Lifestyle

Dieta Hashimoto. Co wolno jeść, a czego należy unikać, by zadbać o zdrowie?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
12 stycznia 2021
Dieta Hashimoto - zasady
Fot. iStock/Dieta Hashimoto
 

Dieta w Hashimoto jest ważnym narzędziem pozwalającym utrzymać w ryzach chorobę. Dzięki odpowiednim produktom spożywczym łatwiej także kontrolować masę ciała, która często sprawia problem cierpiącym na tę chorobę kobietom. Czym jest dieta Hashimoto, jakie są polecane, a jakie niewskazane pokarmy przy chorobie?

Czym jest choroba Hashimoto?

Hashimoto, to przewlekłe limfocytowe zapalenie tarczycy, czyli choroba o podłożu autoimmunologicznym. Z powodu wadliwego działania układu odpornościowego dochodzi do wytworzenia przeciwciał przeciwko własnej tarczycy. Czynnikiem aktywującym chorobę może być stres, czynniki genetyczne, a także czynniki środowiskowe. Występuje 10 razy częściej u kobiet niż u mężczyzn, a im wyższy wiek, tym większe ryzyko zachorowania. Choroba rozwija się latami niszcząc tarczycę, zmniejszając ilość produkowanych przez nią hormonów. W konsekwencji kobiety cierpią m.in. na wahania nastrojów, wagi, czy zaburzenia miesiączkowania. Po dłuższym czasie mogą rozwinąć się: niepłodność, choroby serca, a nawet śpiączka. Im dłużej Hashimoto uszkadza tarczycę, tym poważniejsze konsekwencje dla zdrowia powoduje. Przy potwierdzonej chorobie ważny jest nie tylko dobór odpowiedniego leczenia, ale także prowadzenie odpowiedniej diety.

Dieta Hashimoto - zasady

Fot. iStock/Dieta Hashimoto

Dieta Hashimoto — na czym polega?

Dieta w Hashimoto ma ważne znaczenie ze względu na konieczność sięgania po produkty będące źródłem składników odżywczych, ważnych dla właściwej syntezy hormonów tarczycy T3 i T4. Równie ważne jest wykluczenie żywności wysokoprzetworzonej, oraz substancji zmniejszających przyswajalność jodu z pożywienia lub zaburzających wchłanianie jodu przez tarczycę.

Dieta Hashimoto to przede wszystkim ogólne zasady zdrowego żywienia, w której ważną rolę pełnią substancje takie jak: jod, selen, żelazo, cynk, witamina D, antyoksydanty, kwasy tłuszczowe omega-3, istotne dla zdrowia tarczycy. Warto wiedzieć, po jakie pokarmy należy sięgać, by dostarczyć organizmowi wszystkich potrzebnych substancji.

Dieta Hashimoto a jod

Jod jest niezwykle ważny dla zdrowej tarczycy. Gdy jest go za mało, spada poziom hormonów T4 i T3, a wzrasta stężenie hormonu TSH. Osoby cierpiące na Hashimoto mają większe zapotrzebowanie na jod. Aby tarczyca funkcjonowała prawidłowo, w codziennej diecie powinno się znaleźć 150 μg jodu, a w przypadku kobiet ciężarnych i karmiących, kolejno do 220 i 290 µg. Można go dostarczyć w pożywieniu lub przez drogi oddechowe, spacerując brzegiem Bałtyku. Najwięcej jodu znajduje się w tłustych rybach morskich (dorsz, mintaj, halibut, płastuga, tuńczyk, makrela), w owocach morza oraz mleku krowim i jego przetworach. Dietę warto wzbogacić o zawierające jod brokuły i nasiona roślin strączkowych, wody mineralne, oraz, w rozsądnych ilościach, sól kuchenną. Nie należy jednak przesadzać z ilością jodu, ponieważ jego niedobór, jak i nadmiar, jest szkodliwy dla tarczycy.

Dieta Hashimoto - zasady

Fot. iStock/Dieta Hashimoto

Dieta Hashimoto a selen

W diecie Hashimoto nie powinno brakować selenu. Jego niedobór obniża przyswajalność jodu i hamuje wydzielanie T3. Selen można dostarczyć do organizmu z produktami pochodzącymi z morza (ryby i owoce morza), nasionami roślin strączkowych, gryką, orzechami brazylijskimi, kakao, oraz z drożdżami. Ten pierwiastek znajdziemy także w  mięsie z indyka, w mięsie wołowym, w mleku i przetworach mlecznych, oraz w grzybach.

Dieta Hashimoto a żelazo

Dieta w Hasmimoto powinna dostarczać odpowiedniej ilości żelaza, które aktywuje przemiany hormonów tarczycy. Żelazo znajdziemy w podrobach (szczególnie wątroba), mięsie (wołowinie, chudej wieprzowinie), w jajkach, nasionach roślin strączkowych, ziarnach i orzechach. Przygotowując posiłki należy zadbać, by przy okazji znalazły się w nich źródła witaminy C, która ułatwia wchłanianie żelaza. Warto oznaczyć poziom żelaza i ferrytyny, by włączyć ewentualną suplementację żelaza.

Dieta Hashimoto a cynk 

Zbyt mała ilość cynku w organizmie wpływa na zmniejszenie stężenia hormonów tarczycy T4 i T3. Mężczyźni potrzebują 11 mg cynku dziennie, a kobiety 8 mg (w przypadku ciąży i laktacji zaleca się spożywanie nawet do 11–13 mg cynku na dobę). W diecie nie powinno zabraknąć źródeł cynku, szczególnie pełnoziarnistego pieczywa, kaszy gryczanej niepalonej, kaszy jaglanej, pestek dyni, chudego mięsa oraz wątroby. Cynk zawierają także jaja, fasola, ciecierzyca, kiełki, grzyby, czosnek i cebula.

Dieta Hashimoto - zasady

Fot. iStock/Dieta Hashimoto

Dieta Hashimoto a witamina D

Badania przeprowadzone u pacjentów z chorobą Hashimoto wykazały mniejsze stężenie witaminy D. Najwięcej, bo aż w 90% tej witaminy organizm wytwarza samodzielnie z promieni słonecznych. Jesienią i zimą problem niedoboru się nasila, i ważne jest, by w diecie nie brakowało tej witaminy. Najlepszym jej źródłem jest tran, tłuste ryby morskie oraz produkty mleczne. Od września do kwietnia warto suplementować witaminę D w dziennej dawce 800–2000 IU u osób dorosłych. Dokładana ilość zależy od masy ciała i spożycia witaminy z dietą.

Dieta Hashimoto a omega-3

Kwasy tłuszczowe omega-3 pełnią ważną rolę  kwasach omega-3 wykazują właściwości przeciwzapalne i wpływają na przekształcanie hormonu tarczycy trójjodotyroniny (T3) w tyroksynę (T4). Aby nie zabrakło kwasów omega-3, należy sięgać po tłuszcz ryb morskich i oleje (lniany, rzepakowy, sojowy), a także włączyć do diety orzechy włoskie i siemię lniane.

Fot. iStock/Dieta Hashimoto

Dieta Hashimoto — czego należy unikać?

Istnieją produkty, które mogą zaburzać pracę tarczycy. Należą do nich:

  • warzywa kapustne, czyli kapusta, kalafior, brokuł, brukiew, jarmuż, kalarepa, rzepa. Ich nadmiar w diecie może prowadzić do zmniejszenia stężenia jodu w organizmie. Warto przy tym wiedzieć, że obróbka termiczna produktów wpływa na zneutralizowanie ok. 30% związków wolotwórczych. Umiarkowane ich spożycie jest możliwe przy jednoczesnej odpowiedniej podaży jodu oraz selenu w diecie;
  • soja i przetwory sojowe (tofu, mleko sojowy, koncentraty sojowe, parówki i wędliny z soi) mogą wpływać na zahamowanie syntezy hormonów tarczycy;
  • orzeszki ziemne i gorczyca – zawierają substancje wolotwórcze;
  • żywność niezalecana w zdrowej diecie: pokarmy wysoko przetworzone, cukier, nasycone kwasy tłuszczowe oraz izomery trans kwasów tłuszczowych.

Warto także wiedzieć, że 1 na 62 pacjentów ze zdiagnozowaną chorobą Hashimoto ma potwierdzoną przez biopsję celiakię. W tym przypadku należy wprowadzić dietę bezglutenową. U osób bez potwierdzonej celiakii wprowadzenie diety bezglutenowej powinna być konsultowana z lekarzem oraz dietetykiem klinicznym.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Równie ważne, co unikanie produktów działających szkodliwe na tarczycę, jest przestrzeganie zasad zdrowego żywienia:

  • posiłków powinno być 4–5 w ciągu dnia, zaplanowanych w odstępach co 3–4 godziny;
  • w posiłkach należy zadbać o odpowiednią podaż błonnika pokarmowego (>25 g na dobę), a przy okazji właściwa ilość płynów, szczególnie wody, by uniknąć problemów z gazami, bólem brzucha i zaparciami;
  • warto zwiększyć w diecie ilość pełnowartościowego białka, węglowodanów o niskim indeksie oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych (np. omega-3).
  • zaleca się unikanie diet niskotłuszczowych, niskobiałkowych oraz niskowęglowodanowych.

Wszelkie zmiany w diecie należy skonsultować z endokrynologiem lub dietetykiem.


źródło:  www.mp.pl 

Lifestyle

8 sposobów na to, by zapomnieć o przeszłości, a raczej nauczyć się z niej mądrze korzystać

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
11 stycznia 2021
Fot. iStock

Przede wszystkim, powiedzmy sobie jasno: przeszłość nie jest niczym złym. Jest częścią nas. To, co się nam w życiu przydarza, wyzwania, które przed nami stoją, ludzie, których spotykamy na swojej drodze – wszystko jest ważne, wszystko to nas buduje, uczy. Sprawia, że jesteśmy tacy, a nie inni. Że boimy się zaufać albo że ufamy bezgranicznie nie bojąc się zranienia. Zapominanie przeszłości nie polega zatem na kompletnym jej odcięciu, ale na tym, by umieć oddzielić to, co nam w niej szkodzi, od tego – co może nam się przydać.

8 sposobów na to, by zapomnieć o przeszłości, a raczej nauczyć się z niej mądrze korzystać

1. Żyj tu i teraz

Nie ma nic dziwnego, ani nienormalnego w tym, że ciągle wracasz myślami do osoby, które cię zraniła. Oczywiście, to nie może trwać wiecznie. Oczywiście, najlepszym lekarstwem jest zdanie sobie sprawy z tego, jak to wpływa na twoją sytuację dzisiaj. Jeśli zaczniesz skupiać się na swoich uczuciach i na tym, co dobrego spotyka cię tu i teraz, cierpienie związane z krzywdą z przeszłości nie będzie już tak boleć.

2. Nie uciekaj przed emocjami

Zbywanie trudnych emocji, magazynowanie ich gdzieś głęboko w sobie – to nie wpływa pozytywnie na twoje zdrowie psychiczne, ani na proces rehabilitacji, leczenia. Oddychaj i konfrontuj się z tym, co trudne. Staraj się rozumieć własne uczucia i szukać ich źródła.

3. Bądź dla siebie dobry

Wybacz sobie błędy z przeszłości. To, że byłeś może trochę naiwny, że pozwoliłeś innym na przekroczenie wyznaczonych przez siebie granic. Że  podjąłeś złe decyzje. To się zdarza każdemu z nas.

4. Pamiętaj, że nie jesteś już tą samą osobą co kiedyś

Od tamtych wydarzeń minęło już trochę czasu. Przeżyłeś wiele, zmieniłeś się. Pewne rzeczy zostały takie same, ale w wielu sprawach dojrzałeś, wiele zrozumiałeś. Dziś podjąłbyś inne decyzje, inaczej zareagował, trzymał z innymi ludźmi.

5. Zaakceptuj to, że osoba, która cię skrzywdziła nigdy nie poprosiła o wybaczenie

Nie każdy postępuje tak, jak ty byś postąpił. Nie każdy ma twoją wrażliwość  i wyobraźnię. Są ludzie, którzy odbierają świat zupełnie inaczej. Oni nigdy nie przestaną być egoistami. Pogódź się z tym, że od ich nie usłyszysz słowa „przepraszam”.

6. Pamiętaj, że nie jesteś sam

Masz przyjaciół, rodzinę, kilka bliskich osób gotowych cię wspierać w trudnych momentach. Otaczają cię życzliwi ludzie i z tych relacji powinieneś czerpać pozytywną energię. To dzięki nim wiesz, że w życiu na swojej drodze spotykamy różne osoby – te, które nas niszczą i te, które pomagają nam wstać po upadku.

7. Zaakceptuj to, co się wydarzyło

Nic już nie da się z tym zrobić, prawda? Po co więc płakać nad rozlanym mlekiem? Wyciągnij wnioski, które pozwolą ci uniknąć podobnych błędów w przyszłości, podziękuj za to trudne doświadczenie, okaż wdzięczność za to, co masz.

8. Skup się na tym, co możesz kontrolować

Czyli na tym, jak reagujesz na owe niewygodne wspomnienia i osoby z przeszłości. To ty pozwalasz im nadal wpływać na swoje życie. Ty stajesz się zródłem negatywnej energii dla siebie samego, pozwalając faktom, które dziś nie mają już żadnego znaczenia ograniczać cię i dalej krzywdzić. Skoncentruj się na tym, co przed tobą. Na tym, na co masz realny wpływ, na tym co możesz zmienić.

 


Zobacz także

10 rzeczy, które starsza kobieta może powiedzieć młodszej

Mój syn do szkoły zanosił wiertarkę. Czym zaskoczyły was wasze dzieci? Akcja „Lekcja przetrwania”

Gonisz za kimś, kto wcale nie chce być z tobą. Prędzej czy później zrozumiesz, że to nie ma sensu