Macierzyństwo

Pierwsza ciąża kontra kolejne. Filmik tej kobiety rozbawi cię do łez

Ewelina Celejewska
Ewelina Celejewska
20 września 2017
Fot. Screen z Facebooka / Story Of This Life
 

Pamiętasz, jak oczekiwałaś na swoje pierwsze dziecko i co wtedy czułaś? Jestem przekonana, że większość z nas była równie podekscytowana. Jeżeli dane było ci być także w drugiej czy trzeciej ciąży, zapewne przyznasz, że okres ten nieco się różnił…

Idealnie skompletowana wyprawka z dużym wyprzedzeniem, dokładna analiza wszystkich parametrów płodu, zdrowa dieta, plan porodowy rozpisany w najdrobniejszym szczególe i ciągły niepokój o to, czy objawy, które odczuwam, aby na pewno są normalne i naturalne – tak można w skrócie opisać pierwszą ciążę każdej z nas. A kolejne? Kilka różnic się znajdzie. Z pewnością brakuje czasu na przejmowanie się porannymi mdłościami, gdy musisz zająć się starszymi dziećmi. Szafę noworodka wypełnią ubrania po rodzeństwie. Poród? O Boże. Trudno, jakoś to będzie. Niezmienna jest tylko jedna rzecz – równie mocno, jak i przy pierwszej ciąży, nie możesz doczekać się momentu, w którym dziecko przyjdzie na świat.

Esther Anderson prowadzi bardzo popularny blog „Story Of This Life”, gdzie opowiada o macierzyństwie w sposób, który kradnie serca internautów z całego świata. Kobieta uwielbia parodiować sytuacje, które dotyczą wszystkich matek i robi to naprawdę dobrze. Jej ostatni filmik, na którym porównuje oczekiwanie na pierwsze i kolejne dziecko w ciągu zaledwie 4 dni od publikacji obejrzało ponad 3,5 miliona internautów. Choć blogerka ukazuje wszystko w sposób wyjątkowo groteskowy, trudno nie przyznać jej racji. Ona po prostu wie, co mówi – właśnie jest w ciąży ze swoim trzecim dzieckiem.


Macierzyństwo

Orzechy podziałają na ciebie lepiej, niż multiwitamina. 8 rodzajów orzechów, po które należy sięgać jak najczęściej

Redakcja
Redakcja
20 września 2017
Fot. iStock/Daisy-Daisy
Następny

Po orzechy najczęściej sięgamy w okresie świątecznym, i to najczęściej jako ozdobę lub dodatek do wypieków. Orzechy mają specyficzny smak, który nie wszystkim odpowiada, oraz skorupkę, z której czasem trudno je wydobyć. Ale warto sięgać po mieszankę ich różnych odmian, ponieważ cenne właściwości rekompensują minusy.

Dietetycy zalecają jedzenie garści najlepiej świeżych orzechów kilka razy w tygodniu. Jedzenie garści orzechów zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2, pewnych nowotworów, udaru mózgu, czy zawału serca. Dostarczają one ubichinon, który jest przeciwutleniaczem pomagającym zmniejszyć poziom złego cholesterolu we krwi. Wspierają pracę mózgu i układ nerwowy, więc są idealną przekąską dla uczniów czy pracowników umysłowych. Poza tym są źródłem białka roślinnego, błonnika, witamin (E, A, B, B1, PP), magnezu, wapnia, żelaza, fosforu, cynku, kwasu foliowego.

Orzechy są kaloryczne (500-600 kcal/100 g w zależności od gatunku), jednak trzy garści w tygodniu raczej nie zaszkodzą figurze. Wysoka zawartość tłuszczu (ok. 80%), to w większości cenne tłuszcze nienasycone, cenne dla naszego zdrowia. To jeden z nielicznych przykładów kalorycznych produktów, po które warto sięgać, o ile nie stwierdzono alergii na nie. Oto 8 rodzajów orzechów, które warto ze sobą łączyć.


 

źródło:  bonavita.pl, nutrina.plwww.poradnikzdrowie.pl

Macierzyństwo

10 rzeczy, które znakomicie wpłyną na twój mózg

Redakcja
Redakcja
20 września 2017
Fot. iStock / openeyed11

Mózg to niesamowite centrum dowodzenia, które zawiaduje procesami zachodzącymi w organizmie, jest źródłem tożsamości, myśli, pragnień i wyobrażeń. Umożliwia odbieranie i wysyłanie bodźców, sprawia po prostu, że jesteśmy. Jego wielkie możliwości są nadal zagadką dla naukowców, a my sami nie wiemy, na co nas stać i co robić, by wesprzeć mózg w nieustannym funkcjonowaniu.

Zazwyczaj pamiętamy o tym, by odżywiać się zdrowo, pamiętamy o aktywności fizycznej i relaksie, ale robimy to ze względu na zdrowe ciało i emocje. Zapominamy o potrzebach mózgu, który odpowiednio traktowany, odwdzięczy się lepszym działaniem (i większymi możliwościami). Utrzymując go w dobrej sprawności później odczujemy efekty starzenia, a sami dłużej zachowamy pełnię sprawności. Gra jest warta świeczki, tym bardziej, że troska o mózg nie wymaga wielkich nakładów czasu i pieniędzy. Można robić kilka przyjemnych, wcale niewielkich rzeczy, które zdecydowanie przysłużą się mózgowi.

10 rzeczy, które znakomicie wpłyną na twój mózg

1. Zadbaj o odpowiednią ilość regenerującego snu

To zarówno najprostsze, jak i najtrudniejsze zalecenie. Zazwyczaj śpimy zbyt krótko, bo szkoda nam tracić czasu na sen. Ponieważ wypełniamy każdą chwilę życia obowiązkami, powinniśmy spać rzeczone 8 godzin. Sen konsoliduje pamięć, umożliwia uporządkować zebrane informacje, posegregować i usunąć zbędne wiadomości, aby gromadzić nową wiedzę. Niedosypianie sprawia, że gorzej pracujemy, trudniej przychodzi nam nauka, a fizycznie również odczuwamy niedostatek snu (np. ból głowy).

2. Dostarczaj mózgowi nowych informacji 

Ucz się, doświadczaj, poszerzaj horyzonty. Dostarczenie mózgowi różnorodnych bodźców będzie dla niego najlepszym ćwiczeniem. Nie bój się krzyżówek, łamigłówek czy gry w skojarzenia. Niech to będzie czas lekki, pełen zabawy, a nie sztywnego ślęczenia nad encyklopedią.

3. Nie daj się rutynie

W harmonijnym i poukładanym działaniu nie ma niczego złego. Jednak działanie wyłącznie zgodnie ze schematem nie pozwala na spontaniczność i kombinowanie, jak połapać czas i czynności. Całkowita rutyna zabija szare komórki, za to wyłamywanie się z niej gwarantuje zwiększenie obrotów i dostarczy nowych impulsów.

4. Pamiętaj o relaksie

Nie tłumacz się, że nie masz czasu i szkoda ci życia na siedzenie na tyłku. Zwolnienie obrotów, da ci wytchnienie i pozwoli mózgowi na swoisty reset. Na co dzień jesteśmy na tyle przeciążeni, że bez żalu powinniśmy korzystać z prawdziwego relaksu, co raz na jakiś czas pozwoli złapać oddech i oderwać się od nieustannego myślenia, planowania i analizowania.

5. Ruszaj się na świeżym powietrzu

Świeże powietrze doskonale poprawia krążenie i natlenienie krwi, która trafia do mózgu. Ruch pozytywnie wpływa nie tylko na ciało, ale i na pracę neuronów, dzięki czemu mózg starzeje się później. Wyższy poziom tlenu dostarczany do organizmu skutkuje szybszą wymianę informacji między neuronami, co gwarantuje lepszą pamięć i szybsze myślenie.

6. Pij wodę, najlepiej bogatą w magnez

Woda stanowi ok. 82 proc. naszego mózgu i wpływa na przewodzenie impulsów nerwowych, szybkość oraz jakość myślenia. Niedobór wody powoduje zmęczenie i brak motywacji do działania. Powinniśmy pić minimum 1,5 litra wody dziennie, aby nie dopuścić do pojawienia się uczucia pragnienia, które jest sygnałem, że organizm zaczyna się odwadniać. Najlepiej sięgać po taką z magnezem, który pozwala na zahamowanie degeneracji komórek mózgowych.

7. Jedz ważne dla mózgu produkty

Sięgaj po produkty bogate w białko — mięso, drób, owoce morza, rośliny strączkowe, które poprawiają m.in. koncentrację i pamięć. Jedz produkty bogate w żelazo, np. wołowinę, wątróbkę, mięso cielęce, pietruszkę, buraki, oraz magnez i potas, które występują w bananach, pestkach dyni, migdałach, kakao oraz nasionach strączkowych. Na pracę mózgu wpływ mają także nienasycone kwasy tłuszczowe obecne w tłustych rybach morskich, olejku z wiesiołka, ogórecznika oraz w oleju lnianym czy oliwie.

8. Ogranicz cukier

Cukier wpływa negatywnie na działanie mózgu, ponieważ wpływa na działanie insuliny. Insulina jest hormonem kontrolującym poziom cukru we krwi i działanie synaps (one przekazują impuls nerwowy z jednej do drugiej komórki), i jej pojawienie się w mózgu może zaburzać procesy uczenia się i pamięci.

9. Oglądaj zdjęcia

Wspominaj, wracaj pamięcią do przeszłości. Takie działanie doskonale wyciąga z zakamarków pamięci rzeczy zapomniane i stanowi świetną i przyjemną gimnastykę dla mózgu.

10. Zapomnij o używkach 

Używki takie jak alkohol czy narkotyki są zabójcami mózgu. Ich niszczycielski wpływ sprawia, że osoby uzależnione przestają logicznie myśleć, mają problem z koordynacją ciała, reagują wolniej lub nieprawidłowo na różne czynniki. I by działać na szkodę mózgu nie trzeba pić nałogowo — wyskoczenie od czasu do czasu do knajpy i spicie się do nieprzytomności także jest szkodliwe.


 

źródło: psychologiazycia.comwww.national-geographic.pl


Zobacz także

Dlaczego trak trudno uwierzyć, że w związku dochodzi do przemocy. Zazwyczaj nie wierzymy ofierze

Co rodzice najczęściej słyszą od osób BEZDZIETNYCH?

Bycie samotnym rodzicem nie jest łatwe. Coś o tym wiem…