Zdrowie

Sposoby na kaca. Te uratują cię przed skutkami zakrapianej imprezy

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
27 stycznia 2020
Domowe sposoby na kaca. Te uratują cię przed skutkami zakrapianej imprezy
Fot. iStock – Domowe sposoby na kaca. Te uratują cię przed skutkami zakrapianej imprezy
 

Domowe sposoby na kaca nie są tematem poruszanym dla przyjemności na co dzień. Nie da się jednak przecenić ich znajomości, gdy po imprezie suto zakrapianej alkoholem, nie można oczu otworzyć. Wiedza, jak załagodzić ból głowy, nudności i innych następstw wypicia jednego kieliszka za dużo, w tym momencie są na wagę złota.

Kac gigant, kac zabójca czy morderca – to ciekawe określenia obrazujące stan, którego doświadczamy po wypiciu nadmiernej ilości alkoholu. Można sądzić, że chyba każdy, choć raz doświadczył wpływu kaca mordercy na organizm. Nic miłego, nawet lepiej nie wracać pamięcią do poranka obfitującego w nieprzyjemne odkrycia. Wiedząc o tym, jakie są najlepsze sposoby na kaca, łatwiej uniknąć przykrych niespodzianek rano.

Skąd się bierze kac „morderca”, i dlaczego nie zna litości? 

Kac to efekt wypicia zbyt dużej ilości alkoholu, który szkodzi – wiadomo. Za głównego winowajcę koszmarnego samopoczucia po przepiciu uważa się metanol. Wg obserwacji osób pijących różne alkohole wywnioskowano, że ci, którzy rozsmakowali się w czystych alkoholach na bazie etanolu (np.wódka) cierpią na kacu lżej, niż ci, którzy sięgają po whisky, brandy i czerwone wino. Organizm, chcąc się pozbyć trucizny, produkuje w wątrobie enzymy, które przekształcają go w aldehyd octowy i kwas octowy. To one odpowiadają za fatalne samopoczucie, które pojawia się jeszcze, zanim dobrze otworzysz oczy i spróbujesz wstać z łóżka. Dlatego warto wiedzieć, jakie domowe sposoby na kaca zahamują przykre dolegliwości.

Na kacu nie jest przyjemnie – rośnie ciśnienie krwi, tętno przyspiesza, jest  gorąco i niedobrze. To nie koniec – twarz robi się czerwona, żołądek i jelita się wywracają, a głowa boli tak, że zrobienie kilku kroków w stronę kuchni zdaje się wysiłkiem ponad siły. Natężenie kaca zależy od tego, jak dużo i jak szybko spożywany był poprzedniego dnia alkohol. Ci, którzy pili alkohol na pusty żołądek i w szybkim tempie, kończyli zabawę szybciej niż inni, i cierpieli bardziej z powodu kaca.

Domowe sposoby na kaca – ratunek w ciężkich chwilach po imprezie

Domowe sposoby na kaca są sprawdzone przez wiele osób. Nie na każdego wszystko podziała w ten sam sposób, ale z racji kryzysowej sytuacji warto je wypróbować i stwierdzić, który akurat dla ciebie okaże się najlepszy.

Pij wodę i soki warzywne – woda to prawdziwy eliksir życia.

Niezastąpiona podczas odchudzania, dbałości o zdrowie i urodę, bywa także cudownym orężem na kaca. Picie wody uzupełni utracone płyny, ukoi ból głowy, nieprzyjemny objaw suchości w ustach (tzw. kapeć). Usunie także uczucie senności, które podczas kaca jest dominujące. Soki warzywne, ze wskazaniem na sok pomidorowy, to doskonały sposób na uzupełnienie mikroelementów i uspokojenie żołądka.

Miej pod ręką izotonik – alkohol wypłukuje mikro i makroelementy z organizmu, co możemy odczuć przez kołatanie serca i drżenie rąk.

Aby uzupełnić elektrolity, można sięgnąć po napój izotoniczny, który z z tym zadaniem poradzi sobie błyskawicznie.

Sięgnij po kiszonki – to stare, tradycyjne wręcz sposoby na kaca, po które warto sięgać.

Kiszone warzywa i sok z nich, zawiera duże ilości witaminy C, która pomaga zneutralizować toksyny w organizmie. Do dyspozycji masz kiszone ogórki, kapustę lub buraki.

Miód – co prawda wątpliwe jest, by ktoś na kacu miał ochotę wyjadać miód łyżeczkami, ale osłodzenie nim ciepłej herbaty to dobry sposób na ratunek.

Miód bogaty jest we fruktozę, która przyspiesza rozkład alkoholu.

Ciepły posiłek – choć wydaje się to karkołomne, ciepły posiłek na ściągnięty i obolały żołądek to bardzo dobry pomysł.

Zjedzenie lekkiej jajecznicy i wypicie ciepłej herbaty skutecznie rozrusza go i złagodzi mdłości. Wiele osób zachwala sobie, jako najlepsze domowe sposoby na kaca, ugotowanie chudego rosołu lub czerwonego barszczu. Najlepiej ugotować je dzień wcześniej, bo trudno sobie wyobrazić na kacu wystanie godziny przy kuchence.

Prześpij się – sen na kaca bywa wybawieniem.

Sen, czyli wyłączenie świadomości pozwala przetrwać najgorsze. Między drzemkami pamiętaj, by uzupełniać wodę i elektrolity.

Sięgnij po klin – choć na kacu mało kto myśli, by sięgnąć znów po alkohol.

Tak zwany klin bywa w sytuacji kryzysowej dobrym rozwiązaniem. Znawcy tematu twierdzą, że niewielka dawka alkoholu łagodzi przykre objawy, tylko trzeba stosować go z rozsądkiem.

Unikaj kawy – choć w innych okolicznościach kawa znakomicie stawia do pionu, nie jest wskazana jako sposoby na kaca.

Kawa jest moczopędna, odwadnia organizm, który podczas kaca i tak ma pod górkę ze względu na wypitą ilość alkoholu.

Sposoby na kaca, to także profilaktyka przed i w trakcie imprezy

Dokładnie tak. Najlepsze sposoby na kaca to nie tylko to, co można zrobić, gdy już pojawi się problem. To także wskazówki, do których warto się zastosować, by kac gigant wcale się nie pojawił:

Zjedz coś konkretnego – jedzenie powinno być dość obfite i raczej z tych tłustawych. Nie polecamy zajadać się od razu golonką, ale lepiej inie pić na pusty żołądek. W trakcie imprez także warto mieć coś do przegryzienia na talerzu. To sprawdzone sposoby na kaca w trakcie imprezy – wysokokaloryczny pokarm dłużej pozostaje w żołądku, dzięki czemu alkohol wolnej przenika do krwi.

Nie mieszaj alkoholi – to powinno stać się pierwszym przykazaniem bezpiecznego imprezowicza. Jeśli zdecydowałeś się na konkretny rodzaj trunku, bądź mu wierny. Najbardziej łaskawa jest dobrze schłodzona czysta wódka – drinki z dodatkiem soków mogą przyczynić się do kaca. Inna zasada głosi, że alkohole musujące działają szybciej, a picie szampana po wcześniejszym kieliszku wódki lub lampki wina, to gwarant kłopotów.

Nie pij przez słomkę – nie licząc tego, że słomki są passe, przyczyniają się do kaca. Aż 20% alkoholu wchłania się do krwiobiegu już w jamie ustnej, więc picie ich przez słomkę powoduje, że szybciej uderzają do głowy.

Nie pal papierosów – są osoby, które sięgają po papierosy tylko podczas imprez. Taki luz nie jest jednak wskazany, ponieważ nikotyna i alkohol metabolizowane są w wątrobie. Wątroba może sobie nie poradzić z pozbywaniem się obu trucizn jednocześnie.

Drinki pij z sokami – okazuje się, że napoje gazowane zmieszane z alkoholem bywają zdradliwe. Dwutlenek węgla obecny w napojach gazowanych przyspiesza wchłanianie etanolu do organizmu.

Sięgnij po odpowiednią tabletkę – w aptece, drogeriach, czy na stacjach benzynowych dostępne są tzw. tabletki na kaca. Przyjmuje się je na określony czas przez piciem, by zniwelować przykre skutki planowanego spożywania alkoholu. Można też stosować je dzień po, gdy kac już się rozszalał.


źródło: www.medicalnewstoday.com 

Zdrowie

Asertywność. Jak postępować, by nie krzywdzić siebie i innych?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
27 stycznia 2020
Co to jest asertywność - ćwiczenia, asertywność w pracy
Fot. iStock – Co to jest asertywność - ćwiczenia, asertywność w pracy
 

Asertywność najczęściej utożsamiamy z umiejętnością odmawiania. Gdy już zdarzy się sytuacja, kiedy mówimy stanowcze nie, np. telemarketerowi, który namolnie próbuje wcisnąć nam ekspres do kawy, gratulujemy sobie asertywności. Ale to nie wszystko. Warto wiedzieć, na czym polega naprawdę, co to jest asertywność w pracy i jakie ćwiczenia pomogą nam ją rozwinąć.

Asertywność – co to jest i skąd się bierze?

Asertywność – kto z nas choć raz nie mówił sobie, że trzeba być bardziej asertywnym, lepiej zawalczyć o siebie? Rzeczywiście asertywność jest niezbędna w życiu, ale nie zawsze rozumiemy, na czym ona tak naprawę polega. Słysząc to hasło od razu zakładamy, że to po prostu umiejętność powiedzenia głośno i wyraźnie „NIE”, tupnięcia nogą, a nawet trzaśnięcie drzwiami, gdy coś nam się nie podoba. Nie wolno jednak asertywności mylić z agresją. Więc co to jest asertywność w pełnym znaczeniu?

Definicja mówi, że to nic innego, jak umiejętność wyrażania własnego zdania, uczuć, postaw w sposób otwarty, w granicach nie naruszających praw, ani psychicznego terytorium innych osób oraz własnego. Ogólnie mówiąc, asertywność to umiejętność zachowania się bez agresji, z szacunkiem dla drugiej osoby, bez czynienia szkody jej lub sobie samemu. Asertywność oznacza umiejętność odmowy oraz reakcji na różne sytuacje tak, by zadbać o swoje dobro, nie krzywdząc innych osób. Taka postawa po równi uwzględniająca prawa i potrzeby własne i drugiej osoby, skłania do poszukiwań najlepszego rozwiązania dla każdej ze stron. Asertywność to także zdolność do przyjmowania i formułowania opinii, krytyki, a także pochwał.

Dlaczego bycie asertywnym jest takie ważne?

Asertywność jest ważna na co dzień, w kontaktach z bliskimi i znajomymi. Szczególnie widać to w sytuacji, gdy pozwalamy sobie nakładać na głowę ogrom obowiązków domowych, które można rozdzielić na kilka osób. Osoba asertywna skorzysta z tej możliwości, a ta, której asertywności brakuje, wykona przydzielone zadania. Asertywność jest nie do przecenienia, gdy chcemy zachować równowagę. Nieprzyjmowanie nadmiaru obowiązków, rezygnacja z propozycji, która nas nie cieszy, zwrócenie uwagi na sytuacje, które nam przeszkadzają, pomaga lepiej żyć. Nieumiejętność przyjęcia postawy asertywnej po pewnym czasie spowoduje złość, frustrację, konflikty i niezadowolenie z istniejącej sytuacji.

Asertywność w pracy – czy jest w ogóle możliwa?

W życiu codziennym łatwiej jest być asertywnym, niż w pracy. Asertywność w pracy bywa piętą achillesową wielu z nas. Powiedzmy sobie szczerze – kojarzy się z sytuacją, z której szef lub współpracownicy nie będą szczególnie zadowoleni. Boimy się mówić tego, co myślimy, bo strach o posadę, czy chęć bycia lubianym jest silniejsza. Odmowa brzmi jak szukanie problemów, a widmo reprymendy jest mało pociągające. Można jednak być skutecznie asertywnym w miejscu pracy. Ważne, by bez nadmiaru emocji wykładać swoje racje, delikatnie, ale stanowczo pokazać, mamy swoje granice, ale nie chcemy przekraczać odgórnie ustalonych reguł.

Asertywność w pracy przydaje się szczególnie, gdy mamy tendencję do spełniania próśb o przejmowanie zadań, których ktoś nie zdążył, bądź nie umiał wykonać. O ile dobrze jest być koleżeńskim, nie można pozwalać na to, by ktoś nas wykorzystywał. Pierwsza odmowa zrobienia czegoś, co nie należy do naszych kompetencji, lub wymaga po raz kolejny zostania po godzinach, może spotkać się ze zdziwieniem lub niezadowoleniem. Jednak zdobycie się na odwagę i jasne oraz spokojne wyrażenie tego, co stanowi problem, to pierwszy krok do uregulowania sytuacji.

Ćwiczenia na asertywność. Co robić, by mądrze zawalczyć o siebie?

Asertywność zdecydowanie można określić jako umiejętność nabytą. Różne sytuacje oraz doświadczenia kształtują i rozwijają ją u każdego z nas w sposób indywidualny. Nietrudno zauważyć, że różnimy się od siebie, jeśli chodzi o rozumienie i stosowanie asertywności. Chyba każdy zna choć jedną osobę wyjątkowo asertywną, momentami wręcz roszczeniową, oraz taką, której asertywności bardzo brakuje. Szczęśliwie dla tych drugich – można zastosować ćwiczenia na asertywność, które pomogą rozwinąć tę cenną umiejętność.

Ćwiczenia na asertywność, które warto regularnie powtarzać:

Możesz je wykonywać przed lustrem lub bez, w samotności, lub w towarzystwie zaufanej osoby. Być może za pierwszym razem poczujesz się dziwnie, ale ćwiczenia na asertywność powtarzane regularne wejdą w nawyk i przyniosą oczekiwane efekty. Żeby ćwiczenia przyniosły efekt, wyobrażaj sobie, że wyrażasz swoją opinię w rozmowie np. z szefem. Przećwicz różne odpowiedzi, nawet mocną krytykę. Dzięki takim ćwiczeniom oswoisz lęk przed konfrontacją, nabierzesz odporności oraz zbudujesz dystans wobec opinii innych.

Przećwicz, zapamiętaj i stosuj w rozmowie poniższe zwroty:

„Nie czuję się komfortowo, gdy…”

„Szanuję twoje stanowisko, ale ja patrzę na to inaczej”

„Mam inne zdanie”

„W moim odczuciu…”

Pamiętaj: Unikaj zwrotów, które osłabiają to, co chcesz powiedzieć: „Jest mi bardzo przykro, ale…”, „Może tylko mi się wydaje, ale…” – trzeba pozbyć się poczucia winy i lęku, przed wypowiedzeniem tego, co myślisz. Nie wolno także atakować werbalnie rozmówcy, czy okazywać swojej wyższości. Szacunek wpisany jest w asertywność.

Jak bardziej profesjonalnie rozwijać asertywność? Dobrym pomysłem jest skorzystanie z rad fachowców. Można odbyć trening asertywności na dedykowanym szkoleniu czy kursie, lub zgłosić się po pomoc do terapeuty lub psychologa. na rynku jest wiele poradników, które wskazują, jak można stać się bardziej asertywnym.


źródło: www.mindtools.com , www.hbrp.pl 

Zdrowie

Przemoc werbalna doświadczona w dzieciństwie odbija się mocnym piętnem na twoim dorosłym życiu

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
27 stycznia 2020
Przemoc werbalna doświadczona w dzieciństwie
Fot. iStock/AleksandarNakic – Przemoc werbalna doświadczona w dzieciństwie

To tylko słowa – możesz pomyśleć. Jaką krzywdę może wyrządzić słowo, zdanie? Mylisz się, jeśli myślisz, że żadną. Te toksyczne, okrutne, powtarzane systematycznie lub wypowiedziane jedynie raz potrafią dosłownie zaważyć na całym naszym życiu. Zwłaszcza, jeśli usłyszysz je z ust ważnej dla ciebie, bliskiej osoby, gdy jesteś jeszcze dzieckiem. Przemoc werbalna doświadczona w dzieciństwie odbija się mocnym piętnem na twoim dorosłym życiu.

Traumą z dzieciństwa nie zawsze jest ból fizyczny. Czasem to niewytłumaczalne cierpienie ma swoje źródło słowach. Kiedy jesteśmy dziećmi wierzymy w nie przecież z taką łatwością i naiwnością. Tak mocno je do siebie przyjmujemy. Przemoc werbalna zostaje z nami na długo, czasem do końca życia. I mocno wpływa na to, kim stajemy się jako dorośli ludzie.

Przemoc werbalna doświadczona w dzieciństwie

5 zachowań dorosłej osoby, która doznała przemocy werbalnej w dzieciństwie.

1. Niska samoocena

Często ukryta pod płaszczykiem arogancji i fałszywej dumy. Patrzysz na kogoś i wydaje ci się, że ta osoba jest emocjonalnie niedostępna, zadufana w sobie, że uważa się za kogoś lepszego. Dopiero z czasem odkrywasz smutną prawdę: to tylko taki mur obronny. Za tą skorupą kryje się kruchość i wrażliwość oraz kompletny brak wiary we własną wartość i w swoje umiejętności.

2. Nieumiejętność radzenia sobie z emocjami

Może zbyt mocno odczuwasz empatię wobec innych, za dużo negatywnych emocji na siebie „bierzesz”. Miewasz częste wahania nastroju i nie umiesz przyjąć dowodów sympatii ze strony innych. Albo biegniesz ku jakiemuś uczuciu na oślep, lekceważąc wszelkie znaki ostrzegawcze, albo wycofujesz się rakiem do swojej skorupy. Nie radzisz sobie z emocjami i nie chcesz się do tego przyznać.

3. Rozpaczliwa próba zwrócenia na siebie uwagi

By wyrównać deficyt z dzieciństwa. By zasłużyć na „bycie zauważonym”, niekoniecznie w pozytywny sposób. Szukasz uwagi, rozpaczliwie pragniesz zaistnieć. Pragniesz aprobaty lub potępienia, ale nie zniesiesz obojętności, bycia „przezroczystym”.

4. Lęk przed popełnieniem błędu, perfekcjonizm

Być może w dzieciństwie stale słyszałeś słowa krytyki, jeśli tylko popełniłeś najdrobniejszy błąd. Teraz, jako dorosła osoba, obiecałeś sobie, że to się już nigdy nie powtórzy. Starasz się więc jeszcze mocniej, narzucasz sobie nierealne cele. Nie potrafisz przyjąć konstruktywnej krytyki, wydaje ci się, że jeśli bliska osoba mówi ci o twoich błędach, to znaczy, że cię nie kocha, że chce odejść. Że to „koniec świata”.

5. Tendencja do wchodzenia w „toksyczne” związki

Brak ci instynktu samozachowawczego, a nierzadko również intuicji w stosunku do innych. Łatwo wiążesz się więc z ludźmi, którzy cię wykorzystują. Masz trudności w nawiązywaniu pozytywnych relacji, bo ich po prostu nie znasz, nie wiesz jak w nich funkcjonować.

Zwracajmy uwagę na to, w jaki sposób zwracamy się do naszych dzieci, jak do nich mówimy, jakich słów używamy. Czasem krzywdę wyrządzamy nieświadomie, a jedno, na pozór „niewinne” zdanie niszczy młodego człowieka, którego powinniśmy wspierać i o którego psychikę musimy zadbać w sposób szczególny.

FB/ohmepl


Zobacz także

5 rzeczy, które musisz wiedzieć o diecie Sirtfood

Powiększanie piersi implantami - kiedy wykonać zabieg?

9 rzeczy, które chcą ci powiedzieć twoje piersi

Mindfulness w 8 krokach. Trening uważności – by lepiej i pełniej cieszyć się życiem