Dieta Zdrowie

Dieta jabłkowa w dwóch wariantach. Na czym polega i jakich efektów można się po niej spodziewać ?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
15 stycznia 2021
Dieta jabłkowa - 3-dniowa, 7-dniowa, zasady, jadłospis, efekty
Fot. iStock
 

Dieta jabłkowa to jeden z wielu pomysłów na redukcję masy ciała. Opiera się ona na  włączeniu do jadłospisu większej ilości jabłek, i można ją zastosować w opcji mniej lub bardziej rygorystycznej. Na czym polega dieta jabłkowa, jak wygląda jadłospis i czego można spodziewać się po niej?

Jabłko — owoc z wieloma zaletami

Jabłka są ważnym elementem zdrowej diety. Nie tylko zawierają istotne dla zdrowia witaminy i minerały, to jeszcze dzięki dużej ilości błonnika wpływają na redukcję nadmiernych kilogramów, poprawiając pracę układu pokarmowego. Błonnik reguluje również poziom cukru we krwi zmniejszając jego wchłanianie z pożywienia, oraz wiąże toksyny i metale ciężkie, wspierając ich usuwanie z jelit.

Jabłka to skarbnica witamin A, C, K oraz z grupy B. Dostarczają również wapń, żelazo, cynk, fosfor,  potas, magnez, mangan oraz sód, miedź i fluor. Zawierają także ważne dla zdrowia związki polifenolowe, katechiny, flawonole, kwas galusowy, czy kwas chlorogenowy. W ich skórce znajduje się luteina oraz zeaksantyna, ważne dla zdrowych oczu. Obecne w nich antyutleniacze chronią komórki organizmu przed uszkodzeniami, przedwczesnym starzeniem, oraz obniżają ryzyko rozwoju nowotworu.

Dieta jabłkowa - 3-dniowa, 7-dniowa, zasady, jadłospis, efekty

Fot. iStock/Dieta jabłkowa

Dzięki dużej ilości błonnika jabłka są także dobrym sposobem na stłumienie głodu. Zdecydowanie polecane są w trakcie diet odchudzających. Wartość energetyczna 100 g jabłek wynosi 50 kcal, a indeks glikemiczny wynosi <50. Wprowadzenie jabłek do diety chroni układ sercowo-naczyniowy, wpływa na zahamowanie sklejania płytek krwi, blokuje tworzenie się blaszki miażdżycowej, oraz reguluje ciśnienie krwi.

Dieta jabłkowa — zasady

Dzięki wielu prozdrowotnym właściwościom jabłka są niezastąpione w zdrowej diecie. A że przy okazji pomagają schudnąć, nic dziwnego, że powstała dieta w oparciu o te smaczne i łatwodostępne owoce. Dieta jabłkowa występuje w dwóch wariantach – 3-dniowym,  bardziej rygorystycznym, i 7-dniowym, nieco mniej rygorystycznym. Przed przejściem na dietę jabłkową należy przygotować do niej organizm. Kilka dni przed warto jeść mniejsze i mniej kaloryczne posiłki oraz ograniczyć lub zrezygnować ze słodyczy, produktów wysokoprzetworzonych i kawy.

Dieta jabłkowa w 3 dni

W wersji surowszej dieta jabłkowa trwa 3 dni i opiera się jedzeniu wyłącznie jabłek i piciu wody. W trakcie jej trwania należy zadbać o wystarczającą ilość płynów w ciągu dnia, najlepiej wody i herbatek ziołowych. Z samego rana, przed pierwszym posiłkiem należy wypić szklankę ciepłej wody z łyżką octu jabłkowego. Należy jednak potraktować ją bardziej jako dietę oczyszczającą niż odchudzającą. Podczas jej trwania można zgubić na wadze 2-3 kg, ale nie będzie to wynikało z faktycznej utraty tkanki tłuszczowej. Do niższej wagi przyczynią się delikatne właściwości przeczyszczające jabłek, oraz posiłki o bardzo niskiej kaloryczności.

Dieta jabłkowa - 3-dniowa, 7-dniowa, zasady, jadłospis, efekty

Fot. iStock/Dieta jabłkowa

Dieta jabłkowa w 7 dni

To mniej rygorystyczna opcja diety jabłkowej, która pozwala na zgubienie do 5 kg. Osoby, które nie są w stanie tak drastycznie, jak w przypadku diety 3-dniowej ograniczyć jadłospis, mogą w tym przypadku poza jabłkami spożywać także inne produkty, o ile dzienna kaloryczność wszystkich posiłków nie wynosi więcej niż 1000 kalorii. Dobierając dania do opcji 7-dniowej, należy unikać produktów tłustych i kalorycznych. Tu także redukcja wagi nie wynika z ubytku tkanki tłuszczowej, a wody.

Dieta jabłkowa — wady i zalety

Mimo że same jabłka są wartościowym elementem zdrowej diety, to jednak żywienie się wyłącznie, lub przede wszystkim jabłkami, może nie wyjść na zdrowie. Przy zwyczajnym funkcjonowaniu 1000 kcal w ciągu doby to zbyt mało, aby dostarczyć odpowiednią ilość energii. Dieta jabłkowa zniechęca do długiego stosowania z powodu niedoboru podstawowych składników odżywczych — białka, węglowodanów złożonych i tłuszczów. Mogą z tego powodu pojawić się bóle głowy, problemy z koncentracją, pogorszenie samopoczucia. Przeciąganie tej wersji diety może przynieść skutki uboczne w postaci osłabienia organizmu, zawrotów głowy, a nawet zasłabnięcia.

Dieta jabłkowa ma także zalety, ponieważ dobrze wpływa na pracę jelit i łagodzi problem zaparć, pomaga oczyścić organizm z toksyn. Jabłka są źródłem wielu wartościowych substancji wpływających na zdrowie i pozwalających zrzucić nadmiar kilogramów. Znacznie lepiej jest jednak na stałe włączyć je do codziennego menu, aby wesprzeć zrównoważoną dietę, która pozwoli schudnąć mądrze, bez efektu jojo.

Ponieważ dieta jest restrykcyjna, powrót po jej zakończeniu do normalnego sposobu żywienia, może poskutkować powrotem do wagi sprzed kuracji. Należy więc do normalnego żywienia wracać stopniowo, nadal utrzymując jabłka w codziennej diecie. Warto przy tym zaznaczyć, że tak restrykcyjne diety przed ich zastosowaniem dobrze jest omówić z lekarzem i sprawdzić przy okazji, czy stan zdrowia na ten krok pozwala. Zdecydowanie nie powinny stosować tej diety ciężarne, małe dzieci, oraz osoby cierpiące na choroby układu pokarmowego.

Dieta jabłkowa — przykładowy jadłospis

Przykładowy jadłospis dotyczy diety 7-dniowej, i umożliwia wprowadzenie poza jabłkami inne produkty, łącznie do 1000 kalorii w ciągu doby.

Fot. iStock/Dieta jabłkowa

Śniadanie: 

  • Owsianka z jabłkiem na wodzie; lub
  • omlet z jabłkiem.

II śniadanie:

Obiad: 

  • Ryba duszona z jabłkiem, kasza, brokuły na parze; lub
  • pierś z kurczaka z brązowym ryżem i surówka z jabłkiem.

Przekąska: 

Kolacja:

  • Surówka z marchwi i jabłka; lub
  • jabłko i miseczka czystej zupy z warzyw.

źródło: zdrowie.wprost.pl, www.poradnikzdrowie.pl,bonavita.pl

 

 


Dieta Zdrowie

Dieta kopenhaska – kontrowersyjne odchudzanie. Jak wygląda jadłospis i na jaki efekt można liczyć?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
15 stycznia 2021
Dieta kopenhaska - zasady, jadłospis, efekty
Fot. iStock
 

Dieta kopenhaska, zwana także dietą „ostatniego ratunku”, jest budzącym kontrowersje sposobem na redukcję masy ciała. Jej zastosowanie pozwala na zrzucenie dużej liczby kilogramów w niedługim czasie. Możliwość osiągnięcia spektakularnego efektu najczęściej nie idzie w parze ze zdrowiem. Czym jest dieta kopenhaska, na czym polega i jakich efektów można się po niej spodziewać?

Dieta kopenhaska — co to jest?

Dieta kopenhaska jest bardzo restrykcyjnym sposobem na ekspresową utratę kilogramów. Nie wiadomo, kto jest jej twórcą, ale jej nazwa sugeruje, że powstała właśnie w Kopenhadze, w  jednej z klinik. Nikt jednak nie chce się przyznać do autorstwa, a to dlatego, że dieta ta jest niezwykle restrykcyjna, w dodatku niesie ze sobą zagrożenie dla zdrowia. Dieta kopenhaska zakłada wprowadzenie 13-dniowych ograniczeń w jadłospisie, których dotrzymanie wymaga nie lada determinacji. W dodatku każde odstępstwo od zaleceń równoznaczne jest z przerwaniem diety. Dzienna dawka kalorii w diecie kopenhaskiej jest bardzo niska — można dostarczyć z pokarmem od 500 do 800 kcal.  Nic dziwnego, że na tej diecie głód jest częstym towarzyszem. Przy takim ograniczeniu energetycznym dieta kopenhaska przynosi szybkie rezultaty, ale jest tak restrykcyjna, że dozwolono jej stosowanie jedynie raz na 2 lata.

Dieta kopenhaska — zasady

Dieta kopenhaska może być stosowana przez krótki czas — 13 dni — ze względu na jej szkodliwe założenia. Plan diety dopuszcza spożywanie jedynie 3 posiłków dziennie, o stałych porach, +/- 30 min:

  • śniadanie — między 08.00 a 09.00;
  • obiad — między 12.00 a 14.00;
  • kolacja — między 16.00 a 18.00.

"<yoastmark

Posiłki mają bardzo małą kaloryczność, co jest niewystarczające do tego, by organizm mógł poprawie funkcjonować. Ogólnie można określić, że podaż energii podczas stosowania diety kopenhaskiej, może być nawet trzykrotnie niższy od całkowitego dziennego zapotrzebowania. Z tego powodu wielu lekarzy i dietetyków określa ją wręcz mianem głodówki i odradza jej stosowanie. Zdecydowanie powinny jej unikać osoby cierpiące na choroby przewlekłe (szczególnie choroby nerek i serca, cukrzycę, nadciśnienie, hipoglikemię), osobom wykonującym ciężką fizyczną pracę, sportowcom, kobietom ciężarnym, dzieciom oraz osobom starszym.

Dieta kopenhaska — jadłospis 

Dieta kopenhaska proponuje specyficzne podejście do śniadań, które w zdrowej diecie są najważniejszym posiłkiem ciągu dnia. Tutaj natomiast śniadania zawężają się do kubka kawy, ze względu na kofeinę, która wpływa na przyspieszenie procesów przemiany materii, a co za tym idzie, przyspiesza odchudzanie. Inne posiłki opierają się na potrawach z chudym mięsem, jajkach, jogurtach naturalnych i twarogu, oraz na warzywach. Niestety warzyw jest za mało, bo ich ilość w jadłospisie jest mniejsza niż 200g, a norma wynosi 400g w ciągu dnia. Można także sięgnąć po owoce, ale w niewielkiej ilości. Nie wolno jeść produktów zbożowych, wykluczone są słodycze i alkohol. Konieczne jest wypijanie przynajmniej dwóch litrów wody dziennie, a także suplementacja niedoboru witamin.

"<yoastmark

Dieta kopenhaska — jadłospis:

Dzień pierwszy oraz ósmy:

  • Śniadanie: kubek czarnej kawy z łyżeczką cukru
  • Obiad: 1 – 2 jajka na twardo, szklanka szpinaku lub brokułów
  • Kolacja: – befsztyk wołowy (200g), 5 liści sałaty z oliwą z oliwek i odrobiną soku z cytryny

Dzień drugi oraz dziewiąty:

  • Śniadanie: kubek czarnej kawy z łyżeczką cukru
  • Obiad: befsztyk wołowy (200g) z  5 liści sałaty z oliwą z oliwek i odrobiną soku z cytryny, do tego owoc — jabłko, grejpfrut.
  • Kolacja: 5 chudych plasterków szynki drobiowej, 2/3 szklanki jogurtu naturalnego

Dzień trzeci oraz dziesiąty:

  • Śniadanie: 1 kubek kawy, 1 kostka cukru, 1 mała kromka pieczywa
  • Obiad: pół paczki gotowanego szpinaku, 1 pomidor, 1 surowy mały owoc
  • Kolacja: 2 jajka na twardo, 1 gruby (100 g) plaster szynki (lub 5 chudszych), 5 liści sałaty z łyżką oliwy z oliwek i sokiem z cytryny

Dzień czwarty oraz jedenasty:

  • Śniadanie: 1 kubek kawy, 1 kostka cukru
  • Obiad: 1 jajko na twardo, 1 duża marchewka, małe opakowanie serka wiejskiego  lub twarożku naturalnego (100-150 g)
  • Kolacja: pół szklanki kompotu z owoców (bez cukru, owoce należy zjeść), 2/3 szklanki jogurtu naturalnego

Dzień piąty oraz dwunasty:

  • Śniadanie: 1 duża starta marchewka z sokiem z cytryny
  • Obiad: 1 duża (300 g) chuda ryba, gotowana lub smażona bez tłuszczu, (pstrąg, dorsz lub sola) z sokiem z cytryny
  • Kolacja: 1 duży befsztyk wołowy (200 g), 5 liści sałaty, pół paczki (6-8 różyczek) gotowanych brokułów

Dzień szósty oraz trzynasty: 

  • Śniadanie: 1 kubek czarnej kawy, 1 kostka cukru, 1 mała kromka pieczywa
  • Obiad: 1 duszona pierś kurczaka bez skóry, 5 liści sałaty z łyżką oliwy z oliwek i sokiem z cytryny
  • Kolacja: 2 jajka na twardo, 1 duża starta marchewka

Dzień siódmy:

  • Śniadanie: 1 kubek herbaty (najlepiej zielonej) bez cukru
  • Obiad: 1 pierś (150 g) kurczaka grillowana lub z piekarnika, 1 świeży owoc
  • Kolacja: brak

"<yoastmark

Dieta kopenhaska — efekty

Faktem jest, że dieta kopenhaska daje efekty wręcz spektakularne. Podczas jej stosowania można zrzucić nawet 8-10 kg, co jest wyjątkowo kuszące dla osób zmagających się z nadwagą. Efekty, jakie dieta kopenhaska przynosi nie są jednak trwałe. Po tak dużym ograniczeniu żywności powrót do dawnych przyzwyczajeń praktycznie w każdym przypadku skutkuje pojawieniem się efektu jojo.

Dieta kopenhaska ze względu na restrykcyjny jadłospis stanowi zagrożenie dla osób z istniejącymi chorobami, czy po prostu o osłabionym organizmie. Osoby zdrowe także muszą liczyć się z niebezpiecznymi skutkami stosowania tej diety. Ponadto zaburza ona właściwe nawyki żywieniowe, a niedobór składników odżywczych ma wpływ na pogorszenie samopoczucia oraz wyglądu. Osoby stosujące dietę skarżą się często na osłabienie, obniżoną koncentrację, bóle i zawroty głowy, pogorszenie stanu włosów i paznokci. Z powodu małej ilości kalorii w pożywieniu mogą pojawić się omdlenia. Ponadto w jadłospisie jest za mało produktów z węglowodanami złożonymi, a więc pojawia się niedobór błonnika, który pełni ważną rolę w procesie odchudzania, m.in. ułatwiając pracę układu pokarmowego oraz zapobiegając napadom głodu.

Okazuje się jednak, że nawet dieta kopenhaska ma także dobre strony. Nie licząc dużego spadku masy ciała, dzięki zastosowaniu tej diety można pozbyć się chęci na podjadanie między posiłkami, oraz utrwalić dobry nawyk picia większych ilości wody. Te dwie rzeczy są istotne dla utrzymania prawidłowej masy ciała już po zakończeniu diety.


źródło: na podstawie: Avanti fit&beauty nr 01/2016, wydanie specjalne,  dietetykanienazarty.pl 

Dieta Zdrowie

Do czego pasują damskie sneakersy i dlaczego warto kupić takie buty?

Redakcja
Redakcja
15 stycznia 2021

Damskie sneakersy to buty odpowiednie do wielu codziennych stylizacji, a nie tylko na trening. Okazuje się, że obuwie sportowe można nawet zestawić z romantycznymi outfitami, na przykład kwiatowymi sukienkami lub z rockowymi stylizacjami. Do czego pasują damskie sneakersy i dlaczego warto kupić takie buty? Podpowiadamy.Damskie sneakersy do spodni – sportowa klasyka

Sneakersy to buty, które pasują na wiele okazji, zarówno tych bardziej, jak i mniej formalnych. Takie obuwie jest uznawane za bardzo uniwersalne i pasujące do wielu różnorodnych stylizacji. Sneakersy damskie pasują oczywiście do spodni i w takim zestawieniu wyglądają sportowo i bardzo modnie. Można postawić zarówno na dżinsy, jak i sztruksy, a także chinosy lub spodnie materiałowe, albo skórzane. Najlepiej postawić na wąskie nogawki, które sprawią, że sneakersy będą dobrze widoczne. Świetnym rozwiązaniem w okresie wiosenno-letnim jest także noszenie wąskich spodni do kostek, które uwidaczniają buty i sprawiają, że całość stylizacji prezentuje się niezwykle modnie i swobodnie. Z powodzeniem można więc postawić na cygaretki, także te bardziej eleganckie. Najlepiej dobrać do nich sneakersy skórzane, które wyglądają na bardziej stylowe niż te materiałowe lub wykonane ze sportowych tkanin. Jeśli chodzi o górę outfitu, to można wybrać bluzkę, T-shirt, a także sweter. Na tą część garderoby można zarzucić kurtkę skórzaną lub dżinsową, a do niej dobrać dodatki, na przykład apaszkę lub ciekawy naszyjnik.

Sneakersy w zestawieniu z sukienką lub spódnicą – świetny wybór

Innym ciekawym zestawieniem jest połączenie damskich sneakersów z sukienką lub spódnicą. Jeszcze kilkanaście lat temu taka stylizacja była uznawana za nieodpowiednią, natomiast obecnie jest bardzo często spotykana nie tylko na ulicach, ale także pokazach mody. Buty sportowe mogą stanowić świetną przeciwwagę dla romantycznych stylizacji. Dobrym przykładem jest połączenie zwiewnej i lekkiej sukienki w kwiaty z obuwiem sportowym. Na Instagramie można także zobaczyć inne zestawienie, na przykład plisowaną spódnicę, bluzkę z jedwabiu oraz sneakersy. Tego typu stylizacja jest przede wszystkim wygodna, prezentuje się atrakcyjnie, a także wychodzi poza schematy. Połączenie butów sportowych i sukienki lub spódnicy może dobrze sprawdzić się na randkę, spotkanie ze znajomymi lub wyjście na spacer. Nie ma problemów z chodzeniem na wysokich obcasach, można poczuć się naprawdę komfortowo, swobodnie i luźno. Do takiej stylizacji można dobrać wyjątkowe buty sportowe, na przykład z kokardami, brokatem lub innymi aplikacjami, które nadają nieco dziewczęcego uroku. Jeśli chodzi o bardziej eleganckie stylizacje na formalne okazje, to tutaj trzeba trochę uważać. Oczywiście sneakersy na tańce na weselu lub imprezie mogą być strzałem w dziesiątkę, ale gorzej jest w przypadku spotkań biznesowych lub formalnych kolacji. Na te ostatnie okazje lepiej wybrać eleganckie szpilki lub czółenka. Można jednak uznać, że sneakersy to buty bardzo uniwersalne, które świetnie sprawdzają się w różnych porach roku i mogą być świetnym dopełnieniem stylizacji.

Dlaczego warto kupić sneakersy?

Buty sportowe warto kupić przede wszystkim dlatego że są wygodne. Oznacza to, że nie ma odcisków, zadrapań na nogach, pęcherzyków, ani też otarć na stopach. Oczywiście takie buty są komfortowe tylko wtedy, jeśli zostaną dobrze dobrane. Najlepiej zdecydować się na model od jednej z renomowanych marek sportowych. Co ciekawe, także projektanci mają w swojej ofercie sneakersy, czego przykładem mogą być pokazy mody Balenciagi lub Chanel. Wskazuje to na drugi powód, dla którego każda kobieta powinna mieć w swojej szafie buty sportowe – są one modne. Sneakersy można spotkać na ulicach Paryża, Londynu, Nowego Jorku, ale także mniejszych miast i miasteczek w wielu krajach świata. Buty te są uniwersalne i świetnie sprawdzają się do różnych stylizacji – sportowych, wakacyjnych, a nawet bardziej eleganckich.


Artykuł powstał przy współpracy z CCC


Zobacz także

Kilka kropli tego domowego specyfiku wzmocni twoją odporność i uchroni cię przed przeziębieniem

Bezpłatne testy genetyczne BRCA1! Daj sobie szansę!

Siedem rzeczy, na które warto „zmarnować” swój czas. Nie czekaj!