Zdrowie

Przesilenie jesienne – apatia, osłabienie i poczucie beznadziejności

Klaudia Kierzkowska
Klaudia Kierzkowska
14 września 2022
fot. Omid Armin/Unsplash
 

Przesilenie jesienne może dotknąć każdego z nas. Kiedy po ośmiu godzinach snu jesteś niewyspany i zmęczony to znak, że w organizmie zaczyna dziać się coś niepokojącego. Czym jest przesilenie jesienne i jak sobie z nim poradzić?

Czym jest przesilenie jesienne?

Przesilenie jesienne, zwane również jesienną chandrą, nie jest chorobą, a objawami wskazującymi na osłabienie organizmu, które są wynikiem zmieniających się warunków pogodowych. O przesileniu jesiennym mówimy wówczas, gdy objawy utrzymują się krótki czas. W przypadku, gdy doskwierają nam przez tygodnie, należy udać się do lekarza i poszukać przyczyny pogorszenia samopoczucia.

Przesilenie jesienne – objawy

Objawy przesilenia jesiennego są łatwe do zaobserwowania, wystarczy bliżej przyjrzeć się swojemu organizmowi. Co powinno zaniepokoić? Przygnębienie, smutek i poczucie beznadziejności są pierwszymi objawami, na które należy zwrócić uwagę. Jesiennej chandrze towarzyszy senność, lęk, drażliwość, brak energii i motywacji do działania. Często pojawia się zobojętnienie i zwiększony apetyt czyli po prostu zajadanie smutków. Niekiedy jest zupełnie odwrotnie – pojawia się całkowity brak apetytu i niechęć do jedzenia. Osoby, którym doskwiera jesienne przesilenie często tracą zainteresowanie dotychczasowymi aktywnościami i wycofują się z interakcji z innymi. W wielu przypadkach objawy przesilenia jesiennego przypominają depresję.

 

Jak sobie poradzić z przesileniem jesiennym?

Dieta – W pierwszej kolejności należy zadać o odpowiednio skomponowaną dietę, w której nie powinno zabraknąć dużej ilości świeżych warzyw i owoców. Do codziennego menu należy włączyć tłuszcze bogate w kwasy omega-3 np. oliwę z oliwek, olej lniany, tuńczyka, łososia. Z przesileniem jesiennym poradzimy sobie szybciej jeśli do diety włączymy ziarna słonecznika, orzechy i sezam. By zwiększyć odporność i poprawić samopoczucie, warto zadać o spożywanie produktów zawierających witaminy z grupy B, które odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Gorzka czekolada na poprawę humoru mile widziana. Należy również pamiętać o piciu odpowiedniej ilości płynów – minimum 2,5 litra dziennie.

Czas na świeżym powietrzu – By organizm mógł dobrze funkcjonować potrzebuje ruchu – szczególnie na świeżym powietrzu. Zmiany nastroju często są wynikiem zbyt małej ilości promieniowania słonecznego. Dlatego każdą wolną i słoneczną chwilę warto spędzać na świeżym powietrzu. Aktywność fizyczna np. jazda na rowerze, biegi czy długie spacery również korzystnie wpłyną na poprawę samopoczucia.

Sen – Odpowiednia ilość i jakość snu przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dorosłe osoby potrzebują minimum 6 godzin nieprzerwanego snu, a niektóre nawet i 8-10. W sezonie jesienno-zimowym zapotrzebowanie na sen jest większe niż wiosną i latem. Kluczową rolę odgrywa nie tylko długość snu, ale i jakość. Przed pójściem spać warto pozbyć się wszystkich rozpraszaczy np. telefonu komórkowego.

Suplementacja – Jesienią, poziom nasłonecznienia w naszej szerokości geograficznej jest niewystarczający by dostarczyć organizmowi niezbędną ilość witaminy D. Witamina D odpowiada za odporność, prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, mięśnie i kości. Niestety trudno dostarczyć ją organizmowi z pożywienia, dlatego należy rozpocząć jej suplementację. Witaminy z gruby B łagodzą objawy lękowe i mają pozytywny wpływ na nastrój. Witaminy C i E chronią układ odpornościowy i zmniejszają stres. Regularne przyjmowanie kompleksu witamin i minerałów wzmocni organizm, zwiększy odporność i korzystnie wpłynie na poprawę samopoczucia.

Zobacz również: Dieta bogata w witaminę D – jak ją skomponować i na co zwrócić uwagę?

Terapia – jeśli powyższe sposoby nie pomagają, a pogorszone samopoczucie utrzymuje się od kilki tygodni, warto skorzystać z pomocy specjalisty. Być może terapia pomoże w walce z jesienną chandrą i poprawi samopoczucie.


Zdrowie

„Łatwiej go będzie przeskoczyć niż obejść”. Internauci dokuczają 19-letniej mamie

Iwona Zgliczyńska
Iwona Zgliczyńska
14 września 2022
 

19-letnia tiktokerka Myah May z USA niedawno po raz pierwszy została mamą. Jej syn Harrison już jako noworodek był wyjątkowo duży. Kobieta napisała, że kiedy skończył pięć miesięcy, zdecydowanie nie mieścił się w ubranka, które były przeznaczone dla dzieci w jego wieku. Wszystko było za ciasne. Teraz kiedy Harrison ma rok, jeszcze bardziej wyróżnia się na tle swoich rówieśników. Obserwatorzy jej profilu na TikToku nie szczędzą przykrych słów. „Chyba musi go karmić proteinowymi szejkami i batonami”, „Jak tak dalej pójdzie, to łatwiej go będzie przeskoczyć niż obejść”, piszą, sugerując, że dziewczyna przekarmia swoje dziecko.

Na jednym z filmików Myah pozuje z dzieckiem na rękach, a na środku ekranu umieściła zdanie, które pewnie często wypowiadane przez obcych ludzi w jej kierunku „jest prawie tak duży, jak ty”. Internauci byli naprawdę poruszeni. Pod nagraniem, na którym mama sugeruje, że komentarze, dotyczące wielkości oraz wagi jej dziecka nie są dla niej śmieszne, jest już ponad 3.600 komentarzy i prawie tyle samo udostępnień. Filmik stał się viralem, obejrzało go już blisko 4 miliony ludzi na całym świecie. Niestety większość komentarzy jest albo bezmyślna, albo zwyczajnie złośliwa.

@myah.mayfield

♬ original sound – szasgrandchildren

„Jak ona go urodziła?”, „Ciężka sprawa”, „On będzie miał kiedyś ze 3 metry” – to najbardziej delikatne słowa. Młodzi ludzie pytają też mamę – studentkę: „Czemu ona mu to zrobiła”, „Dziewczyno, czym ty go karmisz” i komentują coraz ostrzej: „Wygląda po amerykańsku”, „A kto jest jego ojcem?”, „Chyba musi go karmić proteinowymi szejkami i batonami”, „Jak tak dalej pójdzie, to łatwiej go będzie przeskoczyć niż obejść”.

Na szczęście jest też wiele przyjemnych słów — w stylu: „Jaki on słodki”, „Widać, że będzie rządził”, „Co za niesamowity uśmiech”.

 

Myah przyznaje, że niektóre słowa obserwatorów są dla niej bolesne. Jednak podkreśla, że dba o swojego syna najlepiej, jak potrafi i nie daje mu do jedzenia nic, co mogłoby mu zaszkodzić.

„Nie ukrywam, że Harrison jest dużym dzieckiem i wygląda jak kilkulatek. Taki po prostu jest”, napisała pod jednym z filmów.

Na pomoc przyszło jej kilka rozsądniejszych kobiet. „Mnóstwo dzieci jest tak duża. Mój syn taki był, po prostu kochał swoje mleko. Na szczęście potem schudł, jak inne dzieci”, „Ja też byłam dużym dzieckiem, teraz nie jestem taka gabarytowa”.

 

@myah.mayfield

he wins

♬ L$d – Luclover

Jesteśmy ciekawi, czy wy spotykałyście się z komentarzami dotyczącymi wyglądu waszego dziecka? Bo za duże, za chude, nie mieści się w siatkach centylowych, trzeba dokarmiać itp. Młode mamy, choć na Tik-Toku wygłupiają się, zamieszczając zabawne filmiki (taka konwencja), są wrażliwymi ludźmi. Pamiętajmy, że bezmyślne komentarze muszę boleć. Zwłaszcza mamę — nastolatkę. Choć siatki centylowe istnieją na całym świecie (są różne, nawet w krajach UE!) i mówią o jakiejś statystycznej średniej, to wszyscy wiemy, że dzieci mają różne apetyty, temperamenty, dziedziczą geny po swoich rodzicach i rozwijają się w innym tempie. Apelujemy o więcej tolerancji! Harrison jest po prostu szczęśliwym, uśmiechniętym chłopcem z lekką nadwagą. Trzymamy kciuki za niego i jego mamę.

Napiszcie nam koniecznie, czy jako młode matki spotykałyście się z nieprzyjemnymi komentarzami na temat swoich dzieci.

 


Zdrowie

7 alarmujących sygnałów, że twoje ciało rozpada się z przepracowania

Redakcja
Redakcja
14 września 2022
przepracowanie
fot. gremlin/iStock

W dzisiejszych czasach, przy rosnących kosztach i płacach, które wciąż są zbyt niskie, może być trudno nie dać się złapać w cykl przepracowania. Jednak przepracowanie często prowadzi do wypalenia, które może siać spustoszenie w twoim zdrowiu. 

Często w przypadku kogoś, kto jest przepracowany, nie jest to coś, co było zamierzone. Chcemy być jak najlepsi w pracy, szef prosi nas o pracę tu i tam, tracimy kilka dni wolnych i zanim się zorientujesz, czujesz, że się rozpadasz. Jeśli zaczynasz czuć, że to możesz być ty, być może nadszedł czas, aby zrobić sobie przerwę.

1. Zawsze jesteś zmęczona, a twój harmonogram snu nie istnieje

Kiedy twój harmonogram pracy staje się tak intensywny, że nie możesz regularnie spać, bardzo szybko poczujesz się wyczerpana. Oczywiście kilka nocy z mniej niż idealnymi godzinami snu to jedno, ale kiedy staje się to regularnym harmonogramem z powodu przepracowania, jest to zły znak.

2. Masz niewyjaśnione bóle głowy

Nadmierne zmęczenie, stres, frustracja i wysokie ciśnienie krwi to rzeczy, które zdarzają się, gdy jesteśmy się przepracowani. A im dłużej mamy do czynienia z tymi stresorami cielesnymi, tym bardziej prawdopodobne jest, że skończymy ze stresowymi bólami głowy.

3. Twój żołądek jest stale ściśnięty ze stresu

Kolejną ważną czerwoną lampką powinny być dla ciebie problemy żołądkowe. Kiedy jesteśmy stale przepracowani i nie odpoczywamy wystarczająco, reakcją organizmu jest uwalnianie hormonów stresu. A te hormony mogą powodować, że nasz żołądek staje jest ściśnięty.

4. Masz problem z regularnością miesiączek

Innym znakiem rozpoznawczym przepracowania są problemy z miesiączkowaniem. Kiedy nie odpoczywamy, nasze ciało często ogranicza różne funkcje. Jeśli z powodu stresu miesiączkujesz nieregularnie, nadszedł czas, aby wprowadzić pewne zmiany.

5. Czujesz się słaba

Kiedy przepracowujemy nasze ciała i umysły, mamy problem ze zdrowieniem. Może nam być trudno podnosić rzeczy, które kiedyś były dla nas lekkie lub poruszać naszymi ciałami tak, jak powinniśmy.

6. Masz problemy z koncentracją

Mgła mózgowa jest kolejnym objawem wypalenia z przepracowania. Jeśli okaże się, że nie możesz nadążyć za zadaniami, które kiedyś nie były dla ciebie problemem lub że po prostu nie możesz się skoncentrować, prawdopodobnie jesteś wypalona z przepracowania.

7. Wypadają ci włosy

Hormony stresu działają na każdy zakamarek naszego ciała. Być może jednym z najbardziej znaczących znaków jest to, że zaczynają ci wypadać włosy. Obfita utrata włosów jest często zauważalna pod prysznicem, na poduszce lub po prostu w lustrze zauważasz przerzedzoną czuprynę. To nie jest dobry znak i oznacza, że coś w twoim stylu życia musi zostać zmienione.


Zobacz także

Babka jajowata — zastosowanie, przeciwwskazania

Babka jajowata – remedium na uciążliwe zaparcia i pomoc w odchudzaniu. Jak stosować nasiona babki?

Krótki film o łechtaczce. A ty, co o niej wiesz? Genialny film, który trzeba zobaczyć!

Sześć pacjentek onkologicznych z Polski i z Ukrainy zoperowanych w ciągu 12 godzin – pomogły roboty da Vinci!