Nieustanny pęd i pośpiech sprawiają, że coraz więcej osób zaczyna dostrzegać potrzebę zachowania równowagi między życiem prywatnym i zawodowym. A gdyby tak zacząć praktykować koncepcję work-life balance (WLB), która narodziła się na przełomie lat 70. i 80. XX wieku w Wielkiej Brytanii? Na czym polega WLB?
Work-life balance – czym jest?
Work-life balance, czyli równowaga między życiem zawodowym a prywatnym, to koncepcja, która zakłada harmonijne połączenie pracy z codziennymi obowiązkami i chwilami na odpoczynek. To umiejętne połączenie obowiązków, z czasem spędzanym z rodziną i z realizowaniem swoich pasji. Chodzi o to, by żadna z tych sfer nie dominowała nad drugą. Taka równowaga korzystnie wpływa na zdrowie fizyczne i psychiczne oraz pomaga czerpać satysfakcję z życia.
Na czym polega work-life balance?
Podstawą work-life balance jest zrozumienie własnych potrzeb oraz umiejętność zarządzania czasem. Work-life balance oznacza w praktyce:
- ustalanie realistycznych granic między godzinami pracy a czasem wolnym,
- unikanie nadgodzin i zabierania pracy do domu,
- regularny odpoczynek i dbanie o swoje pasje,
- delegowanie obowiązków i elastyczność w zarządzaniu czasem.
Jak osiągnąć równowagę między życiem zawodowym a prywatnym?
By osiągnąć równowagę między życiem zawodowym a prywatnym:
- Ustal priorytety – Określ, które zadania są najważniejsze, zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym.
- Wyznacz granice – Po pracy skup się na rodzinie, hobby lub odpoczynku. Wyłącz służbowy telefon i nie odbieraj wiadomości „po godzinach”.
- Organizuj czas efektywnie – Przygotuj plan dnia i listę zadań, a unikniesz chaosu.
- Dbaj o zdrowie – Regularna aktywność fizyczna i zdrowa dieta to klucz do lepszego samopoczucia.
- Korzystaj z elastycznych rozwiązań – Jeśli masz taką możliwość, rozważ pracę zdalną lub hybrydową.
Zobacz także: Praca zespołowa – jak do niej zachęcać najmłodszych?
Work-life balance – korzyści
Work-life balance niesie za sobą mnóstwo korzyści zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Pracownicy, którzy osiągają work-life balance, zyskują:
- lepsze samopoczucie – mniejszy stres i zmęczenie,
- więcej energii – czas na odpoczynek i regenerację,
- wyższą produktywność – większe skupienie na zadaniach,
- satysfakcję życiową – więcej czasu dla rodziny, czy na rozwój osobisty.
Pracodawcy także mogą wiele zyskać, promując równowagę między pracą a życiem prywatnym swoich pracowników:
- wyższa efektywność zespołu – wypoczęci pracownicy pracują lepiej i szybciej,
- mniejsza rotacja pracowników – zadowoleni pracownicy rzadziej szukają nowego miejsca zatrudnienia,
- lepszy wizerunek firmy – organizacje dbające o pracowników są bardziej atrakcyjne na rynku pracy.