Zdrowie

O co chodzi z tym glutenem? Czy faktycznie należy się go obawiać?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
25 marca 2016
Fot. Pixabay / fancycrave / CC0 Public Domain
 

Gluten i skutki jego nietolerancji dla ludzkiego organizmu są tematem szeroko komentowanym. Powstały dwa stanowiska odnośnie ograniczenia w diecie produktów zawierających gluten. Jedni zalecają jego całkowitą eliminację z jadłospisu, a drudzy twierdzą, że takie działanie nie mają żadnego sensu. Jak to jest tak naprawdę z tym glutenem?

Czym jest gluten?

Gluten to wszechobecna mieszanina białek, które znajdują się w zbożach, tj: pszenicy, owsie, jęczmieniu i życie. Gluten pojawia się w pieczywie, ciastkach i  makaronach, a w  zakładach które produkują różnorodne artykuły spożywcze, może się znaleźć w wędlinach, jogurtach, przyprawach, a nawet słodyczach. Mimo że jest białkiem, nie przedstawia istotnych wartości odżywczych dla organizmu i nie jest łatwostrawny dla naszego układu pokarmowego. Można powiedzieć że gluten jest raczej neutralną substancją, jednak występują przypadki w których jego spożywanie prowadzi do poważnych kłopotów zdrowotnych.

Są objawy, które powinny niepokoić

Czasem zdarza się, że po spożyciu produktów zawierających gluten pojawiają się niepożądane reakcje. Okazuje się wtedy że organizm nie toleruje glutenu (celiakia) lub jest na niego uczulony, w wyniku czego pogarsza się samopoczucie i zdrowie. Co więcej niestwierdzona alergia lub nietolerancja glutenu może prowadzić do anemii, uczucia ciągłego zmęczenia, niedoborów składników mineralnych i zaburzeń w prawidłowej pracy mięśni. Chory z celiakią cechuje się nieprawidłowym wchłanianiem glutenu, związanym z reakcją układu immunologicznego skierowaną przeciwko fragmentom białek zbóż, czego wynikiem reakcji jest uszkodzenie jelit prowadzące do zaburzeń trawienia.

Choroba może powodować wiele objawów ze strony różnych narządów, jednak typowymi objawami wskazującymi na celiakię są *:

  • ból brzucha
  • wzdęcie
  • obfita biegunka
  • niedożywienie
  • anemia (niedokrwistość)
  • zmniejszenie masy ciała
  • zmiany w zachowaniu
  • pokrzywka skórna
  • migreny

Przy wystąpieniu takich objawów, należy przerwać spożywanie produktów zawierających to białko i skonsultować się z lekarzem. Specjalista na podstawie wywiadu w którym zapyta o rodzaj pokarmu powodującego objawy, po jakim czasie pojawia się reakcja na pokarm i w jakiej sytuacji oraz czy ty lub ktoś z rodziny cierpicie na alergię. Z metod dokładniejszych oznacza się przeciwciała skierowane przeciwko transglutaminazie tkankowej (enzymowi biorącemu udział we wchłanianiu glutenu z jelit) oraz tzw. endomysium mięśni gładkich jelit. Lekarz może również za pomocą specjalnego wziernika, pobrać mały fragment ściany jelit i zlecić jego ocenę pod mikroskopem.

Dieta w nietolerancji glutenu

W terapii celiakii stosuje się dietę bezglutenową, czyli całkowite wyeliminowanie produktów zawierających gluten. Tu należy być uważnym przy sprawdzaniu etykiet artykułów, ponieważ gluten kryje się również pod wieloma innymi składnikami : pszenica, mąka pszenna, kasza manna, semolina, kamut, seitan.  Bezpieczniejsze są pokarmy oznaczone symbolem przekreślonego kłosa (cista, pieczywo, makarony) i nie zawierają pszenicy. Powinny one przynieść ulgę większości chorym, jednak u niektórych ludzi wrażliwych na gluten i podobne białka pokarmy oficjalnie bezglutenowe, nie są żadnym rozwiązaniem. Jedynym wyjściem jest całkowita rezygnacja z jedzenia zbóż i jakiejkolwiek ekspozycji na szkodliwe ich białka

Gluten w diecie małych dzieci

Jako że gluten to białko pod specjalnym nadzorem, bardzo ważne jest w zapobieganiu późniejszych problemów ze zdrowiem, wprowadzenie go w odpowiednim czasie u niemowląt. Musi się to odbyć w ściśle określony sposób, miedzy 4 a 6 miesiącem życia zgodnie z aktualnymi wytycznymi dotyczącymi żywienia niemowląt, w zależności od sposobu karmienia malca. Zbyt szybkie lub zbyt późne wprowadzenie ma wpływ na zwiększenie ryzyka wystąpienia celiakii.

Lepiej unikać glutenu na wszelki wypadek, czy nie?

Temat spożywania glutenu przez osoby z nietolerancją jest jasny – należy wyeliminować go z diety. Jednak u osób zdrowych sprawa wygląda inaczej. Kontrowersje istnieją, nadal część specjalistów optuje za tym, aby go całkowicie wyeliminować z diety, nawet u osób zdrowych, wskazując że  jego obecność wpływa na obniżenie odporności. Pozostali wychodzą z założenia, że nie ma takiej potrzeby. Najlepiej nie przechodzić samodzielnie bez wystąpienia objawów nietolerancji na dietę. Bezpieczniej jest nie spożywać produktów z glutenem w nadmiernej ilości, ale powinien on pozostać w jadłospisie. Wyeliminowanie tego składnika ze wszystkich potraw jest naprawdę trudnym zadaniem i zagraża niepełnowartościowymi posiłkami. Dla własnego zdrowia lepiej jest zwrócić się do poradni dietetycznej.


*Źródło: medycyna praktyczna


Zdrowie

Nie dawaj dobrych rad, usiądź i bądź blisko, gdy trzeba. Dekalog pomocy cierpiącemu

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
25 marca 2016
Dekalog pomocy cierpiącemu
Fot. Flickr / Sarah / CC BY
 

Cierpisz kiedy się nieszczęśliwie zakochujesz, ale też cierpisz kiedy umiera bliska ci osoba. Choć z perspektywy czasu powiesz, że te dwa powody są nieporównywalne, w chwili kiedy odczuwasz cierpienie, nie wartościujesz tego, co boli bardziej. Emocje nie pozwalają ci racjonalnie ocenić sytuacji. Niewyobrażalny ból powoli mija, i wtedy dopiero zaczynasz racjonalizować swoje cierpienie, nadawać mu sens.

To naturalne, że szukamy powodów i przyczyn, tak oswajamy, uśmierzamy ból psychiczny. Bo jakoś radzić sobie trzeba,  zawsze konfrontujemy się z naszym cierpieniem sam na sam. Czy cierpiącemu można pomóc przetrwać ten ciężki czas?

Joasia ma 35 lat, jest nauczycielką języka francuskiego w prywatnych szkołach językowych. Dwa lata temu, po dłuższej walce z nieuleczalną chorobą zmarł jej mąż. – Widziałam jego ból i byłam przy nim w każdym stadium choroby. Widziałam ulgę w jego oczach po zażyciu środków przeciwbólowych i ja odczuwałam wówczas ulgę. Bolało mnie, gdy widziałam, że jego boli. W pewnym momencie miałam nawet podobne objawy somatyczne.

Potem odszedł i z jednej strony czułam ulgę, że już go nie boli, że się tak okrutnie nie męczy. Z drugiej rozdzierała mnie tęsknota za nim, lęk.  Cierpiałam jeszcze mocniej, choć wszyscy wokół oczekiwali, że odczuję ulgę, bo przecież fizycznie byłam jego chorobą bardzo zmęczona. A ja w końcu miałam czas, żeby poczuć ten ból, który dusiłam sobie przez cały okres choroby męża.

Moje cierpienie odreagowałam długo: płaczem, od szlochania w chusteczkę, po głośne, przerażające wycie na podłodze w kuchni. Brakiem apetytu, brakiem ochoty na spotkanie z przyjaciółmi, z rodziną. Izolowałam się. Potem powoli wracałam do siebie.

Pomogła obecność mojej mamy. Przychodziła, zostawiała pod drzwiami obiad i wracała do domu. Dzień w dzień patrzyłam przez okno, W końcu coś ścisnęło mnie za gardło. Otworzyłam okno, zawołałam ja na górę. Ale, żebym dopuściła mamę do mojego cierpienia musiało minąć trochę czasu.

To, jak poradzimy sobie z naszym cierpieniem, gdzie i czy w ogóle będziemy w nim szukać głębszego sensu w dużej mierze zależy od tego, jak nas wychowano, w co wierzymy, jakie mamy cele w życiu.

Marcin, czterdziestolatek zmaga się z alkoholizmem swojej żony. Cierpi widząc jak upadla ją ta choroba, jak uderza w jego rodzinę i w poczucie bezpieczeństwa ich malutkiej córeczki. Chodzi na terapię dla współuzależnionych. Stara się być świadomym w swoich emocjach, wie, że to kluczowe dla efektów terapii i jego i jego żony także.

– Tak, cierpię. Boli mnie kiedy widzę, jak moja ukochana, najbliższa mi osoba oddala się ode mnie przez alkohol, jak zmienia się pod jego wpływem, traci przyjaciół, pracę. Cierpię widząc te wszystkie konsekwencje. Jak sobie z tym radzę? „Naukowo”. Czytam, staram się wiedzieć o chorobie mojej żony jak najwięcej. Działam, walczę o nią, o naszą rodzinę Przewiduję i ciągle uczę się nie przyjmować do siebie tego wszystkiego co mówi do mnie pod wpływem przypływu agresywnych emocji. Tak, wyciągam ręce po pomoc, szukam ludzi, którzy borykają się z podobnymi problemami. Świadomość, że nie jestem sam jest dla mnie bardzo ważna i motywująca.

Najtrudniejszym do zrozumienia, do racjonalnego wytłumaczenia sobie jest dla nas chyba cierpienie dzieci. Ból fizyczny związany z ciężką, nieuleczalną chorobą, ból psychiczny spowodowany jakimiś traumatycznymi wydarzeniami – to nie powinno się wydarzać w ich życiu. Takie cierpienie sprawia, że tracimy wiarę, zarówno tę w wymiarze religijnym, jak i tę „humanistyczną”, w ludzi. Nie szukajmy odpowiedzi na pytanie „dlaczego”. W miarę możliwości, zawsze pomagajmy.

Dekalog pomocy cierpiącemu

Fot. Flickr / efigment / CC BY

Jak pomóc cierpiącemu?

Nie weźmiesz na siebie cierpienia innej osoby, nie potrafisz go też w magiczny sposób „unicestwić”. Ból fizyczny można jeszcze ukoić, ból duszy wyciszyć można raczej na chwilę. Co możesz zrobić, gdy bliska osoba przeżywa psychiczne cierpienie ?

Dekalog pomocy cierpiącemu

1. Nie umniejszaj znaczenia tego, co spotkało cierpiącego

Coś, co tobie wydaje się błahostką, dla kogoś innego może być końcem świata.

2. Nie wyręczaj gdy nie trzeba

Cokolwiek się wydarzyło, życie toczy się dalej i twój przyjaciel również będzie musiał skonfrontować się w końcu z codziennością. Będzie ona trochę inna, ale nadal pełna nowych możliwości, wyborów do podjęcia, książek do przeczytania.

3. Bądź kiedy on/ona cię potrzebuje

Nie dawaj dobrych rad, bo z pewnością nie czujesz teraz tego, co bliska ci osoba. Nawet jeśli byłeś kiedyś w podobnej sytuacji, jesteś zupełnie inny, odczuwasz również inaczej. Najpiękniejsze co, możesz zrobić to być, wysłuchać i zaparzyć dobrą herbatę.

4. Nie mów „weź się w garść”

Każda żałoba ma swój czas, każdy człowiek potrzebuje innej jego ilości by ją w pełni przeżyć. Niczego nie przyspieszysz.

5. Akceptuj różne formy wyrażania uczuć

Złość i lęk nieodłącznie towarzyszą cierpieniu. Okaż zrozumienie.

6.Rozmawiaj o tym co się wydarzyło, jeśli to jest możliwe, szukaj rozwiązania

Przykre wydarzenie można oswoić, ale nie wolno go wyolbrzymiać.

7. Proponuj pomoc, ale się nie narzucaj

Jeśli bliska ci osoba cierpi z powodu utraty partnera pomóż w organizacji codziennych, bieżących spraw (zadbaj o posiłki, zaopiekuj się dziećmi).

8. Jeśli uważasz, że to potrzebne zaproponuj pomoc specjalisty

Nie zawsze sami jesteśmy w stanie poradzić sobie z naszym cierpieniem. Warto szukać wsparcia.

9. Bądź naturalny

Nie udawaj uczuć, których nie odczuwasz.

10. Zachowaj dyskrecję

Jeśli jesteś blisko cierpiącego to znaczy, że obdarzono cię szczególnym zaufaniem. Szanuj to.

Nie jestem zwolenniczką opinii, że cierpienie uszlachetnia. Fizyczne cierpienie bardzo często upadla. Ale obecność przy cierpiącym na pewno zbliża nas do istoty humanizmu i zmienia naszą perspektywę. Bądźmy wrażliwi na cierpienie, nie przechodźmy koło niego obojętnie.


Zdrowie

Rozwiązanie konkursu „Nowa JA na wiosnę”

Redakcja
Redakcja
25 marca 2016
Fot. iStock / BraunS

Nowa Ja na wiosnę? Dlaczego nie! To doskonały moment na zmiany w  swoim życiu i zadbanie o siebie – owiany pewną piękną symboliką budzenia się do pełni życia po zimie. Razem z Wydawnictwem Jedność serdecznie dziękujemy wam za tak wspaniałe zgłoszenia i za każdą z tych przemian trzymamy mocno kciuki oraz gratulujemy laureatom naszej zabawy.

Laureaci:

Nagroda I stopnia

Zestaw książek w skład, którego wchodzą:

Wegetariańska szkoła gotowania (1 egz.)
Smoothie – dieta koktajlowa (1 egz.)
Rośliny lecznicze (1 egz.)

1. Joanna Fijałkowska 
2. Monika Gonczar
3. Magda Lipecka
4. Wiktoria Czernecka
5. Anna Maciejewska 

Wyróżnienia

Książka Rośliny pomagające zachować młodość (1 egz.)

1. Alicja Biernat ·
2.Alexandra Kolodziej 
3. Anna Suszczyk
4. Daria Walorczyk 
5. Ewelina Wojciechowska

Laureatów prosimy kontakt mailowy w celu odbioru nagród w ciągu 7 dni od daty ogłoszenia wyników, tj do dn.: 01.04.2016 roku. Prosimy o przesłanie danych do wysyłki nagrody (imię i nazwisko, adres i nr telefonu) na adres e-mail: kontakt@ohme.pl. Otrzymanie danych potwierdzamy w odpowiedzi zwrotnej.

Prosimy o dołączenie w treści wiadomości poniższego oświadczenia:
Wyrażam zgodę na wykorzystanie i przetwarzanie przez Organizatora swoich danych osobowych uzyskanych w związku z organizacją Konkursu, wyłącznie na potrzeby organizowanego Konkursu, zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r., Nr 101, poz. 926 z późn. zm.).

Fot. Materiały prasowe

Fot. Materiały prasowe

 

Regulamin konkursu dostępny jest tutaj


Zobacz także

Masz łaskotki? To dobrze dla twojego zdrowia. Poznaj niezwykłe fakty dotyczące stóp

Woda kokosowa, to świetny sposób na zdrowe nawodnienie. Sprawdź jakie ma zalety

Kobiety tyją wraz z wiekiem. Czy wiesz, dlaczego po 40-stce trudniej utrzymać stałą wagę?