Psychologia

Spójrz na mnie! Naprawdę nie wszystko dzieje się tylko w mojej głowie

Redakcja
Redakcja
18 października 2019
Fot. iStock/Marjan_Apostolovic
 

Powiedzenie „to wszystko dziej się jedynie w twojej głowie” jest nie tylko nieprzydatne, ale także niesprawiedliwe. Problemy ze zdrowiem psychicznym mogą obejmować również szereg objawów fizycznych, które znacznie utrudniają nam codzienne funkcjonowanie i ograniczają komfort życia, pracy, przebywania w towarzystwie bliskich osób. Zaburzenia psychiczne „bolą”, „uwierają”, „swędzą” i dają wiele innych namacalnych dolegliwości.

Proszę, pamiętaj, że problemy psychiczne mogą powodować:

Ból głowy

Napięciowe bóle głowy to bardzo często sposób naszego organizmu na „odreagowanie stresu”. Po sytuacji trudnej, podczas której całe nasze ciało dosłownie spinało się w mobilizacji i stresie, rozluźnienie nierzadko przynosi ból.

Fizyczne zmęczenie i wyczerpanie

Emocje, silne, niekontrolowane są szalenie wyczerpujące. Osoby które poddają się im, nie poszukując metod radzenia sobie ze stresem są wiecznie „niedospane” i bez energii.

Ból szczęki i zębów

Dolegliwości bólowe w obrębie szczęki wiążą się często z nerwowym zaciskaniem mięśni i zgrzytaniem zębami.

Palpitacje serca

Jedno z najmniej przyjemnych doznań. Arytmia, przyspieszone tempo bicia serca, które budzą cię w nocy uniemożliwiając odpoczynek to konsekwencje problemów emocjonalnych, zmęczenia psychicznego, depresji, poczucia przytłoczenia problemami.

Zaburzenia sensoryczne

A ich najczęstsze objawy to:

  • wzmożona lub obniżona wrażliwością na bodźce,
  • niewłaściwy poziom uwagi,
  • obniżony poziom koordynacji ruchowej,
  • nieprawidłowy poziom aktywności ruchowej,
  • trudności w kontrolowaniu zachowań.

Napięcie w obręczy barkowej, wzmożone napięcie mięśni

Problemy natury psychicznej powodują silny stres. Ten natomiast wprowadza silne napięcie nerwowe, oddziałujące na cały organizm – nawet nie zauważamy, jak mocno napinamy mięśnie pleców, kark, barki, przyjmując pozycję obronną lub pozycję „gotowości” i skupienia.

Zaburzenia żołądkowe i zaburzenia odżywiania

Większość z nas doświadczyła ich w jakimś stopniu pod wpływem silnych emocji. Żołądek się „zaciska” i nie możemy jeść, albo wręcz przeciwnie- objadamy się „do oporu”.

Pocenie się

Stresujące sytuacje, z którymi sobie psychicznie nie zawsze radzimy powodują, że serce zaczyna bić szybciej, a hormony i adrenalina zaczynają krążyć we krwi, motywując gruczoły ekrynowe do wydzielania większej ilości potu. Skutek jest natychmiastowy i dość kłopotliwy…

Bóle stawów

Wszelkie napięcia emocjonalne bezpośrednio wpływają na nasze ciało, niektóre skutki możemy jednak odczuwać nie od razu, lecz nieco pózniej. Długotrwałe napięcie mięśni powoduje usztywnienie ścięgien, co prowadzi do przeciążenia stawów, w efekcie czego odczuwamy silny ból.  Przyczyną mogą być lęki, złość, gniew, smutek, bezradność ‒ „codzienne” emocje”.

Zespół niespokojnych nóg

Zespół niespokojnych nóg jest uciążliwą dolegliwością, polegającą na nieustannym przymusie poruszania nogami, szczególnie podczas snu. Jest to bardzo męcząca przypadłość, która osłabia fizycznie i powoduje dodatkową frustrację.

 


Psychologia

Kiedy on nie chce odejść

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
18 października 2019
Fot. iStock/martin-dm
 

To się zdarza. Chcesz zakończyć związek, masz ku temu ważne powody, nie widzisz szans na „uratowanie” swojej relacji z partnerem. Chciałabyś już skończyć ten etap, skupić się na sobie, na odbudowaniu swojego poczucia wartości, zaangażowaniu energii w coś dobrego i pozytywnego. Tymczasem on po prostu nie chce odejść.

Dlaczego

Może tak mu wygodniej, lepiej. Zmiany związane z rozstaniem przerażają go, ma nadzieję, że „przeczeka”, że twoja decyzja nie jest ostateczna. Obieca ci złote góry, terapię par i że teraz już wszystko będzie inaczej. Ale w głębi serca wiesz, że to tylko mrzonki, próba zatrzymania procesu, który przeraża. Może nadal cię kocha i obsesyjnie pragnie powrotu do tego, co było kiedyś, nie zważając na to, że twoje emocje i uczucia się zmieniły, choć prawdopodobnie nie stało się to z dnia na dzień. Przecież kobieta odchodzi od mężczyzny długo…

Jak się czujesz

Jest ci zle. Masz wyrzuty sumienia, wątpliwości czy dobrze postępujesz. Choć dobrze wiesz, że ten związek nie jest dla ciebie dobry, że jesteś w nim nieszczęśliwa masz momenty, w których przychodzi ci do głowy, że czasem warto zacisnąć zęby i się „postarać”. Jednocześnie rośnie w tobie frustracja spowodowana poczuciem osaczenia i zamknięcia w sytuacji bez wyjścia. Chcesz się uwolnić, ale nie chcesz też więcej ranić. Nie wierzysz w ten związek, więc tworzysz iluzje, żeby nie zwariować. Raz jesteś dla partnera miła i współczująca, za chwilę wybuchowa i nerwowa. Utknęłaś i nie wiesz co dalej.

Jak powinnaś postępować

Przede wszystkim musisz być konsekwentna. Jeśli twoja decyzja jest niepowtarzalna, mów o tym szczerze partnerowi i nie dawaj mu nadziei, że coś może się zmienić. Postaw jasną granicę między wami – dla ciebie ta relacja jest zakończona, więc pora na oddzielną sypialnię, oddzielną lodówkę i oddzielne życie. Pierwsza zaproponuj wyprowadzkę – weź pod uwagę to, komu łatwiej jest w tym momencie zmienić lokum, kto ma lepsze możliwości materialne. Zaproponuj konkretny termin. Mów do partnera z szacunkiem, spokojnie, wystrzegaj się gwałtownych emocji i nie rozmawiaj w gniewie. Jeśli twój partner przeciąga, opóźnia poszukiwania nowego mieszkania, udaje, że szuka, a tak naprawdę koncentruje się na tym, by „jakoś to przeczekać”,  bądź szczera. Powiedz, że możesz mu pomóc, zasugeruj konkretne rozwiązania. On musi wiedzieć, że twoja decyzja jest ostateczna.

Co jeśli to nie zadziała

Z reguły powinniśmy unikać ingerencji osób trzecich w nasz związek. Taka sytuacja prowadzi często do zaostrzenia konfliktu. Jeśli jednak postawa twojego partnera budzi twój niepokój, czujesz się osaczona lub uważasz, że istnieje realne zagrożenie dla twojego zdrowia (sytuacja zaczyna nosić znamiona uporczywego nękania) zdecydowanie powinnaś poprosić o pomoc kogoś bliskiego, kto sprawi, że poczujesz się pewniej i doradzi dalsze kroki.



Zobacz także

Dwoje na terapii. 6 złotych zasad powodzenia terapii małżeńskiej

9 rzeczy, które mówią kobiety, kiedy nie kochają wystarczająco mocno samych siebie

Ekstrawertyk, introwertyk czy ambiwertyk? Sprawdź typ swojej osobowości