Dieta Zdrowie

TOP 5 źródeł witaminy D – co mamy jeść?

Redakcja
Redakcja
9 marca 2020
Fot. Materiały prasowe

Ludzki organizm, oprócz niezbędnych składników pokarmowych, takich, jak białka, tłuszcze i węglowodany, do prawidłowego rozwoju potrzebuje również mikro-i makroelementów oraz witamin. Odpowiednia ilość tych ostatni w pożywieniu ma podstawowe znaczenie w rozwoju całego organizmu, jego wzroście i prawidłowej czynności narządów – od momentu poczęcia, aż do końca życia człowieka. Gdzie można znaleźć tę witaminę?

Prawidłowa, dobrze zbilansowana dieta zwiększa odporność, a tym samym zapobiega występowaniu wielu chorób. Jeszcze do niedawna krzywica, będąca głównie wynikiem niedoboru witaminy D, była bardzo częstym zjawiskiem wśród dzieci, zwłaszcza na wsi i w dużych miastach przemysłowych o większym zapyleniu. Choroba ta zwiększała śmiertelność wśród niemowląt. Nieleczona, często doprowadzała do trwałego kalectwa w postaci zniekształceń w układzie kostnym. Obecnie, dzięki upowszechnieniu wiedzy na temat roli witaminy D w rozwoju niemowląt i dzieci, a także opieki oraz działań prowadzonych przez służbę zdrowia, krzywica występuje w Polsce sporadycznie.

Co to jest witamina D i dlaczego jej potrzebujemy?

Witamina D, według naukowców, właściwie jest hormonem. Poznane dotąd jej postaci: D2 (ergokalcyferol) oraz D3 (cholekalcyferol) są biologicznie nieczynne. Ich przemiana do form aktywnych zachodzi w wątrobie i nerkach – nieaktywny czynnik hormonalny (metabolit witaminy D3) wytwarzany w wątrobie zostaje uaktywniany w nerkach. Proces ten jest regulowany przez hormony tarczycy i przytarczyc oraz stężenie wapnia i fosforu w płynach ustrojowych (z tego powodu u dzieci chorych na nerki często pojawiają się zmiany w kościach, przy równoczesnym niedoborze wapnia i fosforu w organizmie). Naturalnym źródłem witaminy D3 dla dziecka jest witamina wewnątrzustrojowa (lub gotowe preparaty farmaceutyczne), która powstaje w wyniku naświetlania prowitaminy skóry promieniami ultrafioletowymi słońca. Niestety, proces ten nie zachodzi zimą nawet w słoneczne dni, ani w zapylonym środowisku miejskim (nawet latem). Czynna witamina D3 działa głównie w nabłonku jelita cienkiego. Bierze tam udział w tworzeniu białka umożliwiającego wchłanianie i przenoszenie wapnia z jelit do krwi i płynów ustrojowych. Wywiera również wpływ na błonę komórek kostnych (osteoblasty), przez uaktywnianie białkowych nośników wapnia i fosforu. Więcej przydatnych informacji można znaleźć na stronie https://poznajsienatluszczach.pl/2017/09/12/witamina-d/.

Dlaczego witamina D jest taka ważna?

Witamina D odgrywa podstawową rolę w rozwoju kośćca i zębów, ponieważ reguluje przyswajanie wapnia i fosforu w organizmie – główne materiały budulcowe kości. Zapobiega krzywicy i osteoporozie. Warunkuje także prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i mięśniowego. Stwierdzono także, że prawidłowe stężenie witaminy D zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory, w tym: raka płuc, prostaty, jelita grubego i czerniaka. Wzmacnia ponadto układ immunologiczny, dzięki czemu zwiększa odporność organizmu na infekcje bakteryjne i wirusowe, chroni przed zawałem serca, udarem, cukrzycą, chorobą Alzheimera i depresją. W połączeniu z wapnem pomaga w walce z nadciśnieniem tętniczym, astmą i alergiami.

Objawy niedoboru witaminy D

Ryzyko wystąpienia niedoboru witaminy D najczęściej ma miejsce w okresie jesienno-zimowym, z powodu niekorzystnych warunków klimatycznych Polski. Pojawia się wówczas uczucie zmęczenia, bezsenność, obniżenie nastroju, nerwowość, a nawet depresja. Często występują choroby dziąseł, osłabienie mięśni, kości i zębów. Nieraz obserwuje się problemy ze strony układu pokarmowego, zmniejsza się odporność na infekcje. Rośnie ponadto ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia. Warto w tym okresie wzbogacić dietę o produkty zawierające duże ilości witaminy D lub zastosować suplementację odpowiednimi preparatami medycznymi.

Źródła witaminy D

Najlepiej przyswajalne są naturalne źródła witaminy D, ponieważ chroni to organizm przed przedawkowaniem. Składnik ten znaleźć można przede wszystkim w tłustych rybach morskich – głównie węgorzu i łososiu. Duże ilości witaminy D zawiera także jajko, mleko i ser. W mniejszych ilościach występuje także w wątróbce oraz olejach roślinnych – więcej czytaj tutaj.

Oprócz właściwej diety i odpowiedniej suplementacji należy pamiętać także o zbawiennym wpływie promieni słonecznych, dzięki którym zachodzi synteza witaminy D na skórze. Warto spędzać więcej czasu na spacerach, jeździe na rowerze, czy innej aktywności fizycznej na świeżym powietrzu.


Artykuł sponsorowany


Dieta Zdrowie

10 lekcji, które powinien odrobić każdy z nas, by dobrze żyć

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
9 marca 2020
"Wczoraj chciałam odebrać sobie życie, jutro je komuś uratuję"
Fot. iStock / Enrico Fianchini
 

Dobrze żyć, to znaczy jak? Pewnie dla każdego z nas „dobre” życie oznacza co innego. Niektórzy chcą jedynie spokoju, stabilizacji, bezpieczeństwa, inni do  szczęścia potrzebując ciągłych zmian i nowych, inspirujących ludzi w pobliżu. Są jednak takie uniwersalne lekcje, które każdy z nas powinien odrobić, by dać sobie szansę na dobre życie.

10 lekcji, które powinien odrobić każdy z nas, by dobrze żyć

1. Naucz się być wdzięcznym

Pewnie uważasz, że niektóre rzeczy po prostu ci się należą. Wsparcie bliskich, miłość rodziców, dobro, które do ciebie wraca, bo wcześniej wysłałeś je w świat… Tak, oczywiście – zasługujesz na wszystkie te rzeczy. Ale to nie znaczy, że nie powinieneś być za nie wdzięczny. Dziękuj i doceniaj to, co dostajesz każdego dnia. Okazuj wdzięczność również za gorsze momenty w twoim życiu – to dzięki nim się rozwijasz, uczysz siebie.

2. Naucz się powstrzymywać od powiedzenia niektórych rzeczy

Czasem lepiej jest po prostu przemilczeć coś, niż wyrazić swoje zdanie i kogoś zranić. Nie krytykuj, nie oceniaj, pamiętaj, że czasem widzisz tylko połowę prawdy i nie znasz wszystkich okoliczności. Coś, co z twojego punktu widzenia może wydawać się oczywiste, dla kogoś innego już takie nie jest. Nie jesteś ekspertem w każdej sprawie, nie znasz się na „wszystkim”.

3. Miłość to czyny, nie słowa

Pokazuj, że kochasz, daj to poczuć, a nie przechwalaj się swoją miłością. Oczekuj tego samego w zamian. Choć to słowa sprawiają, że zwracamy na siebie uwagę, jedynie czyny i gesty mogą uczynić naszą miłość mocną i stałą. To, jak postępujesz, jak pielęgnujesz ten związek i uczucie zwiększa lub zmniejsza twoje szanse na udane życie miłosne.

4. Odpuść wszystko to, co już się wydarzyło

Zatrzymaj jedynie lekcję, którą odebrałeś. Ciągłe napięcie, życie tym, na co nie masz już wpływu, czego nie zmienisz, nie naprawisz, nie ma sensu. Sprawia jedynie, że cierpisz. Przyjmij, że każdy z nas ma jakąś przeszłość, a naukę, która z tej przeszłości płynie, można wykorzystać do budowania czegoś wspaniałego. Również we dwoje.

5. Nie rezygnuj z tego, co kochasz

Jeśli masz w swoim życiu coś (lub kogoś), dzięki czemu czujesz się naprawdę szczęśliwy, coś co nadaje sens twojemu życiu – nie pozwól sobie tego odebrać. Kontynuuj, idz za tym, nie rezygnuj z tego, chyba, że pojawią się jakieś wyjątkowe okoliczności, w obliczu których staniesz przed wyborem.

6. Dbaj o wewnętrzną harmonię

Nie pozwól innym odebrać sobie spokoju ducha – nie przejmuj się plotkami, nie zastanawiaj się nadmiernie o tym, co myślą o tobie inni, jak cię widzą, jak oceniają. Niech nie denerwują cię „drobnostki” – rzeczy błahe, niewiele znaczące. O ile nie dzieje się nikomu krzywda – naprawdę nie warto się nimi przejmować.

7. Naucz się cierpliwości

Jak mówią poeci i psychologowie – życie jest zmianą. To, co złe w końcu minie, przyjdzie nowe. Od ciebie zależy, czy lepsze. Pewnych rzeczy nie da się przyspieszyć, innych – zatrzymać.

8. Strach jest czymś naturalnym

Nie ma nic złego w tym, że odczuwasz strach, że się boisz. Ale nie możesz dopuścić do tego, żeby strach cię blokował, żeby cię niszczył. A przede wszystkim, nie możesz pozwolić, żeby lęk odebrał ci radość życia i szansę na realizację marzeń, na bycie tym, kim chcesz.

9. Żyj chwilą obecną, ale…

…patrz też do przodu. Zapewnisz sobie komfort psychiczny, będziesz spokojniejszy i głębiej przeżyjesz twoje „tu i teraz”.

10. Traktuj innych z życzliwością

Uśmiechaj się do nich, pomagaj, jeśli jest to możliwe. Wspieraj, jeśli potrafisz. A przede wszystkim – nie osądzaj, tylko słuchaj. Nigdy nie wiesz, kiedy sam będziesz potrzebował pomocy.

 


Dieta Zdrowie

Malaga na majówkę

Gościnnie w Oh!me
Gościnnie w Oh!me
9 marca 2020
Fot. Materiały prasowe

Majówka zbliża się do nas wielkimi krokami. Może czas pomyśleć o upragnionym urlopie? Jeśli jeszcze nie wiesz gdzie spędzić ciepłe, majowe dni to mam dla ciebie propozycję nie do odrzucenia.

Dlaczego warto wybrać się na majówkę do Malagi?

Po pierwsze: masz pewność, że pogoda nie sprawi ci przykrych niespodzianek. Oczywiście nie jest to czas na kąpiel w morzu czy basenie, ale spokojnie możesz paradować po plaży w krótkich spodenkach i krótkim rękawku.  Po drugie: masz pewność, że nie będziesz musiała zmagać się z tłumem turystów czekających razem z tobą na wejście do muzeum czy katedry. I po trzecie: maj jest cudownym miesiącem, w którym wszystko kwitnie! Widok kwiatów w przepięknych, kolorowych doniczkach na zawsze zostanie w twoim sercu!

Fot. Materiały prasowe

Jak zaplanować podróż do Malagi?

Najlepiej kupić bilety jak najszybciej tylko się da. Warto też czyhać na różnego rodzaju promocje i zniżki. Bezpośrednie loty do Malagi oferuje linia lotnicza Ryanair z Warszawy, Krakowa oraz Wrocławia.

Fot. Materiały prasowe

Malaga z dziećmi?

To nie taki głupi pomysł. Na Słonecznym Wybrzeżu istnieje mnóstwo atrakcji dla maluchów takich jak Bioparc w Fuengirola  (park z dziką przyrodą), akwarium Sea Life w Benalmadenie gdzie można podziwiać rekiny i żółwie morskie w podziemnym tunelu. Dzieciakom na pewno się spodoba!

Fot. Materiały prasowe

Ciepłe wieczory po plaży z lampką hiszpańskiego wina

A może tak odciąć się od wszystkiego i zafundować sobie samotny wieczór z lampką wina na plaży? Hiszpańskie wino jest nie dość, że pyszne to i jeszcze tanie! Wyobraź to sobie: ty, wino i przepiękny zachód słońca!

Fot. Materiały prasowe

Na jakąkolwiek opcję się zdecydujesz, gwarantuję ci, że to będzie niezwykle udany wypoczynek

Fot. archiwum prywatne / Pod niebem Malagi

Aleksandra Lipa, autorka dwóch książek do nauki hiszpańskiego oraz kanału na Youtube Pod niebem Malagi.

Od 5 lat mieszka na stałe na Południu Hiszpanii w Maladze.  Pasjonatka języka hiszpańskiego i wszystkiego, co andaluzyjskie.

Odwiedź mnie na blogu i na moich kanałach w social mediach:

Youtube: YT/Pod niebem Malagi

Facebook: @podniebemmalagi

Instagram: @pod_niebem_malagi

Blog: www.podniebemmalagi.com

 

 

 


Zobacz także

Co chce ci powiedzieć twoje ciało? Zobacz sygnały, które ci wysyła, świadczące o niedoborze podstawowych witamin

Co chce ci powiedzieć twoje ciało? Zobacz sygnały, które ci wysyła, świadczące o niedoborze podstawowych witamin

„Wczoraj odeszła nasza przyjaciółka, jutro możecie być zmuszeni walczyć o swoją. Nie czekajcie, aż będzie za późno”

Nie wszystkie zmiany skórne są groźne, ale to może ocenić tylko specjalista. Kiedy i jak usuwać znamiona?