Zdrowie

10 symptomów nowotworu, których nie powinnaś ignorować

Redakcja
Redakcja
8 stycznia 2019
Fot. iStock / FatCamera
 

Objawy, o których mowa, są o tyle „niebezpieczne”, że bardzo łatwo je przeoczyć lub zbagatelizować. Pamiętajmy, że w profilaktyce nowotworów najważniejsza jest uważna obserwacja własnego organizmu oraz świadomość. Nie igrajmy ze swoim zdrowiem i bezpieczeństwem – lepiej dmuchać na zimne, niż walczyć z ciężką chorobą.

10 symptomów nowotworu, których nie powinnaś ignorować

1. Permanentne zmęczenie

Uczucie zmęczenia może być związane ze stresem, złą dietą, brakiem odpowiedniej ilości snu, ale również ze zmianami nowotworowymi. Zarówno rak okrężnicy, jak i białaczka mogą generować ten właśnie objaw. Jeśli jesteś zmęczony – bardziej niż zwykle lub przez dłuższy czas, zgłoś się do lekarza.

2. Znaczący i nagły spadek wagi

Jeśli zauważysz u siebie nagłą utratę wagi i nie masz na to żadnego wytłumaczenia, może istnieć ku temu poważny i niepokojący powód. Większość nowotworów powoduje, że w pewnym momencie mocno tracimy na wadze, pilnuj więc tych kilogramów.

3. Uporczywy, stały ból

Stały ból, który pozornie nie ma przyczyny, może być oznaką raka, zwłaszcza jeśli nie uśmierzają go zwykłe środki przeciwbólowe. W zależności od tego, gdzie lokalizujesz ból, może to być objaw guza mózgu, odbytnicy, jajnika lub raka okrężnicy.

4. Zgrubienia, guzy

Jeśli znajdziesz wyraźnie wyczuwalne zgrubienie pod skórą koniecznie udaj się do lekarza, by zbadać tę zmianę.

5. Częsta gorączka

Rak wpływa na układ odpornościowy. Jeśli miewasz regularną gorączkę, bez powodu, powinieneś wiedzieć, że wzrost temperatury jest powszechny w późniejszych stadiach niektórych nowotworów, ale pojawia się również we wczesnym stadium raka krwi, w tym chłoniaka i białaczki.

6. Znamiona 

Miej oko na wszelkie nietypowe i nowe piegi, plamki lub brodawki na ciele, zwłaszcza jeśli zmienią one rozmiar lub kolor.

7. Pernamentny kaszel

Jeśli tygodniami dręczy cię uporczywy kaszel, może to być coś więcej niż zwykłe przeziębienie. Jeśli powoduje on ból klatce piersiowej, plecach lub ramionach – nie bagatelizuj tego objawu.

8. Zmiany w rytmie wypróżniania

Coraz częstsze chodzenie do toalety w celu oddania moczu lub wypróżnienia może być oznaką raka. Równie niepokojące są częsta biegunka i zaparcia.

9. Problemy z przełykaniem

Jeśli masz problemy z połykaniem lub masz problemy z niestrawnością, mogą to być objawy nowotworu żołądka, przełyku lub raka gardła.

10. Inne – krwawienie, opuchlizna

Objawy raka prostaty obejmują ból podczas oddawania moczu lub krew w moczu. Jeśli zaczniesz kaszleć krwią, jest to bardzo niepokojący symptom. Nie bagatelizuj również  opuchlizny  stóp i ogólnych zmiany w wyglądzie lub samopoczuciu.


Na podstawie: activefeel.com


Zdrowie

Trzy ważne klucze do udanego związku, których nie dostrzeżesz w żadnych filmie

Ewa Raczyńska
Ewa Raczyńska
8 stycznia 2019
Fot. iStock/AleksandarNakic
 

Znacie zapewne te wielkie filmowe historie, w których miłość jest trudna, ale piękna i zazwyczaj to ona zwycięża. Nawet nie będę próbowała ich wymieniać, bo nie sposób. Oglądamy i marzymy, by nam też mężczyzna oświadczył się w wyjątkowy sposób, by ten przystojny dupek, którego każdego dnia spotykamy w windzie, był tym, z którym korespondujemy wieczorami. Eh… Cóż, ta miłość filmowa rzadko jednak tożsama jest z tą codzienną. To jej wyrywek, który każe na końcu nam myśleć: „I żyli długo i szczęśliwie”. Czy faktycznie?

Trzy ważne klucze do udanego związku, których nie dostrzeżesz w żadnych filmie

Określ swój związek

Generalnie wyróżniamy trzy typy relacji: miłość romantyczną, rodzinną i finansowa. Wiedza o tym, w jakiej relacji ty się znajdujesz, jest kluczowa, bo tylko tak możesz uczciwie budować swój związek.

Romantyczna miłość

Te relacje są często ewolucyjne, chociaż wiele osób tego nie dostrzega. To zwrot w temacie relacji właściwych dla naszej współczesnej kultury. Dlaczego? Bo wcześniej relacje zazwyczaj miały na celu zysk finansowy lub społeczny. Niezbędne dla związku były dzieci, które miały dziedziczyć to, co posiadali ich rodzice.

Związek oparty na romantycznej miłości to niejako twój naszych czasów, który opiera się na miłości, romansie, ale też codziennym życiu.

Relacja rodzinna

Kochasz swojego partnera, ale bardziej niż kochankami jesteście przyjaciółmi, rodziną? W waszym związku nie ma zbyt wiele przestrzeni na pożądanie, pikanterię? Oboje jesteście zadowoleni z rutyny życia? Lubisz mieć towarzysza? Jeśli tak, to bardzo dobrze. Taki związek jest także oparty na dobrej relacji.

Relacja finansowa

Jesteście razem, bo to jest lepsze dla was i dla waszych dzieci zarówno ekonomicznie jak i zawodowo. Związek jest pewnym zyskiem dla ciebie i twojego partnera.

Zyskaj prawdziwość swojego związku z samym sobą

Określenie, jaki rodzaj relacji jest odpowiedni dla ciebie w życiu, jest pierwszym krokiem w podróż do samopoznania i miłości własnej. Jeśli chcesz być dobra, a nawet najlepsza w związku, musisz spełnić jeden absolutny warunek – najpierw powinnaś być najlepsza dla siebie. Wymaga to głębokiego uznania, miłości i szacunku dla samej siebie.

Nim wejdziesz w związek najpierw nauczy się kochać siebie, jak nikogo innego. Dowiedz się, co kochasz, a czego nienawidzisz. Zafunduj sobie całkowitą życzliwość. Zapamiętaj – to jak traktujesz siebie, świadczy o tym, jak potraktujesz swojego partnera.

Bądź gotowa wszystko stracić

Zaskoczona? Otóż w każdym związku, nawet tym opartym na głębokiej miłości i zrozumieniu istnieje ryzyko straty. Dobry i silny związek można zbudować tylko wtedy, gdy myśl o tym, że on może odejść nie sprawia, że wpadasz w panikę, że ogarnia cię strach. Wiesz, że pogodziłabyś się z tym, że to by cholernie bolało, ale kochasz go, więc pozwalasz mu odejść, by był szczęśliwy. Godzisz się z tą stratą z miłości do niego. To wymaga zbudowania silnego poczucia własnej wartości, swojej przestrzeni, nie uwieszania się na związku i umiejętności bycia szczęśliwą z samą sobą. W ten sposób żadne z was nie nigdy nie poczuje się więźniem waszego związku.

Nie da się zbudować dobrej, opartej na głębokim zrozumieniu i akceptacji relacji tak po prostu. Musimy być aktywnym uczestnikami jej tworzenia przede wszystkim zaczynając od siebie, wtedy jesteśmy w stanie wiele dać.


Zdrowie

10 rzeczy, które powinieneś powiedzieć, kiedy dziecko nie słucha. Wypróbuj – to naprawdę działa

Anna Frydrychewicz
Anna Frydrychewicz
7 stycznia 2019
10 rzeczy, które powinieneś powiedzieć, kiedy dziecko nie słucha. Wypróbuj - to naprawdę działa | Jak być idealną mamą starszych dzieci
Fot. iStock / Vernon Wiley – 10 rzeczy, które powinieneś powiedzieć, kiedy dziecko nie słucha. Wypróbuj - to naprawdę działa

Nasze dzieci często są dla nas najlepszym lustrem. To doświadczenie może być szokujące, ale również wzbogacające. Co robić, kiedy dziecko nie słucha? Jeśli nie potrafisz sobie poradzić z zachowaniem twojej pociechy, spróbuj zastąpić groźny, surowy ton neutralnym, rozwiązującym problemy, empatycznym i zachęcającym do działania. 

10 rzeczy, które powinieneś powiedzieć, kiedy dziecko nie słucha

„O czym powinieneś pamiętać?”

Zrób sobie przerwę od: „Uważaj”.

Przykład: „O czym powinieneś pamiętać, bawiąc się w parku?” „Spróbuj poruszać się powoli jak ostrożny żółw, kiedy chodzisz po tej ścianie wspinaczkowej.”

Objaśnienie: Dzieci często ignorują, kiedy powtarzamy to samo raz za razem.

„Proszę mówić cicho”

Zrób sobie przerwę: „Przestań krzyczeć!” lub „Bądź cicho!”

Przykład: „Porozmawiaj proszę teraz cicho lub szeptem” lub „Uwielbiam twój śpiew, najlepiej będzie, jeśli przejdziesz do swojego pokoju, żeby głośno śpiewać”.

Wyjaśnienie: Niektóre dzieci są rzeczywiście głośniejsze od innych. Jeśli mają problemy z mówieniem cicho, pokaż im, gdzie mogą mówić  głośno i użyj mocy szeptu. W połączeniu z delikatnym dotykiem i kontaktem wzrokowym jest to niesamowicie skuteczny sposób, aby zachęcić dzieci do słuchania.

„Czy chciałbyś zrobić to sam, czy potrzebujesz pomocy?”

Zrób sobie przerwę od: „Poprosiłem cię już trzy razy, masz to zrobić teraz!”

Przykład: „Czas już wyjść. Chciałbyś sam założyć buty, czy może ci pomóc? ”

Objaśnienie: Większość dzieci reaguje niewiarygodnie dobrze, gdy ma możliwość wyboru. Daj im wybór, podaruj umiejętność krytycznego myślenia, aby przełamać ich pokusę buntowania się.

„Czego nauczyłeś się popełniając ten błąd?”

Zrób sobie przerwę od: „Wstydź się” lub „Powinieneś to wiedzieć”.

Przykład: „Czego nauczyłeś się z tego błędu?” lub „Czego się nauczyłeś i jak zrobiłbyś to następnym razem, aby nie wpakować się w kłopoty w szkole?”

Objaśnienie: Koncentracja na motywacji do zmiany zachowania, jest lepsza niż zawstydzanie przeszłego niewłaściwego zachowania.

„Proszę ______________.”

Zrób sobie przerwę od: „Nie rób tego!” lub „Przestań!”

Przykład: „Proszę, włóż buty do szafy”.

Objaśnienie: Forma negatywnej komunikacji nie jest dobrze postrzegana ani przez dzieci, ani przez dorosłych. Zamiast tego spróbuj poprosić o to, co chcesz uzyskać. Po prostu. Tak przecież postąpiłbyś z dorosłym, prawda?

„Dzisiaj jesteśmy gepardami i musimy się poruszać szybko!”

Zrób sobie przerwę od: „Pośpiesz się!” lub „Spóźnimy się!”

Przykład: „Dzisiaj uczestniczymy w wyścigach konnych! Zobaczmy, jak szybko możemy się ruszyć!”

Wyjaśnij: Czasami pozwól dziecku być żółwiem. Uspokoić się, zrelaksować. A czasem niech będzie szybkie jak gepard.

„Czy chcesz wyjść teraz czy za dziesięć minut?”

Zrób sobie przerwę: „Czas iść … teraz! ”

Przykład: „Czy chcesz teraz wyjść, czy pobawić się jeszcze przez dziesięć minut, a potem wyjść?

Dlaczego to działa: Dzieci uwielbiają być odpowiedzialne za własne „przeznaczenie”, za to, co nastąpi za chwilę. Daj im wybór i zaobserwuj, że zareagują znacznie lepiej, gdy powiesz „OK, 10 minut minęło, czas iść.”

 „Dodajmy to do listy urodzinowej”

Zrób sobie przerwę od: „Nie stać nas na to” lub „Nie, powiedziałem: żadnych zabawek”.

Przykład: „Nie mogę tego teraz kupić, czy chcesz dodać to do twojej  listy życzeń urodzinowych?”

Wyjaśnienie: Zamiast się obwiniać i stwarzać poczucie niedoboru, własnych ograniczeń, poddawaj pomysły, które pomogą im nauczyć się, jak zdobyć to, czego pragną (urodziny, zarabianie pieniędzy itp.).

„Zatrzymaj się, oddychaj, a teraz pytaj o to, co chcesz zapytać”.

Zrób sobie przerwę: „Przestań marudzić!”

Przykład: „Zatrzymajmy się, oddychajmy razem, teraz spróbuj ponownie zapytać o to, co chcesz zapytać”.

Objaśnienie: W ten sposób nauczysz dziecko panować nad emocjami.

„Szanuj siebie i innych”

Zrób sobie przerwę od: „Bądź grzeczny”.

Przykład: „Pamiętaj, aby szanować siebie i innych, gdy jesteś zdenerwowany”.

Wyjaśnienie: Bądź konkretny, ponieważ dzieci często nie rozumieją ogólnych stwierdzeń, które do nich kierujemy.


Na podstawie: www.mother.ly


Zobacz także

Chcesz stracić kilogramy, ale nie zdrowie? 4 najzdrowsze i 4 najbardziej niebezpieczne diety [Przegląd]

7 sygnałów, które mogą świadczyć o tym, że masz cukrzycę typu 2. Nie ignoruj ich

drink

Co wybierasz – drink czy wino? Dowiedz się, które z nich jest łaskawsze dla twojej figury