Często powstrzymujesz się przed kichaniem? Nie wiesz, jak bardzo sobie szkodzisz

Redakcja
Redakcja
16 stycznia 2018
Fot. iStock/izusek
Fot. iStock/izusek
 

Kichanie dopada nas często w najmniej odpowiednim momencie. Gdy nie chcemy zwracać na siebie uwagi podczas doniosłej chwili czy przemowy, przytykamy nos modląc się w duchu, by chęć kichnięcia minęła. Bywa różnie, raz uda się powstrzymać odruch, innym razem nie. Natomiast każda próba powstrzymania się od tego może skutkować zdrowotną katastrofą.

Kichanie jest naturalną reakcją organizmu pozwalającą na oczyszczenie nosa z niepożądanych substancji, które podrażniają błonę śluzową nosa (zarazków, pyłków, ciał obcych). Trudno jest nam je kontrolować, bo to odruch bezwarunkowy i ważny dla zdrowia. Co ciekawe prędkość powietrza, które podczas kichnięcia wypychane jest z płuc to nawet 160 km/h! Może ono wyrzucać np. bakterie na odległość aż 3 m!

Szkodliwe powstrzymywanie kichania

Powstrzymywanie tego odruchu niesie ze sobą konsekwencje. Kichanie jest odruchem obronnym, a jego stałe tłumienie powoduje zatrzymywanie w organizmie drobnoustrojów, co może przysporzyć kłopotów zdrowotnych. Poza tym podczas powstrzymywania kichnięcia, może dojść do uszkodzenia naczyń krwionośnych i żył, krwawienia z nosa oraz infekcji zatok czy płuc. Powietrze wyrzucane pod wysokim ciśnieniem wraca do płuc, mogąc im szkodzić.  W skrajnych przypadkach konsekwencje mogą być jeszcze bardziej bolesne, o czym przekonał się 34-letni mieszkaniec Wielkiej Brytanii. Zaciskając usta i nos podczas kichnięcia, spowodował uszkodzenie gardła, które stało się powodem tygodniowego leczenia szpitalnego.

 Jeśli nie ma powodu, by je powstrzymywać, lepiej tego nie robić. Aby nie rozsiewać wokół drobnoustrojów, najlepiej zasłonić usta chusteczką lub dłonią, którą od razu trzeba umyć pod bieżącą wodą.


źródło: zdrowie.dziennik.plwww.forbes.com


Objawy niedoboru magnezu

Redakcja
Redakcja
16 stycznia 2018
Fot. Materiały prasowe
Fot. Materiały prasowe
 

Magnez jest pierwiastkiem chemicznym, który pełni w organizmie człowieka wiele bardzo ważnych funkcji. Przede wszystkim jest niezbędny do prawidłowego przebiegu biosyntezy kwasów nukleinowych i białek.

Nazywany bywa pierwiastkiem życia, gdyż jest aktywatorem ponad 300 enzymów koniecznych dla funkcjonowania naszych komórek. Ponadto magnez odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie systemu immunologicznego, wydolności układu nerwowego, kostnego, trawiennego, a także krążenia. Magnez dodatkowo zmniejsza ciśnienie krwi, odpręża, i odmładza. Co więcej, gwarantuje zdrowe potomstwo, zapobiegając poronieniom. Magnez kontroluje wszystkie procesy zachodzące w naszym organizmie, dbając o nasze zdrowie.

Rola magnezu w organizmie

Dorosły człowiek ma w swoim organizmie do 28 g magnezu. Umiejscowiony jest on głównie w mięśniach i kościach i zaopatruje komórki w energię. Istotną rolą magnezu jest jego udział w procesach trawiennych. Magnez również bierze udział w syntezie adrenaliny, co z kolei korzystnie wpływa na nasz układ nerwowy. Dzięki magnezowi zachowujemy równowagę fizyczną, jak i psychiczną. Dzięki odpowiedniej ilości magnezu w organizmie spada ryzyko zachorowań naczyń krwionośnych i chorób serca, co z kolei chroni przed zawałem. Magnez wzmacnia także szkliwo zębów i kości oraz dba o układ odpornościowy.

Niedobór magnezu objawy

Niedobór magnezu objawia się zmęczeniem organizmu. Brak magnezu w organizmie odczujemy natychmiast. Ociężałość, zdenerwowanie, rozdrażnienie, płaczliwość – nasza psychika natychmiast zareaguje. Gdy niedobór magnezu jest duży, można spodziewać się napadów nerwicowych, a nawet histerii. Do innych, spotykanych objawów niedoboru magnezu możemy zaliczyć:

  • bezsenność
  • problemy z koncentracją
  • problemy z oddychaniem
  • zahamowanie wzrostu
  • brak łaknienia
  • przebarwienia szkliwa zębów
  • brak koordynacji ruchowej
  • migotanie przedsionków
  • częstoskurcz
  • depresja
  • omdlenia
  • wypadanie włosów
  • łamliwość paznokci
  • próchnica
  • nadpobudliwość nerwowo-mięśniowa (drżenie powiek, skurcze łydek itp.)
  • zespół niespokojnych nóg
  • obniżenie sprawności mięśni

Znaczny niedobór magnezu może powodować także:

  • nadciśnienie
  • miażdżycę
  • kamice nerkową
  • astmę oskrzelową
  • zatrucie ciążowe
  • rzucawkę okołoporodową

Jak widzisz, objawy niedoboru magnezu mogą być bardzo dokuczliwe i mogą poważnie rujnować nasze zdrowie. Należy zawsze pamiętać o tym, by zdrowo się odżywiać, skupiając uwagę na produktach bogatych w magnez. Jeśli podejrzewasz u siebie niedobór magnezu, warto zrobić badania i w razie konieczności przyjmować magnez również w postaci suplementów.

Produkty spożywcze bogate w magnez

Kasza gryczana – produkt bogaty w magnez, a także krzem, dzięki czemu skutecznie pomaga w walce ze złym krążeniem.

Orzechy laskowe – orzechy posiadają wiele wartości odżywczych oraz leczniczych. W orzechach oprócz magnezu spotykamy witaminę E – witaminę młodości, a także witaminy z grupy B, wzmacniające nerwy, potasu, obniżającego ciśnienie, oraz fosforu i wapnia, dzięki którym cieszymy się mocnymi kośćmi i zdrowymi zębami.

Kakao – oprócz magnezu, kakao bogate jest w wapń, chrom, cynk, oraz żelazo. Kakao chroni przed nowotworem jelita grubego, chorobami skórnymi i pozytywnie wpływa na samopoczucie. Redukuje stres i wzmacnia koncentrację.

Pestki dyni – pestki dyni to źródło magnezu. Oprócz magnezu w dyni znajdziemy potas, fosfor, cynk, oraz witaminy z grupy B. Pestki dyni leczą nadciśnienie, mają działanie odkwaszające organizm, wzmacniają odporność i wspomagają odchudzanie.

Migdały – bogate w magnez, błonnik, nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy E i B2, potas. Zapobiegają cukrzycy i chorobom serca. Migdały uspokajają, łagodzą stres, obniżają poziom cholesterolu i cukru we krwi.

Otręby pszenne – bogate źródło błonnika, białka, węglowodanów i soli mineralnych. Aktywizują metabolizm, pomagają w odchudzaniu, obniżają cholesterol.

Banany – nie ma bogatszych w magnez owoców. W bananach jest go najwięcej. Banany dbają o układ krążenia, potas zawarty w bananach obniża ciśnienie tętnicze krwi. Obniżają cholesterol, chronią przed miażdżycą. Częste jedzenie bananów pozwala naturalnie oczyścić przewód pokarmowy.

Groch – oprócz magnezu, groch bogaty jest w witaminy A, B1, B2, B3, B6, C, E, K. Ponadto to również źródło potasu, fluoru, sodu, miedzi, żelaza, chloru, wapnia, kwasu foliowego, tłuszczy, węglowodanów, błonnika, biotyny. Wzmacnia żołądek, trzustkę, śledzionę, zapobiega kamicy nerkowej i wątrobowej, obniża cholesterol, chronią przed miażdżycą, zapobiega chorobom reumatycznym.

Dobrym źródłem magnezu są też niektóre słodycze. Chałwy, czekolady gorzkie, sezamki. Oczywiście należy wspomnieć także o wodzie pitnej, która może być bogatym źródłem magnezu.

Jakie ilości magnezu powinniśmy przyjmować?

Według przyjętych norm żywieniowych obowiązujących w Polsce, mężczyźni powyżej 30 roku życia powinni dziennie przyjmować średnio 350 mg magnezu, a kobiety do 320 mg magnezu. Zawartość pochodząca z diety zwykle pokrywa do 80% zapotrzebowania na magnez, dlatego tak ważna jest dodatkowa suplementacja tego pierwiastka.

Czy magnez można przedawkować?

Przedawkowanie magnezu ma działanie przeczyszczające, które może doprowadzić do odwodnienia organizmu. Podczas przyjmowania magnezu należy zwrócić szczególną uwagę na to, by nie przekraczać dziennej, zalecanej dawki.


Kiedy Harry poznał Meghan, czyli współczesne, królewskie love story

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
16 stycznia 2018
Fot. Screen/ Facebook/ Prince Harry
Fot. Screen/ Facebook/ Prince Harry

Na pewno nie jest im łatwo. Ona ma korzenia afroamerykańskie, dlatego co jakiś czas pada ofiarą rasistowskich ataków i zaczepek. Ostatnio obraziła ją narzeczona jednego z brytyjskich polityków. Kontrowersje budzi nawet fakt, że jest starsza od narzeczonego o trzy lata, co oczywiście nie stanowiłoby problemu w przypadku „zwykłej” pary. On to „ten bardziej niegrzeczny”z dwójki książąt, zwłaszcza we wcześniej młodości zapracował sobie na miano „Playboya”. Meghan Markle i książę Harry dali się poznać, jako osoby społecznie zaangażowane, chętnie niosące pomoc potrzebującym i chętnie angażujące się w działalność charytatywną. Podobno był to jeden z elementów, który ich ze sobą jeszcze mocniej połączył.

Ludzie kochają tę parę i z niecierpliwością czekają na kolejny, królewski ślub, a producenci telewizyjni już pracują nad filmem opowiadającym o miłości Meghan i Harry’ego. Jak to się wszystko zaczęło?

Spotkali się przez wspólną znajomą, której imienia nie chcą ujawnić, w Londynie w lipcu 2016 roku. Meghan wciąż była związana umową z producentami serialu „Suits”, który kręcono w jej rodzinnym mieście, w Toronto.

Spekulacje prasy rozpoczęły się w momencie, gdy media namierzyły na Instagramie selfie Meghan noszącej identyczne co Harry „friendship bracelets” , (bransoletki symbolizujące relację). Aktorka publikowała również regularnie na swoim profilu zdjęcia ze swoich podróży do Londynu.

W październiku 2016 roku widziano ich w Toronto na Halloween, ale parze wciąż udawało się trzymać prasę w niepewności co do statusu ich relacji. W wywiadzie dla Vanity Fair udzielonym w 2017 roku aktorka przyznała, że spotykała się z Harrym około pół roku, zanim informacja o ich związku wyciekła do prasy.

Gdy tylko relacja stała się publiczna, zaczęły się rasistowskie ataki na Meghan i nieprzychylne komentarze dotyczące sympatii księcia. Harry podjął bezprecedensowy krok polegający na wydaniu specjalnego oświadczenia, w którym mówił o tym, że boi się o bezpieczeństwo swojej dziewczyny i wzywa prasę by „dała jej spokój”. W ten sposób potwierdził, że są parą. Zaledwie siedem miesięcy po tym, jak się spotkali, Harry zabrał Meghan do Londynu, by przedstawić ją swojemu bratu, księciu Williamowi i szwagierce, Kate Middleton. Królowa poznała Meghan prawdopodobnie w marcu 2017 roku.

Meghan uczestniczyła również w uroczystości weselnych Pippy Middleton w maju 2017 roku, Ale na pierwsze, oficjalne pojawienie się pary trzeba było czekać aż do 25 września 2017 roku.

W wywiadzie dla Vanity Fair Meghan wielokrotnie nazwała Harry’ego swoim „chłopakiem” .”Jesteśmy parą, jesteśmy zakochani” – powiedziała. A specjalisci od zasad panujących na brytyjskim dworze powiedzieli wprost: to sygnał, że sprawa zakończy się ślubem.

27 listopada pałac Kensigton ogłosił zaręczyny pary, które miały się odbyć kilka tygodni wcześniej.

19 maja w kaplicy świętego Jerzego odbędzie się ślub Meghan Markle i księcia Harry’ego. Skończy się bajka, a zacznie zwykłe, małżeńskie życie? 😉


Na podstawie: cosmopolitan.com


Zobacz także

listDOniegoakcja (3)

Żałuję, że nie znam lepszych słów niż „Kocham Cię” by opisać to co czuję naprawdę. Akcja #ListdoNiego

Fot. iStock / RapidEye

Jak nie dać sobą manipulować? 8 strategii, które nie zawodzą

Mat. prasowe

„Ani kroku dalej”. Odczepcie się od naszych praw. My naprawdę umiemy same o siebie zadbać