Go to content

Co się kryje za „niegrzecznym” zachowaniem twojego dziecka

Fot. iStock/ArtMarie

Czy potrafisz rozszyfrować co kryje się za zachowaniem twojego dziecka? Płacz, złość, a nawet próba bycia „perfekcyjnym” zazwyczaj oznaczają, że ma ono jakiś problem, którego być może samo nie umie nazwać. Poniżej znajdziesz kilka najczęstszych dziecięcych reakcji wraz z możliwą interpretacją.

Wrażliwość

Co widzisz

  • płacz z  powodu błahostek
  • płacz, gdy wychodzisz
  • dziecko nie może oglądać „smutnych” filmów
  • dziecko nie lubi być samo

Co się naprawdę dzieje

  • brak umiejętności samoregulacji emocji
  • lęk przed „nowym”, potrzeba systematycznego wprowadzania nowych sytuacji, łagodnego                                                                zaznajamiania się z nimi
  • wewnętrzny, trudny do zwerbalizowania lęk

Złość

Co widzisz

  • częste krzyki
  • rzucanie, niszczenie rzeczy
  • skrzyżowane ramiona, pozycja obronna
  • mówienie „nienawidzę cię, odejdź”

Co się naprawdę dzieje

  • dziecko nie umie rozpoznać emocji
  • nie posiada odpowiednich umiejętności, strategii radzenia sobie z problemami
  • boi się nieznanych uczuć
  • próbuje pomocy przy nauce strategii uspokajania się

Perfekcjonizm

Co widzisz

  • dziecko denerwuje się jeśli miałoby złamać zasady
  • nie umie poradzić sobie z tym, że czegoś nie zrozumiało
  • nigdy nie chce opuścić ani jednego dnia w szkole
  • przeraża je myśl, że może źle odpowiedzieć
  • ma problem z konstruktywną krytyką

Co się naprawdę dzieje

  • dziecko nie radzi sobie z negatywnymi wzorcami myśleniowymi
  • dziecko potrzebuje pomocy, by prawidłowo łączyć myśli i działania
  • dziecko ma problemy z wyrażaniem swoich lęków
  • dziecko rozwija się najlepiej, gdy robi wszystko tak, jak trzeba

Nieśmiałość

Co widzisz

  • dziecko chowa się za twoimi nogami
  • boi się nieznajomych
  • boi się zmian
  • nie lubi odwiedzać nowych miejsc
  • woli zabawę z tymi, których zna

Co się naprawdę dzieje

  • dziecko nie jest w stanie zwerbalizować „dużych” lęków i obaw
  • jest ostrożne i chce w pełni zrozumieć sytuację
  • potrzebuje pomocy przy planowaniu „nowych przedsięwzięć”

Nadaktywność

Co widzisz

  • dziecko staje się bardzo aktywne fizycznie i emocjonalnie, gdy mają przyjść goście
  • mówi przy nich „niewłaściwe” rzeczy (np przeklina)
  • żartuje w nieodpowiednim momencie
  • skacze po meblach
  • „przeszkadza” w rozmowie, bawi się w niewłaściwy sposób

Co się naprawdę dzieje

  • dziecko nie potrafi zapanować nad swoją energią
  • potrzebuje pomocy przy regulowaniu swoich emocji
  • brak mu odpowiednich strategii uspokajania się, gdy na coś niecierpliwie czeka

Pamiętaj, zamiast karać dziecko za to, co widzisz, postaraj się zawsze zrozumieć, co jest podstawą jego zachowania.


Na podstawie: The Gottman Institute