Kariera

Jak wyrwać się z błędnego koła prokrastynacji? Nie odkładaj tego na później!

Redakcja
Redakcja
13 maja 2021
Photo by Brooke Cagle on Unsplash
 

Kończy się czas na zadanie, które odłożyłaś na dalszy plan i zaczynasz odczuwać presję, której można było bardzo łatwo uniknąć. Takie sytuacje zazwyczaj wywołują mnóstwo trudnych emocji. Poczucie winy. Gniew.  Niemoc. Niepokój. Jeśli cię to pocieszy, nie jesteś jedyna. Prokrastynacja to zły nawyk, którego bardzo trudno się pozbyć. Co trzeba zrobić, aby z nim zerwać? Jaka jest rola naszych emocji w wykonywaniu zadanej nam pracy? Pamiętajmy, że kiedy odwlekamy wykonanie jakiejś pracy, często później musimy poświęcić jej swój prywatny czas, żeby dotrzymać terminu. A czas jest jednym z najcenniejszych dóbr, jakie posiadamy.

Odkładanie na później ma swoje źródło w… motywacji. Niezależnie od tego, czy zadajesz sobie pytanie: „Czy powinnam zająć się tym zadaniem, czy obejrzeć kolejny odcinek mojego ulubionego serialu” – zazwyczaj wybierasz działanie, do którego najbardziej Cię motywuje. A motywacja do wykonania zadania opiera się na czterech elementach:

1. Oczekiwanie: Jeśli spodziewasz się sukcesu po wykonaniu jakiegoś zadania, masz większą motywację do pracy nad nim i oddania go w terminie, a nawet wcześniej. Jeśli natomiast podchodzisz do zadania z przekonaniem, że ci się nie uda, jest bardziej prawdopodobne, że będziesz odkładać je tak długo, jak to tylko możliwe. Uważaj, bo możesz stanąć pod ścianą, która zablokuje twój rozwój.

2. Wartościowanie: Jeśli uważasz, że zadanie jest nieważne, bezsensowne czy głupie, z większym prawdopodobieństwem będziesz odwlekać jego wykonanie. Może, jeśli to twoja częsta praktyka, warto się zastanowić, czy pracujesz w odpowiednim miejscu? Warto zastanowić się nad zadaniami, które pochłaniają twój czas i energię, i upewnić się, że są one zgodne z twoimi podstawowymi wartościami. Robienie w pracy tego, co cenisz, może wzmocnić twoją motywację i zmusić cię do szybkiego i regularnego odhaczania rzeczy z listy „do zrobienia”.

3. Impulsywność: Często czujesz lęk przed nieznanym. A emocje odciągają nas od rzeczy, które musimy zrobić. Kiedy skupiasz się na chwili obecnej i patrzysz na to, co musisz osiągnąć, z większym prawdopodobieństwem podejmiesz słuszną decyzję.

4. Opóźnianie: Mówiąc najprościej, im dłużej musisz czekać na nagrodę za zadanie, tym mniej jesteś zmotywowana do wykonania tego zadania.

Sposoby na zhakowanie cyklu prokrastynacji

Choć to niełatwe, oto kilka rad, jak możesz walczyć z prokrastynacją dzień po dniu.

1. Odpoczywaj, kiedy tego potrzebujesz

Twoje ciało jest najważniejszym narzędziem. Potrzebujesz go do załatwiania wszelkich spraw.  Jeśli nie czujesz się dobrze, z dużym prawdopodobieństwem będziesz odkładać sprawy, dopóki nie poczujesz się wystarczająco dobrze, aby sobie z tym poradzić. Oznacza to, że musisz nadać priorytet swojemu dobremu samopoczuciu. Naucz się dobrze zarządzać energią przez cały dzień, zdrowo się odżywiaj, spaceruj po łonie natury, a może nawet pozwól sobie na drzemkę, jeśli masz do tego warunki.

2. Uporządkuj swoje miejsce pracy

Twoje miejsce pracy jest jednym z kluczowych czynników produktywności. Zagracona przestrzeń, a nawet komputer z zagraconym pulpitem, rozpraszają twoją uwagę. Teraz, gdy wiele z nas pracuje w domu, ważne jest, aby zachować granicę między życiem zawodowym a domowym. To kolejny rozpraszacz. Jak zachować zdrowy rozdział pracy od prywatności? Spróbuj na komputerze zrobić profile służbowy i prywatny, wyznacz miejsce do pracy, choćby miało to być konkretne miejsce przy stole w kuchni i w miarę możliwości, po zakończeniu pracy chowaj komputer, żeby na niego nie patrzeć. Utrzymanie tych granic może pomóc ustabilizować koncentrację i umożliwić wykonanie zadań na czas.

3. Pogódź ze sobą wady i zalety

Jeśli trudno ci jest rozpocząć zadanie, może pomóc połączenie go z czymś, co sprawia ci przyjemność. Niezależnie od tego, czy słuchasz ulubionej playlisty podczas prania, czy pijesz filiżankę dobrej herbaty podczas przeglądania budżetów, umieszczenie zadań, które lubisz na liście rzeczy do zrobienia, może sprawić, że zniechęcające zadanie stanie się trochę przyjemniejsze. Kiedy tak się stanie, rzadziej będziesz zwlekać.

4. Zajmij się najpierw trudnymi zadaniami, najlepiej z samego rana

Z powodu naszego rytmu dobowego nasze ciała zaczynają się uspokajać po południu, zdaniem naukowców od godziny 15:00 trudno jest skutecznie wykonywać pracę. Wykonywanie najtrudniejszych zadań wcześnie rano, kiedy jesteś najbardziej czujny i pełen energii, pozwala ci szybko sobie z nimi poradzić, więc zrób jak najwięcej, zanim nadejdzie popołudniowy „zjazd”.  Nie przesuwaj niczego na następny dzień… i na następny, i na następny…


Kariera

Cytaty motywacyjne, które cię zainspirują. Sięgnij po nie, gdy masz gorszy dzień

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
13 maja 2021
Cytaty motywacyjne, które cię zainspirują
Fot. iStock
 

Cytaty motywacyjne przydają się na gorszy czas w życiu, ale i w tym dobrym są idealną inspiracją do działania, wprowadzania koniecznych zmian. Motywacja jest niezbędna do tego, by nadać codzienności właściwy bieg, zaczerpnąć z niej dla siebie to, co najlepsze. O ile łatwiej jest działać, gdy motywacja dodaje skrzydeł. A do podniesienia jej poziomu idealnie się sprawdzą cytaty motywacyjne.

Cytaty motywacyjne to nie tylko zapisane na kartce hasła. To myśli, które nas wzmacniają zawsze wtedy, gdy tego potrzebujemy. One mają realną siłę, ponieważ inspirują, dodają chęci do koniecznego działania, na które czasem brakuje nam siły. Aby wzmocnić ich działanie, warto zapisać je na kartce i powiesić np. na lodówce, czy wydrukować, oprawić w ramkę ulubiony cytat i postawić na widoku, by zawieszać na nim wzrok.

Cytaty motywacyjne, które cię zainspirują

Czerp z nich, jeśli tylko będziesz miała taką potrzebę. Do dzieła!

 

„Dziś zrób coś, czego innym się nie chce, a jutro będziesz miał to, czego inni pragną”.

Autor nieznany

Nigdy nie chodzi o to jak wielki jest problem – liczy się tylko, jak wielki jesteś ty!

Harv Eker

„Jeśli myślisz o poddaniu się, przypomnij sobie, dlaczego zaczęłaś”.

Autor nieznany

Najlepszą zemstą jest ogromny sukces.

Frans Sinatra

„Może się zdarzyć, że urodziłaś się bez skrzydeł, ale najważniejsze, żebyś nie przeszkadzała im wyrosnąć”.

Coco Chanel

W życiu nie zawsze wygrywają najmądrzejsi, najpiękniejsi i najbardziej przebojowi. Wygrywają ci, którzy postanawiają wygrać.

Kamila Rowińska

„Można mieć wszystko. Po prostu nie można mieć wszystkiego jednocześnie”.

Oprah Winfrey

Determinacja to poniesienie porażki 19 razy i odniesienie sukcesu za 20. razem.

Julie Andrews

„To wybór, a nie przypadek, decyduje o twoim przeznaczeniu. Sam musisz zdecydować, ile jesteś wart, jaką odgrywasz rolę w świecie i w jaki sposób nadajesz mu sens. Nikt inny nie dysponuje tym, co ty — twoim zestawem talentów, pomysłów, zainteresowań. Jesteś oryginalnym egzemplarzem. Arcydziełem”.

Regina Brett

Wybierz jeden pomysł. Spraw, aby ten pomysł stał się Twoim życiem – myśl o nim, śnij o nim, żyj tym pomysłem. Pozwól, aby mózg, mięśnie, nerwy, każda część Twojego ciała była pełna tego pomysłu i po prostu zostaw w spokoju wszystkie inne pomysły. To jest droga do sukcesu.

Swami Vivekanada

„Ludzie, którzy tracą czas czekając, aż zaistnieją najbardziej sprzyjające warunki, nigdy nic nie zdziałają. Najlepszy czas na działanie jest teraz!”.

Mark Fisher

Nigdy nie rezygnuj z celu, tylko dlatego, że osiągnięcie go wymaga czasu. Czas i tak upłynie.

H. Jackson Brown

„Jeśli potrafisz o czymś marzyć, to potrafisz także tego dokonać”.

Walt Disney 

Człowiek może być tak wspaniały, jak chce. Jeśli wierzysz w siebie, masz odwagę, determinację, poświęcenie, dążysz do realizacji… Jeśli jesteś gotów poświęcić małe rzeczy w życiu i zapłacić cenę za rzeczy, które są tego warte, to możesz to osiągnąć.

Vince Lombardi 

„Nie ma znaczenia, z czym się zmagasz. Masz w sobie wszystko, czego trzeba, by uporać się z przeciwnościami losu i stać się osobą, którą pragniesz być!”.

Marie Forelo

Za dwadzieścia lat bar­dziej będziesz żałował te­go, cze­go nie zro­biłeś, niż te­go, co zro­biłeś. Więc od­wiąż li­ny, opuść bez­pie­czną przys­tań. Złap w żag­le po­myślne wiat­ry. Podróżuj, śnij, od­kry­waj.

Mark Twain

Bój się i działaj. Czyli podejmij wyzwanie i sięgnij po to, co dla Ciebie ważne. Uda się? Super! Nie uda? Trudno. Ale dałaś sobie szansę”.

Monika Pryśko

Nigdy nie narzekaj, że masz pod górę, skoro zdecydowałaś się iść na szczyt.

Autor nieznany


źródło: rosnijwsile.pl,www.tekstualna.pl 

Kariera

Jak zbudować emocjonalną intymność w związku? Zadawajcie sobie te pięć pytań

Redakcja
Redakcja
13 maja 2021
Photo by Soroush Karimi on Unsplash

Pytania, które zadają sobie pary na każdym etapie: i nowożeńcy, i ci, którzy są razem od dziesięcioleci. Jak poprawić relacje? Jak zadbać o związek? Jak być uważnym na drugą osobę? Jak nie zatracić tego, co nas połączyło, a wręcz to umacniać? Paradoksalnie, to dość łatwe, wystarczy tylko włożyć w to trochę pracy obu stron. Dziś proponujemy Wam zestaw pytań, jakie dobrze by było, żebyście zadawali sobie nawzajem w związku. Wystarczy znaleźć chwilę tylko do siebie – czy to będzie spacer po parku, wspólny wyjazd, czy po prostu czas przy wspólnym stole przy gorącej herbacie. Każdy taki moment wykorzystajcie na zadanie sobie podstawowego pytania: czy aby nie mamy czegoś do omówienia?

Oto pięć pytań, które pomogą Wam się do siebie zbliżyć:

1. Co tak naprawdę u Ciebie słychać?

Pytanie banalne, ale świetnie inicjujące rozmowę. Szybko przejdziecie na poziom bardziej intymny i głębszy. Pojawi się przestrzeń na rozmowę o wyzwaniach, zmaganiach dnia codziennego i w końcu sukcesach, o których możecie przecież nie wiedzieć. Spróbuj tak poprowadzić rozmowę, żeby pojawiło pytanie dodatkowe: o plany, marzenia, chęć zmian. Pokaż, że chcesz zrozumieć i że wspierasz partnera we wszelkich aspektach.

2. Z czego jesteś dumny? 

W zgiełku codziennego życia zagubiona jest umiejętność mówienia o małych, ale znaczących osiągnięciach w domu, w pracy lub w życiu rodzinnym. Zaletą zadania tego pytania jest zrozumienie. Pomaga tobie i twojemu partnerowi wyraźniej widzieć wkład innych osób i świadczyć o swojej pasji do rzeczy, na których najbardziej Ci zależy.

3. Czy jest coś, co nie daje ci spokoju?

Większość z nas ma co najmniej jedną stresującą myśl, która przez cały czas nie daje nam spokoju. Nawet wyciszona, powraca w niespodziewanych momentach. Pokazanie partnerowi, że to wiesz, to wspaniały wyraz troski. Nie tylko zbliży was do siebie, ale też pozwoli się od tych myśli wyzwolić.

4. Czy coś się zmieniło, a ja tego nie zauważyłam?

Oto okazja dla każdego z was, abyście dostrzegli zmiany, które mogliście przegapić w natłoku codziennych obowiązków i trosk. Może partner rzucił palenie, może ma nowe hobby, odnowił znajomość z czasów szkoły. Życie toczy się tak szybko, że łatwo jest przeoczyć te zmiany. Dzielcie się tymi zmianami, nawet najdrobniejszymi, to pomoże wzajemnie się w nich wspierać.

5. Za jakie trzy rzeczy w naszym wspólnym życiu jesteś najbardziej wdzięczny?

Klasyczna kwestia wdzięczności. Sprawa jest prosta: przeniesienie uwagi na kilka rzeczy, za które jesteś wdzięczny, to recepta na dobre samopoczucie i szczęście. Spróbuj sama, zadając to pytanie. Jeśli potrafisz sprawić, że wejdzie ono wam w nawyk, z rozmów o codziennych stresach przejdziecie na bardziej całościowe spojrzenie na wasze wspólne życie.


Zobacz także

15 wskazówek, jak zostawić pracę… w pracy. Nie przenoś biura do domu

Jakie są najczęstsze powody zwolnienia z pracy?

„Dla ZUS jestem złodziejką i wyzyskiwaczką, tylko dlatego, że prowadzę własną działalność i urodziłam czwarte dziecko”