Tuż przed pierwszym dzwonkiem, wielu uczniów odczuwa mieszankę ekscytacji i niepokoju. Po leniwych, letnich miesiącach, powrót do szkolnej rutyny, szczególnie w poniedziałki, może wydawać się trudnym wyzwaniem. Jednak wcale nie musi tak być. Kluczem do tego, by poniedziałki były równie przyjemne jak weekendy, jest zmiana podejścia i odkrycie w szkole czegoś więcej niż tylko obowiązków. To właśnie w tej codzienności kryją się możliwości, które mogą uczynić każdy tydzień wyjątkowym. Jak to osiągnąć? Odpowiedź na to pytanie znajdziemy w książce Lesława Dzika – „Szkolne lifehacki”.
Skąd bierze się strach przed powrotem do szkoły?
Powrót do szkoły, szczególnie po długiej przerwie, może budzić w uczniach i rodzicach wiele emocji – od ekscytacji po niepokój. Strach przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego jest zjawiskiem powszechnym, a jego źródła mogą być złożone.
Zmiana rutyny to jeden z głównych powodów tych obaw. Po kilku miesiącach swobody i relaksu, powrót do szkolnej rutyny może być szokiem. Dzieci przyzwyczajają się do innego rytmu dnia, który w wakacje jest mniej zobowiązujący niż codzienne obowiązki szkolne. Zmiana ta, choć może być pozytywna, wiąże się z adaptacją do wcześniejszego wstawania, planowania dnia i przestrzegania określonych reguł. Nic dziwnego, że ten proces dostosowawczy może być dla dzieci źródłem stresu.
Obawy przed nieznanym to kolejny istotny czynnik. Każdy nowy rok szkolny to nowe wyzwania. Dzieci mogą obawiać się nieznanego – nowego nauczyciela, zmienionej klasy, a także obcych kolegów i koleżanek. Niepewność związana z tym, co przyniesie przyszłość, może wywoływać lęk i stres. Nowe środowisko wymaga przystosowania się, co może być niepokojące dla wielu uczniów.
Presja wyników i oczekiwań także odgrywa znaczącą rolę. Współczesne dzieci często czują ciężar osiągania wysokich wyników akademickich, dostosowywania się do wysokich standardów czy sprostania oczekiwaniom rodziców i nauczycieli. To napięcie może prowadzić do obaw przed porażką i lęku związanym z przyszłymi zadaniami i egzaminami.
Dodatkowo, obawy związane z relacjami międzyludzkimi, również mogą wpływać na samopoczucie dzieci przed powrotem do szkoły. Problemy z rówieśnikami, lęk przed byciem odrzuconym lub brak pewności siebie w kontaktach społecznych, mogą potęgować uczucie niepokoju. Dzieci mogą martwić się o swoją pozycję w grupie i o to, jak będą postrzegane przez innych.
Od strachu do radości – jak pokochać poniedziałki i nie bać się szkoły?
Wielu uczniów, zarówno dzieci, jak i młodzieży, ma trudności z odnalezieniem radości w poniedziałkach. Dla wielu z nich ten dzień zaczyna się od nieprzyjemnego budzika o siódmej rano, kiedy to zamiast relaksu, czeka ich kolejny dzień pełen szkolnych wyzwań. Obraz poniedziałkowego poranka może wyglądać jak koszmar: „O kurcze, dzisiaj klasówka z matematyki, a ja nic nie umiem. Będzie pała. Jak ja nienawidzę szkoły!” To uczucie niechęci i niepokoju jest powszechne, ale Lesław Dzik, autor książki „Szkolne lifehacki”, oferuje sposób na zmianę tej sytuacji.
Lesław Dzik w swojej publikacji zwraca uwagę na kluczowy element, który może odmienić nasze podejście do poniedziałków. Radzi, aby znaleźć w życiu coś, co naprawdę kochamy – pasję, hobby lub cel, który daje nam radość. To właśnie odkrycie i rozwijanie takich zainteresowań, może stać się przełomowym momentem, który pozwoli na nowo spojrzeć na codzienne wyzwania, w tym także na powroty do szkoły.
Według Dzika, kiedy uczniowie zaczynają angażować się w aktywności, które naprawdę ich pasjonują, poniedziałki przestają być jedynie początkiem tygodnia pełnego obowiązków. Stają się dniem, w którym mogą zacząć realizować swoje marzenia, uczyć się nowych rzeczy i rozwijać swoje umiejętności w kierunku, który przynosi im satysfakcję. Ta zmiana perspektywy sprawia, że codzienne wyzwania, takie jak egzaminy czy zadania domowe, stają się jedynie częścią większego obrazu, który jest pełen pozytywnych emocji i osobistych sukcesów.
Czy wiesz, że na tzw. syndrom poniedziałku cierpi ponad 60% pracujących dorosłych? Ci ludzie nie znoszą swojej pracy, tak jak ty nie znosisz szkoły. Nie musisz stawać się jednym z nich – pisze w swojej książce Lesław Dzik.
Autor podkreśla, że kluczowe jest znalezienie równowagi między szkolnymi obowiązkami a osobistymi zainteresowaniami. Kiedy uczniowie poczują, że mają coś, co naprawdę kochają, codzienne wyzwania przestają być tak przytłaczające. Stają się one częścią procesu, który prowadzi do osiągania celów i spełniania marzeń, co w efekcie może sprawić, że każdy dzień, w tym poniedziałek, stanie się bardziej ekscytujący i mniej stresujący.
Bądź jak Iga Świątek lub Elon Musk – jak znaleźć pasję, która odmieni twoje poniedziałki?
Lesław Dzik, w swojej książce „Szkolne lifehacki”, zachęca młodych ludzi do znalezienia i rozwijania pasji, które mogą nie tylko uczynić powroty do szkoły bardziej ekscytującymi, ale także odmienić całe ich życie. W tym kontekście Dzik przywołuje inspirujące postaci, takie jak Elon Musk i Iga Świątek, aby pokazać, jak wczesne zaangażowanie w pasje może prowadzić do wielkich osiągnięć.
Elon Musk, który obecnie jest jednym z najbogatszych i najbardziej wpływowych ludzi na świecie, zaczynał swoją podróż od pasji i ciężkiej pracy już w młodym wieku. Gdy miał 10 lat, zamiast spędzać czas na grach komputerowych, poświęcał długie godziny na czytanie książek naukowych i budowanie prostych projektów. Musk był zafascynowany rakietami i kosmosem, co skłoniło go do studiowania fizyki. Jego determinacja i zaangażowanie w rozwijanie wiedzy oraz umiejętności, nawet na tak wczesnym etapie życia, przyczyniły się do jego późniejszych sukcesów. Dzik podkreśla, że kluczem do sukcesu jest nie tylko intensywna praca, ale i pasja, która prowadzi do osiągania wyjątkowych celów.
Podobnie jak Elon Musk, Iga Świątek, obecnie jedna z najlepszych tenisistek na świecie, rozpoczęła swoją przygodę z tenisem już w bardzo młodym wieku. Już jako pięciolatka zaczęła grać w tenisa, a jej wczesne zaangażowanie w sport przyniosło jej globalne uznanie i sukces. Jej historia pokazuje, że pasja rozwijana od najmłodszych lat, może prowadzić do osiągnięć na najwyższym poziomie. Świątek poświęciła wiele godzin na treningi i doskonalenie swoich umiejętności, co jest kluczowe w dążeniu do mistrzostwa.
Dzik przywołuje także przykład Fryderyka Chopina, który rozpoczął naukę gry na fortepianie w wieku zaledwie czterech lat. Chopin, dzięki swojemu wczesnemu zaangażowaniu i pasji do muzyki, stał się jednym z najważniejszych kompozytorów w historii. Jego historia uczy, że rozwijanie talentów i pasji od najmłodszych lat, może prowadzić do wybitnych osiągnięć.
Lesław Dzik radzi, aby młodzi ludzie, zamiast zniechęcać się szkolnymi obowiązkami, poszukiwali w swoim życiu czegoś, co ich naprawdę fascynuje i motywuje. Czytanie książek, eksperymentowanie z nauką, sport, muzyka – każdy z tych obszarów może stać się pasją, która nada sens codziennym wyzwaniom i przekształci poniedziałki w dni pełne entuzjazmu. Pasja pozwala nie tylko przetrwać trudne chwile, ale i czerpać radość z codziennych obowiązków, a nawet przekształcić je w krok w stronę wielkich osiągnięć.
Ty też zacznij działać już teraz, zamiast sprawdzać, jak smakują papierosy, zamiast odkładać wszystko „na kiedyś” tłumacząc się, że „masz tylko kilkanaście lat” i w tym wieku „masz prawo grać na kompie” – radzi młodym ludziom Dzik.
Zatem, młody człowieku, jeśli chcesz, aby poniedziałki przestały być koszmarem, zacznij od znalezienia tego, co naprawdę sprawia ci przyjemność. Odkryj swoje pasje i zainteresowania, które dodają ci energii i motywacji. Pamiętaj, że każdy wielki sukces zaczyna się od małego kroku – więc zacznij już teraz, a poniedziałki przestaną być straszne, stając się dniami, na które czekasz z niecierpliwością.