Nietypowe objawy raka przełyku. Nie warto ich bagatelizować

Ewelina Celejewska
Ewelina Celejewska
4 października 2017
Fot. iStock/Nerthuz
Fot. iStock/Nerthuz

Rak. Już na sam dźwięk tego słowa dostaje się dreszczy. Większość z nas panicznie boi się choroby nowotworowej i bacznie obserwuje swoje ciało pod kątem różnych charakterystycznych objawów. Problem w tym, że rak może czasem dawać o sobie znać w bardzo nietypowy lub niejednoznaczny sposób. Czy wiesz, jak rozpoznać nowotwór przełyku?

Rak przełyku jest nowotworem złośliwym, który daje przerzuty do innych narządów i węzłów chłonnych. Może mieć dwie różne budowy: rak płaskonabłonkowy (z reguły w górnej i środkowej części przełyku) i gruczołowy (w dolnej części przełyku). Pierwszy występuje zdecydowanie częściej i tworzy się na śluzówce ścian przełyku. Drugi natomiast powstaje w nabłonku gruczołowym ścian żołądka. Jeden i drugi rodzaju nowotworu przełyku można leczyć za pomocą różnych metod. Ważna jednak jest wczesna diagnostyka, a z tym może być problem. Pacjenci często bardzo lekceważą pierwsze objawy, przez co trafią do lekarza wtedy, gdy choroba osiągnęła zaawansowane stadium.

Objawy

Pierwsze objawy raka przełyku bywają niecharakterystyczne i mogą wskazywać na inne, niezagrażające życiu choroby. Może pojawić się zgaga, chypka lub uczucie zalegania kęsów w przełyku. Te sygnały często bagatelizujemy i nie zastanawiamy się nad nimi. Nie szukamy pomocy i diagnozy, licząc, że miną. A to znak, by wybrać się do lekarza. Z reguły jednak zmusza nas do tego dopiero silny ból przy przełykaniu i szybka, niewytłumaczalna utrata masy ciała. Czasem zdarza się też, że wyczujemy guzki nad obojczykami – czyli powiększone węzły chłonne. Naszą uwagę powinien też zwrócić cuchnący oddech.

Warto podkreślić, że przełyk posiada duże zdolności do rozciągania się, dlatego też rak może swobodnie się rozwijać, a my odczujemy jego obecność dopiero, gdy osiągnie duży rozmiar. Guz może naciekać na drogi oddechowe i nerwy połączone z krtanią, co powoduje problemy z oddychaniem, chrypkę czy krwotok. Są to jednak objawy występujące w zaawansowanym stadium. Początek choroby z reguły przebiega niemal bezobjawowo.

Fot.iStock/ericsphotography

Fot.iStock/ericsphotography

Czynniki ryzyka

Rak przełyku znacznie częściej dotyka mężczyzn niż kobiety. Panie nie powinny jednak bagatelizować niepokojących objawów. Do czynników ryzyka zalicza się m.in. częste spożywanie alkoholu i palenie papierosów, refluks żołądkowo-przełykowy, blizny pooparzeniowe w obrębie przełyku czy obciążenia genetyczne.

Diagnostyka

Nawracająca zgaga i problemy z przełykaniem są podstawą do wykonania gastroskopii z pobraniem fragmentów tkanek do dalszej diagnostyki. To samo badanie może być połączone z USG, jeśli endoskop wyposażony w głowicę ultrasonografu. W ten sposób lekarz może ocenić, jak głęboko sięgają zmiany. Najważniejszy jednak jest wyniki histopatologiczny pobranych tkanek.

W diagnostyce raka przełyku często wykonuje się również USG jamy brzusznej i prześwietlenie płuc, by ocenić ewentualne przerzuty i nacieki guza. Bywa, że lekarz zleci również tomografię komputerową klatki piersiowej i szyi.

Fot. iStock/Dr_Microbe

Fot. iStock/Dr_Microbe

Leczenie

Wykorzystuje się jedną z trzech metod: operacja, radioterapia lub chemioterapia. Jak podaje Medycyna Praktyczna, najczęściej konieczne jest usunięcie przełyku, który zastępuje się fragmentem jelita grubego lub cienkiego lub poprzez przesunięcie żołądka do klatki piersiowej. Operacja jest jednak metodą leczenia z wyboru. Jeśli pacjent z różnych powodów nie może być jej poddany, leczenie polega na radio- i chemioterapii.

Profilaktyka

Osoby ze zwiększonym ryzykiem zachorowania na ten rodzaj nowotworu powinny regularnie poddawać się badaniom endoskopowym. Lekarze zachęcają także do zmiany stylu życia na bardziej higieniczny, w tym do zmiany diety. Należy ograniczyć spożycie alkoholu i rzucić palenie. Przede wszystkim warto też dokładnie obserwować swój organizm i rejestrować wszelkie niepokojące objawy, by móc w porę zareagować.


 

Źródło: Onkonet/Medycyna Praktyczna/Poradnia


Jak często wymieniać kosmetyki? Te rzeczy po prostu musisz wiedzieć

Redakcja
Redakcja
4 października 2017
Fot. iStock / kicsiicsi
Fot. iStock / kicsiicsi

Na kobiecych półkach z kosmetykami zazwyczaj jest tłoczno. Lubimy kupować kolejne kosmetyki nawet „na zaś”, aby tylko mieć je pod ręką lub ze względu na super promocję. Toniki, mleczka do demakijażu, kremy pod oczy i do twarzy, kosmetyki 2 w 1 i jeszcze więcej — ilość tego wszystkiego przyprawia o zawrót głowy. Przy okazji trzymamy resztki tych, które od niewiadomego czasu stoją już rozpakowane i napoczęte.

Co i kiedy było otwierane? Trudno zgadnąć, za to łatwo narobić sobie problemów stosując przeterminowane kosmetyki. Poza możliwością zepsucia się specyfiku i jego szkodliwości dla skóry, niebezpieczeństwo tkwi w ilości obecnych w nim bakterii. Szczególnie te kosmetyki, które dotykamy palcami, stanowią wielkie zagrożenie.

Na to należy uwagę jeszcze przed zakupem

Zanim wrzucisz kosmetyk do koszyka, zwróć uwagę, czy jest on szczelnie zapakowany, czy folia zabezpieczająca jest nienaruszona. Jeśli był otwierany, do środka mogły dostać się bakterie i zarazki. Nie wybieraj też produktu z półki, na którą padają promienie słoneczne. Taki naświetlony kosmetyk może stać z wyższej niż zalecana temperaturze, co bywa dla niego szkodliwe. Wybieraj raczej te ustawione z tyłu półki, gdzie nie ma zbyt wiele światła.

Na to zwróć uwagę w domu

Gdy po raz pierwszy otwierasz kosmetyk, zwróć uwagę na oznaczenie PAO (period after opening), które oznacza przydatność kosmetyków po otwarciu. Najczęściej na opakowaniu tych widnieje rysunek otwartego słoika, na którym zamieszcza się wartość wyrażoną w miesiącach (np. 6M, 12M – z j. ang. „months”) lub latach (np. 1Y- z j. ang. „year”).

Równie ważną informacją jest oznaczenie „EXP”, czyli expired – ważność. Zgodnie z prawem unijnym, jeśli ważność produktu jest dłuższa niż 30 miesięcy, producent nie ma obowiązku zamieszczania informacji o dacie ważności. Najczęściej wody perfumowane z alkoholem mają ważność około 5 lat, kosmetyki pielęgnacyjne minimum 3 lata, a kosmetyki do makijażu od 3 do 5 lat, w zależności od produktu.

Jak często należy wymieniać kosmetyki?

Kosmetyki otwarte psują się szybciej, ponieważ ten proces przyspiesza tlen i obecność mikroorganizmów. Im mniej substancji konserwujących, tym mniejsza trwałość produktu. Ile jest czasu na zużycie otwartego produktu?

  • kosmetyki z filtrami UV najlepiej zużyć w ciągu jednego sezonu,
  • tusz do rzęs powinnyśmy wymieniać co trzy – sześć miesięcy,
  • pomadki, błyszczyki, kredki do oczu i ust najpóźniej wymienić po roku,
  • lakier do paznokci używamy maksymalnie rok, o ile przechowujemy go w lodówce,
  • pudry, cienie, róże i bronzery w proszku mogą przetrwać nawet do trzech lat,
  • perfumy będą zdatne do użycia również 3 lata.

Im mniej kontaktu z palcami, a co za tym idzie, drobnoustrojami, tym dłuższy żywot produktu. Najbardziej higieniczne są tubki albo specjalne pojemniki, które po naciśnięciu pompki podają dawkę kremu czy fluidu. Warto też regularnie myć np. w szamponie pędzle do makijażu, a kremy nakładać specjalnymi szpatułkami, zamiast palcami.


 

źródło: www.hellozdrowie.plkobieta.onet.plwww.beglossy.pl


Jak stać się lepszym w ciągu 30 dni? Podejmij wyzwanie i zobacz jak zmienia się twoje życie

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
4 października 2017
Fot. iStock/svetikd
Fot. iStock/svetikd

Jeśli jesteś jedną z tych osób, która nieustannie nad sobą pracuje, stawia na samodoskonalenie i szuka nowych wyzwań, powinieneś wypróbować ten 30-dniowy projekt. Czy w cztery tygodnie można stać się lepszym – dla siebie, dla innych? Warto potraktować to zadanie jako inspirację.

Wybierz jedno z poniższych wyzwań, które pomogą ci wprowadzić realne zmiany do twojego życia. Uwaga: wybrane wyzwanie należy powtarzać codziennie, przez 30 dni.

Poziom trudności: łatwy

1. Planując swój dzień, zostaw trochę pustego miejsca w kalendarzu

Wielu z nas uważa, że ​​powinniśmy umieścić w naszych grafikach tak wiele zadań i spotkań, jak to możliwe, a jeśli znalazła się tam jakaś pusta przestrzeń, to trzeba ja natychmiast czymś wypełnić. Ale dobrze jest mieć trochę wolnego czasu, tylko dla siebie. Kiedy sprawiasz, że twoje życie jest zbyt zorganizowane i pełne zadań do wykonania, pojawia się niepokój. Daj sobie trochę czasu, aby po prostu „zatrzymać się” i zrelaksować.

2. Nie oczekuj

Byłbyś zaskoczony tym, jak często nasz gniew i rozczarowanie rodzi się z sytuacji i zachowań, które nie spełniły naszych oczekiwań. Spróbuj otworzyć swój umysł na nowe i nieznane. Nie planuj tak wielu podróż za granicę, nie rób sobie list typu „cechy idealnego partnera”. Zadaj sobie również pytanie, jakie oczekiwania masz  wobec samego siebie. Czy nie są zbyt wygórowane?

3. Idź na 20-minutowy spacer

Spacerowanie jest po prostu zbawienne dla twojego zdrowia. Pomaga schudnąć, daje więcej energii i pomaga oczyścić umysł.

4. Powiedz komuś coś miłego

Ten mały akt życzliwości może sprawić, że dosłownie uratujesz czyjś (źle zaczęty) dzień. Da powód do uśmiechu i skupienia się na czymś dobrym, choćby  przez sekundę. A poza tym, to świetny sposób na budowanie zaufania i nawiązywanie rozmów z nieznajomymi.

5. Zrób jedno zdjęcie

Zasada jest taka, że ​​możesz zrobić tylko jedno zdjęcie dziennie, za to – wyjątkowe. Jesteśmy przyzwyczajeni do publikowania tak wielu treści w mediach społecznościowych, że warto spróbować wybrać tylko jedną, wyjątkową chwilę i uwiecznić ją. A po 30 dniach obejrzysz kolekcję zdjęć, która uświadomi ci, jak wspaniałe jest życie.

6. Zanotuj sobie, za co jesteś wdzięczny

Co wieczór, zanim pójdziesz spać, zanotuj trzy rzeczy, za które możesz podziękować. To może być nawet słoneczna pogoda, czy miłe słowo, które usłyszałeś od kogoś, kto jest dla ciebie ważny.

7. Unikaj toksycznych osób

Oczywiście czasami będziesz musiał zmierzyć się z negatywnymi ludźmi – nie masz na to wpływu. Chodzi o to, żebyś podjął świadomy wysiłek – trzymaj się od nich z dala.

8.Unikaj negatywnych afirmacji

Na przykład zamiast mówić „prawdopodobnie nie będę w stanie tego zrobić”, powiedz „postaram się to zrobić jak najlepiej”. To nauczy cię szukania pozytywnych stron w każdej sytuacji.

9. Uśmiechnij się do dzieci, które się do ciebie uśmiechają

Małe dzieci rozprzestrzeniają pozytywną energię, o którą tak trudno dorosłym. Więc nie krępuj się, nie marszcz brwi i też się uśmiechnij.

10. Słuchaj muzyki, która wprawi cię w nastrój, w którym chcesz być, a nie podtrzyma nastrój, w którym się znajdujesz

Ciekawe, że kiedy jesteśmy smutni,  zwykle słuchamy smutnych piosenek… Pora to zmienić.

Poziom trudności: średni

1. Każdego dnia wyrzuć jedną rzecz

Zacznij od czegoś drobnego – wyrzuć w końcu stare rachunki, chusteczki ukryte w kieszeniach. Następnie przejdź do rzeczy „poważniejszych”, takich jak niepotrzebne dokumenty i stare notatki.  Potem przejrzyj ubrania, których już od dawna nie nosisz. I wreszcie, znajdź siłę, aby wyrzucić te małe pamiątki, które łączą cię z negatywnymi zdarzeniami z przeszłości i nie pozwalają ci ruszyć naprzód.

2. Załóż pamiętnik, pisz w nim codziennie przez 10 minut

Umieść swoje myśli i obawy na papierze – to pomoże ci dotknąć twojego wewnętrznego świata, zmniejszyć stres i rozwiązywać problemy skuteczniej niż dotychczas.

3. Przeczytaj książkę

Może dla ciebie to głupstwo, ale większość z nas zaczyna czytać wiele książek i żadnej nie kończy. Czytaj we własnym tempie. Możesz poświęcić na to 10 minut codziennie przed pójściem spać lub kilka godzin podczas deszczowego weekendu.

4 „Ćwicz” dobre samopoczucie.

Więc przez następne 30 dni spróbuj robić więcej tego, co sprawia, że ​​jesteś szczęśliwy.

5. Medytuj przez 5-15 minut każdego dnia

Jeśli czujesz, że nie możesz uspokoić swoich myśli, spróbuj medytacji. To wcale nie takie trudne, jak myślisz i nie zawsze wymaga siedzenia w niewygodnej pozycji – zrelaksuj się, możesz usiąść na krześle, położyć na łóżku, a nawet medytując – chodzić.

6. Idź spać o tej samej porze każdego dnia

Zastanów się, o której musisz się obudzić, aby mieć „wolniejszy” poranek i zdecyduj, o której powinieneś zasnąć.

7. Zrób coś dobrego

To łatwiejsze niż myślisz, codziennie można robić setki małych, dobrych rzeczy – wystarczy, że staniesz się bardziej uważny na to, co się dzieje wokół.

8. Staraj się pozostawać w kontakcie z przyjaciółmi

SMS, telefon, krótkie spotkanie przy kawie – takie „drobnostki” sprawiają, że mamy więcej pozytywnej energii.

9. Gotuj na kilka dni „do przodu”  

Nie tylko z powodu oczywistych korzyści zdrowotnych (jesz zdrowy posiłek), ale także dlatego, że zaoszczędzisz czas.

 Poziom trudności: zaawansowany

1. Porozmawiaj z kimś, kogo nie znasz

Dla wielu, rozmowa z całkowicie obcą osobą jest czymś niewyobrażalnym. A przecież nigdy nie wiesz, dokąd zaprowadzi cię nowa znajomość.

2. Przeanalizuj jeszcze raz jedno z twoich „stałych” przekonań

To może być coś tak prostego, jak „nigdy nie spróbuje snowboardu, bo wiem, że to nie dla mnie”. Przekonaj się, zamiast jedynie myśleć, że tak właśnie będzie.

3. Znajdź nowe hobby

Coś, o czym marzyłeś.

4. Ogranicz media

Nie oglądaj za dużo telewizji po powrocie do domu z pracy i nie spędzaj kilku godzin na Facebooku. Spróbuj żyć, po prostu. Będziesz zaskoczony tym, ile wolnego czasu zyskasz.

5. Wyeliminuj jeden, zły nawyk

Nikt nie wie zna cię lepiej niż ty sam. Sam zdecyduj, co ci szkodzi.

6. Bądź pozytywny

Twój przyjaciel zaproponował wyjazd w przyszły weekend, ale „nie chce ci się”? Powiedz „tak” i jedź, mimo wszystko. Próbuj nowych potraw, słuchaj nowej muzyki, obejrzyj film, na który nie miałeś ochoty.

7. Podnieś swoje kwalifikacje zawodowe

Jeśli uważasz, że Twoja kariera zatrzymała się w miejscu, to jest dla ciebie naprawdę odpowiednie wyzwanie.

8. Nie kłam

Nie mijaj się z prawdą, bądź całkowicie szczery, również w stosunku do samego siebie.

9. Przezwycięż swój lęk

Zrób coś, czego się bałeś, przekrocz granice, wyjdź ze strefy komfortu.

10. Nie narzekaj

To świetny sposób na lepsze życie – eliminowanie negatywnych wypowiedzi. Będziesz bardziej świadomy, bardziej uważny i o wiele bardziej szczęśliwy.


 

Na podstawie: thelawofattraction.com


Zobacz także

Objawy zatrucia smogiem

Objawy zatrucia smogiem. Sprawdź, po czym poznać, czy się zatrułeś

Fot. iStock / KatarzynaBialasiewicz

„Za moimi plecami nieustannie stoi strach i puka w ramię, on już nawet na „spierd**aj” nie reaguje”

Fot. Picjumbo/Viktor Hanacek / CCO

Dzień #17. Zadbaj o siebie naprawdę. #SlimemGO