Lifestyle Psychologia

Chcesz mieć w domu szczęśliwego faceta – idź do pracy, a jemu daj odkurzacz

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
23 sierpnia 2016
Fot. iStock
 

Zajmowanie przez kobiety stanowisk pracy do tej pory uważanych za typowo „męskie” sprawiło, że to panowie poczuli się mniej męscy i niepewni swojej roli z związkach. Jednak najnowsze badania wykazały, że kiedy mężczyzna zostaje jedynym żywicielem rodziny, jest to szkodliwe dla jego psychicznego i fizycznego zdrowia. W miarę równy podział obciążeń finansowych oraz domowych obowiązków przynosi zaś długoterminowe korzyści dla dobrego samopoczucia obu stronom.

U pań świadomość, że są one odpowiedzialne za bezpieczeństwo materialne rodziny wpływa pozytywnie na ich stan emocjonalny i kondycję fizyczną. U panów – zupełnie na odwrót. Skąd ta różnica?

Naukowcy stwierdzili, że mężczyźni traktują swoją pozycję jedynego żywiciela rodziny jako narzucony z góry obowiązek kutrowy, który muszą wypełnić, kobiety zaś postrzegają ją jako osobiste osiągnięcie i świadomy wybór. Mogą odczuwać z niego dumę, nie martwiąc się, co inni powiedzą, jeśli dadzą sobie rady tak, jakby tego chciały.

W badaniach przeprowadzonych w latach 2007-2011 brało udział 9000 osób, a wyniki są jednoznaczne: mężczyźni mają najgorsze samopoczucie psychiczne i fizyczne w okresie, kiedy są jedynymi żywicielami swoich rodzin. Sytuacja ta ulega znacznej poprawie, gdy do domowego budżetu zaczyna dorzucać swoją pensję partnerka.

Badania potwierdzają, że zerwanie z tradycyjnym modelem rodziny i podział obowiązków domowych ma konkretne korzyści zarówno dla mężczyzn jak i kobiet. A więc – drodzy panowie, chcecie być szczęśliwi? Wypuście swoje partnerki z domowego kieratu. No i – marsz po odkurzacz! Kochane panie, chcecie pozbyć się frustracji? Od jutra szukamy pracy! A, jeśli już macie pracę, to przydzielcie Mu po prostu więcej domowych obowiązków ;).


Źródło: telegraph.co.uk

 


Lifestyle Psychologia

10 sygnałów wysyłanych przez twoje ciało, których nie wolno ci ignorować

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
23 sierpnia 2016
10 sygnałów wysyłanych przez twoje ciało, których nie wolno ci ignorować
Fot. iStock / Sezeryadigar
 

Współczesność wymaga od nas totalnego skupienia na codzienności. Dbamy o dom, dzieci, partnerów, pracujemy, znajdujemy czas na hobby oraz aktywność fizyczną i zrównoważoną dietę. Wiele rzeczy robimy z myślą o długim i zdrowym życiu, jednak gdy przychodzi do konkretów, paradoksalnie nie zwracamy uwagi na sygnały wysyłane przez nasz organizm. 

Ludzki organizm jest niesamowitą maszyną, która działa niezwykle sprawnie. Bywa, że jej elementu zużywają się szybciej niż powinny i przychodzą różne zdrowotne kłopoty. Często jednak ignorujemy niepokojące sygnały, które powinny dać nam impuls do skupienia się na własnym zdrowiu, nieodkładaniu tej kwestii na później.

Sygnały ze strony ciała, które powinny dać ci do myślenia

Fot. iStock / Homunkulus28

Fot. iStock / Homunkulus28

1. Ból w klatce piersiowej

Nie sugeruj się tym, że masz dopiero 20, 30, czy 40 lat! Uwierz, zawał serca i różne choroby tego organu trafiają się także kobietom młodym, aktywnym fizycznie. Nie zrzucaj bólu, który się powtarza w klatce piersiowej na zmęczenie, tylko dmuchaj na zimnie i zgłoś się do lekarza. Taki ból może łączyć się z chorobami trzustki, wątroby oraz żołądka. Specjalista postawi konkretną diagnozę, a ty przestaniesz się niepokoić lub oszukiwać, że wszystko jest ok. Natomiast jeśli do bólu w klatce piersiowej dochodzi potliwość, występują duszności, mdłości, skoki ciśnienia lub nieregularny puls, to może być sprawa bardzo poważna, np. zawał mięśnia sercowego, wezwij karetkę. Nie czekaj, czas reakcji w takich przypadkach ma ogromne znaczenie.

2. Długotrwały kaszel

Fot. iStock / Homunkulus28

Fot. iStock / Homunkulus28

Dopóki nie jest zbyt dokuczliwy, po prostu do niego przywykamy, bo przecież w końcu minie. Tłumaczymy sobie jego obecność fatalną pogodą, wszędobylski wirusami, pleniem papierosów, przewlekłymi alergiami stwierdzanymi na własną rękę. Długotrwały kaszel powinien niepokoić, szczególnie gdy do niego dochodzą kłopoty ze swobodnym oddychaniem lub świstami. Nawet nieuciążliwy, ale długotrwały kaszel może wskazywać na poważniejszą przyczynę, jak zapalenie oskrzeli i płuc, które może przebiegać bez gorączki i osłabienia, które unieruchamia w łóżku.

3. Ból łydek

Tkliwość, kłucie i ból w łydce szczególnie po dłuższym czasie spędzonym w bezruchu, może świadczyć o zakrzepicy żył. Jeśli ból występuje przy zginaniu stopy, a łydka jest zaczerwieniona, opuchnięta i ciepła, trzeba jechać na izbę przyjęć w szpitalu. Duży skrzep powstały w żyle łydki może się oderwać i spowodować zator tętnicy płucnej lub udar mózgu.

4. Nietypowy kolor moczu

Fot. iStock / Homunkulus28

Fot. iStock / Homunkulus28

Może być jednakowo efektem np. zjedzenia buraczków na obiad, ale może zwiastować kłopoty ze zdrowiem. Nie wolno lekceważyć czerwonej, brunatnej lub różowej barwy moczu, szczególnie gdy pojawia się  ból i pieczenie przy oddawaniu (zwykle małych ilości) moczu. To może być efekt kamicy nerkowej,  ostrego zapalenia dróg moczowych, zapalenie kłębuszków nerkowych, gruźlica nerek, polipy lub brodawczaki pęcherza czy nawet endometrioza, lub nowotwór. Nie można ignorować również pieniącego się moczu — który wskazuje na białkomocz, i może oznaczać np. stany zapalne nerek. Wizyta u lekarza jest w tym przypadku konieczna.

5. Rozrywający ból głowy

Fot. iStock / Homunkulus28

Fot. iStock / Homunkulus28

Najczęściej towarzyszy atakom silnej migreny, ale może zwiastować pęknięcie tętniaka mózgu. To przytrafia się także młodym ludziom, bez ostrzeżenia. Jeśli obezwładniający ból pojawi się nagle, jest niezwykle silny i towarzyszą mu mdłości i światłowstręt, należy natychmiast wezwać pomoc. Bezpieczniej jest nie zażywać aspiryny, która może doprowadzić do zwiększenia krwawienia.

6. Drętwienie części ciała

Drętwienie lub niedowład i osłabienie szczególnie jednej połowy ciała, mogą być pierwszymi objawami udaru mózgu. Gdy pojawiają się inne niepokojące symptomy: trudności z utrzymaniem równowagi, bełkotliwa mowa, zawroty lub ból głowy, zaburzenia widzenia ‒ najczęściej w jednym oku lub tzw. widzenie połowiczne (widzi się prawą lub lewą stronę w polu widzenia), podejrzenie jest bardziej czytelne, należy wezwać karetkę.

7. Silne bóle menstruacyjne

Bóle miesiączkowe są powszechną dolegliwością u kobiet, jednak jeśli są wyjątkowo intensywne i nie mijają po zażyciu leków przeciwbólowych, mogą świadczyć o endometriozie. Nawet co piąta kobieta w wieku rozrodczym, szczególnie pomiędzy 20. a 30. rokiem życia, cierpi na to zaburzenie. Utrudnia ono nie tylko normalne funkcjonowanie z powodu bólu i może przyczynić się do niepłodności.

8. Zmiana w wyglądzie piersi

To nie muszą być „osławione” guzy na piersi, ale także powstałe zmarszczki na skórze, powiększenie jej rozmiaru, zmiany koloru piersi, zaczerwienienie i ból brodawek oraz wyciek zwłaszcza krwistej wydzieliny. Niepokojące są również zmiany w wyglądzie brodawki sutkowej: jej wciągnięcie, pomarszczenie skóry w jej okolicy lub pojawienie się zmian wokół niej. Obserwując u siebie nawet jeden z wymienionych objawów, należy jak najszybciej zgłosić się do lekarza. I pamiętaj, że najważniejsza jest profilaktyka — samodzielne badanie piersi raz w miesiącu.

9. Bóle w podbrzuszu

Może świadczyć o wiele schorzeniach układu pokarmowego, moczowego i płciowego, których nie należy ignorować. Ból w podbrzuszu z prawej strony z często towarzyszącymi mu nudnościami, brakiem łaknienia, gorączką, może wskazywać na zapalenie wyrostka robaczkowego. Ból w okolicy podbrzusza może być także efektem schorzeń, takich jak: zespół jelita wrażliwego, zapalenie żołądka i jelit, choroby zapalne jelit, zapalenie uchyłków, nowotwory, zaparcia, niedrożność jelit, ropień okołoodbytniczy, zespół nadwrażliwości jelita grubego.

Ból połączony z częstym oddawaniem moczu, nagłym parciem na mocz lub bólem przy jego oddawaniu, zwykle wskazuje na choroby dróg moczowych, np. zapalenie pęcherza moczowego, śródmiąższowe zapalenie pęcherza moczowego, odmiedniczkowe zapalenie nerek, kamicę moczową, kolkę nerkową.

10. Zmiany koloru skóry

Istnieją zmiany w zabarwieniu skóry, które są wynikiem nie złych nawyków pielęgnacyjnych, a zaburzeń pracy różnych organów wewnętrznych. I tak:

  • Żółknięcie skóry wiąże się ze wzrostem bilirubiny (produkt degradacji hemoglobiny powstający w wątrobie, a także śledzionie i szpiku kostnym) we krwi. Występuje w przebiegu żółtaczki typu A, B, C, żółtaczki mechanicznej lub chorób trzustki.
  • Brązowo-żółta skóra towarzyszy przewlekłej niewydolności nerek (mocznicy).
  • Zaczerwienienie skóry pojawia się przy wzroście poziomu hemoglobiny, np. w czerwienicach.
  • Zasinienie skóry związane jest ze spadkiem stężenia hemoglobiny, występuje też przy wadach serca.
  • Niebieska skóra może świadczyć o zatruciu metalami ciężkimi (ołów, bizmut).
  • Bladość skóry towarzyszy niedokrwistości (anemii), a także niedoczynności tarczycy.

Oczywiście podane wyżej niepokojące sygnały nie w każdym przypadku będą zwiastowały te same dolegliwości. Niniejszy artykuł ma charakter informacyjny, a informacje w nim zawarte nie mają na celu zastąpienia porady lekarskiej i nie powinny być traktowane jako diagnoza czy sposób leczenia wszelkich indywidualnych dolegliwości lub stanów fizjologicznych. Jeśli niepokoisz się dolegliwościami lub stanami fizjologicznymi, które mogą u ciebie występować, skontaktuj się z lekarzem.


źródło: poradnikzdrowie.pl, www.hellozdrowie.plportal.abczdrowie.pl


Lifestyle Psychologia

Jak zadbać o suchą i wrażliwą skórę latem?

Gościnnie w Oh!me
Gościnnie w Oh!me
23 sierpnia 2016
Fot. iStock / LiudmylaSupynska

Skóra pełni niezwykle istotną rolę dla naszego organizmu. Jej prawidłowe funkcjonowanie jest więc bardzo ważne dla zdrowia. Jeśli dodatkowo jest sucha i wrażliwa – nieodpowiednia jej pielęgnacja może szybko doprowadzić do poważnych problemów. Jak zadbać o suchą skórę zwłaszcza latem?

Sucha skóra charakteryzuje się mniejszą ilością gruczołów łojowych i brakiem bariery ochronnej. Tracąc odpowiednie nawilżenie jest bardziej narażona na podrażnienia, zmiany alergiczne, a jeśli z nadmiaru wysuszenia pęka, wzrasta ryzyko przedostania się przez nią groźnych wirusów i bakterii.

Problem z suchością skóry może być przypadłością wrodzoną, jednak coraz częściej jest to także efekt nieprawidłowej pielęgnacji lub zaniedbań. Nieodpowiednia pielęgnacja tego typu skóry, może doprowadzić do utraty nawilżenia, a w konsekwencji do poważniejszych schorzeń, takich jak AZS, grzybica, drożdżaki, liszajec czy gronkowiec. Eksperci firmy Ziołolek, producenta serii kremów dermo recepturowych do skóry z problemami przekonują, że konieczna jest odpowiednia pielęgnacja zewnętrzna, ale warto też pamiętać o działaniu od wewnątrz. Podpowiadają jak, zwłaszcza w okresie letnim, dbać o skórę suchą i wrażliwą, aby pod wpływem niekorzystnych czynników zewnętrznych nie doprowadzić do jej poważnych chorób.

Otoczenie ma znaczenie

Latem częściej przebywamy na zewnątrz budynków. W gorące dni unikajmy miejsc o dużym stężeniu zanieczyszczeń. Znajdujące się w powietrzy cząsteczki pyłu, kurzu i spalin mają negatywny wpływ na stan naszej skóry, zwłaszcza jeśli jest wrażliwa, sucha, czy pękająca. Z badań przeprowadzonych w największych europejskich metropoliach wynika, że poziom nawilżenia skóry u osób żyjących w najbardziej zanieczyszczonych dzielnicach jest o wiele mniejszy, niż osób mieszkających na przedmieściach. Unikajmy również mocno klimatyzowanych pomieszczeń oraz tych słabo wentylowanych, pełnych papierosowego dymu, gdyż wrażliwa skóra na pewno to odczuje. Przy częstych latem spotkaniach towarzyskich i grillach. Unikajmy nadmiernej ilości alkoholu i palenia tytoniu. Osoby z problemami skórnymi powinny ograniczyć to do minimum.

Bezpieczne opalanie

Słońce jest niezbędne dla naszego życia i zdrowia. W małych dawkach wpływa korzystnie na nastrój oraz syntezę witaminy D, niezbędnej do odkładania się wapnia w kościach. Wystarczy 15 minut pobytu na słońcu dziennie, aby wykorzystać dobroczynne działanie słońca. Należy jednak pamiętać o szkodliwym promieniowaniu UV. Najkrócej powinny przebywać na słońcu osoby o jasnej karnacji, mające najczęściej skórę cienką, wrażliwą i suchą. Latem słońce wysusza ją jeszcze bardziej. Szybko traci wilgoć z naskórka, ulega poparzeniom słonecznym (rumień), fotodermatozom (pokrzywki), zaburzeniom barwnikowym (plamy), opryszczkom czy uczuleniom. Dlatego ważne jest, by chronić naszą skórę przed promieniowaniem używając kremów z wysokim filtrem około 20 minut przed wyjściem z domu i kilka razy w ciągu dnia. Pamiętajmy również o tym, że szyba samochodowa lub okno biurowe nie ochronią nas przed działaniem promieni UV. Ochrona skóry jest także konieczna w pochmurne czy deszczowe dni, gdyż promienie UV docierają do ziemi nawet przez nie.

Codzienna pielęgnacja suchej skóry

Kremy do skóry suchej, wrażliwej czy atopowej, powinny mieć prosty skład wzbogacony o substancje czynne dedykowane konkretnym zmianom chorobowym jak mocznik czy cholesterol. Odpowiednio nawilżają i natłuszczają skórę, przywracają jej prawidłowe funkcjonowanie oraz poprawiają wygląd.

Eksperci wyjaśniają, że kremy z mocznikiem absorbują cząsteczki wody i nie dopuszczają do jej wyparowania, utrzymując nawilżenie nawet do kilkunastu godzin. Cholesterol natomiast stosuje się wspomagająco przy leczeniu wielu problemów skórnych, takich jak AZS czy łuszczyca. Poza właściwościami nawilżającymi, idealnie natłuszcza, zmiękcza i wygładza naskórek poprawiając jego elastyczność. Takie kremy dermo recepturowe dostępne są w aptekach, gdyż są często wykorzystywane pomocniczo w leczeniu dermatologicznym. Można je kupić także bez recepty.

Działanie od wewnątrz

Skóra sucha potrzebuje odpowiednio dobranej diety bogatej w witaminę A, która łagodzi stany zapalne, zapobiega nadmiernemu rogowaceniu naskórka i chroni skórę przed przesuszeniem.

Bogatym źródłem witaminy A jest marchew, szpinak, morele, wątróbka, żółtka jaj i sery. Drugim ważnym składnikiem jest witamina E. Występuje w orzechach, olejach roślinnych czy kiełkach. Hamuje ona proces starzenia, uelastycznia skórę i poprawia jej nawilżenie.

Do menu warto dodać również pestki dyni, nasiona słonecznika, ziarna sezamu, a także ryby. Zawierają one nienasycone kwasy tłuszczowe, odpowiadające za natłuszczenie naskórka. Bardzo ważne jest odpowiednie nawodnienie organizmu.

Powinno się pić przynajmniej 6 szklanek płynów dziennie. Nie wszystkie są jednak korzystne dla naszej skóry i wpływają na jej nawodnienie. Słodkie napoje zawierają dużo cukru i pozbawione są cennych składników mineralnych. Kawa czy czarna herbata także nie nawadniają organizmu. Dobrym wyborem jest woda mineralna wzbogacona o większe ilości magnezu w porównaniu z ilością sodu. Można do niej dodać łyżkę miodu lub trochę soku z cytryny lub limonki. Raz dziennie warto wypić szklankę wody mineralnej ze szczyptą soli morskiej. Dobrym rozwiązaniem są także herbaty ziołowe czy owocowe.


 

Artykuł pochodzi z serwisu obcasy-logo1x-4


Zobacz także

10 cech dojrzałości w związku. A czy ty jesteś już dojrzałą kobietą, taką która...

10 cech dojrzałości w związku. A czy ty jesteś już dojrzałą kobietą, taką która…

10 nawyków szczęśliwych par

Dlaczego jedni ludzie są bardziej charyzmatyczni od innych?