Przed tobą wielkie wydarzenie – rozmowa o pracę. I w dodatku chodzi o stanowisko, o którym marzysz od dawna. Nic dziwnego, że jesteś zdenerwowana. Chciałabyś przecież wypaść jak najlepiej. Oczywiście, najważniejsze są twoje kwalifikacje, zdobyte doświadczenie i wiedza, którą posiadasz. Wszystkie te plusy łatwo jednak stracić w bezpośrednim kontakcie – wtedy, gdy zrobisz złe, pierwsze wrażenie, zapomnisz o czymś ważnym lub będziesz sprawiała wrażenie osoby roztargnionej i będącej myślami gdzieś daleko. Dlatego do rozmowy o pracę trzeba bardzo dobrze się przygotować.
Ogromne znaczenie ma twój ubiór. Przede wszystkim to ty musisz czuć się dobrze i swobodnie. Ubierz się schludnie, adekwatnie do miejsca, w którym szukasz pracy. W jednym zawodzie dobrze widziany jest elegancki garnitur, w innym nutka szaleństwa i kreatywność. Niezależnie od tego, do którego modelu próbujesz się dopasować, musisz myśleć o swojej wygodzie. Nie ma nic gorszego od wżynającego się stanika, za małej koszuli, która rozchodzi się na wysokości biustu, czy spódnicy, którą trzeba non stop poprawiać.
Odpowiednia stylizacja to jedno. Drugą, bardzo ważną rzeczą jest merytoryczne przygotowanie. Musisz dowiedzieć się wszystkiego na temat firmy, do której rekrutujesz – poznaj jej historię, osiągnięcia, zastanów się nad planami rozwoju. W tym kontekście istotne jest to, co ty możesz zaoferować potencjalnemu pracodawcy. Dlaczego jesteś idealną kandydatką na to stanowisko. To dobry moment, żeby jeszcze raz przypomnieć sobie wszystko, co osiągnęłaś. Przeanalizować sobie swoje zalety. Wszystko po to, by w rozmowie mieć jak najwięcej argumentów, przemawiających za twoją osobą.
W kwestii dobrego, pierwszego wrażenia istotne jest coś jeszcze – twoje zaangażowanie i przygotowanie do spotkania. Chodzi o to, żebyś wyglądała jak profesjonalistka. To wcale nie jest takie trudne. Musisz tylko pamiętać, żeby idąc na rozmowę rekrutacyjną zabrać ze sobą kilka rzeczy. Oto one:
Kontakt do firmy
Wychodząc z domu, upewnij się, że masz przy sobie numer telefonu do osoby, którą czeka cię spotkanie lub chociaż numer ogólny do sekretariatu bądź recepcji. Nawet jeśli wyszłaś sporo przed czasem i szanse na spóźnienie są znikome, musisz brać to pod uwagę. Mając przy sobie numer telefonu, unikniesz nerwowej sytuacji. Lepiej zadzwonić i poinformować o swoim spóźnieniu (a różne rzeczy dzieją się na drodze), niż udawać, że „przecież świat się nie zawali, jak przyjadę 5 minut później”.