7 negatywnych skutków dla zdrowia, które cię czekają, jeśli jesz zbyt dużo białka

Redakcja
Redakcja
2 kwietnia 2018
Fot. iStock / Vasyl Dolmatov

Białko jest konieczne w diecie, bo bez niego organizm nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować. Białko buduje struktury każdej komórki w ludzkim organizmie, bez niego nie mielibyśmy sprawnych mięśni, organów, zdrowej skóry czy włosów. Dostarcza nam również energii, więc może się wydawać, że im więcej białka w diecie, tym lepiej. 

Sięgamy więc częściej po mięso, drób, produkty mleczne, jajka, orzechy, rośliny strączkowe, a także specjalne koktajle, które mają dostarczyć większą ilość tego składnika. Robimy to dla zdrowia i szczupłej sylwetki wierząc, że zamieniając tłuszcze na białko, dbamy o siebie. Niestety to myślenie jest szkodliwe.

5 negatywnych skutków dla zdrowia przy nadmiernym spożyciu białka

1. Tycie

Nadmierne spożywanie białka szkodzi sylwetce. Gdy jest go zbyt dużo, zamiast budować masę mięśniową, jest przetwarzane na energię. Gdy jej nie wykorzystujemy, pojawia się zbędna tkanka tłuszczowa.

2. Obciążenie nerek 

Nadmiar białka jest filtrowany przez nerki, im więcej go spożywamy, tym ciężej muszą one pracować. Przewlekłe spożywanie dużych ilości białka może doprowadzić do zmian w obrębie nerek. Nadmierne spożycie protein może obciążać także wątrobę oraz układ nerwowy.

3. Nieświeży oddech

Metabolity białka pachną charakterystycznie, więc ich nadmiar w organizmie zmienia zapachu potu i moczu, powodują także nieświeży oddech i dokuczliwe gazy.

4. Problemy z trawieniem

Nadmiar białka powoduje problemy z trawieniem, wzdęcia i zaparcia. Natomiast namnażanie się w jelitach bakterii gnilnych powoduje nagromadzenie toksyn, które mogą przyczyniać się do rozwoju nowotworu jelita.

5. Spadki nastroju 

Mózg potrzebuje energii z węglowodanów, by funkcjonować oraz produkować serotoninę odpowiedzialną za dobre samopoczucie. Szkodliwe metabolity białka zwierzęcego prowadzą do niedożywienia mózgu, hamując transport głównego paliwa. W efekcie mogą wystąpić problemy z pamięcią i koncentracją, wahania nastroju, wolniejsze reakcje na bodźce.

6. Alergia

Zbyt duża ilosć białka w pożywieniu prowadzi do reakcji alergicznych. Mogą pojawiać się wysypki, trądzik, suchy i łuszczący się naskórek, problemy z kondycją włosów i paznokci.

7. Zakwaszenie organizmu

Nadmiar białka powoduje zakwaszenie organizmu i obciążenie organów, np. nerek, wątroby. Organy nie radzą sobie z nadmiarem białka, więc nadwyżka jego metabolitów przez jakiś czas krąży we krwi, a następnie odkłada się  w tkankach miękkich, nerkach oraz w stawach – prowadząc do stanów zapalnych, np. dny moczanowej czy kamieni nerkowych.

źródło: akademiazdrowegozywienia.com.plpotreningu.plportal.abczdrowie.pl


Zobacz także

5 toksycznych nawyków w związkach, które uważamy za „normalne” (i czym je zastąpić)

50 SPOSOBÓW NA SZCZĘŚLIWE ŻYCIE. SPOSÓB #12 – Zaakceptuj, że nie masz wpływu na wszystko, co się wydarza

Pomyślałam że los nam siebie dał, żeby było sierotom takim jak my, łatwiej żyć