Dieta Zdrowie

Olej słonecznikowy. Jak z niego korzystać, by służył zdrowiu i urodzie?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
9 czerwca 2021
Olej słonecznikowy- na włosy, twarz, dla zdrowia
Fot. iStock
 

Olej słonecznikowy to jeden z najczęściej spotykanych w kuchni tłuszczów roślinnych, który odpowiednio stosowany przysłuży się zdrowiu i urodzie. Można go stosować wewnętrznie, jak i zewnętrznie na różne sposoby. Co należy wiedzieć o oleju słonecznikowym?

Olej słonecznikowy dla zdrowia

Ten popularny w polskiej kuchni roślinny olej toczony jest z obłuskanych nasion słonecznika zwyczajnego (Helianthus annuus). Pestki słonecznika są wartościowym źródłem białka, nienasyconych kwasów tłuszczowych (m.in. omega-3 i omega-6). Nie brakuje w nich witaminy E, antyoksydantu, który poprawia wygląd skóry i włosów, oraz obniża ryzyko rozwoju nowotworu. Obecne są w nich witaminy A, D oraz witaminy z grupy B, oraz składniki mineralne, takie jak: wapń, żelazo, cynk i potas. Obecny jest także błonnik i fitosterole, które obniżają poziom złego cholesterolu we krwi, dzięki czemu chronią przed miażdżycą. Wykazują także działanie ochronne przeciw nowotworom. Olej słonecznikowy, szczególnie nierafinowany, przejmuje cenne dla zdrowia substancje z pestek.

Zawiera on niewielkie ilości nasyconych kwasów tłuszczowych, ponadto wpływa na obniżenie poziomu cholesterolu, chroniąc przed rozwojem miażdżycy, nadciśnienia, udaru mózgu czy zawału serca.

Olej słonecznikowy - na włosy, twarz, dla zdrowia

Fot. iStock/Olej z pestek słonecznika 

Olej słonecznikowy a kwasy omega

W oleju słonecznikowym przeważają kwasy tłuszczowe omega 6, przy niewielkiej ilości kwasów omega 3. Takie proporcje nie są korzystne dla ludzkiego organizmu. Sytuacja, gdy w diecie przeważają kwasy omega-6, może prowadzić do zachwiania równowagi kwasów tłuszczowych i nasilenia stanów zapalnych. Aby nie dopuścić do takiej sytuacji, warto olej słonecznikowy włączyć do diety wraz z olejami bogatymi w kwasy omega-3, jak rzepakowym, lnianym, lub z morskimi rybami.

Olej słonecznikowy dostępny jest w dwóch wersjach:

  • nierafinowy — zdrowy, doskonały do stosowania na zimno, np. jako dodatek do past, domowego majonezu, lub sałatek. Wytłacza się go mechanicznie w temperaturze poniżej 40ºC, dzięki czemu zachowuje swoje właściwości. Posiada wyraźny smak i zapach pestek słonecznika, oraz zdecydowanie intensywny żółty kolor. Nie należy na nim smażyć, ponieważ wielonienasycone kwasy tłuszczowe pod wpływem wysokiej temperatury stają się substancjami niebezpiecznymi dla zdrowia;
  • rafinowany —  charakteryzuje się jasnożółtym kolorem i słabym smakiem. Powstaje w wyniku użycia wysokich temperatur oraz substancji chemicznych. Nadaje się do obróbki termicznej, ponieważ proces rafinacji zwiększa jego odporność na wysokie temperatury. Ma on jednak wadę — jest mniej wartościowy, niż olej słonecznikowy nierafinowany, ponieważ traci część wartościowych substancji podczas produkcji.
Olej słonecznikowy- na włosy, twarz, dla zdrowia

Fot. iStock

Olej słonecznikowy na skórę

Olej słonecznikowy tłoczony na zimno stosowany jest w domowej pielęgnacji do wzmocnienia kondycji skóry oraz paznokci. Dostarcza do organizmu dużą ilość witaminy E, nazywanej witaminą młodości, która zapobiega pojawieniu się przedwczesnych oznak starzenia. Może być stosowany do wszystkich typów skóry, nawet tłustej i mieszanej, ponieważ reguluje ilość wydzielanego sebum i działa przeciwzapalnie. Olej słonecznikowy wspiera regenerację naskórka i wzmacnia jego barierę ochronną, ujędrnia skórę i zwiększa jej elastyczność. Można go zastosować na skórę w połączeniu z innym olejem, lub dodać do gotowego kosmetyku. Wystarczy kilka kropli oleju połączyć z porcją ulubionego kremu lub maski do twarzy. Olej słonecznikowy świetnie sprawdzi się również jako baza domowych peelingów na ciało.

Olej słonecznikowy tłoczony na zimno w korzystny sposób działa także na paznokcie, przyspieszając i wspomagając ich wzrost oraz utwardzając płytkę. Jest więc idealnym produktem do wcierania w łamliwe, kruche i rozdwajające się paznokcie.

Olej słonecznikowy na włosy

Regularne stosowanie oleju słonecznikowego wzmacnia i nawilża włosy, dzięki czemu stają się bardziej odporne na mechaniczne  uszkodzenia oraz szkodliwe działanie promieni słonecznych. Po kuracji z użyciem oleju słonecznikowego pasma wyglądają zdrowiej,  nabierają blasku i miękkości. Olej słonecznikowy szczególnie polecany jest do włosów wysokoporowatych, w których łuski są mocno odstają od płaszczyzny włosa. Takie włosy często bywają przesuszone, zniszczone, matowe, i lubią się puszyć.

Jak olejować włosy - krok po kroku

Fot. iStock / zest_marina

Olej słonecznikowy na włosy można zastosować na kilka sposobów. Jeden z nich to olejowanie włosów. Wystarczy nałożyć olej na włosy i pozostawić na całą noc na głowie, dodatkowo owijając ją ręcznikiem. Rano należy zmyć go z włosów, szamponem, lub metodą mycia włosów odżywką. Można także wygładzić i wzmocnić tylko osłabione końcówki włosów, wsmarowując w nie niewielką ilość oleju. Umiar przy tym jest ważny, ponieważ nadmiar oleju na włosach sprawi, że staną się ciężkie, będą wyglądały na nieświeże.

Można go potraktować jako dodatek do maski i szamponu do włosów. Kilka kropli oleju słonecznikowego do porcji kosmetyku wzmocni i zbogaci jego działanie.

Przechowywanie oleju słonecznikowego

Olej słonecznikowy, szczególnie nierafinowany, należy przechowywać w butelce z ciemnego szkła, w zaciemnionym miejscu. Najlepiej posłuży mu temperatura 5-10º C. Należy zwrócić uwagę na okres przydatności do spożycia takiego oleju. Najczęściej można z niego korzystać od 3 do 6 miesięcy od daty produkcji. Olej rafinowany, ze względu na sposób produkcji, ma nieco dłuższy okres przydatności.


źródło: www.poradnikzdrowie.pl, poznajsienatluszczach.pl

Dieta Zdrowie

Słonecznik – co dobrego znajduje się w jego pestkach?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
9 czerwca 2021
Słonecznik - pestki, olej, słonecznik bulwiasty
Fot. iStock
 

Słonecznik — kto nie zna tych pięknych kwiatów kojarzących się ze słońcem? Zapewne też mało kto nie jadł jego pestek, które są niezwykle popularną, i co ważniejsze, zdrową przekąską. Jakie znaczenie dla zdrowia ma słonecznik (pestki i olej), czym jest słonecznik bulwiasty (topinambur)?

Słonecznik to roślina oleista, która była już znana Indianom zamieszkującym ziemie Ameryki Północnej przed 5000 lat. W Europie pojawił się w XVI wieku, na stale wpisując się w krajobraz ogrodów, a także kulinaria, dzięki smacznym, jadalnym pestkom. Słoneczniki potrzebują pełnego słońca oraz żyznych i wilgotnych ziem. Charakterystyczne żółte kwiatostany pojawiają się na wysokich (do ok. 3 m) łodygach od lipca do września. Kwiaty, w zależności od odmiany słonecznika, mogą przybierać  kolor od intensywnej żółci, przez barwę pomarańczową, do żółto-brązowej. Niektóre z nich uprawia się dla jadalnych pestek (np. słonecznik zwyczajny), inne dla ozdoby.

Słonecznik - pestki, olej, słonecznik bulwiasty

Fot. iStock/Słonecznik

Słonecznik zwyczajny

Słonecznik zwyczajny (Helianthus annuus), to roślina jednoroczna, z której najczęściej pozyskuje się ziarna oraz olej słonecznikowy, tłoczony z obłuskanych ziaren. Surowcem zielarskim są także płatki słonecznika, z których odwar stosowany jest wewnętrznie w stanach gorączkowych, a zewnętrznie, na skórę, w przypadku leczenia stłuczeń, krwawych wybroczyn, stanów zapalnych skóry, trądziku, wrzodów, czy trudno gojących się ran.

Pestki słonecznika — wartości odżywcze, kcal

Pestki słonecznika nadają się do spożycia zarówno w postaci ziaren świeżych, jak i suszonych, można je kupić w formie ziaren łuskanych oraz w łupinach. Słonecznik łuskany jest wygodny do szybkiego spożycia, ale za to ten w łupinach bywa bardziej wartościowy, ponieważ łupinki dobrze chronią ziarno przed utratą kwasów tłuszczowych i niektórych witamin słonecznika. Słonecznik łuskany szybciej ulega procesom utleniania, przez co może tracić swoje wartości. Ziarna słonecznika często poddaje się prażeniu. Dzięki temu zyskują one kruchość i bardziej intensywny smak i aromat, w dodatku są łatwiejsze do strawienia przez organizm. Słonecznik łuskany sprawdza się jako dodatek podczas wypieku chleba, do zielonych i owocowych sałatek, deserów, zup, owsianek czy domowej chałwy, batoników i ciasteczek.

Słonecznik - pestki, olej, słonecznik bulwiasty

Fot. iStock/Słonecznik

Wartości odżywcze pestek słonecznika

Jakie wartościowe substancje znajdują się w pestkach słonecznika zwyczajnego? Przede wszystkim białko wraz z aminokwasami, zdrowe kwasy tłuszczowe (m.in. omega-3 i omega-6), a także węglowodany. Nie brakuje w nich witaminy E, która jest cennym przeciwutleniaczem i dobrze wpływa na wygląd skóry i włosów, oraz obniża ryzyko rozwoju nowotworu. Znajdziemy w nich także witaminy A, D oraz witaminy z grupy B. Nie brakuje w nich również składników mineralnych, takich jak: wapnia, żelaza, cynku i potasu. Fitosterole obecne w nasionach (322 mg/100 g) wpływają na obniżenie poziomu złego cholesterolu we krwi, dzięki czemu zapobiegają  rozwojowi miażdżycy, a także chronią przed nowotworami. Błonnik obecny w słoneczniku  (8.6 g/100 g) dobrze wpływa na pracę układu pokarmowego, syci oraz zapobiega wahaniom poziomu glukozy we krwi.

Nasiona słonecznika mają niski indeks glikemiczny równy 35, więc są bezpieczne dla cukrzyków.

Fot. iStock/Olej słonecznikowy

Słonecznik warto jeść z umiarem

Mimo wielu zalet nie należy przesadzać z ilością zjadanego słonecznika. Optymalna codzienna dawka pestek to 30 g. Trzeba pamiętać, że jest to przekąska bardzo kaloryczna — w 100 g pestek znajduje się aż 584 kcal. Ponadto niekorzystny stosunek kwasów omega-3 i omega-6 może być szkodliwy dla osób z chorobami autoimmunologicznymi. Nadmiar kwasów omega-6 sprzyja powstawaniu stanów zapalnych.

Olej słonecznikowy 

Olej słonecznikowy jest zdrowym tłuszczem roślinnym pozyskiwanym z obłuskanych ziaren słonecznika. Tłoczony na zimno należy stosować np. do sałatek czy kaszy. Podgrzewany olej słonecznikowy staje się szkodliwy, ponieważ wielonienasycone kwasów tłuszczowych pod wpływem wysokiej temperatury rozkładają się i stają się niebezpieczne dla zdrowia. Olej słonecznikowy zawiera witaminy E, A, D, oraz witaminy z grupy B. Jest również źródłem minerałów w postaci cynku, żelaza, wapnia, potasu i fosforu. Podobnie jak nasiona słonecznika, olej słonecznikowy zawiera ważne dla zdrowia fitosterole oraz nienasycone kwasy tłuszczowe, w tym omega-3 i omega-6.

Słonecznik bulwiasty (topinambur)

Słonecznik - pestki, olej, słonecznik bulwiasty

Fot. iStock/ Słonecznik bulwiasty

Topinambur, zwany także słonecznikiem bulwiastym, pod ziemią tworzy skupiska bulw o wypukłych oczkach  i nieregularnym kształcie. Jadalne bulwy miewają różne kolory skórki, w zależności od uprawianej odmiany tej rośliny. Bulwy zbiera się od jesieni do pierwszych mrozów. Smak surowych bulw kojarzy się nieco ze smakiem rzodkiewki, a po ugotowaniu lub upieczeniu, zyskują nieco słodki, orzechowy posmak.

Słonecznik bulwiasty obfituje w witaminy takie jak: A, witaminy z grupy B (B1, B2, B3, B6), C i D. Nie brakuje w nim mikro- i makroelementów: potasu, magnezu, żelaza, cynku, wapnia, manganu, miedzi, fosforu, czy siarki. Dostarcza ważne dla układu trawiennego inulinę, pektyny i błonnika. W 100 g słonecznik bulwiasty zawiera 72 kcal.

Topinambur występuje w naturze przy przydrożach, na nieużytkach, wysypiskach, brzegach pól i rzek. Można go również uprawiać w ogrodzie, jako roślinę zarówno ozdobną, jak i jadalną, odporną na mróz i suszę.

Słonecznik a alergia

Słonecznik uczula rzadko, ale jednak takie sytuacje się zdarzają, dlatego szczególnie osoby mające alergię na orzechy, powinny ostrożnie sięgać po nasiona słonecznika. Jeszcze bezpieczniejszy jest olej słonecznikowy, pozbawiony białka mogącego wywoływać niewłaściwą reakcję układu immunologicznego. U osób, u których pojawiła się alergia na słonecznik, może dojść po spożyciu do bólu brzucha, biegunki, łzawienia oczu i kataru, obrzęku jamy ustnej oraz górnych dróg oddechowych.


źródło:  www.poradnikzdrowie.pl, biokurier.pl

Dieta Zdrowie

Jakie są Małgorzaty? 10 ich cech charakterystycznych

Redakcja
Redakcja
9 czerwca 2021
Fot. istock/Eva Katalin Kondoros

Małgorzata jest to imię pochodzenia greckiego, od słowa margarites (perła). Imieniny wypadają 10 czerwca, 13 lipca, 20 lipca, 17 października, 18 stycznia oraz 22 lutego.

Policzono, że w 2019 r. w Polsce było 586 619 Małgorzat. To czwarte najpopularniejsze żeńskie imię w naszym kraju.

Jakie są Małgorzaty? 10 ich cech charakterystycznych

  1. Niezwykle odważna, lubiąca przygody i podróże

  2. Impulsywna choleryczka

  3.  Pragnie ciepła, bezpieczeństwa i czułości – w zamian potrafi dać bardzo wiele z siebie

  4. Poświęca się dla rodziny, jest zaradna, opiekuńcza i czuła

  5. Łatwo ulega wzruszeniu, wiele ją porusza

  6. Nie angażuje się w wypełniane obowiązki

  7. Bierze na siebie zbyt wiele

  8. Łatwo ją zranić, jest delikatna

  9. Jest pełna ciepła i miłości, ale często nie ma do niej szczęścia

  10. Uwielbia ludzi, ale lubi też zamknąć się w sobie

Imię Małgorzata to numerologiczna 6. I to właśnie ona jest źródłem optymizmu, pogody ducha i dobrej energii. Pod szóstką kryją się również upodobanie do życia rodzinnego i tworzenia relacji z przyjaciółmi. Realistka i marzycielka jednocześnie.


Zobacz także

3-latek bez rąk i nóg opiekuje się młodszym bratem. Wideo, które uczy pokory

Pompki przy ścianie

5 superhitów poprawiających kondycję (do schrupania)