Lifestyle

Dieta owocowa – czy na pewno jest w pełni bezpieczna?

Klaudia Kierzkowska
Klaudia Kierzkowska
21 lipca 2022
fot. Josefin S/Unsplash
 

Dieta owocowa, nazywana również dietą frutariańską polega na spożywaniu wyłącznie owoców. Oczyszcza, odchudza, wpływa na samopoczucie, i co ważne jest też bardzo smaczna. Pozostaje jednak pytanie, jakie owoce i w jakich ilościach należy spożywać i czy dieta owocowa jest bezpieczna?

Czym jest dieta owocowa?

Dieta owocowa to jedna z kuracji odchudzająco-oczyszczających zapewniająca stosunkowo szybką utratę kilogramów. Jadłospis opiera się wyłącznie na świeżych owocach, suszone ze względu na zbyt dużą kaloryczność i zbyt dużą zawartość cukru są zabronione. Nie istnieje jeden, dokładnie określony jadłospis diety owocowej. To, co danego dnia znajdzie się na naszym talerzu uzależnione jest głównie od preferencji smakowych i dostępności produktów. Podczas stosowania diety należy przestrzegać pewnych zaleceń. Przeważającą część powinny stanowić owoce o niskim indeksie glikemicznym np. jabłka, cytrusy. Można spożywać je w dowolnej formie –  zblendowane, świeżo wyciskane soki, ugotowane, uduszone, upieczone. By dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość błonnika, niektóre owoce dobrze jest jeść razem ze skórką np. jabłka, gruszki. Ważne by spożywać 4-5 posiłków dziennie. Podczas stosowania diety owocowej nie można zapomnieć o dostarczeniu organizmowi odpowiedniej ilości wody – minimum 1,5-2 litry każdego dnia. Bardziej restrykcyjne diety owocowe dopuszczają spożywanie jedynie surowych owoców – duszone, pieczone, gotowane są zabronione.

Zobacz również: Dieta bogata w witaminę D – jak ją skomponować i na co zwrócić uwagę?

Jakie owoce najlepiej jeść?

Zgodnie z zaleceniami diety owocowej – każde. Dozwolone są zarówno np. jabłka, gruszki, banany, cytrusy, czerwona porzeczka, borówki, brzoskwinie, nektarynki czy jagody. Owoce są cennym źródłem wielu witamin np. A, C, z grupy B, a także polifenoli, błonnika czy potasu. Zawierają w składzie cukry proste. Chronią przed chorobami układu krążeniowego, zmniejszają ryzyko cukrzycy typu 2 i nowotworów. By pozbyć się zbędnych kilogramów najlepiej wybierać te o niskim indeksie glikemicznym. Do najbardziej kalorycznych zaliczane są banany i winogrona.

Zalety diety owocowej

Dieta owocowa to doskonały sposób oczyszczenia organizmu i pozbycia się nagromadzonych w nim toksyn. Spożywanie świeżych owoców ma pozytywny wpływ na samopoczucie. Owoce dostarczają organizmowi dużą ilość witamin, składników mineralnych i substancji przeciwutleniających. Błonnik skutecznie pobudza prawidłowe funkcjonowanie układu trawiennego i przyspiesza przemianę materii. Owoce posiadają właściwości przeciwzapalne i wzmacniają układ odpornościowy. Należy jednak pamiętać, by diety owocowej nie stosować dłużej niż trzy dni. Ogromną zaletą kuracji jest wysoka dostępność produktów i łatwe przygotowywanie posiłków.

Wady diety owocowej

Dieta owocowa nie powinna być stosowana dłużej niż trzy dni. Ograniczenia nie pozwalają na skomponowanie odpowiednio zbilansowanego posiłku, a tym samym zbyt długie spożywanie samych owoców może odbić się niekorzystnie na zdrowiu. Owoce nie pokrywają dziennego zapotrzebowania na białko, wapń, magnez, wielonienasycone kwasy tłuszczowe czy witaminy z grupy B i D. Menu opierające się wyłącznie na świeżych owocach zawiera duże dawki cukrów prosty, co prowadzi do wzrostu poziomu glukozy. Zdarza się, że osoby będące na diecie owocowej są zmęczone, osłabione i pozbawione energii. Wielu towarzyszy ciągłe uczucie głodu.

Zobacz również: W jaki sposób dieta wyłącznie roślinna wpływa na organizm? Sprawdzamy!

Dieta owocowa – efekty

Podczas trwającej trzy dni diety owocowej można pozbyć się nawet trzech kilogramów. Najlepiej wybierać owoce niskokaloryczne, a banany spożywać sporadycznie. Musimy jednak pamiętać, że efekty diety owocowej nie mają potwierdzenia w formie źródła naukowego.


źródło: Medonet

Lifestyle

Żyj swoim dobrym życiem. 31 prawd, które ci w tym pomogą

Redakcja
Redakcja
21 lipca 2022
szczęśliwa
fot. Caroline Veronez/Unsplash
 

1. Życie jest perspektywą. Więc jeśli nie lubisz swojego życia, zmień parę okularów, przez które świat jest szary.

2. Pielęgnuj „tu i teraz”. Patrz w przyszłość, ale wiedz, że chwila obecna jest wszystkim, czego naprawdę doświadczamy.

3. Szczęście nie jest ciągłym uczuciem. Jest to jednak stały stan dobrego samopoczucia.

4. Niepewność nie oznacza słabości. Niepewność polega raczej na byciu człowiekiem i akceptowaniu swoich niedoskonałości jako nieodłącznej części siebie.

5. Zdecyduj, że będziesz szczęśliwa od teraz. W przeciwnym razie, bez względu na to, co masz w życiu, nigdy nie będziesz szczęśliwa.

6. Nie traktuj życia zbyt poważnie. Nikt z nas i tak nie wyjdzie z tego żywy.

7. Żyj swoim życiem. Nie oglądaj się na opinie innych.

8. Ucz się ze swojej przeszłości. Wszyscy popełniamy błędy, ale uczenie się na nich robi różnicę.

9. Nie bierz niczego zbyt osobiście. Ludzie działają tylko w najlepszy sposób, jaki znają.

10. Ciesz się małymi rzeczami. Ponieważ zanim się zorientujesz, małe rzeczy będą wszystkim, co naprawdę miało znaczenie.

11. Ciesz się prostymi rzeczami. Ponieważ są to rzeczy, które sprawiają, że życie jest warte życia.

12. Puść kontrolę. W przeciwnym razie twoje życie będzie stałą i obsesyjną potrzebą dotarcia gdzieś, gdzie nie jesteś.

13. Tam, gdzie jest światło, jest też ciemność. Ale ciemność pomaga ci docenić i być wdzięcznym za światło.

14. Wszystko służy jakiemuś celowi. Nawet jeśli nie do końca tak się w danym momencie wydaje.

15. Wybierz jakość zamiast ilości. Niezależnie od tego, czy chodzi o ludzi, czy o twoje cele w życiu.

16. Zawsze bierz odpowiedzialność za swoje działania. Ponieważ pod koniec dnia to ty podejmujesz i odpowiadasz za swoje decyzje.

17. Czyny ZAWSZE mówią głośniej niż słowa. Ponieważ działania są zakorzenione w naszych najgłębszych wyborach i przekonaniach.

18. Baw się dobrze, ale także ciężko pracuj, gdy trzeba. W życiu chodzi o równowagę, a nie to, by pracować przez cały czas lub nigdy się nie bawić.

19. Zwolnij. Doceń to, co jest tuż przed tobą, ponieważ wszystko zniknie w jednej ulotnej chwili.

20. Znajdź swój oddech. Kiedy jesteś niespokojna lub zestresowana, twój oddech jest twoim najlepszym przyjacielem.

21. Bądź prawdziwa, a nie miła. Bycie prawdziwym pochodzi z miejsca dobroci i współczucia.

22. Wypij ulubioną kawę. Nawet jeśli jest to drogie, rób sobie tę przyjemność, kiedy tylko możesz.

23. Oddaj się pasji, o której zawsze marzyłaś. Ponieważ życie jest zbyt krótkie, by nie marzyć.

24. Nie musisz mieć przemyślanego całego swojego życia. Bo kto i tak to robi?

25. Nigdy nie jesteś sama, nawet jeśli czujesz się tak, jakbyś była. Wystarczy jedna wiadomość tekstowa, jeden telefon lub jedna nocna przejażdżka po okolicy.

26. Znajdź powody do radości. Masz tak wiele powodów do wdzięczności, nawet jeśli nie zawsze tak się wydaje.

27. Jeśli nie jest, nie miało być twoje. Niezależnie od tego, czy jest to osoba, czy okazja, życie ma sposób, aby dać ci dokładnie to, czego potrzebujesz.

28. Złamane serce nie oznacza, że jesteś złamana. Oznacza to po prostu, że nie spotkałaś jeszcze właściwej osoby.

29. Bądź dobrą właścicielką psa. Ponieważ twój pies jest zawsze najszczęśliwszy, kiedy ma cię obok.

30. Zaufaj swojej drodze. Ale przede wszystkim ciesz się tym, ponieważ mija tak szybko.

31. Żyj bez żalu. Ponieważ pod koniec dnia wszyscy robimy wszystko, co w naszej mocy.

 



Zobacz także

Nowy Rok – pomyśl o wakacjach wcześniej niż zwykle!

Jennifer Aniston i David Schwimmer są parą?! Ponoć potajemnie umawiają się na randki 😍

7 symptomów depresji, o których byś nigdy nie pomyślała