najlepsze. Jeśli brakuje nam poczucia własnej wartości, przyciągamy tych, którzy mogą to wykorzystać przeciwko nam. Otaczaj się ludźmi, którzy widzą twoje większe cechy i nie biorą cię za pewnik.

12. Bądź tu i teraz

Przestań się martwić o przyszłość, dopóki nie nadejdzie. Martwimy się okolicznościami i tracimy chwilę obecną. Przyszłość nigdy nie nadchodzi tak, jak się tego spodziewamy, więc nie ma sensu martwić. Mądrze jest mieć cele, marzenia i ambicje. Jeśli jednak nie jesteśmy w zgodzie z motywacją, kiedy nasze plany zaczną się realizować, nie będzie tak, jak się spodziewałyśmy. W ten sposób dochodzi do kryzysu, ponieważ nasza wizja przyszłości nie pasuje do rzeczywistości.

13. Praktykuj wdzięczność

Wdzięczność oznacza docenianie tego, co masz w życiu, zamiast tego, czego brakuje. Możemy skupić się na negatywach lub pozytywach i tak czy inaczej mamy rację. Jedna niesie ze sobą niekorzystne okoliczności, a druga niesie pozytywne aspekty. Bądź wdzięczna za najmniejsze rzeczy, bo gdzieś ktoś tęskni za tym, co ty uważasz za oczywiste.

Nie każdy ma w życiu to, czego pragnie. Ale każdy ma to, na co się godzi! Jak zmienić swoje życie na lepsze i spełnić marzenia?

14. Wybacz sobie i innym

Przebaczenie to brama do uzdrowienia przeszłości. Wiele osób wybacza innym, ale nie są w stanie wybaczyć sobie. My proponujemy, by zacząć właśnie od siebie. Wybacz sobie całkowicie i otwórz drzwi do uzdrowienia. Pamiętaj, przebaczenie nie oznacza zapominania. To spojrzenie na przeszłość w nowym świetle.

15. Ćwicz akceptację i dystans

Akceptacja oznacza nie opieranie się temu, co dzieje się w twoim życiu. Niezależnie od tego, czy jest to niefortunna sytuacja, może utorować drogę do czegoś wspaniałego. Dystansowanie się od pożądanego rezultatu i pozwolenie okolicznościom na rozgrywanie się, dopóki nie wyłoni się pełny obraz, to naprawdę coś, czego warto się nauczyć. Dopiero wtedy zdajemy sobie sprawę, że wszystko, co się dzieje, rozwija się tak, jak powinno i prowadzi do wyższego celu.

16. Szanuj swoje uczucia

Lekarze zdają sobie teraz sprawę ze szkodliwych skutków toksycznych emocji, które mogą prowadzić do choroby. Być może w dzieciństwie powiedziano ci, abyś nie wyrażała swoich emocji, bo to postrzegane jest jako oznaka słabości. Łączenie się z emocjami zachęca do szanowania uczuć i wyrażania ich w zdrowy sposób. Jeśli czujesz gniew, złość, rozczarowanie – zrozum, że to coś znaczy i że to nic złego.

17. Odkryj i żyj swoim celem

Ludzie, którzy realizują swój cel, prowadzą zdrowsze i solidniejsze życie. Są szczęśliwi, dążąc do tego, co ich ożywia. Jest w tobie cel, który czeka, by się ujawnić. W zależności od tego, ile masz lat, być może już zdałaś sobie z tego sprawę lub wciąż to odkrywasz. Kluczem do sukcesu jest eksperymentowanie tak długo, aż znajdziesz cel, który rezonuje z tobą. Twój cel przyniesie radość twojemu życiu.

18. Bądź miła dla wszystkich, których spotykasz

Często nie zdajemy sobie sprawy, jakie są niektóre osoby, dopóki nie uzyskamy wglądu w ich historię. Nie oceniaj ludzi po pozorach, ponieważ człowiek ma większą głębię, niż ci się wydaje. Nie opierajmy się  na wrażeniach, nie oceniajmy, dopóki naprawdę ich nie poznamy lub nie wejdziemy w ich buty. Zakładaj, co najlepsze we wszystkich, dopóki nie udowodnią, że jest inaczej. Bądź miła i nie osądzaj, ponieważ to tylko  tobie wystawia kiepską cenzurkę.


Zobacz także

JA / Hallo! Muszę się sKUPić…

13 sygnałów, że jesteś dorosłym dzieckiem alkoholika. (I że to wciąż na ciebie mocno wpływa)

Ziemia – planeta ludzi. Byłam raz samotna, na dłużej… O sile dobrej samotności