Dieta Pielęgnacja Uroda Zdrowie

Olej z pestek winogron do pielęgnacji twarzy, ciała i włosów. Jak go stosować?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
31 maja 2021
Olej z pestek winogron - na twarz, włosy, zdrowie
Fot. iStock
 

Olej z pestek winogron to produkt, który swoje miejsce znalazł nie tylko w kuchni, ale także w pielęgnacji urody. Bogaty w cenne substancje odżywcze i witaminy, może być stosowany na różne sposoby na twarz, skórę ciała, jak i włosy.

Olej z pestek winogron

Olej z pestek winogron to produkt stosowany w kuchni, w smaku neutralny, o kolorze jasnozielonym albo jasnożółtym. Tłoczony jest z nasion, które w przemyśle winiarskim u uznawane są za odpady. Pozyskuje się go w drodze ekstrakcji z rozkruszonych nasion winogron na gorąco lub zimno. Zazwyczaj stosuje się pierwszy sposób — z użyciem wysokiej temperatury i organicznych rozpuszczalników — gdyż samo mechaniczne wyciskanie nie jest znacznie mniej efektywne. Wybierając pomiędzy olejami z tych dwóch sposobów tłoczenia trzeba pamiętać, że olej tłoczony na zimno zawiera większą ilość cennych dla zdrowia i urody składników, więc sprawdzi się w domowej pielęgnacji urody, oraz, w niewielkiej ilości, jako dodatek do sałatek, surówek czy past na kanapki.

Olej z pestek winogron - na twarz, włosy, zdrowie

Fot. iStock

Warto przy tym pamiętać, że nie jest on zalecany do smażenia lub pieczenia, mimo wysokiej (około 211ºC) temperatury dymienia. Wielonienasycone kwasy tłuszczowe w wysokiej temperaturze ulegają utlenianiu i przemianom, w wyniku których tworzą się szkodliwe dla zdrowia związki.

Olej z pestek winogron — co zawiera?

Olej z pestek winogron w swoim składzie zawiera duże ilości kwasów tłuszczowych, m.in.: kwasu linolowego, kwasu oleinowego, kwasu palmitynowego, kwasu stearynowego. Jednonienasycone kwasy stanowią około 19% wszystkich tłuszczów, wielonienasycone około 70%, a nasycone tylko 11%.

Ponadto w oleju z pestek winogron znajdziemy także witaminy A, E, K i D, oraz polifenole, pełniące ważne funkcje w ochronie zdrowia. Warto dodać, że ilość witaminy E w 100g oleju sięga aż 28,8 mg (dwa razy więcej niż w oliwie z oliwek), co stanowi 3-krotność dziennego zapotrzebowania na tę witaminę.

Kwasy omega w oleju z pestek winogron — czy mogą szkodzić?

Olej z pestek winogron zawiera dużą ilość kwasów omega-6 (ok.70%) przy znikomej ilości omega-3 (0,1%). Ta informacja jest o tyle istotna, ponieważ współczesna dieta dostarcza zbyt duże ilości kwasów omega-6 przy jednoczesnych niedoborach omega-3. Brak równowagi pomiędzy ilością kwasów tłuszczowych prowadzi do stanów zapalnych w organizmie, zaburza działanie układu odpornościowego, zaburza równowagę hormonalną. Wprowadzając w niewielkich ilościach olej winogronowy do diety jako dodatek, należy ograniczyć inne źródła kwasów omega-6 lub wprowadzić dodatkowe źródła kwasów omega-3, by bezpiecznie czerpać z korzyści dla zdrowia.

Olej z pestek winogron - na twarz, włosy, zdrowie

Fot. iStock

Olej z pestek winogron dla zdrowia

Obecność dużej ilości witaminy E wspiera odporność, działa przeciwnowotworowo i przeciwdziała procesowi przedwczesnego starzenia się komórek. Obecne w oleju proantocyjanidyny (grupa polifenoli) wykazuje silne właściwości antyoksydacyjne, które odgrywa dużą rolę w zapobieganiu rozwoju nowotworów. Dzięki temu wpływa na wyregulowanie poziomu cholesterolu we krwi, obniża stężenie trójglicerydów, i zmniejsza ryzyko miażdżycy. Obecność oleju winogronowego w diecie reguluje gospodarkę lipidową, ułatwia usuwanie cholesterolu do żółci oraz wspiera funkcjonowanie bariery jelitowej.

Polifenole wpływają na zwiększenie wydzielanie insuliny, poprawiają wrażliwość insulinową, obniżają glikemię po posiłkach, obniżając tym samym ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2. Mogą chronić przed rozwojem chorób neurodegeneracyjnych (choroby Parkinsona czy Alzheimera). Polifenole chronią przed utratą masy kostnej, a także ograniczają zapalenie ochrzęstnej.

Olej z pestek winogron na twarz i ciało

Olej z pestek winogron jest wszechstronnym specyfikiem. Polecany do cery normalnej, mieszanej i tłustej, może być wykorzystany z powodzeniem także do cery suchej i dojrzałej. Zawiera kwasy NNKT, szczególnie kwas linolowy (LA) i kwas α-linolowy (ALA), które wzmacniają barierę ochronną skóry. Wpływają również na poprawę elastyczności skóry, chroni przed utratą wody z naskórka i nadaje jej młodszy wygląd. Olej z nasion winogron odżywia i pobudza regenerację skóry. Można go stosować na skórę bez rozcieńczania także na dzień, ponieważ dobrze i szybko wchłania się w skórę, nie pozostawia na skórze tłustego filmu i nie zatyka porów. Nie powoduje również  dolegliwości skórnych, swędzenia czy pieczenia. Inną zaletą stosowania oleju z pestek winogron na twarz jest to, że działa on przeciwbakteryjne. Z tego powodu z powodzeniem stosuje się go w domowej pielęgnacji skóry twarzy, ciała i włosów.

Olej z pestek winogron - na twarz, włosy, zdrowie

Fot. iStock

Jak stosować olej z pestek winogron na twarz?

  • bezpośrednio na twarz, szczególnie na noc, by skóra wchłonęła jak najwięcej wartościowych substancji;
  • można dodać kilka kropel do porcji kremu lub maski;
  • wykorzystać jako olej bazowy do masażu twarzy i ciała;
  • jako bazę domowego peelingu o działaniu naprawczym i oczyszczającym.

Olej z pestek winogron na włosy

Olej z pestek winogron jest także wartościowym produktem wspierającym kondycję włosów. Wysokiej zawartość kwasów tłuszczowych sprawia, że dzięki olejowi włosy są zdrowsze i bardziej błyszczące. Zaleca się go do stosowania na przesuszone i łamliwe pasma, oraz na skórę głowy dotkniętą łupieżem. Ułatwi także okiełznanie włosów puszących się i niesfornych, ponieważ silnie nawilża kosmyki.

Jak stosować olej z pestek winogron na włosy?

  • jako produkt do olejowania włosów;
  • dodatek do odżywki lub maski do włosów, szczególnie w przypadku do włosów suchych, zniszczonych, farbowanych, potrzebujących regeneracji;
  • można go wykorzystać jako serum do przesuszonych końcówek — kilka kropelek wciera się w końcówki wilgotnych kosmyków.

Olej z pestek winogron — cena, przechowywanie

Cena za olej z pestek winogron zależy głównie od sposobu produkcji, pochodzenia oraz jakości. Za 250 ml oleju tłoczonego na zimno należy zapłacić ok. 30 złotych, tłoczony na gorąco (rafinowany) kosztuje mniej.

Po otwarciu najlepiej przechowywać olej w szklanej, ciemnej butelce z dala od źródła światła, aby chronić wielonienasycone kwasy tłuszczowe, łatwo ulegającym utlenieniu. Najlepiej spożyć go w ciągu 3 lub 6 miesięcy od otworzenia butelki. Nie należy przekraczać terminu podanego na etykiecie przez producenta oleju.


źródło:  www.poradnikzdrowie.pl, dietetycy.org.pl, www.ekologia.pl

Dieta Pielęgnacja Uroda Zdrowie

Znamy najlepsze książki dziecięce konkursu „Przecinek i Kropka”!

Redakcja
Redakcja
31 maja 2021
 

Jurorzy najwyżej ocenili książki „Co robią uczucia” (dla dzieci do 5 lat), „Coś i Nic” (6-8 lat) oraz „Nolens Volens czyli chcąc nie chcąc” (9-12 lat). „Dziką książka o dzikach i o ich kuzynach” – z nagrodą publiczności! Tę prestiżową Nagrodę Czytelników przyznano po raz pierwszy.

Od leśnych zwierząt, przez dalekie kraje, po tajemnicze, jedyne w swoim rodzaju Coś – dziecięca wyobraźnia i ciekawość zdają się nie mieć granic. Pisarze i ilustratorzy od lat starają się nadążyć za zainteresowaniami najmłodszych czytelników, a Konkurs na Najlepszą Książkę Dziecięcą „Przecinek i Kropka”, organizowany co roku przez Empik, stanowi przegląd najciekawszych propozycji na rynku wydawniczym. Laureatów dwunastej już edycji
ogłoszono 22 maja podczas Wirtualnych Targów Książki Empiku. Jurorzy najwyżej ocenili książki „Co robią uczucia” (dla dzieci do 5 lat), „Coś i Nic” (6-8 lat) oraz „Nolens Volens czyli chcąc nie chcąc” (9-12 lat). Natomiast młodzi czytelnicy i ich rodzice w głosowaniu wybrali jako swój ulubiony tytuł „Dziką książkę o dzikach i o ich kuzynach”.

Jak wybrać najlepszą książkę?

Tegoroczna, dwunasta już edycja konkursu wprowadziła kilka nowości. W szranki o tytuł Najlepszej Książki Dziecięcej za 2020 rok stanęły książki wyłącznie polskich twórców. Nominowanych i laureatów w trzech kategoriach wiekowych wybrało Jury konkursu, w skład którego weszli: psycholog dziecięca dr Aleksandra Piotrowska, specjalistki od literatury dziecięcej Ewa Świerżewska i Katarzyna Stoparczyk, historyczka sztuki Ewa Solarz oraz Nauczyciel Roku 2018 Przemysław Staroń, będący zarazem ambasadorem warsztatów Empiku „Przecinek i Kropka”. Po raz pierwszy też w tym roku przyznano Nagrodę Czytelników.

Dla najmłodszych

Zwycięską książką dla dzieci do 5 lat, została „Co robią uczucia” z tekstem Tiny Oziewicz i ilustracjami Aleksandry Zając (wyd. Dwie Siostry). Jurorzy docenili połączenie lapidarnej, poetyckiej treści z dowcipnymi grafikami, które w przystępny sposób przybliżają dzieciom znaczenie emocji zarazem tych miłych, jak i trudniejszych. Książka może pomóc rodzicom w rozmowie z dziećmi o tym, jak poradzić sobie z tęsknotą, zawiścią, wstydem czy jak wypracować w sobie odwagę.

Jeśli jeszcze zastanawiacie się, co powinno zwrócić waszą uwagę na Dzień Dziecka – te propozycje nie pozostawiają żadnych wątpliwości!


Dieta Pielęgnacja Uroda Zdrowie

8 produktów, które warto zjeść na śniadanie. Dodadzą energii, poprawią humor, pomogą zachować szczupłą sylwetkę

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
31 maja 2021
8 produktów, które warto zjeść na śniadanie
Fot. iStock

Mówi się, że śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Warto o nim pamiętać, ponieważ nie tylko rozrusza układ pokarmowy, ale także pozytywnie wpłynie na samopoczucie, doda energii do realizacji planów, oraz odsunie na bok chęć podjadania. Ważne jest nie tylko, czy zjemy coś rano, ale przede wszystkim — co zjemy.

Po całej nocy organizm ma prawo domagać się pokarmu. Trudno będzie o wysiłek fizyczny i umysłowy, jeśli nie dostarczymy wraz ze śniadaniem odpowiedniego źródła energii i wielu ważnych dla zdrowia składników. Wypicie kubka kawy czy zjedzenie w biegu słodkiego batona zdecydowanie nie jest tym, co pozwoli zdrowo wejść na obroty. Planując śniadanie, warto nieco wcześniej zaopatrzyć się w produkty, które nie tylko zapełnią żołądek, ale przede wszystkim dostarczą wartościowego paliwa dla ciała i umysłu.

8 produktów, które warto zjeść na śniadanie

Płatki owsiane

Płatki owsiane zawierają witaminę E, K, witaminy z grupy B (B1 i B5), oraz minerały takie jak: potas, magnez, żelazo, cynk, mangan i miedź. Obecne są w nich flawonoidy oraz beta-glukan (frakcja błonnika rozpuszczalnego w wodzie), wspierający właściwą pracę układu trawiennego. W dodatku błonnik nierozpuszczalny wydłuża uczucie sytości po posiłku, ograniczając chęć na podjadanie w ciągu dnia. Płatki owsiane są także źródłem cennych dla zdrowia niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Najbardziej wartościowe są najmniej przetworzone płatki owsiane górskie, które należy gotować przed podaniem. Im bardziej przetworzone są płatki (tzw. błyskawiczne), tym więcej tracą cennych składników.

Kasza jaglana

Kasza jaglana jest lekkostrawna, sycąca i rozgrzewająca organizm. Ma niewiele tłuszczu, za to jest odżywcza ze względu na zawartość białka. Nie brakuje w niej witamin B1, B2 i B6, oraz minerałów takich jak: fosfor, żelazo, cynk, miedź, krzem. Zawiera antyoksydanty neutralizujące wolne rodniki. Kasza jaglana świetnie komponuje się z równie zdrowym bananem lub warzywami.

Pieczywo pełnoziarniste

Pieczywo pełnoziarniste to źródło składników mineralnych oraz witamin — zawiera 5 razy więcej żelaza, magnezu, miedzi oraz cynku od pieczywa jasnego. Jest bogaty w ważne dla układu nerwowego witaminy z grupy B oraz witaminę E. Dostarcza błonnik, który wpływa na odczuwanie sytości po posiłku, pomaga uniknąć skoków cukru we krwi, zapobiegając napadom głodu. Błonnik wspiera procesy trawienne i wydalanie resztek pokarmu, co pozwala uniknąć zaparć.

Jogurt naturalny 

Jogurt dostarcza witaminy  B2, B5, B12, ważne dla układu nerwowego, oraz fosfor, potas, wapń, cynk, jod. Bakterie probiotyczne wspierają pracę układu trawiennego — ułatwiają trawienie, zapobiegają wzdęciom i zaparciom, dodatkowo wspierają pracę układu odpornościowego. Jeśli jogurt połączymy z owsianką lub owocami, będzie jeszcze bardziej sycący i zdrowy.

Jajka

Jajko obfituje w witaminy A, E, D i B, oraz minerały: cynk, wapń, fosfor, żelazo, selen. Dostarcza proteiny, komplet aminokwasów, kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6. Nie brakuje w nim lecytyny, która wspiera pracę mózgu,  karotenoidów dla wzroku, choliny chroniącej mózg oraz serce. Jajko jest świetnym źródłem energii i budulca dla mięśni. Według badań ci, którzy na śniadanie jedzą jajka, czują się bardziej syci i rzadziej podjadają w ciągu dnia.

Banany

Banany są bogate w witaminy A, C, E, K oraz z grupy B. Zawierają składniki mineralne takie jak: potas, magnez, fosfor, wapń. Nie brakuje w nich także błonnika i beta-karotenu. Te słodkie owoce dodają energii, podnosząc poziom cukru we krwi. Zjedzenie banana polecane jest przed wysiłkiem intelektualnym i fizycznym. Co więcej, banany zawierają tryptofan, niezbędny do wytwarzania serotoniny (hormonu szczęścia). Zjedzenie rano banana poprawi humor, ukoi napięcie nerwowe, pomoże w koncentracji na zadaniach.

Kiełki

Kiełki to prawdziwa bomba witaminowa. Dostarczają witaminy  z grupy B, witaminy C, D, E, K, PP, oraz minerały takie jak: żelazo, fosfor, wapń, magnez, potas, cynk, jod, mangan, miedź, lit, selen. Nie brakuje w nich beta-karotenu, kwasów tłuszczowych omega-3, i błonnika. Obecność potasu i magnezu poprawia pracę mózgu oraz samopoczucie. Kiełki są idealnym dodatkiem do zdrowych kanapek na śniadanie lub sałatek.

Orzechy i nasiona

Orzechy to świetne źródło witamin i minerałów. Dostarczają witaminy (E, A, B, B1, PP), oraz minerały takiej jak: magnez, wapń, żelazo, fosfor, cynk, kwas foliowy, do tego białko roślinne i błonnik. Zapobiegają rozwojowi m.in. chorób sercowo-naczyniowych i nowotworów. Doskonale wpływają na pamięć, zdolność koncentracji, szybkość uczenia się. Koją układ nerwowy, wspierają odporność na stres. Ponadto usprawniają pracę układu pokarmowego i wydłużają odczuwanie sytości, więc warto je włączyć do diet odchudzających. Nasiona są równie zdrowe jak orzechy, oraz posiadają jeszcze więcej białka.

Przygotowując śniadanie warto przy tym pamiętać, by nie popadać w rutynę. Śniadanie powinno dostarczać zarówno łatwo przyswajalnych węglowodane (tłumią głód), jak i węglowodanów złożonych, które dostarczą energii na dłuższy czas. Nie powinno również zabraknąć produktów białkowych i zdrowych tłuszczów.

FB/ohmepl

 


Zobacz także

PCOS, czyli zespół policystycznych jajników. Jaki ma wpływ na życie?

Tętno norma u dorosłych i dzieci - przyczyny, jak mierzyć

Tętno norma – ile wynosi dla osoby dorosłej, a ile dla dziecka? Przyczyny tętna zbyt wysokiego i za niskiego

Potrzebujesz relaksu? Idź na basen. Pływanie pozwola osiągnąć idealną równowagę psychiczną