Karma Psychologia

Karma istnieje.10 zasad karmicznych, które pozwolą ci „naprawić” twoje życie w najtrudniejszym momencie

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
24 lutego 2019
Przestań oczekiwać, żyj po swojemu i pozwól na to innym
Fot. iStock / razyph
 

Karma jest jedną z najstarszych duchowych koncepcji na świecie. Na długo przed pojawieniem się chrześcijaństwa czy judaizmu pojęcie karmy było dobrze znane na Wschodzie. Przekonanie, że przeszłe działania wpływają na los w teraźniejszości wydaje się dość logiczne. Przyczyna i skutek zapisują naszą osobistą historię. Moment, w którym zdamy sobie z tego sprawę,  może być kluczowy w naszym życiu, zwłaszcza w momentach kryzysowych. 

10 zasad karmicznych, które pozwolą ci „naprawić” twoje życie w najtrudniejszym momencie

1. Dostajesz to, co dajesz

Wszechświat zawsze oddaje nam to, co mu podarowaliśmy wcześniej. Jeśli to, czego pragniemy to szczęście, pokój i miłość powinniśmy być szczęśliwi, spokojni i kochać.

2. Pokora

To, czego nie akceptujesz, nie zmieni się samo tylko dlatego, że się z tym nie zgadasz. Jeśli masz w swoim otoczeniu wroga lub kogoś o cechach charakteru, które uważasz za negatywne, sam nie koncentrujesz się na wyższym poziomie istnienia. To myślenie „ciągnie cię w dół”.

3. Wzrost

Abyśmy wzrastali, rozwijali się, musimy się zmienić, a nie zmieniać ludzi, miejsca i rzeczy wokół nas. Kiedy zmieniamy to, kim i czym jesteśmy w naszym sercu, nasze życie idzie w tym samym kierunku i też się zmienia.

4. Odpowiedzialność

Nie wszystko jest kwestią sił działających poza naszą kontrolą. Wiele razy tworzymy własną rzeczywistość. Odzwierciedlamy to, co nas otacza – a to, co nas otacza, odzwierciedla nas. Musimy wziąć odpowiedzialność za to, co dzieje się w naszym życiu.

5.  Nierozerwalny związek

Najmniejsza rzecz, nasze najmniejsze działanie jest związana z największymi rzeczami, których dokonujemy. Wszystko jest ze sobą powiązane.  Ani pierwszy, ani ostatni krok nie ma większego znaczenia przy wykonywaniu całego zadania, ponieważ oba są potrzebne. Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość są ze sobą połączone.

6. Koncentracja

Nie możesz myśleć o dwóch rzeczach jednocześnie. Kiedy koncentrujemy się na wartościach duchowych, nie możemy mieć niższych myśli, zdominowanych przez chciwość czy gniew. Koncentracja przynosi więcej satysfakcjonujących okoliczności w naszym życiu.

7. Tu i teraz

Patrz wstecz tylko po to, aby przeanalizować, co ci przeszkadza w byciu w pełni „tutaj i teraz”. Stare myśli, stare wzorce zachowań, stare marzenia powstrzymują nas przed „nowym”.

8. Zmiana

Życiowy cykl powtarza się, dopóki nie jesteśmy gotowi na przyjęcie lekcji, których powinniśmy się nauczyć.

9. Cierpliwość i nagroda

Wszystko, co jest wartościowe, wymaga trochę pracy. Nagrody pojawiają się wtedy, gdy okażesz cierpliwość- nie wcześniej. Więc nie bój się czekać.

10. Miłość i inspiracja

Prawdziwa wartość wszystkiego, co nas w życiu dotyka, jest bezpośrednim wynikiem energii i intencji, które są przez nas wkładane. Miłość wnosi wiele w nasze życie i inspiruje całość tego, co tworzysz.


Karma Psychologia

Nie radzisz sobie z lękiem? Zastosuj pięciominutową terapię trzech kolumn

Ewa Raczyńska
Ewa Raczyńska
25 lutego 2019
Fot. iStock/yulkapopkova
 

Budzisz się rano i już wali ci serce, czujesz ścisk w żołądku. Zastanawiasz się, czy wczoraj zachowałaś się właściwie, czy dziś wszystko ułoży się w miarę spokojnie. Czy dobrze wypadniesz przed szefem? Czy zdążysz zadzwonić do przyjaciółki? Czy zrobisz dobre wrażenie podczas ważnego dla ciebie spotkania? Znasz ten stan? Stan niepokoju, lęku, który cię przytłacza, zamraża, sprawia, że nie możesz się skoncentrować na bieżących sprawach?

Pamiętaj, że jest na to sposób. Z pomocą przychodzi nam kognitywna terapia behawioralna, która ma jedną główną ideę: jeśli zmienisz sposób myślenia, możesz zmienić to, jak się czujesz.

Pierwszą lekcją, jaką należy odrobić jest poznanie własnych zniekształceń poznawczych, tych komunikatów, które szepcze nam głowie cichy głos, mówi o tym, kim jesteś i co się dzieje w naszym życiu.

Istnieje 10 głównych zniekształceń poznawczych:

Wszystko albo nic. Kiedy widzisz rzeczy w czerni i bieli zamiast w odcieniach szarości. Przykład: jestem złą osobą.

Nadmierna generalizacja. Kiedy rozszerzasz negatywną myśl, aby sięgała jeszcze dalej. Przykład: nigdy nie robię niczego dobrze. Zawsze coś zepsuję.

Filtr mentalny. Odfiltrowaniu wszystkich dobrych rzeczy, aby skupić się na złych. Przykład: dzisiaj nic nie osiągnąłem.

Dyskwalifikacja pozytywna. Kiedy wierzysz, że dobra lub pozytywna rzecz „nie liczy się” w całym rozliczeniu twojej porażki i negatywnego myślenia. Przykład: jakoś przeżyłam te rozmowę, ale nawet zepsute zegary dwa razy dziennie wskazują dobra godzinę.

Pochopne wnioski. Kiedy ekstrapolujesz jeszcze większą i szerszą negatywną myśl z małego negatywnego wrażenia. Przykład: powiedział, że nie chce iść ze mną. Muszę być być beznadziejna.

Powiększenie lub minimalizacja. Kiedy przesadzasz z własnymi błędami (lub osiągnięciami innych osób lub szczęściem), jednocześnie minimalizując własne osiągnięcia i wady innych. Przykład: wszyscy widzieli moją wpadkę, za to Olka brylowała w towarzystwie cały wieczór.

Rozumowanie emocjonalne. Kiedy przyjmujesz, że twoje negatywne uczucia odzwierciedlają prawdę. Przykład: byłem zawstydzony, dlatego tak się zachowywałem.

Błędne wyciągnie wniosków. Kiedy upominasz siebie. Przykład: powinienem był trzymać język za zębami.

Etykietowanie i niewłaściwe oznaczanie. Kiedy używasz małego negatywnego wydarzenia lub uczucia, aby dać przyczepić sobie ogólną etykietę. Przykład: zapomniałam zrobić raport. Jestem totalną idiotką.

Personalizacja. Kiedy pewne rzeczy odbierasz osobiście, choć nie powinnaś: Przykład: Impreza się nie udała, pewnie przez moją obecność.

Skończy z tym, nauczy się używać sposobu pięciominutowej potrójnej kolumny. Jak to zrobić?

Narysuj trzy kolumny na kartce. Możesz to zrobić w dowolnym momencie lub, gdy odczuwasz największy niepokój. Na przykład rano albo wieczorem.

W pierwszej kolumnie napisz twoją „automatyczną myśl”. To twoja negatywna mowa, ten gderliwy, słaby, mały głos w twojej głowie. Może to być krótki komunikat: „Ten dzień będzie straszny”, „Nic mi się nie udało”, „Moja prezentacja była beznadziejna”.

Teraz przeczytaj, co napisałaś i przypasuj swoją myśl do zniekształceń poznawczych. Może być więcej niż jeden. W przykładzie, którego używamy, są przynajmniej cztery: nadmierna generalizacja, myślenie wszystko albo nic, filtr mentalny.

Na koniec, w trzeciej kolumnie napisz swoją „racjonalną odpowiedź”. To wtedy, gdy logicznie myślisz o tym, co czujesz i przepisujesz swoją automatyczną myśl. Korzystając z naszego przykładu, możesz napisać” „Moja prezentacja mogłaby pójść lepiej, mam jednak za sobą wiele udanych prezentacji, na których powinnam się opierać”.

W ten sposób wyćwiczysz swój mózg, będziesz łapać zniekształcenia, rozpoznawać je i panować nad nimi, odwracać negatywną rozmowę, która pogłębia lęk.

Spróbuj, to nic nie kosztuje, a naprawdę może pomóc w momencie, kiedy zaczynasz odczuwać lęk.


Karma Psychologia

Są dni, kiedy wszystko jest w „nieporządku”: nasze włosy, nasze łóżko, nasze serce

Redakcja
Redakcja
23 lutego 2019
Fot. iStock/petrunjela

Czasem budzisz się rano i wydaje ci się, że tylko jakaś magiczna moc może wywlec cię z łóżka do łazienki. Patrzysz na swoje obicie w lustrze i widzisz nieporządek. Nie tylko na głowie. Spostrzegasz chaos i niepokój w swoich oczach, na dnie swojej duszy, ale boisz się zajrzeć głębiej, bo lękasz się tego, co tam zastaniesz. Wychodzisz i zostawiasz taki sam bałagan na swoim łóżku. Po co ścielić łóżko, skoro wieczorem znów do niego wrócisz? Po co sprzątać swoje życie, skoro ono „jakoś” trwa?…

Bywa, że takie dni zamieniają się w długie tygodnie, miesiące, a nawet lata, podczas których nie potrafimy odzyskać harmonii, poczucia bezpieczeństwa. Bo, jak bardzo by nam się to nie podobało, porządek, czy próba uporządkowania swojego życia daje nam poczucie jakieś stabilizacji, przynależności. Daje nam siłę. O ile jednak z życiem można dojść do ładu i składu obierając sobie realistyczne cele i planując, z sercem już tak łatwo nie pójdzie. Zaprowadzić porządek do swojego serca jest bardzo trudno. Ale warto, bo jest to nauka, która raz nabyta, zaprocentuje w niezwykły sposób. Pozwoli nam być szczęśliwymi, tu i teraz.

Z czego wynika niepokój w sercu? Zazwyczaj z lęku o przyszłość – o to, co się może wydarzyć. Prześladują nas myśli, które sprawiają, że nasze życie może stać się samospełniającą się przepowiednią. Sami sprawimy, że spełnią się nasze najgorsze obawy, bo sparaliżowani lękiem, nie jesteśmy w stanie wziąć spraw w swoje ręce. Działać.

Tak więc, kiedy wszystko staje się tak skomplikowane, że nie wiesz nawet w którą stronę się zwrócić, nie ma nic lepszego niż zatrzymać się na chwilę i zacząć oddychać. Pełną piersią, pełnią siebie.

Nasz mózg ma tylko jedną potrzebę: zagwarantować nam przetrwanie. Stąd, na przykład, lęki, te instynktowne mechanizmy, które były bardzo skuteczne w czasach prehistorii, ponieważ pozwalały człowiekowi bronić się przed drapieżnikami. Dziś nasze lęki są mniej konkretne i bardziej nieuchwytne: boimy się samotności, porażki, nie bycia kochanym, niespełnionych oczekiwań …

Do tego dochodzi jeszcze jeden istotny aspekt: negatywne doświadczenia pozostawiają głębszy ślad w naszych mózgach niż pozytywne. Ich cel jest jednak jasny: dostarczyć nam nowych informacji, abyśmy mogli lepiej przetrwać w obliczu nowych sytuacji tego samego typu. To może zabrzmieć banalnie, ale kiedy nasz umysł cierpi z powodu nadmiaru „przeszłości” i ekstremalnego lęku przed „przyszłością”, nie ma nic lepszego niż zakotwiczenie go w teraźniejszości poprzez proste i przyjemne czynności.

Wyjdź, odłącz się od rutyny i codziennych nawyków: w ten sposób zobaczysz rzeczy w innym świetle. Zrozum, że życie jest przede wszystkim podejmowaniem decyzji: w obliczu każdej trudnej sytuacji  jedyną ważna rzeczą do zrobienia jest pozostanie odpowiedzialnym za siebie.  Aby jednak podejmować owe decyzje, potrzebujemy spokoju: zawsze dotrzecie do momentu, w którym musicie się zatrzymać i uświadomić sobie miejsce, w którym się znaleźliście oraz to, czego potrzebujecie.

Ale przede wszystkim, nie bójcie się tych chwil chaosu. To tylko tymczasowe chmury nad waszym niebem, które zmuszają was do zmian.


Na podstawie: nospensees.fr


Zobacz także

Kobiety, które potrafią zrobić sobie dłuższą przerwę od związków są szczęśliwsze

Czym jest zdrada dla mężczyzn, a czym dla kobiet? Są kwestie, w których bardzo się różnimy

Wszystko musi mieć swój czas i swoją emocję, ale życie do przeżycia jest jedno. O tym jak nie stracić gruntu pod nogami