Związek

7 wielkich problemów małżeńskich, które widzą terapeuci oraz rady, jakie mają dla par

Redakcja
Redakcja
11 stycznia 2022
fot. stock_colors/iStock
 

Jakie są najczęstsze problemy, dręczące pary? To może nie jest coś, czego chcesz się dowiedzieć, lampa, której nie chcesz pocierać. Ale dla twojego małżeństwa może być pomocne przynajmniej jakieś pojęcie. Nuda. Emocjonalny dystans. Brak kompromisu. To przeszkody, które, jak twierdzą terapeuci, napotykają pary. Co radzą, by je przezwyciężyć? Niespodzianka, niespodzianka! Komunikacja to podstawa.


Po pierwsze, znajomość punktów zapalnych u innych par może pomóc Tobie i Twojemu partnerowi zrozumieć, że nie tylko Wy macie do czynienia z problemem, co może ułatwić rozmowę. Po drugie, pozwala zastanowić się, co może być problemem w przyszłości i podjąć środki zapobiegające jego kiełkowaniu.

Problem: dystans emocjonalny

Problem: W codziennym życiu bardzo łatwo się zagubić i stracić kontrolę, przestać koncentrować się na sobie nawzajem. Pary czują się tak, jakby nadawały na zupełnie innych falach bez możliwości dotarcia do siebie. To może ustawić partnerów po przeciwnych stronach i może łatwo doprowadzić do tego, że ludzie staną się defensywni w stosunku do swojej pozycji i poczują się niesłyszani przez partnera.

Rada: Zmierz się z tym. Ważne jest, aby pracować razem, aby znaleźć przyczynę emocjonalnego rozłączenia i wspólnie rozwiązywać problemy, bo dotyczą was obojga. Jeśli wpadliście w rutynę i czujecie stagnację, znajdźcie wspólnie sposób, by to zmienić.

Problem: nuda. Poważna nuda

Problem: Pary są teraz razem częściej niż nie są, poczucie rutyny i przyziemności może w takiej sytuacji łatwo wkraść się do związku. Godziny spędzone obok siebie na kanapie, przeglądając telefony, oglądając kolejny sezon „Sukcesji” lub sprawdzając pocztę e-mail na swoich laptopach, tak naprawdę nie zaspokajają potrzeb związanych z intymnością i byciem razem.

Rada: Nie ma łatwego sposobu na obejście faktu, że jesteśmy razem częściej niż kiedyś. Kluczem do sukcesu jest maksymalne wykorzystanie czasu poprzez dodanie spontaniczności i rytuałów do swojego dnia. Zdrowe pary mają zarówno codzienne rytuały, jak i te bardziej długoterminowe rytuały. Codzienny rytuał może być czymś szybkim, na przykład wspólną filiżanką kawy, dzieleniem wspólnej uwagi. Oznacza to, że robisz to samo w tym samym czasie — oglądasz ten sam program bez rozpraszania przez telefon komórkowy, gotujesz coś razem, składasz pranie, czy przytulasz się przez 5 minut.

Problem: mówimy różnymi językami

Problem: Pary często mówią o tym, że nie czują się słuchane/słyszane przez partnera. Kiedy czujemy się niesłyszani lub czujemy, że manipuluje się naszymi słowami, łatwo możemy przyjąć postawę obronną. Czasami wydaje się, że musimy narzekać na naszego partnera, aby coś się zmieniło, czasami czujemy się, jakbyśmy byli nękani.

Rada: Nabierz nawyku mówienia partnerowi o tym, co on mówi. Daj znać, że je słyszałaś i daj też jemu szansę, aby potwierdził, czy je usłyszałaś lub zrozumiałaś poprawnie. Na przykład, jeśli jeden z partnerów powie: „Mam młyn w pracy, kończymy projekt, nie mam pojęcia, o której będę dziś wieczorem w domu, zjedz obiad beze mnie”, drugi partner może powiedzieć: „Wygląda na to, że nie jesteś pewien, o której będziesz w domu z powodu nawału pracy, powinnam zjeść bez ciebie, a ty o swój obiad zadbasz sam, czy tak?”. Choć może to wydawać się dziwaczne, pozwala to pierwszej osobie wiedzieć, że je usłyszałaś lub ewentualnie uzupełnić, jeśli jakaś ważna kwestia ci umknęła.

Problem: brak seksu

Problem: Niektórzy ludzie tłumaczą, że są zbyt zmęczeni, by uprawiać seks lub źle się czują i nie mogą. Innym razem słyszymy, że seks stał się czymś, co „dzieje się” tylko przy specjalnych okazjach. Problem popadnięcia w schemat i rutynę związane z seksem jest powszechny, a pary mówią, że nic pikantnego się nie dzieje, ponieważ zajmuje to zbyt dużo czasu i kosztuje je zbyt dużo wysiłku.

Rada: Należy pamiętać, że intymność i seks to dwie różne rzeczy. Intymność to połączenie i bliskość z partnerem. Aby rozpocząć życie seksualne, musisz najpierw wrócić do intymności. Pomyśl o tym, co kochasz w swoim partnerze, pomyśl o kilku pierwszych randkach, wspólnie wspominajcie, spędzajcie razem czas. Komunikacja jest kluczem do intymności. Jeśli coś wydaje się niespełnione, przedyskutuj to razem.

Problem: zwiększone spożycie alkoholu

Problem: Praca w domu i ogólnie częstsze przebywanie w domu doprowadziło nas do wielu złych nawyków. Jednym z nich, jak donoszą terapeuci, jest wzrost problematycznego picia. Pacjenci psychoterapeutów, pytani o rozwój i przebieg kłótni w związku  często zgłaszają, że alkohol przyczynia się do nasilenia konfliktów.

Rada: Nie czekaj, aż picie twojego partnera wymknie się spod kontroli. Jeśli wyczujesz, że jest problem, odezwij się i postaraj się zaradzić temu wcześniej. Jeśli samodzielne rozwiązanie jest zbyt dużym wyzwaniem, rozważ zaangażowanie terapeuty. Wykwalifikowany terapeuta może nie tylko pomóc ci rozwiązać problemy, które pojawiają się w twoim związku w związku z piciem, ale może również pomóc ci rozwinąć umiejętności radzenia sobie ze stresem i poprawić ogólne samopoczucie.

Problem: stres prowadzący do ciągłego narzekania

Problem: Problemy zaczynają się, gdy stres jednego partnera przytłacza związek, prowadząc do ciągłego narzekania i irytacji. Nigdy nie było fajnie słuchać, jak partner narzeka, gdy ma zły dzień w biurze, utknął na dwie godziny w korku lub jest zmęczony dramatem w rodzinie. Jednak wiemy, że gdy pary mają problemy z reagowaniem na stres drugiej strony, z czasem ich związek pogarsza się.

Rada: Kiedy jeden partner czuje, że jest tylko pojemnikiem na stres partnera, odczuwanie empatii lub jakiegokolwiek zrozumienia może stać się dla niego prawie niemożliwe. Rozwiązaniem jest współregulacja. Dzieje się tak, gdy jedna osoba dzieli stres, a druga w odpowiedzi uspokaja własne ciało, aby zachować spokój w obecności partnera. Możesz zrobić tak wiele dla ukochanej osoby, kiedy nauczysz się, jak radzić sobie z tymi fizycznymi objawami w sobie. Niesamowitą rzeczą w partnerstwie jest to, że kiedy utrzymujesz spokój swojego ciała, może to faktycznie pomóc twojemu partnerowi w zachowaniu spokoju.

Problem: brak kompromisu

Problem: Terapeuci zgłaszają, że wiele par przychodzi do nich, mówiąc, że nie zgadzają się co do tego, jak żyć. Czy zmieniać miejsce zamieszkania? Czy brać kredyt na dom? Czy szczepić dzieci, czy chodzić do kościoła itd., itp.. Chociaż spór o to, jak żyć, nie jest niczym nowym w świecie konfliktów par, dziś, w czasie kryzysu jest on spotęgowany.

Rada: Wiele razy, gdy pary się nie zgadzają, staje się to grą o dominację, w której żaden z partnerów nie chce ustąpić pola. Każdy chce po prostu „wygrać”. Jednak kompromis jest o wiele ważniejszy niż zwykłe zmuszanie partnera do uległości. Staraj się słuchać swojego partnera i rozumieć go oraz po prostu być z nim, jego potrzebami i obawami. Nie twórz rozwiązań typu wygrana/przegrana, ponieważ ostatecznie największym przegranym będzie twój związek.


Związek

Prosty test wskaże, jak wyglądają twoje relacje z bliskimi. Zapraszamy do… lasu!

Redakcja
Redakcja
11 stycznia 2022
fot. LPinchuk/iStock
 

Umysł to niesamowita rzecz i wciąż tak wiele o nim… nie wiemy. Czasami jednak testy psychologiczne mogą pomóc nam odkryć trochę więcej o nas samych. Test Osobowości Lasu może być niesamowicie dokładny. Przyjrzyjmy się bliżej, dobrze? 

Test na osobowość lasu jest rodzajem testu znanego jako „psychologia relacji” — to znaczy, że jest mentalną przygodą, który zabiera cię w psychologiczną podróż do samoodkrycia. Krok po kroku buduje w twojej głowie scenariusz, ostatecznie zachęcając cię do zastanowienia się nad znaczeniem każdego elementu scenariusza dla ciebie jako jednostki.

W teście osobowości lasu najpierw musisz wyobrazić sobie, że znajdujesz się w lesie, następnie otrzymujesz serię pytań, dotyczących różnych interakcji i działań, mających miejsce w tym lesie. Uważa się, że odpowiedzi, których udzielasz, odzwierciedlają wartości i ideały, które wyznajesz w swoim życiu osobistym.

To, co lubimy w takich testach, to to, że nie ma tu dobrych i złych odpowiedzi. Test działa poprzez subtelną analizę twojego kreatywnego myślenia, co wydaje się o wiele bardziej organiczne niż wypełnianie ankiety. Chociaż pochodzenie Testu Osobowości Lasu nie jest znane, jest on wystarczająco podobny do testu sześcianu, aby brzmiał trochę jak „kokologia”.


Zamknij oczy i wyobraź sobie, że chodzisz po pięknym, gęstym lesie. Słońca już nie widać, czujesz delikatny wiatr. Jest pięknie, łatwo ci się zrelaksować, oddychasz głęboko.

  • Kto idzie obok ciebie?

Idąc dalej przez las, natkniesz się na zwierzę.

  • Co to za zwierzę?

Podchodzisz do zwierzęcia.

  • Co robi zwierzę?

Wchodzisz jeszcze głębiej w las i trafiasz na polanę. Na środku polany stoi dom.

  • Jak duży? Czy jest ogrodzony czy nie?

Podchodzisz do domu, drzwi są uchylone. Wchodzisz i widzisz stół.

  • Powiedz, co znajduje się na stole.

Kończysz rozglądać się po domu i wychodzisz z niego tylnymi drzwiami. Widzisz ogromny trawnik i ogród. W ogrodzie znajdujesz kubek.

  • Z czego jest wykonany kubek? Co robisz z kubkiem?

Gdy idziesz do końca ogrodu, widzisz wodę.

  • Jaki to rodzaj wody? Jezioro? Rzeka? Staw?

Musisz przedostać się przez tę wodę, aby wrócić do domu.

  • Jak bardzo się zamoczysz?

Interpretacja

Osoba, z którą spacerowałeś po lesie jest najważniejszą osobą w twoim życiu.

Rozmiar zwierzęcia reprezentuje rzeczywisty rozmiar twoich problemów.

Jeśli zwierzę było niespokojne oznacza to, że masz tendencję do bycia bardziej agresywnym. Jeśli zachowywało się spokojnie jesteś zazwyczaj bierny..

Wielkość twojego domu reprezentuje rozmiar twoich ambicji.

Jeśli dom nie było ogrodzony, oznacza to, że jesteś otwarty.

Jeśli to, co zobaczyłeś na stole, nie było pokarmem, ludźmi ani kwiatami, oznacza to, że przeżywasz bądź przeżyłeś ostatnio jakąś trudną, przykrą sytuację.

Trwałość materiału, z jakiego wykonany jest kubek, który znalazłeś w ogrodzi odpowiada trwałości twojego związku z osobą, którą wymieniłeś na początku historii. To, co z nim zrobisz, symbolizuje twój stosunku do niej.

Wielkość zbiornika wodnego oznacza jak silny jest twój popęd seksualny.

Im bardziej się zamoczyłeś, tym większą rolę w twoim życiu odgrywa seks.


Związek

Najzdrowszy owoc cytrusowy – odchudza, chroni przed rakiem, ale i „kłóci się ” z lekami. Co jeszcze powinnaś wiedzieć, jeśli lubisz jeść grejpfruty?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
11 stycznia 2022
Fot. iStock

Grejpfrut to owoc o docenianym potencjale prozdrowotnym. W grejpfrucie kryje się wiele aktywnych związków aktywnych, witamin i minerałów. Włączenie tego owocu do diety chroni organizm przed różnymi problemami zdrowotnymi, ale trzeba pamiętać, że przyjmując lekarstwa, należy sięgać po grejpfrut z rozsądkiem. Co jeszcze musisz o nim wiedzieć?

Grejpfrut — owoc rosnący w gronach

Grejpfruty pochodzą z Barbadosu, skąd w XVIII wieku rozprzestrzeniły się na różne zakątki świata. Nazwa tych owoców cytrusowych wywodzi się od sposobu ich wzrostu, ponieważ rosną one w gronach, co kojarzy się z winogronami. Drzewa grejpfrutowe rosną do  wysokości piętnastu metrów, wytwarzając duże, lśniące, ciemnozielone liście. Z białych kwiatów rozwijają się owoce — duże, ważące czasem nawet kilogram jagody. Ich smak można określić jako słodko-kwaśny, z nutami goryczy. Barwa grejpfruta zależy od jego odmiany i może być jasnożółta, zielona, pomarańczowa, czy też czerwona.

Odmiany grejpfruta

Poszczególne odmiany grejpfrutów różnią się nie tylko kolorem skórki i miąższu, ale także smakiem i ilością wartości odżywczych. Do najpopularniejszych odmian grejpfrutów zaliczamy:

  • grejpfrut czerwony — uważany za najzdrowszy, zawiera najwięcej witaminy C, likopenu i karotenoidów;
  • grejpfrut żółty — kwaśny, ale pozbawione goryczki, o mniejszej zawartości substancji chroniących zdrowie;
  • zielony grejpfrut (sweety) — posiada najsłodszy miąższ wśród grejpfrutów. Jest on krzyżówką grejpfruta i pomelo.

Fot. iStock

Grejpfrut — co zawiera, kcal 

Grejpfruty są świetnym źródłem witamin i minerałów. Znajdziemy w nich witaminy A, E, witaminy z grupy B, oraz witaminę C. Jeśli chodzi o witaminę C, to jej ilość uzależniona jest od stopnia dojrzałości owoców, czasu przechowywania i przetwarzania. W 100 g świeżego miąższu z grejpfruta znajduje się od 30 do 70 mg tej witaminy. Ponadto w grejpfrucie znajdziemy: potas, sód, wapń, fosfor, magnez, żelazo. Nie brakuje w nim polifenoli i karotenoidów (głównie α- i β-karoten, luteina i zeaksantyna). Grejpfruty są także źródłem kwasów organicznych (przede wszystkim kwasu cytrynowego i jabłkowego).

Grejpfrut — kalorie (kcal) i indeks glikemiczny

Jeśli chodzi o kaloryczność, grejpfrut w 100 g zawiera jedynie ok. 40 kcal. Dokładna ilość kalorii zależy od odmiany owocu. To niewiele, dlatego owoce te są polecane jest składnik diet redukcyjnych. Z kolei indeks glikemiczny grejpfrutów jest równy 20, co oznacza, że owoce te mogą jeść bez obaw osoby chorujące na cukrzycę.

Fot. iStock

Właściwości prozdrowotne grejpfruta

Wspiera odporność 

Grejpfrut jest źródłem witamin z grupy B, cynku, miedzi i żelaza, które wspierają pracę układu odpornościowego. Obecne w cytrusach antyoksydanty zwalczają działanie wolnych rodników, które uszkadzają komórki organizmu.

Grejpfrut chroni serce

Grejpfruty obniżają poziom cholesterolu przeciwdziałając miażdżycy dzięki obecności błonnika. Polecane są szczególnie czerwone grejpfruty, jako najskuteczniejsze w normalizacji poziomu lipidów. Zawierają one również najwięcej likopenu i karotenoidów, silnych przeciwutleniaczy, które również działają ochronnie na serce.

Obniża ciśnienie

W grejpfrutach nie brakuje potasu, który jest ważny dla regulacji gospodarki wodnej organizmu oraz utrzymania ciśnienia krwi na właściwym poziomie.

Hamuje wchłanianie cukru

Niski indeks glikemiczny (20) powoduje, że grejpfruty spowalniają proces rozkładu cukru w organizmie, regulując poziom glukozy we krwi i zwiększając wrażliwość komórek na insulinę. Mogą po nie sięgać nie tylko cukrzycy, ale także osoby chorujące na insulinooporność.

Grejpfrut na odchudzanie

Ponieważ grejpfrut składa się w 92% z wody, świetnie nawadnia organizm, przyśpiesza przemianę materii, działa moczopędnie oraz lekko przeczyszczająco. Grejpfruty są niskokaloryczne, ułatwiają spalanie tłuszczów, a zawartość pektyn sprawia, że zapewniają dłuższe odczuwanie sytości po posiłku i hamują chęć na podjadanie słodkiego.

Fot. iStock

Oczyszcza organizm

Działanie moczopędne i lekko przeczyszczające wpływa na efektywniejsze pozbywanie się zbędnych produktów przemiany materii z organizmu. Dodatkowo witamina C oraz błonnik wspierają usuwanie metali.

 Chroni przed nowotworami

Antyoksydanty obecne w grejpfrutach przeciwdziałają rozwojowi nowotworów, stanowiąc ważny element diety antynowotworowej. Grejpfruty szczególnie polecane są w przypadku profilaktyki nowotworów jamy ustnej, gardła, krtani i płuc.

Grejpfrut a leki

Grejpfrut i leki bywają ryzykownym połączeniem. Sok wyciskany z grejpfruta zawiera substancje (flawonoidy i furanokumaryny), które mogą wchodzić w interakcje z niektórymi lekami i blokować ich metabolizm. Mogą one reagować np. z przeciwalergiczną feksofenadyną, ze statynami stosowanymi w zaburzeniach lipidowych oraz z blokerami kanału wapniowego stosowanego w przypadku chorób układu sercowo-naczyniowego. W efekcie interakcji dochodzi do spowolnienia metabolizmu leku, a przez to wzrostu jego stężenia we krwi, co prowadzi do  nasilenia ewentualnych działań niepożądanych.


źródło:  dietetycy.org.pl, www.poradnikzdrowie.pl, akademiadietetyki.pl

Zobacz także

Cztery słowa, które potrafią zrujnować każdy związek

15 rzeczy, które zniszczą najsilniejszą relację

7 rzeczy, które powinniście robić po seksie, żeby zachować dobre zdrowie i… mieć udany związek

Co twój mąż chciałby, żebyś zmieniła, ale nie wie, jak ci o tym powiedzieć