Skąd wiedzieć, że czas się zatrzymać. 9 sygnałów, że pora odpocząć

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
3 lipca 2018
Fot. iStock/eggeeggjiew
Fot. iStock/eggeeggjiew
 

Skąd wiesz, kiedy nadszedł odpowiedni moment, aby zatrzymać się i złapać oddech? Jakie sygnały przesyła nam nasze ciało, aby nam powiedzieć, że musimy odpocząć?

Kiedy potrzebujemy odpoczynku, nasz organizm zazwyczaj mówi nam o tym na różne sposoby. Ignorowanie tych sygnałów nie rozwiąże problemu, ale tylko pogorszy sprawę. Stres, zmęczenie, zniechęcenie, rozczarowanie… Powinniśmy koniecznie wsłuchać się w nie przez chwilę mocniej.

1. Czujesz się zmęczony, bardziej zmęczony niż zwykle

Zmęczenie spowodowane długotrwałym i / lub intensywnym wysiłkiem fizycznym lub psychicznym jest normalne. Nie jest normalnym jednak, jeśli utrzymuje się ono jednak dzień w dzień, od momentu, kiedy wstajesz rano z łóżka.

2. Nie możesz „wytrzymać” całego dnia bez wspomagania się używkami

Czy kofeina, alkohol, tytoń, cukier, czy jakikolwiek inny rodzaj narkotyku, oszukiwanie organizmu używkami, jedynie tymczasowo niweluje zmęczenie. Szybko złapiesz się na tym, że potrzebujesz coraz większej dawki.

3. Bardzo trudno jest ci się skupić

Czy to ze względu na zmęczenie, czy z jakiegokolwiek innego powodu, jednym z pierwszych sygnałów, że trzeba trochę zwolnić, jest niemożność skupienia się na zadaniach, które wykonujesz

4. Pracujesz coraz dłużej

Ale nie oznacza to, że robisz więcej. Po prostu spada twoja wydajność.  Zaczynasz tracić produktywność z powodu zmęczenia i trudności z koncentracją, w pewnym sensie masz wrażenie, że musisz pracować dłużej, aby zrekompensować ten spadek wydajności.

5. Zawsze myślisz o pracy

Ciekawy jest fakt, że gdy ktoś potrzebuje przerwy, pomimo zmęczenia i wysiłków, w rzeczywistości nie można myśleć o niczym innym, tylko o zadaniach, które musi wykonać. Nawet kiedy możesz odpocząć, czujesz się winny, nawet jeśli nie musisz iść do pracy, nadal pracujesz, bo o tym myślisz

6. Jesteś ciągle w złym nastroju

Zmęczenie zwykle wpędza nas w zły nastrój. Ale kiedy jest ekstremalne, a ciało naprawdę potrzebuje przerwy, ten zły nastrój zostaje na stałe. Jeśli dodatkowo, masz tendencję do bycia cynicznym, nieuprzejmym, złośliwym, pora się zatrzymać i odpocząć.

7. Masz problem z zapamiętywaniem

Zmęczenie i stres mogą powodować trudności w zapamiętywaniu nawet prostych informacji. „Gubisz” klucze, nie pamiętasz czy posoliłeś ziemniaki, mylisz podstawowe pojęcia…Twój umysł jest przemęczony.

8. Twój stan zdrowia się pogarsza

Stałe zmęczenie i stres wpływają na układ odpornościowy, dlatego twój stan fizyczny pozostawia wiele do życzenia, stajesz się bardziej wrażliwy na przeziębienia i grypę, możesz także doświadczyć utraty wagi lub utraty wagi, bólu głowy lub częstych migren.

9. Popełniasz coraz więcej błędów

Takich małych, „głupich”, których można było z łatwością uniknąć. Wszystko dlatego, że nie możesz teraz zyskać szerszej perspektywy i nie jesteś odpowiednio skupiony.

Pora zaplanować urlop! :)


Na podstawie: nospensees.fr

 


Toksyczni ojcowie i to, co po nich w nas zostaje

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
3 lipca 2018
iStock/Nadezhda1906
iStock/Nadezhda1906

Nie tylko matki ranią nas brakiem miłości. Okazywanie uczuć przez ojców jest tak dla nas również szalenie ważne, szczególnie w procesie dorastania. Przez lata ojcowie byli „odsunięci” od wychowywania dzieci, a główna odpowiedzialność w tej kwestii spadała na matki. Dziś rolę ojców rozumiemy zupełnie inaczej i uświadamiamy sobie, że ich wpływ na to, na jakich dorosłych wyrastamy jest także znaczący.

Wszyscy rodzice popełniają błędy. Ale kiedy te błędy się powtarzają, a twój ojciec zdając sobie z tego sprawę nie robi nic, by zmienić swoje postępowanie, a twoja matka jedynie go tłumaczy i usprawiedliwia, przenosząc ciężar winy na ciebie, popadasz w wyuczoną bezradność. Rośniesz w poczuciu, że rację ma ten, kto jest silniejszy, a twoje zdanie się nie liczy. Twoje życie jest zdominowane przez negatywne wzorce relacji z najbliższą osobą.

Ojciec emocjonalnie niedostępny lub skrajnie zaborczy, ojciec agresywny i apodyktyczny, ojciec uzależniony i współuzależniający emocjonalnie najbliższych… Jego obecność rzutuje na nasze życie od dzieciństwa, ale konsekwencje, te, najbardziej widoczne, odczujesz najboleśniej w dorosłym życiu. Najczęściej są to:

  • Angażowanie się w destrukcyjne relacje
  • Poczucie, że bliskość z drugą osobą jest zbyt ryzykowna i przynosi cierpienie/porzucenie
  • Oczekiwanie najgorszego od innych ludzi i / lub życia w ogóle
  • Problemy ze zrozumieniem tego, kim jesteś, co czujesz i czego chcesz
  • Obawa przed tym, że ludzie przestaną cię kochać, jeśli odkryją twoją prawdziwą osobowość
  • Kiedy ci się uda, czujesz niepokój i obawiasz się, że ktoś odkryje, że jesteś tylko oszustem
  • Czasami masz poczucie smutku lub złości bez wyraźnego powodu
  • Perfekcjonizm i poczucie, że nigdy nie jesteś usatysfakcjonowany
  • Trudności z uzyskaniem poczucia relaksu, spokoju
  • Pomimo chęci bycia innym, zachowujesz się dokładnie tak, jak twój ojciec
  • Czujesz, że ojciec nadal traktuje cię jak dziecko i odmawia ci statusu dorosłego
  • Większość ważnych decyzji w twoim życiu opiera się na aprobacie twojego ojca
  • Intensywnie reagujesz emocjonalnie i fizycznie na myśl o tym, że masz spędzić z nim czas
  • Boisz się z nim nie zgodzić, ponieważ manipuluje on tobą grożąc ci, robiąc wymówki, odcinając od pieniędzy (jeżeli pozostajesz w zależności finansowej), wpędzając w poczucie winy
  • Czujesz, że jesteś stale odpowiedzialny za to, jak on się czuje
  • Czujesz, że cokolwiek robisz, to nigdy nie jest wystarczająco dobre w jego oczach
  • Myślisz, że jeśli całkowicie dostosujesz się do jego oczekiwań, on zmieni się na lepsze.

Jeśli zauważyłeś u siebie więcej niż 4 podobne zachowania, „rany po toksycznym ojcu”, powinieneś włożyć wiele osobistej pracy w to, by odzyskać równowagę w życiu. Nie obawiaj się odciąć całkowicie od toksycznego rodzica. Czasem to najlepsze i jedyne rozwiązanie.


Na podstawie: cabinet-de-psychotherapie-psychocoaching.fr

 


Zobacz także

Czy to już molestowanie seksualne?

„Rusz swój zgrabny tyłeczek i leć po kawę”. Trzeba mieć odwagę, by się przeciwstawić mężczyźnie

fot. iStock/Stefano Tinti

Zakończona przyjaźń boli bardziej niż zakończony związek

Fot. iStock / Petar Chernaev

Jak postępować z innymi kobietami? Święte zasady kobiety z klasą