Dieta Zdrowie

Borówka amerykańska – wspiera sokoli wzrok, zdrową wątrobę, i nie tylko. Jakie inne korzyści daje jedzenie borówek?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
30 czerwca 2021
Borówki amerykańskie - właściwości dla zdrowia
Fot. iStock
 

Borówki amerykańskie to owoce, które mają wielu miłośników. Cieszą nie tylko smakiem, ale także doceniane są ze względu na właściwości dla zdrowia. Gwarantują sokoli wzrok, zdrową wątrobę, i nie tylko. Jakie inne korzyści dla zdrowia daje jedzenie borówek?

Borówki to owoce jagodowe, które kojarzą się głównie z borówkami wysokimi (amerykańskimi), choć w polskich lasach można spotkać także czarną borówkę, zwaną popularnie jagodą, oraz borówkę brusznicę, o charakterystycznych, czerwonych owocach. Najczęściej i najchętniej kupowane są właśnie borówki amerykańskie, ze względu na ich słodki smak.

Borówki amerykańskie - właściwości dla zdrowia

Fot. iStock

Borówka amerykańska 

Borówka wysoka, znana również jako amerykańska, to roślina z rodziny wrzosowatych, pochodząca z Ameryki Północnej. Owoce mają charakterystyczny wygląd i smak — ciemnoniebieskie, czasem wręcz fioletowe jagody osiągają wielkość do 1,5 cm. Są jędrne i słodkie, doskonale smakują w formie surowej, jako samodzielna przekąska, jak i dodatek do musli, deserów, czy ciast. Można z nich przyrządzać smaczne sosy do naleśników czy gofrów, oraz dżemy. Ze względu na jędrny, dość mięsisty miąższ, można je z powodzeniem mrozić, i następnie wykorzystać do wypieków lub jako dodatek do tortu. Borówki amerykańskie dostępne są w sprzedaży przez cały rok. W sezonie, od lipca, można kupić borówki zebrane w Polsce, natomiast po lecie najczęściej sprowadza się je z Chile lub Hiszpanii.

Borówki amerykańskie — wartości odżywcze, kalorie, indeks glikemiczny

Borówki w składzie zawierają ok. 14% węglowodanów (głównie glukoza i fruktoza) oraz 84% wody, reszta to niewielkie ilości białka i tłuszczu. Jedna filiżanka borówek (ok. 150 g) dostarcza 3,6 g błonnika. Borówki amerykańskie mają niski indeks glikemiczny równy 53, co sprawia, że nie przyczyniają się do gwałtownych wahań cukru we krwi. Dzięki temu mogą po nie sięgać osoby cierpiące na cukrzycę. Borówki amerykańskie są również niskokaloryczne – w 100 g dostarczają 57 kcal.

Ponadto są źródłem witamin takich jak witamina K, niezbędna dla prawidłowego procesu krzepnięcia krwi, witamina C, ważna dla zdrowej  skóry i wzmacniająca odporność. Zawierają również witaminy E oraz witaminę B6. Warto wiedzieć, że szklanka borówek dziennie pokrywa 30% dziennego zapotrzebowania witaminy C. Borówki dostarczają również minerały takie jak: żelazo, wapń, potas, mangan oraz niewielkie ilości miedzi. Są również źródłem kwasu elagowego, fitoestrogenów, antocyjanów. To właśnie antocyjany nadają borówkom ich intensywny kolor, i w dużej mierze wpływają na lecznicze właściwości borówek.

Borówki amerykańskie - właściwości dla zdrowia

Fot. iStock

Borówki amerykańskie — właściwości dla zdrowia 

Chronią układ krążenia

Borówki to doskonałe źródło antocyjanów zwalczających wolne rodniki, które przyczyniają się do uszkadzania komórek w organizmie. Kwercetyna wpływa  na obniżenie poziomu „złego” cholesterolu, reguluje ciśnienie krwi i chroni cały układ sercowo-naczyniowy. Badanie przeprowadzone wśród 93 600 pielęgniarek wykazało, że u kobiet z najwyższym spożyciem antocyjanów w diecie,  ryzyko zawału serca było niższe o 32%, niż u osób, w których diecie antocyjanów brakowało.

Wspierają profilaktykę przeciwnowotworową 

Antyoksydanty w borówkach zwalczają wolne rodniki i chronią komórki przed uszkodzeniami, w tym struktur komórkowych nici DNA. Wolne rodniki są przyczyną przedwczesnego starzenia się i inicjują procesy nowotworowe. Według wniosków z przeprowadzonych dotychczas badań to właśnie borówki mają jeden z najwyższych poziomów antyoksydantów, w porównaniu do innych owoców i warzyw.

Borówki odkażają drogi moczowe

Borówki mogą być pomocne w diecie kobiet cierpiących na infekcje dróg moczowych. Ponieważ są one blisko spokrewnione z żurawiną, i w podobny sposób działają ochronnie na drogi moczowe. Jedzenie surowych owoców i picie soku z borówek przyczynia się do hamowania przyczepiania się szkodliwych drobnoustrojów do ścian pęcherza oraz cewki moczowej. Są również moczopędne, dzięki czemu przyspieszają wydalanie szkodliwych mikrobów z dróg moczowych.

Chronią wzrok

Borówka amerykańska powinna się stać pozycją obowiązkową w jadłospisie osób nadwyrężających wzrok, np. przy ekranie komputera. Jako znakomite źródło antocyjanów i witaminy A korzystanie wpływa na fotoreceptory oka i poprawia zdolność widzenia o zmierzchu. Borówki wspierają także mikrokrążenie w gałce ocznej i poprawiają ukrwienie w obrębie tęczówki oka. 

Borówki amerykańskie - właściwości dla zdrowia

Fot. iStock

Borówki wspierają pamięć

Borówka amerykańska jest wartościowym elementem diety wspierającej funkcjonowanie mózgu. W badaniach przeprowadzonych na zwierzętach wykazano, że regularne zjadanie borówek wspiera funkcje obszarów płata czołowego mózgu, który odpowiada za inteligencję i zdolność abstrakcyjnego myślenia. Z kolei badania przeprowadzone na ludziach wykazały, że regularna podaż borówek sprzyja poprawie sygnalizacji komórkowej. Dzieje się tak za sprawą antyutleniaczy i ich działania spowalniającego starzenie się neuronów.

Poprawiają stan skóry

Dzięki wysokiej zawartości antocyjanów oraz witaminy C borówki znakomicie wpływają  na stan skóry. Antyoksydanty spowalniają uszkadzanie komórek i starzenie się. Obecność witaminy A wzmacniają skórę, a witamina E wspiera jej regenerację.

Borówki chronią wątrobę

Badania przeprowadzone przez japońskich naukowców sugerują, że owoce jednej z odmian borówki amerykańskiej, a dokładnie borówki rózgowatej, dzięki zawartości proantocyjanidyny hamują replikację wirusa zapalenia wątroby typu C. To sprawia, że zapobiegają rozwojowi marskości wątroby oraz działają chronią przed uszkodzeniami hepatocyty (komórki wątroby).

Borówka amerykańska zasługuje na miano superfood, jako owoc niskoenergetyczny, odżywczy i bogaty w cenne dla zdrowia związki roślinne.


źródło:  dietetycy.org.pl, www.poradnikzdrowie.pl 

Dieta Zdrowie

„Przestańcie się oszukiwać, jeśli kochamy, walczymy”. List faceta do wszystkich kobiet

Listy do redakcji
Listy do redakcji
30 czerwca 2021
Fot. iStock / Martin Dimitrov
 

Patrzę czasem oniemiały. Co te kobiety piszą? O czym mówią? Dlaczego zastanawiają się: facetowi zależy czy nie zależy? To jest oczywiste – jeśli się zastanawiają – to jemu na 99 proc. nie zależy. Kobieta, którą mężczyzna kocha, czuje to całą sobą.

Gdy czasem rozmawiam z koleżankami, szczękę zbieram z ziemi. Jak można tak przeinaczać fakty, przemieniać je na swoją korzyść. I po co? Żeby tracić czas? Unieszczęśliwiać się? Oszukiwać? Czy to naprawdę sprawia wam przyjemność? Do tego wasze przyjaciółki, w większości, podtrzymują was w tej fikcji. I zamiast zimnego prysznica, dostajecie od nich watę z kłamstw.

Zabieganie

Koleżanka 1: Dlaczego on do mnie nie dzwoni?

Koleżanka 2 ( pocieszająco): Nie przejmuj się, nie dzwoni, bo ma na pewno dużo pracy (naprzemiennie z boi się, potrzebuje czasu).

To żart?! Nie dzwoni, bo nie chce (ewentualnie o tym nie myśli). Nie ma innej filozofii nie dzwonienia. Ale jeśli mi nie wierzysz: zadzwoń do niego raz, drugi, trzeci – jeśli czujesz się jak petentka prosząc o spotkanie, jemu na tobie nie zależy. Spójrz prawdzie w oczy. Facet, który kocha zawsze znajdzie czas na kontakt – nawet jeśli to będzie SMS podczas robienia siku w firmowej toalecie.

Seks

Koleżanka 3: Niby jesteśmy blisko, niby wszystko jest ok, a on w ogóle nie dąży do seksu.

Koleżanka 4: Może tak go pociągasz, że aż się boi.

To żart? Facet, który pożąda kobiety zrobi wszystko, żeby być blisko niej. I taka jest prawda. Wyjątkiem jest nieśmiały 15-latek,  który może bać się swojej wybranki. Ale z tego się wyrasta. Jeśli dojrzały facet nie dąży do seksu z tobą – to znaczy tylko tyle, że go zwyczajnie nie chce.

Wspólne mieszkanie

Koleżanka 5: On wciąż mówi, że nie jest gotowy, żeby ze mną zamieszkać.

Koleżanka 6: Daj mu czas, może się boi.

To żart? Facet, który kocha, chce zamieszkać ze swoją kobietą. Marzy o tym. Ja, który bałem się stabilizacji jak ognia, kiedy spotkałem swoją przyszłą żonę – sam dążyłem do tego, żeby budzić się koło niej każdego dnia i biegać jej po bułki. Nalegałem na wspólne mieszkanie.

Serio, po co zawracać sobie głowę kimś kto nie ma ochoty żyć z nami. Czekać? Ale ile? Gdzie jest granica? Dziewczyny, opamiętajcie się. Jeśli chcecie czekać, to może lepiej poczekajcie na właściwego faceta.

Bycie razem

Koleżanka 7: On już się o mnie nie stara, nie zabiega, ciągle ma focha.

Koleżanka 8: Może mu ciężko w pracy.

To żart? Jeśli mężczyźnie zależy, to w 90 proc. przypadków przeprosi za swojego focha. I może nie będzie się starał tak bardzo jak kiedyś (czas rozleniwia i was i nas, moje panie), ale w ważnych momentach zawsze można na niego liczyć. Jeśli mówicie o swoich żalach, a on nic – to bierzcie nogi za pas. Jemu już nie zależy, nawet jeśli tkwi w relacji z wami.

Naprawdę zrozumcie, może jesteśmy skryci, rzadziej dążymy do totalnej symbiozy, potrzebujemy wolności, niezależności, mamy za sobą popieprzone dzieciństwo, które wpływa na nasze postępowanie. Może. Ale jeśli nam zależy– walczymy z tym. I staramy się. Jeśli on nie stara się zanadto– kopnijcie go w tyłek. Nic dobrego z tego nie będzie. Nic tak nas nie denerwuje niż biegająca za nami kobieta, która obchodzi nas średnio.

A poniżej 10 dowodów na to, że jemu zależy. Jeśli nie zauważasz tego– przestań się oszukiwać.

Facet, który kocha:

– interesuje się tobą, pyta, chce ci we wszystkim pomóc

– chce się z tobą dzielić tym, co ma

– chce spędzać z tobą czas

– zawsze szuka w tobie zalet, wady bagatelizuje

– wychodzi z inicjatywą. „Wyjedźmy na weekend”, „Spotkajmy się”

– broni cię przed innymi

– nie zajmuje się ocenianiem ciebie

– uwielbia seks z tobą

– opiekuj się tobą. Albo przynajmniej próbuje

– jeśli przeżywacie kryzys, też dąży do tego, żeby go pokonać

Przejrzyjcie na oczy, kochane, bo czasem żal tego słuchać. A kto was tak dobrze nie uświadomi, jak drugi facet.


Dieta Zdrowie

Kobiece libido – co sprawia, że mamy ochotę na seks?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
30 czerwca 2021
Libido - co wzmacnia, a co hamuje popęd seksualny
Fot. iStock

Libido, czyli apetyt na seks, nie jest rzeczą stałą, wiele zależy od samopoczucia i stanu psychicznego. W przypadku kobiet dodatkowo dochodzi do tego cykl miesięczny i wpływ hormonów na organizm. Warto wiedzieć, jakie czynniki wpływają na popęd seksualny.

Libido to określenie na popęd  płciowy, który jest sprawą indywidualną. Ochota na seks zależy od kilku czynników i zmienia się u kobiet wraz ze zmianami zachodzącymi w ciągu cyklu miesięcznego. Ogromny wpływ na rozbudzenie pożądania mają hormony. Te substancje są niezbędne m.in. dla prawidłowego poziomu libido, warunkują temperament i potrzeby seksualne.

Hormony wydzielają do krwi gruczoły dokrewne, skąd trafiają do właściwych narządów. Jeśli dochodzi do zaburzenia w wydzielaniu hormonów – jest ich zbyt dużo lub za mało, od razu odbija się to m.in. na odczuwaniu pociągu seksualnego. A spadek libido nigdy nie jest sytuacją sprzyjającą związkowi.

Libido - co wzmacnia, a co hamuje popęd seksualny

Fot. iStock/Libido

Hormony i neuroprzekaźniki podnoszące libido

Organizm kobiecy wytwarza hormony, które wpływają na libido pozytywnie, jak i negatywnie. W zależności od dnia cyklu lub danej sytuacji poziom poszczególnych hormonów może się wahać, a wraz z nim zmianom ulega popęd seksualny.

Estrogeny

Estrogeny (estradiol, estriol i estron), to chyba najbardziej kobiece w skojarzeniu hormony. Wywierają one wpływ na poziom libido oraz seksualne reakcje. Powstają w jajnikach, nadnerczach i w tkance tłuszczowej. Ich wysoki poziom, który przypada na tzw. dni płodne, powoduje podwyższoną ochotę na seks akurat wtedy. Dzieje się tak, ponieważ estrogeny uwrażliwiają na seksualne bodźce, a dotyk i inne pieszczoty sprawiają większą przyjemność. Ponadto wchodzą one w reakcję z neuroprzekaźnikami, takimi jak serotonina i dopamina, więc nastrój i gotowość do współżycia wzrasta.

Testosteron

Testosteron, mimo tego, że głównie kojarzony się z męskością, wytwarzany jest także u kobiet, w nadnerczach i jajnikach. Jest on drugim ważnym dla kobiecego pożądania hormonem. Poziom testosteronu w cyklu miesięcznym jest mniej więcej stały, choć może być nieco wyższy w trakcie owulacji. Kobiety, u których stwierdzono wyższy poziom testosteronu, mają większe libido, oraz cieszą się także bardziej intensywnymi orgazmami.

Endorfiny

Endorfiny, czyli osławione „hormony szczęścia” to neuroprzekaźniki wytwarzane w mózgu. Ich wysoki poziom odpowiada za dobre samopoczucie i odczuwanie przyjemności. Łagodzą również skutki stresu, a podczas seksu wzmacniają odczuwanie przyjemności z niego płynącej. Jeśli poziom endorfin jest niższy, obniża się nie tylko samopoczucie, ale również libido.

Libido - co wzmacnia, a co hamuje popęd seksualny

Fot. iStock

Dopamina

Dopamina to drugi neuroprzekaźnik wytwarzany w mózgu, i podobnie jak endorfiny, wpływa na odczuwanie szczęścia i dobre samopoczucie.  Wpływa na właściwą pracę układu nerwowego, oraz na wytworzenie się pożądania. Dopamina, podczas zbliżenia, wzmacnia odczuwanie niesamowitej przyjemności.

Hormony obniżające libido

Progesteron

Progesteron jest hormonem koniecznym do zagnieżdżenia się zarodka po zapłodnieniu. Po owulacji jego poziom spada, a wraz z nim zmniejsza się ochota na seks. U wielu kobiet na kilka dni przed miesiączką, kiedy pojawia się syndrom napięcia przedmiesiączkowego (PMS), libido spada niemal do zera.

Prolaktyna

Prolaktyna jest hormonem, którego wytwarzaniem steruje przysadka mózgowa. Najwięcej prolaktyny wydziela organizm kobiety tuż po porodzie oraz podczas karmienia piersią. Jego poziom rośnie także w sytuacjach stresowych, tak samo w czasie choroby, jak  negatywnych emocji. Prolaktyna wpływa na obniżenie popędu płciowego oraz hamuje owulację.

Hormony tarczycy

Również zaburzona równowaga hormonów tarczycy może obniżać libido. Najczęściej problemem bywa niedoczynność, na którą kobiety zapadają aż 5 razy częściej niż mężczyźni. Podobne problemy mogą wynikać z zaburzeń hormonalnych przy hiperprolaktynemii, lub zespole policystycznych jajników.

Libido - co wzmacnia, a co hamuje popęd seksualny

Fot. iStock/Libido

Co jeszcze wpływa na obniżenie libido?

Wpływ na obniżenie libido mogą mieć również inne czynniki. Należą do nich:

  • choroby przewlekłe (np. cukrzyca),
  • narażenie na długotrwały stres, stany lękowe, depresja;
  • przyjmowanie niektórych leków takich jak: antydepresanty, beta-blokery, leki na ciśnienie, sterydy, leki przeciwhistaminowe,  pigułki antykoncepcyjne;
  • przyjmowanie używek;
  • zaburzone relacje partnerskie;
  • ciąża, okres karmienia piersią;
  • menopauza.

Jak podnieść libido?

W przypadku obniżenia libido, któremu towarzyszą inne objawy, jak np. przyrost masy ciała, osłabienie, wahania nastrojów, pojawiające się w nietypowych miejscach na ciele krostki czy owłosienie, należy zgłosić się do lekarza endokrynologa po poradę. Warto wykonać podstawowe badania krwi i badania poziomu hormonów, które mogą wskazać na potencjalną przyczynę problemów.

Równie ważna jest zmiana stylu życia, która pozwala na odpowiednio długi sen, odpoczynek i regenerację sił, co pozwala wrócić organizmowi do równowagi, a co za tym idzie, ułatwi czerpanie przyjemności ze zbliżeń. Warto pomyśleć o sposobie ucieczki od stresu i napięcia. Pomóc mogą proste aktywności, takie jak wieczorne spacery, fitness, czy joga. Aktywność fizyczna stymuluje mózg do produkcji endorfin, czyli tzw. hormonów szczęścia.

Uważać należy na alkohol. W niewielkich ilościach np. czerwone wino może podnieść poziom libido. Kieliszek wina rozszerzy naczynia krwionośne i wpłynie na zwiększenie pobudzenia stref erogennych. Zbyt duża ilość może przynieść odwrotny skutek. Natomiast do posiłków warto dodawać rozgrzewające przyprawy, które przyspieszą krążenie krwi. Należy do nich m.in. chili, pieprz cayenne, cynamon i imbir.  Sięgnięcie po naturalne afrodyzjaki może (np. owoce morza, szparagi, figi) może z kolei pomóc panom.

Jeśli problemem jest rutyna w związku, nic nie stoi na przeszkodzie, by zaproponować coś nowego partnerowi, porozmawiać z nim o  marzeniach i fantazjach. Natomiast gdy przyczyną problemów jest zanik potrzeb, libido spadło do zera, a erotyczne fantazje stały się tylko wspomnieniem, warto skonsultować się ze specjalistą, który pomoże znaleźć wyjście z tej trudnej dla obu partnerów sytuacji.


źródło: synergiczni.pl, www.medexpress.pl

Zobacz także

Insulinooporność - przyczyny, skutki, objawy, dieta

Jesteś ciągle zmęczona, nie możesz schudnąć mimo diety? Insulinooporność może być twoim problemem

Jak postanowiłam zostać joginką, czyli o co chodzi z tą całą jogą. Nie wiesz, jak zacząć? Przeczytaj

Fasola - rodzaje fasoli, właściwości, kiełki fasoli

Fasola – źródło białka, witamin i minerałów. Dlaczego warto sięgać po fasolę i jej kiełki?