Zdrowie

Jak soki warzywne wpłyną na nasze zdrowie?

Lepsze Soki
Lepsze Soki
20 czerwca 2016
soki warzywne
Fot. Pixabay / Feebe / CC0 Public Domain
 

Jeśli jesteś miłośniczką zdrowego trybu życia, na pewno wiesz, jak ważna jest zbilansowana dieta i aktywność fizyczna. Niestety, właśnie o zrównoważoną dietę wcale nie łatwo. Wizja zwiększenia ilości warzyw w jadłospisie nie każdej z nas odpowiada. W przeciwieństwie do większości owoców, warzywa nie wyglądają tak atrakcyjnie, różnią się smakiem i zapachem, wiec nie łatwo je nałożyć na talerz z myślą, że oto czeka nas pochłonięcie koniecznej porcji witamin i minerałów.

Pięć porcji warzyw i owoców dziennie – jak to zrobić?

Pięć porcji warzyw i owoców w ciągu dnia nie oznacza, że trzeba je jeść pięć razy dziennie. Przyjmuje się, że jedna porcja warzyw lub owoców (świeżych, gotowanych a także mrożonych) powinna ważyć ok 100 gramów. Mniej więcej tyle waży: jedna średnia papryka, jeden średni ogórek, jeden mały pomidor, szklanka wiśni, szklanka groszku, szklanka soku świeżo wyciskanego itd. Więc porcje można łączyć, ale tak, by w ostatecznym rozrachunku pojawiła się wymagana ich liczba. Najłatwiejszym sposobem by nie skupiać się na tym, ile czego musimy podać w ciągu dnia, jest wyciskanie świeżych soków z warzyw w domu. Takie działanie zapewni nam spożycie odpowiedniej ilości warzyw potrzebnych do zdrowego funkcjonowania organizmu, w postaci płynnej, co jest dla wielu osób łatwiejsze niż zjadanie warzyw na talerzu.

Soki warzywne mają ogromny wpływ na nasze zdrowie

Picie soków wyciskanych z warzyw to przepustka do poprawnego funkcjonowania naszego organizmu. Soki warzywne zdecydowanie lepiej poradzą sobie z przywracaniem równowagi i uzupełnieniem różnych niedoborów w organizmie, niż suplementy po które tak chętnie sięgamy na co dzień. Działanie soków jest o wiele bardziej skuteczne i wartościowe – soki wchłaniają się nawet po 15 minutach od rozpoczęcia procesu trawienia dostarczają naturalnych składników przyswajanych aż w 90%. Natomiast syntetyczne witaminy wchłaniają się jedynie ok w 10%. To  ogromna różnica, która w sposób oczywisty pokazuje, że naturalne sposoby są od wieków najlepsze.

soki warzywne

Fot. Materiały prasowe

Zalety picia soków wyciskanych z warzyw:

Dostarczają bogactwo składników mineralnych i witamin. W dodatku łatwiej przyswajalnych, poprzez miażdżenie włókien warzyw i wyciskanie z nich soku.

  • warzywa intensywnie zielone, żółto-pomarańczowe i czerwone, dostarczają m. in. witaminę A (kukurydza, marchewka, dynia) niezbędną dla zdrowego wzroku, witaminę E będącą silnym przeciwutleniaczem, kwas foliowy,
  • witaminę C, wzmacniającą organizm dostarczy papryka, rzeżucha, brukselka i brokuły,
  • witaminę K  wspierającą układ krwionośny dostarczy sałata, seler naciowy, jarmuż i kapusta,
  • witaminy z grupy B, niezbędne do pracy mózgu znajdziemy w warzywach strączkowych i kukurydzy,
  • wapń budujący nasze kości, dostarczymy z  rzepą, soją i brokułami,
  • żelazo wpływające na układ krwionośny i odpornościowy, znajdziemy w czerwonych burakach, szpinaku, natce pietruszki i koperku.

Nie można zapominać, że warzywa dostarczają także inne cenne minerały, niezbędne kwasy tłuszczowe, białka, węglowodany oraz błonnik, który oczyszcza, zmniejsza uczucie głodu oraz obniża poziom cholesterolu we krwi.

Pozwalają utrzymać prawidłową masę ciała. Wartość energetyczna 100 g warzyw wynosi średnio 10-40 kcal. Warzywa zawierają dużą ilość wody i mało węglowodanów, dzięki czemu nie podnoszą gwałtownie poziomu cukru we krwi i nie powodują nagłych napadów głodu i tycia.

Poprawiają trawienie. Trawienie soku nie wymaga dużego nakładu energii, nie obciąża żołądka, oraz poprawia pracę jelit dzięki zawartości błonnika.

Wzmacniają system immunologiczny.  Soki alkalizują płyny ustrojowe i wspierają tym samym funkcjonowanie układu odpornościowego.

Oczyszczają organizm. Dostarczają substancje neutralizujące kwasy i produkty uboczne przemiany materii, przywracają równowagę kwasowo-zasadową. Proces detoksykacji usprawnia przemianę materii.

Poprawiają kondycję układu krwionośnego. Chlorofil obecny w zielonych warzywach wspiera proces wytwarzania hemoglobiny. To z kolei poprawia transport tlenu do komórek organizmu i funkcjonowanie całego organizmu.

Zmniejszają ryzyko zachorowania na nowotwory. Ogromne ilości antyoksydantów w warzywach zatrzymują powstawanie wolnych rodników, które mają wpływ na niszczenie komórek i przyczyniają się do powstania nowotworów.

Regularne picie co najmniej dwóch szklanek soku dziennie wpływa na obniżenie ryzyka zachorowania na choroby serca, wątroby, trzustki, miażdżycy, otyłości, nadciśnienia, cukrzycy typu 2, chorób kości, stawów oraz nowotworów.

Świeżo wyciskane soki warzywne idealnie uzupełniają zdrową dietę 

soki warzywne

Fot. Materiały prasowe

Nawet jeśli nie jesteś pasjonatką smaku warzyw, mając do dyspozycji ogromny ich wybór w sklepach i na straganach, bez większego kłopotu wybierzesz dla siebie te, które ze smakiem wypijesz po wyciśnięciu. Najlepiej, by owoce były z upraw ekologicznych, świeże, nie uszkodzone. To da gwarancję tego, że zawartość witamin i minerałów będzie wysoka, bez niepotrzebnej chemii. Pamiętaj również, że pełnowartościowy sok, świeżo wyciskany powinien zostać wypity od razu po przyrządzeniu. Wtedy nie dojdzie do procesu utleniania i utraty cennych witamin. Kup do użytku domowego dobrą wyciskarkę, która pozwala zachować więcej cennych substancji w porównaniu z tradycyjną sokowirówką. Jeśli zastanawiasz się, jaki produkt będzie dla ciebie najlepszy, sprawdź różne wyciskarki i inne propozycje na stronach zdroweimarkowe.pl oraz kuvingspolska.pl . Dzięki temu, każdego dnia będziesz mogła cieszyć się naturalnym dobrem, które jest na wyciągnięcie ręki dla całej rodziny.

SPECJALNIE DLA NASZYCH CZYTELNICZEK 

Kod rabatowy: OHME (100 zł zniżki na wybraną wyciskarkę)


Zdrowie

Wyciskarka do owoców – czym się kierować przy wyborze?

Lepsze Soki
Lepsze Soki
27 czerwca 2016
Fot. Materiały prasowe
 

Zalety płynące ze świeżych warzyw i owoców są wszystkim znane. Jedną z najlepszych metod ich spożywania są soki, ponieważ nasz organizm znacznie szybciej je przyswaja oraz nie traci zbyt wiele energii na procesy trawienia. Decyzja o regularnym piciu soków powinna iść w parze z wyborem ich najbardziej wartościowej postaci: tej świeżo wyciskanej.

Własnoręczne wyciskanie soków może się wydawać czasochłonne i problematyczne. Nic bardziej mylnego! Wyciskarki najnowszej generacji to urządzenia proste w obsłudze i czyszczeniu. Jak jednak wybrać najlepszy model, który wyciśnie z natury wszystko co dobre?

Wyciskarka do owoców – jak wybrać idealną?

Fot. Materiały prasowe

Fot. Materiały prasowe

Na początek należy odróżnić wolnoobrotowe wyciskarki od inaczej zbudowanych i działających sokowirówek. Te pierwsze dają sok dzięki miażdżeniu i zgniataniu owoców za pomocą obrotowej śruby (zwanej często ślimakiem). Proces wolnoobrotowy daje nie tylko sok bogatszy w witaminy, enzymy i minerały ale jest również wydajniejszy, dzięki czemu uzyskasz więcej napoju. Sokowirówki działają poprzez drobne ostrza, tnące składniki szybciej, ale w efekcie dające rozwarstwiający się sok, który zawiera tylko część tego co najcenniejsze w owocach i warzywach.

Wyciskarki wolnoobrotowe dzielą się na dwie główne grupy: poziome i pionowe. Choć ich budowa i umiejscowienie poszczególnych elementów są różne, same użytkowanie obu jest bardzo podobne. Na plus wyciskarek poziomych można zaliczyć m.in. możliwość mielenia mięsa czy robienia domowego makaronu. Zaletą modeli pionowych jest łatwiejsze wyciskanie warzyw i owoców (bardziej pomaga nam grawitacja) oraz kompaktowe rozmiary, które pozwalają na umiejscowienie wyciskarki w każdym miejscu w kuchni.

Fot. Materiały prasowe

Fot. Materiały prasowe

Zdecydowałeś się już na typ wyciskarki, ale nie wiesz, które cechy i parametry są w nich najistotniejsze? Odpowiedź zależy trochę od Twoich potrzeb. Jeżeli planujesz wyciskanie twardych buraków czy marchwi, zwróć uwagę na odpowiednio wysoką moc silnika. Twój sprzęt nie musi co prawda osiągać wyników potężnych blenderów, ale nie powinnaś zadowalać się modelami poniżej 200 W.

Materiały, z których wykonane są poszczególne elementy dużo powiedzą Ci o jakości urządzenia. Szukaj wzmianek o stali nierdzewnej i ultemie. Ten ostatni jest wielokrotnie mocniejszy od plastiku i nie posiada szkodliwych dla zdrowia substancji.

Fot. Materiały prasowe

Fot. Materiały prasowe

Fot. Materiały prasowe

Fot. Materiały prasowe

W kwestii jakości pomocną wskazówką jest też kraj produkcji. Wielokrotnie spotkałaś się na pewno z markowymi sprzętami, które dość szybko się popsuły. Nic dziwnego skoro znane logo często idzie w parze z tanią produkcją w Chinach. Dystrybutorzy najlepszych wyciskarek nie idą w tej kwestii na skróty, więc zawsze warto zapytać sprzedawcę o kraj produkcji danego modelu.

Okres gwarancji jest z pewnością cechą, na którą zwracasz uwagę przy zakupie każdego sprzętu. Jej długość może jednak być czasem myląca. Szeroko reklamowane 5 lub 10 lat w przypadku wyciskarek często obowiązuje jedynie na silnik, a mniej trwałe elementy składowe mogą być bezpłatnie wymieniane jedynie przez 2 lub 3 lata. W kwestii gwarancji zawsze warto więc upewnić się, które elementy ona obejmuje.

Do wszystkich powyższych uwag na pewno dodać trzeba również cenę. Wydatek kilku tysięcy złotych na dobrą wyciskarkę może wydawać się wygórowany. Czy nie lepiej znaleźć jakiś tańszy zamiennik? Na krótką metę taki zakup wydaje się rozsądniejszy, ale pamiętaj, że wybierając wyciskarkę inwestujesz we własne zdrowie. Jeżeli potraktujesz ten zakup jako decyzję na lata, tańsze i bardziej awaryjne modele dużo stracą na swojej atrakcyjności. Jeżeli dodamy, że w większości miejsc możliwy jest zakup wyciskarki na raty (szukaj ofert 0%!), początkowo ogromny wydatek znacznie zmaleje w Twoich oczach.

Fot. Materiały prasowe

Fot. Materiały prasowe

Nie czekaj więc ani dnia dłużej i przekonaj się sama jak łatwo możesz wzbogacić swoją dietę, korzystając z wolnoobrotowych wyciskarek. Zakup tego sprzętu jest ogromnym krokiem na drodze do lepszego samopoczucia i zdrowszego trybu życia.

SPECJALNIE DLA NASZYCH CZYTELNICZEK 

Kod rabatowy: OHME (100 zł zniżki na wybraną wyciskarkę)


Zdrowie

Świeżo wyciskane soki – przekonaj się o ich zaletach

Lepsze Soki
Lepsze Soki
13 czerwca 2016
świeżo wyciskane soki
Fot. iStock / anandaBGD

Chętnie kupujemy soki owocowe. I słusznie po nie sięgamy, ponieważ są wspaniałą skarbnicą witamin, minerałów oraz błonnika, które doskonale wpływają na funkcjonowanie naszego organizmu. Ponadto kusi nas mnogość smaków, kolorów i  zapachów. Każdy znajdzie dla siebie przynajmniej jeden ulubiony smak soku, po który chętnie sięgnie. Szczególnie dobrze swoją rolę soki spełniają latem, gdy podczas upałów potrzeba nam dobrego nawodnienia organizmu, a soki poza dostarczeniem płynów, dostarczają także odżywczych składników. 

Soki to zdrowie, sprawdź, co dzięki nim twoje ciało zyska

Soki owocowe są niebywale zdrową formą podaży składników odżywczych do organizmu. Pijąc soki, dostarczamy łatwo przyswajalnych minerałów, witamin, enzymów, niezbędnych kwasów tłuszczowych, węglowodanów, białek i wiele innych związków. W ten sposób odbudowujemy niedobory, usprawniany pracę organizmu. Soki mają wielką przewagę nad stałymi pokarmami, ponieważ owoce spożywane w płynnej postaci są już po kilkunastu minutach od rozpoczęcia procesu trawienia wchłaniane i to prawie w 90%. Gotowane, stałe potrawy w trakcie przygotowania tracą część składników odżywczych, a w większych kęsach potrzebują również więcej czasu by zostać strawionymi i przyswojonymi przez nasz organizm. Soki to skoncentrowane źródło cennych substancji, można je porównać więc do zdrowych suplementów diety. Zamiast zjeść kilka jabłek i jeszcze innych owoców – co byłoby trudno nam zrobić na raz, wystarczy wycisnąć tę samą ilość owoców do soku. W jednej szklance znajduje się całe dobro z tego, czego nie pomieścilibyśmy na pewno w dwóch dłoniach.

Poza tym, że soki doskonale wpływają na zaspokojenie głodu, co ważne jest podczas trwania diety, sprawdzają się jako alternatywa posiłku dla osób nękanych różnymi schorzeniami i na dietach, wzmacniają nasz system immunologiczny, zapobiegają chorobom cywilizacyjnym. Opóźniają proces starzenia się organizmu, ponieważ zawierają potężna dawkę antyoksydantów. Dobrze wpływają na utrzymanie smukłej sylwetki i pięknej cery.

Postaw na świeżo wyciskane soki

Bez wątpienia soki są zdrowe i warto je pić każdego dnia. Jednak wcale nie bez różnicy jest, jakie soki trafią do naszych szklanek. Jest kilka powodów, dlaczego lepiej jest pić własnoręcznie wyciskane soki, zamiast kupnych. Pierwszą kwestią jest niewątpliwa świeżość. Nie licząc soków „jednodniowych” dostępnych  w sklepach na dziale ze zdrową żywnością, zwykłe soki poddawane są procesowi pasteryzacji, aby mogły stać długi czas bez psucia się w sklepie. Minusem tego procesu jest częściowa utrata cennych składników odżywczych, które umykają bezpowrotnie. Największe starty w błonniku odnoszą soki klarowane, pozbawione resztek owocowego miąższu,w których kryje się najwięcej błonnika. Soki wyciskane w domu cechują się większą zawartością różnych substancji nienaruszonych, oraz aktywnych enzymów.

Fot. Materiały prasowe

Fot. Materiały prasowe

Kolejną zaletą własnoręcznie wyciskanych soków jest to, że wiemy co znajduje się w ich składzie, skąd pochodzą owoce, które wybieramy. To jest ważne w przypadku niemowląt, które wkraczają w etap rozszerzania diety. Natomiast starsze dzieci często odmawiają spożywania surowych owoców i warzyw, a gotowane tracą cenne substancje. Soki sprawdzą się w tym przypadku, jako idealna alternatywa zdrowego posiłku dla dziecka. Maluch zdecydowanie chętniej wypije sok nawet z kilku owoców, niż zje je sam z talerza.

Fot. Materiały prasowe

Fot. Materiały prasowe

Chcesz zrobić własny sok? To naprawdę proste

Fot. Materiały prasowe

Fot. Materiały prasowe

Wybierz dojrzałe owoce o nieuszkodzonej skórce, najlepiej od lokalnych producentów lub z działki, wtedy będzie większe prawdopodobieństwo, że owoce będą ekologiczne i zdrowsze. Umyj je, przygotuj sprzęt do wyciskania i przygotuj własny sok. To jest kilka minut pracy a w zamian otrzymujemy witaminową bombę, o którą ciężko jest w kartonowych sokach.

Jeśli nie masz czym wycisnąć soku, warto zaopatrzyć się w odpowiedni sprzęt. Do wyboru masz sokowirówki i wyciskarki. Wyciskarki są lepsze od sokowirówek, ponieważ sokowirówka przeciera warzywa na maleńkie kawałki, przy czym podgrzewa sok. Wyciskarki mają tę przewagę, że nie tną produktu a rozgniatają go, dzięki czemu do szklanki spływają wszystkie cenne składniki. Sok nie rozwarstwia się tak jak w sokowirówce i nie ma takiej ilości zniechęcającej piany, której trzeba się pozbyć.

Pamiętaj, że świeżo wyciskane soki należy pić od razu, bo takie zawierają maksymalną ilość witamin, które z upływem czasu się utleniają. Szkoda marnować tyle dobrego.

Zanim wybierzecie wyciskarkę dla siebie, koniecznie sprawdźcie na stronach zdroweimarkowe.pl oraz kuvingspolska.pl, jaki model będzie dla was najbardziej odpowiedni.

SPECJALNIE DLA NASZYCH CZYTELNICZEK 

Kod rabatowy: OHME (100 zł zniżki na wybraną wyciskarkę)