Lifestyle Psychologia

Co sobie ludzie pomyślą… to ich sprawa. Ty żyj własnym życiem, masz do tego przynajmniej kilka, ważnych powodów

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
31 marca 2016
Co sobie ludzie pomyślą... to ich sprawa. Ty żyj własnym życiem, masz do tego przynajmniej kilka, ważnych powodów
Fot. iStock / Halfpoint
 

Chińskie przysłowie mówi, że jeśli zawsze przejmujesz się tym, co mówią o tobie inni, stajesz się ich zakładnikiem. Jest w tym zdaniu wiele prawdy. Rzeczywiście, żyjąc z nieustanną potrzebą akceptacji przestajesz sięgać po marzenia, być w zgodzie ze sobą, przestajesz w ogóle być sobą. Z drugiej strony, chęć bycia akceptowanym i lubianym jest czymś bardzo ludzkim. Kiedy jednak z opinią innych liczysz się bardziej niż z własnym szczęściem, sprawy zdecydowanie wymknęły ci się spod kontroli. Pomyśl sobie wtedy  o tym, że:

1. To, co dla innych jest słuszne, nie musi być słuszne dla ciebie

Musisz zdać sobie sprawę z tego, że ludzie wyrażając swoją opinię, posiłkują się swoimi wyobrażeniami o twojej sytuacji. Tym, co oni myślą, że by na twoim miejscu zrobili. Tu leży problem. Co dobre dla kogoś innego, nie musi być dobre dla ciebie. To co dla ciebie bezwartościowe, dla kogoś innego może być bezcenne. Każdy z nas jest oddzielnym bytem. Są sprawy, które nie mają uniwersalnych rozwiązań.

2. Tu chodzi o twoje życie, twoje sprawy, innym nic do tego

Ludzie mają prawo myśleć sobie co chcą , tobie również przysługuje to samo prawo. Ale te myśli innych nie mogą cię zmienić, nie zmienią tego kim jesteś i ile jesteś wart. Przynajmniej nie stanie się tak jeśli na to nie pozwolisz.

Pod koniec każdego dnia jesteś jedyną osobą, która może się rozliczać przed swoim sumieniem z podjętych wcześniej wyborów.

3. To ty wiesz co jest dla ciebie najlepsze

Nikt nigdy nie będzie tak „inwestował” w twoje życie, jak ty sam. Tylko ty wiesz, co jest dla ciebie najlepsze, znasz siebie, historię i okoliczności twoich wyborów. W ten sposób uczysz się podejmować dobre decyzje, brać za nie odpowiedzialność, a w konsekwencji  nie obwiniać innych za swoje niepowodzenia.

4. Twoje obawy podcinają ci skrzydła

Jeśli stale zaprzątasz sobie głowę tym, co pomyślą o tobie inni, nigdy nie odważysz się sięgnąć po swoje marzenia. Będziesz znajdował się w sytuacjach, w których trzeba będzie postawić na zali swoją dumę i ambicję, żeby osiągnąć to, czego chcesz. Przestaniesz w końcu odczuwać potrzebę robienia tego, co dotąd uznawałeś za słuszne.

5. To na ciebie spadną ostateczne konsekwencje

To oczywiste. Dobre rady, sugestie, uwagi… Podziękuje za nie, weź do serca te, które uznasz za słuszne. Ale spójrzmy prawdzie w oczy: jesteś jedyną osobą, która ponosi konsekwencje swoich decyzji. ONI nie będą musieli żyć z twoim wyborem, pójdą dalej.

6. Choćby się starał, wszystkich nie zadowolisz

Nie ma sensu podejmować prób, nie sprostasz oczekiwaniom wszystkich osób, na których opinii tak ci zależy.

7. Życie jest po prostu na to zbyt krótkie

I masz je tylko jedno. Przeżywaj je tak jak chcesz, bądź szczęśliwy, nie martw się, że ktoś ocenił cię niesprawiedliwie, albo pomyślał o tobie źle. Jeśli spędzisz życie próbując się komuś przypodobać lub uszczęśliwić za cenę swojego szczęścia, nigdy nie polubisz samego siebie. Nie marnuj czasu, uwierz w swoją wartość, bez potrzeby przeglądania się w oczach innych.

Kiedy tylko przestaniesz przesadnie się kontrolować i przejmować opinią otoczenia, odkryjesz kim naprawdę jesteś. Zaznasz uczucia wolności i odetchniesz głęboko. Może pierwszy raz od dawna.


Lifestyle Psychologia

Kręgosłup – jak dbać o niego, by nie przysparzał problemów? To powinnaś wiedzieć

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
31 marca 2016
Kręgosłup - jak dbać o niego, by nie przysparzał problemów? To powinnaś wiedzieć
Fot. iStock / miljko
 

Kręgosłup może się wydawać niezniszczalnym rusztowaniem dla naszego ciała. Na co  dzień nie przejmujemy się za bardzo, przypominając sobie o nim dopiero wtedy, gdy coś strzyka i boli. A przy biernym trybie życia, pracy siedzącej i kilku kilogramów więcej na wadze, problemy z kręgosłupem przyjdą na pewno. I tak zgodnie z porzekadłem – lepiej zapobiegać niż leczyć, troska o to rusztowanie organizmu, zaoszczędzi nam problemów z dokuczliwym bólem i ograniczeniem sprawności za klika lat. Warto już dziś przyjrzeć się dokładnie, jakie czynniki mają wpływ na stan naszego kręgosłupa i jak postępować, by chronić go przed problemami.

Jak nosimy się zazwyczaj?

Najwięcej uwagi prawidłowej postawie ciała i zdrowiu kręgosłupa poświęcamy dzieciom. Od pierwszego dnia podtrzymujemy główkę małego człowieka, a im bardziej rośnie, tym większą uwagę poświęcamy jego prawidłowej postawie przy siedzeniu i chodzeniu. Ile razy same słyszałyście “nie garb się”, “wyprostuj się” lub mówiłyście to swoim dzieciom. Niestety troska i pilnowanie postawy, z czasem przestaje być tak istotna. A przecież nieprawidłowa postawa nadmiernie obciąża mięśnie i wpływa na skrzywienie kręgosłupa, które można zauważyć już u dzieci w szkole podstawowej. Poza tym wygięte plecy i skulone ramiona wyjątkowo nieładnie wyglądają, uwydatniając przy okazji brzuszek i chowając biust u pań.

Kręgosłup - jak dbać o niego, by nie przysparzał problemów? To powinnaś wiedzieć

Fot. Pixabay / bykst / CC0 Public Domain

Zmień swoje przyzwyczajenia, zadbaj o zdrowy kręgosłup

Jest wiele sposobów, by pozytywnie wpłynąć na stan kręgosłupa. W domu warto mieć wyprofilowane krzesła, fotele i odpowiednie materace o średniej twardości, skutecznie łagodzące napięcia mięśniowe. Nie obciążaj nadmiernie kręgosłupa, nie noś pakunków zarzuconych na ramię tylko z jednej strony ciała, rozkładaj ciężar równo na każdą stronę. Podnosząc cięższą rzecz, nie schylaj się po nią na wyprostowanych nogach, ale przyklęknij na jedno kolano i dopiero wtedy podnieś przedmiot. Jeśli jesteś miłośniczką szpilek, zapomnij o nich na co dzień, zdrowiej jest nosić obuwie na 3 – 4 centymetrowym obcasie.

Podczas przerw pracy jeśli tylko masz możliwość, wykonaj kilka prostych ćwiczeń i przeciągaj się. O tym pamiętaj także rano, by po wyjściu z łóżka, rozciągnąć po nocy sztywne ciało i nierozruszane mięśnie. Wykonanie „kociego grzbietu”, a następnie rozprostowanie pleców i kończyn ułatwią wejście w rytm codzienności.

Uważaj na stres. Co prawda ciężko jest go unikać przez cały czas, jednak życie w nieustającym napięciu, powoduje także napięcie mięśniowe i może być bezpośrednią przyczyną uporczywego bólu pleców. Relaksuj umysł, rozluźniaj ciało, to zniweluje problemy na tle nerwowym – wypróbuj masaże i ciepłą kąpiel z olejkami eterycznymi.

Dbaj o zachowanie prawidłowej masy ciała, ponieważ każdy dodatkowy kilogram obciąża kręgosłup, który musi przecież unieść nasze ciało. Zwróć uwagę na swoją dietę, ponieważ prawidłowe żywienie ma wpływ na kondycję kręgosłupa. Spożywaj regularnie mleko i jego przetwory, a także sardynki z ośćmi, które zapobiegną osteoporozie, dostarczając dawki wapnia. Spaceruj na słońcu, ruch sprzyja zachowanie sprawności szkieletu, a wytwarzająca się pod wpływem promieni słonecznych witamina D, ułatwia przyswajanie wapnia. Pamiętaj również że zdrowe kości potrzebują fosforu, który znajdziesz w ziarnach zbóż, rybach, roślinach strączkowych i witaminę C która bierze udział syntezie kolagenu, wchodzącego w skład kości.

Kręgosłup - jak dbać o niego, by nie przysparzał problemów? To powinnaś wiedzieć

Fot. Pixabay / Unsplash / CC0 Public Domain

Rady dla pracujących przy komputerze i  laptopie

Obciążenie kręgosłupa podczas pozycji siedzącej, jest dwa razy większe niż podczas stania. W dodatku gdy się jeszcze garbimy i nie zmieniamy pozycji przez długi czas, to nie może nam służyć. Zanim dojdzie do zwyrodnień, zadbaj o to, by siedzieć prosto, najlepiej na krześle z możliwością regulacji wysokości i kąta podparcia pleców. Szkieletowi dobrze zrobi oderwanie się od biurka raz w ciągu godziny, choćby na przejście do innego pomieszczenia. Mięśnie się rozluźnią i poprawi się przepływ krwi pozytywnie wpływając na układu mięśniowo-szkieletowy.

Niewłaściwa pozycja ciała podczas obsługi laptopa, to prawdziwe zagrożenie. Pisząc na laptopie często mocno pochylamy głowę i tułów, obciążając mięśnie pleców, szyi i kończyn górnych. Trzymając go na kolanach nadmiernie obciążamy nadgarstek. Jak więc pracować przy laptopie, aby nie szkodzić kręgosłupowi?

Najlepiej by laptop miał duży ekran, aby nie wysilać wzroku i pochylać się automatycznie do przodu. Aby temu zapobiec, można powiększyć rozmiar czcionki, co pozwoli uniknąć pochylania się w celu odczytania treści. Ustaw wysokość i kąt ekranu laptopa tak, aby odczytać tekst na monitorze bez zginania lub obracania szyi. Gdy musisz trzymać laptopa na kolanach, podłóż pod niego – kładąc go np. na torbie. Jeśli korzystasz z komputera siedząc na zwykłym krześle a nie regulowanym fotelu, twoje kolana powinny znajdować się mniej więcej na poziomie bioder, a kąt w stawie kolanowym powinien wynosić 90 stopni.

Ćwiczenia które przyniosą ulgę

Zdrowe plecy to inwestycja na całe życie, dlatego tak ważne jest zadbanie o to, by wzmacniać i rozwijać mięśnie grzbietu, które pozwolą zachować dobrą kondycję i prawidłową postawę. Pamiętaj o codziennym wykonywaniu ćwiczeń zgodnie z instrukcją aby przyniosły efekty i nie szkodziły. Ruch i aktywność fizyczna jest konieczna do prawidłowego rozwoju mięśni szkieletowych, kości a także stawów.

Oto propozycje ćwiczeń, które pomogą wzmocnić lub rozluźnić mięśnie szkieletowe oraz załagodzą dyskomfort :


Lifestyle Psychologia

Dzień #25, ostatni. Zadbaj o siebie naprawdę. #SlimemGO

Hanna Szczygieł
Hanna Szczygieł
31 marca 2016
Fot. Flickr / Ben Webb / CC BY-SA

Jeżeli przez ostatnie 3 tygodnie dbałyście o siebie i swoje ciała naprawdę, dziś jest odpowiedni dzień, żeby tego nie zaprzepaścić. Zadanie i wyzwanie jest tylko jedno: sama zaplanuj co będziesz robić dla siebie jutro, pojutrze i za tydzień. To dobry moment, żeby plany i motywację podeprzeć np. karnetem na zajęcia fitnessu czy siłownię. 

Jeżeli uważasz, że koszty są zbyt wysokie – zaplanuj 1-2 wyjścia w tygodniu, to da ci siłę i podtrzyma chęć codziennych samodzielnych ćwiczeń. A najlepiej sprawdź, gdzie masz najbliżej!

Już niedługo wyniki naszej akcji, a jeśli jeszcze nie zaczęłaś – masz jeszcze dzisiaj okazję! Wrzucajcie zdjęcia na Facebooka z oznaczeniem #SlimemGO, czekamy :).


I jak? Chcecie naprawdę o siebie zadbać? Przyłączcie się do naszej wiosennej akcji: „Zadbaj o siebie naprawdę”.

My będziemy wam prezentować różne formy aktywności, a wy wysyłajcie nam zdjęcia, piszcie, jak o siebie dbacie, jak dbacie o swoje ciało, jak sobie radzicie.

ZADANIE KONKURSOWE:

Jest banalne. Wystarczy wrzucić pomysłowe zdjęcie Waszej aktywności na Facebooka z oznaczeniem #SlimemGO. Czy to rolek na nogach, czy pięknego widoku podczas spaceru. A może zdążycie zrobić fotkę w trakcie pogoni za autobusem, czy przy wchodzeniu po schodach? Liczy się pomysł. Te najciekawsze zostaną nagrodzone zestawami fantastycznych kosmetyków, które też pomogą Wam odwdzięczyć się ciału i zadbać o siebie w sposób wyjątkowy. W opisie zdjęcia, napiszcie nam w paru słowach, jak naprawdę o siebie zadbałyście tego dnia.

SZCZEGÓŁY NASZEJ AKCJI ZNAJDZIECIE TUTAJ

#SlimemGO

Fot. Materiały prasowe

Chcesz o siebie zadbać naprawdę? #SlimemGO.


Zobacz także

500 plus: realistki nie idiotki. Matki nie są leniwe ani głupie

500 plus: realistki nie idiotki. Matki nie są leniwe ani głupie

Nie rzucaj dla niego „wszystkiego”, bo gdy miłość się skończy zostaniesz z niczym

W życiu są dwie strategie. Napotykając trudności można się załamać lub wyciągnąć z tego doświadczenia niesamowitą siłę