Zdrowie

Dobry i zły cholesterol – jakie są normy? [Poradnik]

Redakcja
Redakcja
26 czerwca 2019
Fot. Materiały prasowe
 

Cholesterol jest tłuszczem, należy więc do organicznych związków chemicznych. W organizmie człowieka pełni on niezwykle ważną funkcję, ponieważ stanowi budulec komórek i hormonów. Bierze również udział w procesie wytwarzania witaminy D3. Badania naukowe wykazały, że transport cholesterolu w organizmie odbywa się za pomocą cząsteczek złożonych z tłuszczy i białek, tzw. lipoprotein. Należą do nich dwie frakcje: LDL oraz HDL, które różnią się między sobą zarówno budową, jak i właściwościami.

Dobry cholesterol (HDL)

HDL należy do frakcji lipoprotein o wysokiej gęstości. Dobry cholesterol zawdzięcza swą nazwę pozytywnej roli, jaką gra w organizmie. Jego zadanie polega na wiązaniu zbędnego cholesterolu i transportowaniu go do wątroby. Tam, po przetworzeniu, cholesterol zostaje zmagazynowany lub wydalany z żółcią.

Zły cholesterol (LDL)

Frakcję lipoprotein o niskiej gęstości tworzy LDL. Odpowiada on za transport cholesterolu z wątroby do komórek ciała. Jeśli zostanie zaburzona proporcja pomiędzy frakcjami dobrego i złego cholesterolu na korzyść LDL, dochodzi do kłopotów ze zdrowiem. Zbyt wysoki poziom LDL we krwi powoduje, że cholesterol osadza się w naczyniach krwionośnych, tworząc złogi, które zmniejszają światło naczyń wieńcowych. Z czasem może to doprowadzić do miażdżycy, zawału serca, a nawet udaru mózgu.

Normy cholesterolu

W organizmie zdrowego człowieka prawidłowe stężenie poziomu cholesterolu we krwi nie powinno przekraczać 200 mg/dl, dobrego cholesterolu powinno być większe niż 40 mg/dl, natomiast frakcja LDL nie powinna być większa niż 100 mg/dl. W celu określenia poziomu cholesterolu wykonuje się tzw. lipidogram, czyli pomiar stężenia poszczególnych substancji tłuszczowych (lipidów) we krwi, a więc LDL, HDL, trójglicerydów oraz cholesterolu całkowitego. Badanie to wykonuje się na czczo, po upływie co najmniej 12 – 14 godzin od ostatniego posiłku, przez pobranie próbki krwi żylnej. Najważniejsze jest zachowanie odpowiedniej proporcji pomiędzy HDL i LDL. U osób obciążonych różnym stopniem ryzyka oraz zażywającymi niektóre leki, wartości te mogą odbiegać od normy, dlatego interpretację wyników zawsze powinien dokonywać lekarz. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie https://dietadlaserca.pl/artykuly/wszystkie/normy-cholesterolu-hdl-ldl-i-trojglicerydow/.

Jak obniżyć cholesterol?

Badania naukowe wykazały, że ograniczenie stężenia cholesterolu LDL jednoznacznie zmniejsza ryzyko powstania miażdżycy, zawału serca, czy udaru mózgu. Lekarze zalecają przede wszystkim aktywność fizyczną, higieniczny tryb życia (rezygnację z palenia papierosów, ograniczenie picia alkoholu i unikanie sytuacji stresowych) oraz stosowanie odpowiedniej diety. Bardzo ważne jest, aby nie spożywać produktów zawierających tłuszcze trans, czyli fast foodów, ciastek i wyrobów cukierniczych. Wskazane jest spożywanie produktów zawierających błonnik, ponieważ ogranicza on wchłanianie cholesterolu z przewodu pokarmowego. Należą do nich m.in. pieczywo pełnoziarniste, płatki owsiane, rośliny strączkowe, orzechy, warzywa i owoce. Zaleca się ograniczenie spożywania produktów pochodzenia zwierzęcego, zawierające tłuszcze nasycone. Należy je zastąpić tłuszczami roślinnymi – np. olejem rzepakowym, oliwą z oliwek, czy olejem lnianym. Wskazane jest zwiększenie spożycia tłustych ryb morskich, które zawierają cenne, wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega 3. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w artykule: „Jak obniżyć cholesterol„.

Pamiętajmy, że włączenie do diety odpowiednich produktów oraz rezygnacja z innych, niezdrowych, zawsze się opłaca. Warto zmienić swoje przyzwyczajenia żywieniowe, jeśli są nieodpowiednie. Warto jednak dietę skonsultować wcześniej z lekarzem.


Artykuł sponsorowany


Zdrowie

Stań na własnych nogach, załóż swój wymarzony biznes

Redakcja
Redakcja
26 czerwca 2019
Fot. Materiały prasowe
 

„Stań na własnych nogach” – to nowa akcja firmy Rossmann zachęcająca kobiety do zakładania własnych biznesów. Ruszyły zgłoszenia do programu!

Wiele kobiet hobbystycznie szyje dziecięce ubranka, wyrabia domowe maseczki, zdobi świece czy ramki na zdjęcia. Obdarowują nimi rodzinę, przyjaciół i znajomych przyjaciół. Akcja Rossmanna to szansa na to, by przestać działać „po godzinach” i „na boku”, ośmielić się rozpocząć działalność na  większą skalę. Sprawić by pasja stała się źródłem utrzymania.

„Stań na własnych nogach” ma zachęcić kobiety do pochwalenia się swoimi wyrobami. Granty, które mogą dzięki temu zdobyć, umożliwią im udoskonalenie produktów i rozwój własnego biznesu. Pomogą w tym członkowie Klubu Rossmann oraz Fundacja Mamo Pracuj, która od lat wspiera aktywizację zawodową kobiet i właśnie dlatego została partnerem merytorycznym akcji.

Posiadaczki aplikacji Rossmann PL, będące osobami fizycznymi bądź prowadzącymi jednoosobową działalność gospodarczą, mogą zgłaszać swoje pomysły na biznes za pośrednictwem strony internetowej www.rossmann.pl/stannawlasnychnogach. Aby to zrobić należy: zaakceptować regulamin konkursu, wypełnić formularz zgłoszeniowy, dołączyć fotografię lub filmik o produkcie, a także jego opis. Do zgłoszenia należy także dodać tzw. biznesplan, ale uspokajamy: na stronie będzie dostępny specjalny dokument, który ułatwi jego samodzielne przygotowanie. Co ważne – biznesplan jest wyłącznie dla wiadomości jury i nie będzie publikowany – wiadomo: konkurencja nie śpi. Produkty można zgłaszać w pięciu kategoriach: uroda, zdrowie, moda i akcesoria, drobne artykuły wyposażenia wnętrz oraz artykuły dla dzieci. Na zgłoszenia klubowiczki mają czas do 20 lipca.

Kolejnym etapem konkursu będzie głosowanie na jeden z (maksymalnie) 50 najlepszych, zdaniem jury, zgłoszonych projektów. W komisji zasiądą przedstawiciele firmy Rossmann oraz Fundacji Mamo Pracuj. Oceniane będą: oryginalność, innowacyjność, walory użytkowe i artystyczne produktów. Od 1 sierpnia do 5 września wszyscy posiadacze aplikacji Rossmann PL będą mogli głosować na jeden z projektów. Nazwiska trzech wygranych poznamy we wrześniu.


Zdrowie

Jak dobrać krótkie spodenki do typu figury? Zobacz, co powinnaś nosić, żeby wyglądać dobrze

Redakcja
Redakcja
26 czerwca 2019
Fot. iStock//PeopleImages

Krótkie spodenki to nieodłączny element letniej garderoby i wbrew pozorom pasują do każdej sylwetki. Dobrze dobrane potrafią zatuszować za dużą pupę, wyszczuplą optycznie uda i wydłużą nogi. A o to przecież chodzi, prawda?  Jak więc wybrać spodenki idealne? Mamy dla ciebie małą ściągę.

Zanim wyruszysz do sklepu, zastanów się, jaki masz problem z sylwetką i co chciałabyś zatuszować. Dzięki temu łatwiej ci będzie znaleźć odpowiedni model.

Jesteś niska lub masz krótkie nogi

Jesteś niska bądź masz krótkie nogi i chciałabyś optycznie wydłużyć sylwetkę lub nogi? Szorty z wysokim stanem są idealne dla ciebie. Jeśli dodatkowo włożyć w nie koszulkę, podkręcisz efekt.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez MonEw dla wyjątkowych kobiet (@monew_dla_wyjatkowych_kobiet)

Masz długie nogi

Jesteś szczęściarą, bo prawie wszystkie kroje są dla ciebie. Prawie, bo powinnaś unikać zakładania bardzo wyciętych spodenek, gdyż twoje nogi będą wydawać się nienaturalnie długie.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez M I R O N S (@mirons_wear)

Masz dużą pupę

Jesteś posiadaczką dużej pupy i chciałabyś ją optycznie zmniejszyć? Wybierz luźne szorty, które nie będą cię opinały. Będziesz się czuła bardziej komfortowo i nie będziesz kierowała uwagi na tę część ciała.

Twoje uda są umięśnione

Przez cały rok trenowałaś, żeby latem odsłonić nogi. Przez godziny spędzone na siłowni, twoje uda stały się umięśnione. W tym przypadku najlepsze dla ciebie będą spodenki z prostymi nogawkami i mogą mieć wywinięte mankiety.

Masz szerokie biodra

W twoim przypadku doskonale sprawdzą się szorty z luźnymi nogawkami i wyższym stanem. Idealne będą te wykonane z lekkiej i lejącej się tkaniny.

Wystający brzuszek

Wystający brzuszek zamaskują spodnie z wyższym stanem. Najlepiej gdyby były w ciemnym kolorze i luźniejsze. Unikaj biodrówek, bo pojawią się boczki.

 


Zobacz także

nawyki żywieniowe – jesteś tym, co jesz!

Jesteś wiecznie zmęczona? Zmień nawyki żywieniowe – jesteś tym, co jesz!

Na endorfinach żyje się lepiej! Chcesz się przekonać? Poradnik początkującej biegaczki

Porzeczki czarne, czerwone, białe - właściwości dla zdrowia

Porzeczki – niedoceniane wsparcie dla zdrowia. Istnieje kilka ważnych powodów, by włączyć je do diety