Dieta Zdrowie

Dieta kopenhaska – kontrowersyjne odchudzanie. Jak wygląda jadłospis i na jaki efekt można liczyć?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
15 stycznia 2021
Dieta kopenhaska - zasady, jadłospis, efekty
Fot. iStock
 

Dieta kopenhaska, zwana także dietą „ostatniego ratunku”, jest budzącym kontrowersje sposobem na redukcję masy ciała. Jej zastosowanie pozwala na zrzucenie dużej liczby kilogramów w niedługim czasie. Możliwość osiągnięcia spektakularnego efektu najczęściej nie idzie w parze ze zdrowiem. Czym jest dieta kopenhaska, na czym polega i jakich efektów można się po niej spodziewać?

Dieta kopenhaska — co to jest?

Dieta kopenhaska jest bardzo restrykcyjnym sposobem na ekspresową utratę kilogramów. Nie wiadomo, kto jest jej twórcą, ale jej nazwa sugeruje, że powstała właśnie w Kopenhadze, w  jednej z klinik. Nikt jednak nie chce się przyznać do autorstwa, a to dlatego, że dieta ta jest niezwykle restrykcyjna, w dodatku niesie ze sobą zagrożenie dla zdrowia. Dieta kopenhaska zakłada wprowadzenie 13-dniowych ograniczeń w jadłospisie, których dotrzymanie wymaga nie lada determinacji. W dodatku każde odstępstwo od zaleceń równoznaczne jest z przerwaniem diety. Dzienna dawka kalorii w diecie kopenhaskiej jest bardzo niska — można dostarczyć z pokarmem od 500 do 800 kcal.  Nic dziwnego, że na tej diecie głód jest częstym towarzyszem. Przy takim ograniczeniu energetycznym dieta kopenhaska przynosi szybkie rezultaty, ale jest tak restrykcyjna, że dozwolono jej stosowanie jedynie raz na 2 lata.

Dieta kopenhaska — zasady

Dieta kopenhaska może być stosowana przez krótki czas — 13 dni — ze względu na jej szkodliwe założenia. Plan diety dopuszcza spożywanie jedynie 3 posiłków dziennie, o stałych porach, +/- 30 min:

  • śniadanie — między 08.00 a 09.00;
  • obiad — między 12.00 a 14.00;
  • kolacja — między 16.00 a 18.00.

"<yoastmark

Posiłki mają bardzo małą kaloryczność, co jest niewystarczające do tego, by organizm mógł poprawie funkcjonować. Ogólnie można określić, że podaż energii podczas stosowania diety kopenhaskiej, może być nawet trzykrotnie niższy od całkowitego dziennego zapotrzebowania. Z tego powodu wielu lekarzy i dietetyków określa ją wręcz mianem głodówki i odradza jej stosowanie. Zdecydowanie powinny jej unikać osoby cierpiące na choroby przewlekłe (szczególnie choroby nerek i serca, cukrzycę, nadciśnienie, hipoglikemię), osobom wykonującym ciężką fizyczną pracę, sportowcom, kobietom ciężarnym, dzieciom oraz osobom starszym.

Dieta kopenhaska — jadłospis 

Dieta kopenhaska proponuje specyficzne podejście do śniadań, które w zdrowej diecie są najważniejszym posiłkiem ciągu dnia. Tutaj natomiast śniadania zawężają się do kubka kawy, ze względu na kofeinę, która wpływa na przyspieszenie procesów przemiany materii, a co za tym idzie, przyspiesza odchudzanie. Inne posiłki opierają się na potrawach z chudym mięsem, jajkach, jogurtach naturalnych i twarogu, oraz na warzywach. Niestety warzyw jest za mało, bo ich ilość w jadłospisie jest mniejsza niż 200g, a norma wynosi 400g w ciągu dnia. Można także sięgnąć po owoce, ale w niewielkiej ilości. Nie wolno jeść produktów zbożowych, wykluczone są słodycze i alkohol. Konieczne jest wypijanie przynajmniej dwóch litrów wody dziennie, a także suplementacja niedoboru witamin.

"<yoastmark

Dieta kopenhaska — jadłospis:

Dzień pierwszy oraz ósmy:

  • Śniadanie: kubek czarnej kawy z łyżeczką cukru
  • Obiad: 1 – 2 jajka na twardo, szklanka szpinaku lub brokułów
  • Kolacja: – befsztyk wołowy (200g), 5 liści sałaty z oliwą z oliwek i odrobiną soku z cytryny

Dzień drugi oraz dziewiąty:

  • Śniadanie: kubek czarnej kawy z łyżeczką cukru
  • Obiad: befsztyk wołowy (200g) z  5 liści sałaty z oliwą z oliwek i odrobiną soku z cytryny, do tego owoc — jabłko, grejpfrut.
  • Kolacja: 5 chudych plasterków szynki drobiowej, 2/3 szklanki jogurtu naturalnego

Dzień trzeci oraz dziesiąty:

  • Śniadanie: 1 kubek kawy, 1 kostka cukru, 1 mała kromka pieczywa
  • Obiad: pół paczki gotowanego szpinaku, 1 pomidor, 1 surowy mały owoc
  • Kolacja: 2 jajka na twardo, 1 gruby (100 g) plaster szynki (lub 5 chudszych), 5 liści sałaty z łyżką oliwy z oliwek i sokiem z cytryny

Dzień czwarty oraz jedenasty:

  • Śniadanie: 1 kubek kawy, 1 kostka cukru
  • Obiad: 1 jajko na twardo, 1 duża marchewka, małe opakowanie serka wiejskiego  lub twarożku naturalnego (100-150 g)
  • Kolacja: pół szklanki kompotu z owoców (bez cukru, owoce należy zjeść), 2/3 szklanki jogurtu naturalnego

Dzień piąty oraz dwunasty:

  • Śniadanie: 1 duża starta marchewka z sokiem z cytryny
  • Obiad: 1 duża (300 g) chuda ryba, gotowana lub smażona bez tłuszczu, (pstrąg, dorsz lub sola) z sokiem z cytryny
  • Kolacja: 1 duży befsztyk wołowy (200 g), 5 liści sałaty, pół paczki (6-8 różyczek) gotowanych brokułów

Dzień szósty oraz trzynasty: 

  • Śniadanie: 1 kubek czarnej kawy, 1 kostka cukru, 1 mała kromka pieczywa
  • Obiad: 1 duszona pierś kurczaka bez skóry, 5 liści sałaty z łyżką oliwy z oliwek i sokiem z cytryny
  • Kolacja: 2 jajka na twardo, 1 duża starta marchewka

Dzień siódmy:

  • Śniadanie: 1 kubek herbaty (najlepiej zielonej) bez cukru
  • Obiad: 1 pierś (150 g) kurczaka grillowana lub z piekarnika, 1 świeży owoc
  • Kolacja: brak

"<yoastmark

Dieta kopenhaska — efekty

Faktem jest, że dieta kopenhaska daje efekty wręcz spektakularne. Podczas jej stosowania można zrzucić nawet 8-10 kg, co jest wyjątkowo kuszące dla osób zmagających się z nadwagą. Efekty, jakie dieta kopenhaska przynosi nie są jednak trwałe. Po tak dużym ograniczeniu żywności powrót do dawnych przyzwyczajeń praktycznie w każdym przypadku skutkuje pojawieniem się efektu jojo.

Dieta kopenhaska ze względu na restrykcyjny jadłospis stanowi zagrożenie dla osób z istniejącymi chorobami, czy po prostu o osłabionym organizmie. Osoby zdrowe także muszą liczyć się z niebezpiecznymi skutkami stosowania tej diety. Ponadto zaburza ona właściwe nawyki żywieniowe, a niedobór składników odżywczych ma wpływ na pogorszenie samopoczucia oraz wyglądu. Osoby stosujące dietę skarżą się często na osłabienie, obniżoną koncentrację, bóle i zawroty głowy, pogorszenie stanu włosów i paznokci. Z powodu małej ilości kalorii w pożywieniu mogą pojawić się omdlenia. Ponadto w jadłospisie jest za mało produktów z węglowodanami złożonymi, a więc pojawia się niedobór błonnika, który pełni ważną rolę w procesie odchudzania, m.in. ułatwiając pracę układu pokarmowego oraz zapobiegając napadom głodu.

Okazuje się jednak, że nawet dieta kopenhaska ma także dobre strony. Nie licząc dużego spadku masy ciała, dzięki zastosowaniu tej diety można pozbyć się chęci na podjadanie między posiłkami, oraz utrwalić dobry nawyk picia większych ilości wody. Te dwie rzeczy są istotne dla utrzymania prawidłowej masy ciała już po zakończeniu diety.


źródło: na podstawie: Avanti fit&beauty nr 01/2016, wydanie specjalne,  dietetykanienazarty.pl 

Dieta Zdrowie

Co ty wiesz o miłości? Uciekłeś zostawiając mnie na tonącym statku

Listy do redakcji
Listy do redakcji
15 stycznia 2021
Fot. istock/KatarzynaBialasiewicz
 

Przeglądam zdjęcia w telefonie. Ja, trochę grubsza niż teraz. Uśmiechnięta, zaróżowiona. W oczach szczęście. To ty zrobiłeś to zdjęcie. Przesuwam ekran w dół. Rok pózniej wyglądam już zupełnie inaczej. Tak, jakby minęło dużo więcej czasu niż te trudne 12 miesięcy. Podkrążone oczy, smutne. Włosy niedbale ściągnięte w kucyk. 6 kilo mniej. A może nawet więcej.

Styczeń

Planujemy ślub. Oświadczyłeś mi się w Nowy Rok, kiedy wybiła północ. Fajerwerki, wzruszenie. My. Czy można wyobrazić sobie coś bardziej romantycznego? Wspólna firma rozwija się coraz prężniej,  w perspektywie mamy założenie rodziny, budowę domu. Niewielkiego co prawda, ale naszego. Kupiliśmy psa.

Luty

Wyruszamy w podróż życia. Jesteśmy we Włoszech, podglądamy nowe smaki, zapisujemy nowe przepisy i nazwy szczepów win, których nie znamy. Wracamy pełni nowych pomysłów, które natychmiast wprowadzamy w naszej małej knajpce. Jestem szczęśliwa, uczę się coraz więcej. Do pracy przyjmujemy Kasię, która ma dużo większe doświadczenie. Wszystko układa się świetnie.

Marzec

Ogłaszają lockdown. Płaczę, bo musimy zamknąć restaurację. Ale to nie trwa długo. W nocy robię ulotki i zaczynamy dostarczać nasze makarony w okolicy. Rozwozimy je sami, Kasia króluje w kuchni. Wiemy już, że będzie ciężko, ale wierzymy, że to nie potrwa długo. Kłócimy się, nerwy biorą górę. Widzę, że nie wytrzymujesz psychicznie tego stanu zawieszenia.

Kwiecień

Stery w firmie przejmuję całkowicie ja. To ja planuję, piszę wnioski o dofinansowanie (żadnego nie dostajemy). Wymyślam promocje, wprowadzam nowe dania, zajmuję się reklamą. Zaczynamy mieć opóźnienia w opłacaniu faktur. Pierwszy raz zalegamy z czynszem za najem lokalu. Mówię, że damy radę.

Maj

Robi się ciepło, nadzieja odżywa. Ale chyba tylko we mnie. Ty jesteś milczący, chcesz to wszystko rzucić, zrezygnować. Codziennie cię przekonuję, że to tylko chwilowy kryzys, że to minie.

Czerwiec

Oddycham. Otwieramy restaurację. Pierwsze tygodnie nie przychodzą jeszcze bardzo wysokich dochodów, ale przynajmniej zaczynamy spłacać długi. Jestem pełna optymizmu, między nami jest lepiej.

Lipiec

Dochody firmy rosną. Zaczynam czuć, że nasze marzenie może się spełnić. Daleko mi jeszcze do poczucia stabilizacji, ale nie mam już tych strasznych snów, ani stanów lękowych.

Sierpień

Nie bierzemy urlopu, pracujemy. Przekładamy ślub, nie stać nas teraz na taki wydatek. Musimy odłożyć jak najwięcej pieniędzy, bo wszyscy mówią o drugiej fali pandemii. W końcu zauważam, że pracuję zdecydowanie więcej niż ty. Wydaje mi się, że trochę odpuściłeś, częściej cię nie ma, niż jesteś w naszej knajpce.

Wrzesień

Jest dziwnie. Wyczuwam dystans między nami. Nie angażujesz się już prawie w sprawy firmy. Szukasz pracy, bo mówisz, że musimy mieć jakieś zabezpieczenie. Mówię ci, że masz rację.

Pazdziernik

Żyjemy w strachu. Jest już pewne, że czarny scenariusz się powtórzy, że znów przejdziemy w tryb pracy, który umożliwia nam jedynie przygotowanie jedzenia na wynos. Mówisz mi, że nie chcesz już tego ciągnąć. Nie wiem, czy mówisz o naszym związku, czy o naszej knajpce. Jesteś coraz bardziej nieobecny. Prawie ze sobą nie sypiamy.

Listopad

Restauracja jest zamknięta. Rozmawiamy ze sobą coraz mniej. Pracuje ciężko, by nie popaść w długi. Zaczęłam prowadzić pamiętnik, żeby wyrzucić z siebie negatywne emocje. Prawie ze sobą nie rozmawiamy. Odchodzisz. Z mojego życia i ze wspólnego biznesu. Zostawiasz mnie na tonącym statku. Wyprowadzając się rzucasz tylko, że nie udźwigniesz tego psychicznie. Zostaję sama.

Grudzień

Pożyczam pieniądze od znajomych, od rodziny. Wszystko, by spłacić ZUS, wypłacić zaległe pensje Kasi, która z nami pracowała. Zwalniam ją, bo wiem, że już za chwilę nie będę w stanie wypłacać jej regularnej pensji. Zamykam firmę. Na razie nie mówię sobie jeszcze, że to definitywny koniec. Ciągle jeszcze mam nadzieję. Idą święta.

Styczeń 2021

Rzeczywistość Mam długi. Spore. Zostałam z nimi sama. Jest jeszcze pies. To mój najwierniejszy druh. Kolejny raz kreślę z notatniku plany, przeglądam niezapłacone faktury. Dzwonię do dostawców i próbuję wyżebrać jeszcze kilka tygodni. Oni wiedzą, że nie mam z czego spłacić zaległości. Wiedzą, że ta firma to już tylko ja. Idę sprzedać pierścionek zaręczynowy, który od ciebie dostałam. Lombard oferuje za niego 400zł. To naprawdę dużo.

 


Dieta Zdrowie

Dieta jabłkowa w dwóch wariantach. Na czym polega i jakich efektów można się po niej spodziewać ?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
15 stycznia 2021
Dieta jabłkowa - 3-dniowa, 7-dniowa, zasady, jadłospis, efekty
Fot. iStock

Dieta jabłkowa to jeden z wielu pomysłów na redukcję masy ciała. Opiera się ona na  włączeniu do jadłospisu większej ilości jabłek, i można ją zastosować w opcji mniej lub bardziej rygorystycznej. Na czym polega dieta jabłkowa, jak wygląda jadłospis i czego można spodziewać się po niej?

Jabłko — owoc z wieloma zaletami

Jabłka są ważnym elementem zdrowej diety. Nie tylko zawierają istotne dla zdrowia witaminy i minerały, to jeszcze dzięki dużej ilości błonnika wpływają na redukcję nadmiernych kilogramów, poprawiając pracę układu pokarmowego. Błonnik reguluje również poziom cukru we krwi zmniejszając jego wchłanianie z pożywienia, oraz wiąże toksyny i metale ciężkie, wspierając ich usuwanie z jelit.

Jabłka to skarbnica witamin A, C, K oraz z grupy B. Dostarczają również wapń, żelazo, cynk, fosfor,  potas, magnez, mangan oraz sód, miedź i fluor. Zawierają także ważne dla zdrowia związki polifenolowe, katechiny, flawonole, kwas galusowy, czy kwas chlorogenowy. W ich skórce znajduje się luteina oraz zeaksantyna, ważne dla zdrowych oczu. Obecne w nich antyutleniacze chronią komórki organizmu przed uszkodzeniami, przedwczesnym starzeniem, oraz obniżają ryzyko rozwoju nowotworu.

Dieta jabłkowa - 3-dniowa, 7-dniowa, zasady, jadłospis, efekty

Fot. iStock/Dieta jabłkowa

Dzięki dużej ilości błonnika jabłka są także dobrym sposobem na stłumienie głodu. Zdecydowanie polecane są w trakcie diet odchudzających. Wartość energetyczna 100 g jabłek wynosi 50 kcal, a indeks glikemiczny wynosi <50. Wprowadzenie jabłek do diety chroni układ sercowo-naczyniowy, wpływa na zahamowanie sklejania płytek krwi, blokuje tworzenie się blaszki miażdżycowej, oraz reguluje ciśnienie krwi.

Dieta jabłkowa — zasady

Dzięki wielu prozdrowotnym właściwościom jabłka są niezastąpione w zdrowej diecie. A że przy okazji pomagają schudnąć, nic dziwnego, że powstała dieta w oparciu o te smaczne i łatwodostępne owoce. Dieta jabłkowa występuje w dwóch wariantach – 3-dniowym,  bardziej rygorystycznym, i 7-dniowym, nieco mniej rygorystycznym. Przed przejściem na dietę jabłkową należy przygotować do niej organizm. Kilka dni przed warto jeść mniejsze i mniej kaloryczne posiłki oraz ograniczyć lub zrezygnować ze słodyczy, produktów wysokoprzetworzonych i kawy.

Dieta jabłkowa w 3 dni

W wersji surowszej dieta jabłkowa trwa 3 dni i opiera się jedzeniu wyłącznie jabłek i piciu wody. W trakcie jej trwania należy zadbać o wystarczającą ilość płynów w ciągu dnia, najlepiej wody i herbatek ziołowych. Z samego rana, przed pierwszym posiłkiem należy wypić szklankę ciepłej wody z łyżką octu jabłkowego. Należy jednak potraktować ją bardziej jako dietę oczyszczającą niż odchudzającą. Podczas jej trwania można zgubić na wadze 2-3 kg, ale nie będzie to wynikało z faktycznej utraty tkanki tłuszczowej. Do niższej wagi przyczynią się delikatne właściwości przeczyszczające jabłek, oraz posiłki o bardzo niskiej kaloryczności.

Dieta jabłkowa - 3-dniowa, 7-dniowa, zasady, jadłospis, efekty

Fot. iStock/Dieta jabłkowa

Dieta jabłkowa w 7 dni

To mniej rygorystyczna opcja diety jabłkowej, która pozwala na zgubienie do 5 kg. Osoby, które nie są w stanie tak drastycznie, jak w przypadku diety 3-dniowej ograniczyć jadłospis, mogą w tym przypadku poza jabłkami spożywać także inne produkty, o ile dzienna kaloryczność wszystkich posiłków nie wynosi więcej niż 1000 kalorii. Dobierając dania do opcji 7-dniowej, należy unikać produktów tłustych i kalorycznych. Tu także redukcja wagi nie wynika z ubytku tkanki tłuszczowej, a wody.

Dieta jabłkowa — wady i zalety

Mimo że same jabłka są wartościowym elementem zdrowej diety, to jednak żywienie się wyłącznie, lub przede wszystkim jabłkami, może nie wyjść na zdrowie. Przy zwyczajnym funkcjonowaniu 1000 kcal w ciągu doby to zbyt mało, aby dostarczyć odpowiednią ilość energii. Dieta jabłkowa zniechęca do długiego stosowania z powodu niedoboru podstawowych składników odżywczych — białka, węglowodanów złożonych i tłuszczów. Mogą z tego powodu pojawić się bóle głowy, problemy z koncentracją, pogorszenie samopoczucia. Przeciąganie tej wersji diety może przynieść skutki uboczne w postaci osłabienia organizmu, zawrotów głowy, a nawet zasłabnięcia.

Dieta jabłkowa ma także zalety, ponieważ dobrze wpływa na pracę jelit i łagodzi problem zaparć, pomaga oczyścić organizm z toksyn. Jabłka są źródłem wielu wartościowych substancji wpływających na zdrowie i pozwalających zrzucić nadmiar kilogramów. Znacznie lepiej jest jednak na stałe włączyć je do codziennego menu, aby wesprzeć zrównoważoną dietę, która pozwoli schudnąć mądrze, bez efektu jojo.

Ponieważ dieta jest restrykcyjna, powrót po jej zakończeniu do normalnego sposobu żywienia, może poskutkować powrotem do wagi sprzed kuracji. Należy więc do normalnego żywienia wracać stopniowo, nadal utrzymując jabłka w codziennej diecie. Warto przy tym zaznaczyć, że tak restrykcyjne diety przed ich zastosowaniem dobrze jest omówić z lekarzem i sprawdzić przy okazji, czy stan zdrowia na ten krok pozwala. Zdecydowanie nie powinny stosować tej diety ciężarne, małe dzieci, oraz osoby cierpiące na choroby układu pokarmowego.

Dieta jabłkowa — przykładowy jadłospis

Przykładowy jadłospis dotyczy diety 7-dniowej, i umożliwia wprowadzenie poza jabłkami inne produkty, łącznie do 1000 kalorii w ciągu doby.

Fot. iStock/Dieta jabłkowa

Śniadanie: 

  • Owsianka z jabłkiem na wodzie; lub
  • omlet z jabłkiem.

II śniadanie:

Obiad: 

  • Ryba duszona z jabłkiem, kasza, brokuły na parze; lub
  • pierś z kurczaka z brązowym ryżem i surówka z jabłkiem.

Przekąska: 

Kolacja:

  • Surówka z marchwi i jabłka; lub
  • jabłko i miseczka czystej zupy z warzyw.

źródło: zdrowie.wprost.pl, www.poradnikzdrowie.pl,bonavita.pl

 

 


Zobacz także

Celiakia - przyczyny, objawy, dieta bezglutenowa

Celiakia – choroba, której nie wolno lekceważyć. Czym jest celiakia, jak się objawia i na czym polega leczenie?

W oczekiwaniu na dziecko

W oczekiwaniu na dziecko… Tego nikt ci nie powie, a szkoda!

Miłość jest w stanie wiele udźwignąć. Czy także pozytywny wynik testu na HIV? Życie w związku „plus-minus”