Dieta Zdrowie

Orzechy brazylijskie – „złoto” dla każdego. Jak mogą wpływać na zdrowie?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
6 maja 2021
Orzechy brazylijskie - właściwości dla zdrowia
Fot. iStock
 

Orzechy brazylijskie nie bez przyczyny nazywane są  „brazylijskim złotem”. Zawierają wiele wartości odżywczych i dobrze wpływają na zdrowie. Powinni je polubić szczególnie panowie, ponieważ zawierają dużo selenu, który odgrywa istotną rolę dla płodności. Dlaczego jeszcze warto włączyć do diety orzechy brazylijskie?

Orzechy brazylijskie

Orzechy brazylijskie są owocami orzesznicy wyniosłej (Bertholletia excelsa), wiecznie zielonego drzewa, które pochodzi z brazylijskiego regionu Para. Przede wszystkim pozyskuje je z dziko rosnących drzew w lasach tropikalnych z Boliwii, północnej Brazylii, Peru, Kolumbii, i głównie Boliwii. Z wyglądu i wielkości mogą kojarzyć się z kokosami ważącymi nawet do dwóch kilogramów. Gdy są już gotowe po około roku dojrzewania, spadają na ziemię, otwierając dostęp do „brazylijskiego złota”.

Orzechy brazylijskie - właściwości dla zdrowia

Fot. iStock

Orzechy brazylijskie — wartości odżywcze, kcal

W orzechach brazylijskich znajdziemy dużo energii – 659 kcal/100 g. W przeliczeniu na jeden orzech ważący ok. 4 g znajduje się 26 kcal, co jest efektem wysokiej zawartości tłuszczu (67,1 g/100 g). Być może wysoka kaloryczność nie działa zachęcająco do spożywania tych orzechów, ale należy dodać, że przede wszystkim są tu ważne dla zdrowia kwasy tłuszczowe jednonienasycone i wielonienasycone (m.in.  kwas linolowy, omega-3). Orzechy brazylijskie dostarczają również białko (14,3 g/100 g), węglowodany (2,4 g/100g) oraz błonnik (5,5 g/100 g).

Nie brakuje w nich witamin i minerałów. Szczególnie dużo jest w nich witaminy E, dostarczają również kwas foliowy, witaminę B1 (tiaminę), selen, magnez, fosfor, cynk, i żelazo.

Orzechy brazylijskie — właściwości dla zdrowia

Orzechy brazylijskie świetnie sprawdzą się jako chrupiący dodatek do dań głównych, sałatek, ciast i deserów. Można je też jeść bezpośrednio, jako wartościową przekąskę. Warto po nie sięgać, ponieważ na ich obecności w diecie zyskuje zdrowie.

Wspierają gospodarkę hormonalną

Duża ilość selenu (103 µg/100 g) w orzechach brazylijskich wpływa na prawidłową gospodarkę hormonalną. Selen jest niezbędny do syntezy testosteronu, umożliwia również przekształcenie nieczynnej postaci tyroksyny (T3) w jej postać czynną (T4). Warto wiedzieć, że spożywanie  nawet 1-2 średniej wielkości orzechów brazylijskich pokrywa całodzienne zapotrzebowanie na ten składnik. Instytut Żywności i Żywienia podaje, że dzienne zapotrzebowanie na selen u kobiet, jak i mężczyzn wynosi 55 µg/dzień.

Orzechy brazylijskie - właściwości dla zdrowia

Fot. iStock

Wspomagają płodność

Orzechy brazylijskie dzięki dużej ilości selenu pozytywnie wpływają na płodność u mężczyzn. U panów, którzy sięgają po produkty bogate w selen, obserwuje się szybsze i sprawniejsze ruchy plemników.

Dobrze wpływają na układ nerwowy

Dzięki obecności witaminy B1 (tiaminy) i magnezu, orzechy brazylijskie wspierają prawidłowe działanie układu nerwowego. Ok. 100 g orzechów pokrywa dzienne zapotrzebowanie na magnez. Kwasy omega-3, których tu nie brakuje, są niezbędne dla utrzymania prawidłowej pracy mózgu.

Poprawiają profil lipidowy

Badania wykazały, że już jedna większa porcja (20-50 g) orzechów brazylijskich wpływa na obniżenie poziomu „złego” cholesterolu LDL, oraz podwyższenie „dobrego” cholesterolu HDL po kilku godzinach ich zjedzenia.

Chronią komórki przed uszkodzeniami

Orzechy wykazują właściwości przeciwutleniające i przeciwzapalne. Orzechy brazylijskie zawierają dużą ilość witaminy E (5,65 mg/100 g), zwaną witaminą młodości. Witamina E chroni komórki organizmu przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Dzięki temu zapobiega przedwczesnemu starzeniu się komórek, a także zapobiega ich uszkodzeniom, co jest istotne w diecie antynowotworowej.

Orzechy brazylijskie - właściwości dla zdrowia

Fot. iStock

Mogą pomóc w odchudzaniu

Błonnik obecny w orzechach brazylijskich wspiera proces trawienia i daje uczucie sytości na dłuższy czas, przez co zapobiega podjadaniu.  Orzechy te mają niski indeks glikemiczny = 15, co oznacza, że zjedzenie niewielkiej ilości orzechów nie tuczy, i zarazem pozwala uniknąć wahań poziomu cukru we krwi, które wpływają na odczuwanie silnej chęci na podjadanie. Niski indeks glikemiczny orzechów jest informacją ważną dla osób chorujących lub zagrożonych cukrzycą czy insulinoopornością.

Orzechy brazylijskie a alergia pokarmowa

Orzechy brazylijskie, podobnie jak inne orzechy,  mogą spowodować reakcję alergiczną po ich spożyciu. Objawy alergii mogą być różne, od  problemów żołądkowo-jelitowych, wysypki na skórze, kataru, po obrzęk w obrębie warg, jamy ustnej i gardła, czy duszności. Alergia na orzechy może spowodować niebezpieczny dla życia wstrząs anafilaktyczny.


źródło:  www.poradnikzdrowie.pl, vitapedia.pl 

 


Dieta Zdrowie

Jak (skutecznie) zapytać dziecko, co czuje w stresujących chwilach?

Redakcja
Redakcja
6 maja 2021
fot. Sai de Silva, Unsplash.com
 

Brak szkoły. Właściwie brak możliwości spotkań z rówieśnikami. Żadnych obozów. Żadnych wycieczek na basen. Świat, jaki znały dzieci, został odwrócony do góry nogami. Nic więc dziwnego, że na co dzień towarzyszy im niepokój. Czasem go okazują, a czasem nie. To my, dorośli, musimy skłonić je do otwarcia się na te uczucia, aby można było się nimi odpowiednio zająć. Żeby to skutecznie zrobić, potrzebujemy sporo finezji, ciekawości i delikatności. Oto zestaw pytań, który ma zapewnić rodzicom wgląd w to, jak ich dzieci radzą sobie z emocjonalnym niepokojem. 

Naszym zadaniem jako rodziców nie jest zapewnienie pewności w czasie niepewności. Naszym zadaniem jest pomóc dzieciom tolerować tę niepewność.

Dzieci nie są głuche ani głupie. Słyszą, jak o coraz bardziej tragiczne wiadomości dotyczące COVID-19, widzą nagłówki w Twoim kanale w mediach społecznościowych i rozumieją, że w dużej mierze rzeczy, które kiedyś lubili robić, nie są teraz dla nich dostępne. Zabawa w epidemiologa nie zadziała. Dzieci nie potrzebują konkretnych odpowiedzi, potrzebują szerszej pewności, że są kochane i będą się nimi zajmować – pewność, która sprawi, że będą mogły zapanować nad emocjami i tym trudnym czasem.

To trochę nauka tolerowania niewiedzy. Musimy pozwolić dzieciom wyjaśnić, jak się czują i dlaczego. Tym, co możemy zrobić, jest potwierdzenie tych uczuć. Jak to zrobić? Powiedz, że masz podobne zmartwienia, podziel się nimi, oczywiście dostosowując przekaz do wieku dziecka.  Pamiętajmy, że angażowanie dzieci, niezależnie od wieku, w rozwiązywanie problemów, daje im poczucie siły i poczucie, że mają wpływ na rozwiązanie problemu.

Bardzo ważne, oprócz dostosowania do wieku, jest to, jakie pytania zadasz. Jeśli będą niejasne, otrzymasz niejasne odpowiedzi, w tym najgorszą z możliwych „nic mi nie jest”, która jest kwintesencją konwersacyjnej ślepej uliczki. Jak więc pytać? W pytaniach musi być wyczuwalna autentyczna ciekawość, muszą być otwarte i konkretne.

  • Czego się dzisiaj dowiedziałeś?
  • O czym dzisiaj słyszałeś ciekawego lub zabawnego?
  • Jaka była najzabawniejsza rzecz, którą dzisiaj zrobiłeś?
  • Czego najbardziej nie możesz się doczekać jutro?
  • Jaka była najtrudniejsza część Twojego dnia?
  • Co sprawiło, że ten dzień był nieudany?
  • Co możemy razem zrobić, aby było lepiej?
  • Przeczytałem dzisiaj coś interesującego i chciałbym wiedzieć, co Ty o tym myślisz

Kiedy przeprowadzać takie rozmowy? Złą porą jest wieczór, kiedy dzieci powinny już się uspokajać, wyciszać i szykować do snu. Niezbyt dobrym czasem jest też poranek. Znajdź czas w ciągu dnia, możliwie najbardziej neutralny i koniecznie taki, który jest spokojny, niepoprzedzony żadną rodzinną awanturą.

„Jeśli potrafisz nazwać to, możesz to okiełznać”. Nie kręć. Koniecznie powtarzaj dzieciom, że to nie jest tak, że kiedy ono jest w domu, jego znajomi i przyjaciele organizują potajemne spotkania, specjalnie je wykluczając z towarzystwa. Mocno zaznacz, że wszyscy utknęliśmy w domach.


Dieta Zdrowie

Wystarczą trzy dziennie, żebyś zauważyła w swoim ciele aż sześć zmian na lepsze

Redakcja
Redakcja
6 maja 2021
fot. Mona Mok/Unsplash

O tym, że suszone owoce są świetną zdrową przekąską, wiemy nie od dziś. Wiemy też, że nie wolno z nimi przesadzać, bo wbrew pozorom, są bardzo kaloryczne. Wystarczy dosłownie kilka, aby nie tylko zaspokoić ochotę na słodycze, ale też zadbać o swoje zdrowie. Jak działają na nas daktyle? Sprawdzamy!

1. Działają pobudzająco

Każdego dnia przychodzi taki moment, kiedy tracimy energię – w pracy, na zakupach, w domu. Co robimy? Większość z nas parzy kawę (często kolejną), część sięga po niezdrowe napoje energetyzujące. Tymczasem okazuje się, że właśnie słodkie daktyle mogą nam pomóc odzyskać siły i wrócić do swoich zadań z uśmiechem na ustach.

2. Wzmacniają kości

Daktyle to owoce, które pomagają wzmacniać kości i zwalczać osteoporozę. Powinni po nie sięgać seniorzy, ale jedzmy je też profilaktycznie, żeby uprzedzić słabnięcie kości.

3. Równoważą poziom żelaza we krwi

Niedokrwistość to dość powszechny w naszym społeczeństwie problem. Często przyczyną są złe nawyki żywieniowe. Daktyle zawierają mnóstwo żelaza, więc kiedy je jemy, anemia nam niestraszna.

4. Dbają o nasze serca

W daktylach jest też mnóstwo potasu, a ten znakomicie wpływa na zdrowie serca. Jedząc daktyle, obniżamy poziom złego cholesterolu, a co za tym idzie zmniejszamy ryzyko udaru i innych chorób kardiologicznych.

5. Łagodzą reakcje alergiczne

W daktylach znajdziemy również organiczną siarkę. Jak działa? Ma udowodnione działanie w łagodzeniu reakcji alergicznych, głównie tych związanych z sezonowymi zapaleniami błony śluzowej nosa.

Źródło: dailyhealth.com


Zobacz także

10 sygnałów wskazujących na to, że kiepskie samopoczucie, to nie jedynie objaw zmęczenia

Polki odwołują wizyty u ginekologa – rak nie poczeka

Akcja lodówka – nie miej dla niej litości… Akcja „To lato jest Twoje. Pierwszy krok do zmian”