Psychologia Samorozwój

Uważaj, ludzie nie zdają sobie sprawy, że te 19 rzeczy robisz z powodu wysokiego poziomu lęku

Iwona Zgliczyńska
Iwona Zgliczyńska
20 kwietnia 2022
fot. FreshSplash/iStock
 

Lęk to wszechpotężna emocja. Jeśli jest nieuświadomiona, nie masz szansy sobie z nią poradzić. Tylko emocje, które jesteśmy w stanie dostrzec w sobie i pozwolić im wybrzmieć, mają szanse na „uleczanie”. Dlatego tak wielu z nas robi różne rzeczy kompletnie bezwiednie. Obgryzamy paznokcie, unikamy rozmów przez telefon, zapracowujemy się, przyklejamy wzrok do telefonu… Nie radząc sobie z lękiem, możemy spać nawet dziesięć godzin na dobę albo cierpieć na ból brzucha lub głowy. Świadomość jest pierwszym krokiem do zmiany.

Poniżej znajdziesz listę rzeczy, które możesz robić z powodu wysokiego poziomu lęku. Pamiętaj jednak, że interpretacja twojego otocznia zazwyczaj jest błędna, czyli nieadekwatna do tego, co czujesz. Ludzie, z którymi się spotykasz widzą w tobie np. zimną królowę lodu, a nie zdają sobie sprawy, że po prostu jesteś nieśmiała i zalękniona. Albo inaczej! Kiedy patrzą na ciebie, myślą, że jesteś zmęczona i przytłoczona. Nie mają świadomości, że tak naprawdę jesteś kobietą, która walczy o awans i o to, by w końcu ktoś cię doceniał.

1. Nie przyznasz się do słabości

Wolisz z czegoś zrezygnować niż powiedzieć publicznie, że sobie z tym nie radzisz. Nie wierzysz, że ktoś może to zrozumieć i bezinteresownie ci pomóc.

2. Udajesz, że nie popełniasz błędów

W pracy nigdy się nie przyznasz, że coś zrobiłaś źle. Jesteś przekonana, że ktoś to wykorzysta. Więc udajesz wszechwiedzącą. Robisz to, by maskować swoją delikatną część natury. Wolisz, by wszyscy myśleli, że jesteś silna i niezniszczalna. Tak jest bezpieczniej!

3. Objadasz się, obgryzasz paznokcie

Kiedy dopada cię lęk, musisz to jakoś odreagować. Stąd obgryzanie paznokci, objadanie się po nocach, ale bo picie alkoholowych drinków. W przeciwnym razie nie potrafisz się uspokoić.

4. Pospieszasz rozmowy z nieznajomymi

Nie dlatego, że jesteś niegrzeczna. Dlatego, że panicznie boisz się ośmieszenia i braku tematów do rozmowy. Nie wierzysz, że możesz być lubiana zwyczajnie – taka jaka jesteś.

5. Masz kłopoty ze snem

Z powodu silnego lęku, nie możesz w nocy spać, bo trudno ci się uspokoić. Albo przeciwnie – zestresowana natychmiast kładziesz się do łóżka, byleby tylko odciąć się od własnych myśli i śpisz po dziesięć lub jedenaście godzin na dobę.

6. Ziewasz i nawijasz włosy na palec

Nie radząc sobie z lękiem, próbujesz go rozładować drobnymi bezwiednymi czynnościami, jak właśnie – ziewanie czy bębnienie palcami po blacie. To trochę ci pomaga.

7. Nie lubisz rozmawiać przez telefon

Zdecydowanie wolisz maile i SMS-y, bo dzięki temu unikasz bezpośredniej konfrontacji. W ten sposób udaje ci się załatwić wiele spraw. Ale czy nie byłabyś skuteczniejsza, wystawiając się na bezpośrednią rozmowę?

8. Masz oczy przyklejone do telefonu

Nie robisz tego, ponieważ masz obsesję na punkcie technologii. Robisz to, aby nie patrzeć na obcych. Zwłaszcza w oczy! To zawsze cię krępowało.

9. Unikasz imprez

Często wymigujesz się, by nie iść, bo myśl o byciu w dużej grupie, w której trzeba sie „świetnie bawić” po prostu cię przerasta. Wolisz więc zostać w domu.

10. Często masz bóle głowy

Nazywasz je migreną. Ale to nie jest trafna diagnoza. Istnieje coś takiego, jak napięciowe bóle głowy, które dopadają właśnie ludzi, którzy nie radzą sobie z lękiem i napięciem.

11. Odtwarzasz rozmowy w swojej głowie

Bez względu na to, jak przebiegła rozmowa, czujesz, że mogło być lepiej. Dlatego ciągle przypominasz sobie, co powinnaś zmienić i zrobić lepiej. Zachowujesz się tak, jakbyś nie mogła uwierzyć, że scenariusz na idealną rozmowę nie istnieje.

12. Bywasz wyniosła i niedostępna

Tak ludzie często myślą o tobie. Ale to absolutna bzdura! Wytworzyłaś wokół siebie rodzaj pancerza na przetrwanie. W ten sposób ci łatwiej, ale to przecież odstrasza od ciebie ludzi.

13. Porównujesz się do innych

Twój niepokój sprawia, że nadmiernie siebie krytykujesz. Jeśli ktoś w twoim wieku odnosi większe sukcesy niż ty, będziesz się martwić, że nigdy nie dorównasz do jego poziomu.

14. Masz obsesję na punkcie błędów

Jesteś dla siebie zbyt surowa. Starasz się być doskonała i robisz wszystko, by wypaść w oczach innych perfekcyjnie.

15. Pracujesz ponad siły

Ciągle masz nadzieję, że zostaniesz doceniona. Dlatego pracujesz więcej niż inni. Z tego powodu stajesz się w pracy łatwą ofiarą mobbingu. Można cię wykorzystywać, a ty nie reagujesz, bo masz niskie poczucie własnej wartości.

16. Obwiniasz się za brak odpowiedzi

Jeśli wyślesz komuś SMS-a, a on nie odpowie od razu, masz obsesję na punkcie tego i czujesz się okropnie. Myślisz, gdzie popełniłeś błąd. Nie dopuszczasz do siebie refleksji, że druga osoba może być po prostu zajęta.

17. Spóźnisz się

Ale nie dlatego, że jesteś leniwa. Przeciwnie! Pracujesz bez wytchnienia do ostatniej chwili, wszystko poprawiasz, by by było idealne.

18. Myśl o przyszłości przeraża cię

Starasz się dać z siebie wszystko, ale wydaje ci się, że nie jesteś wystarczająco dobra. Przyszłość jest dla ciebie onieśmielająca lub przerażająca. Nie masz poczucia, że sobie w niej poradzisz.

19. Snujesz najgorsze scenariusze

By czuć się bezpieczną, musisz wiedzieć, jaki jest najgorszy z możliwych scenariuszy. Gdy wymyślisz rozwiązanie, trochę się uspokajasz. Ale czarnowidztwo to jednak twoje drugie imię.

 

 

 


Psychologia Samorozwój

Specjalistyczne szampony do włosów Nivelazione® – NOWOŚCI!

Redakcja
Redakcja
20 kwietnia 2022
 

Codziennie dokładamy wszelkich starań, aby nasze włosy wyglądały na zdrowe i zadbane. Jednak ich pielęgnacja to nie lada wyzwanie, zwłaszcza dla osób dotkniętych uporczywym łojotokiem i przetłuszczaniem się włosów, nadmiernym wypadaniem lub zmianami łuszczycowymi. Wychodząc naprzeciw potrzebom Klientów, marka Nivelazione® opracowała nową linię specjalistycznych szamponów, które zwalczają szczególne problemy, jakimi mogą być dotknięte włosy oraz skóra głowy. Produkty posiadają łagodne w 100% wegańskie formuły i są polecane przez dermatologów.

Specjalistyczne szampony do włosów Nivelazione® to produkty, które zostały stworzone w wyniku połączenia składników aktywnych w wysokich stężeniach oraz najnowszych odkryć kosmetologii i dermatologii. Zapewniają skuteczną pielęgnację – potwierdzoną badaniami, osobomdotkniętym uporczywymi problemami włosów i skóry głowy.Wyjątkowo łagodne formuły szamponów, zostały zamknięte w funkcjonalnych opakowaniach.

Dermatologiczny szampon normalizujący Nivelazione®

Łagodny i skuteczny szampon został opracowany do mycia i pielęgnacji skóry głowy z problemem łojotokowego zapalenia skóry i przetłuszczających się włosów. W składzie szamponu znajdziemy biokompleks prebiotyczny, kwas salicylowy, niacynamid oraz cynk PCA. Produkt oczyszcza skórę głowy i eliminuje łupież, normalizuje pracę gruczołów łojowych, a także przeciwdziała przetłuszczaniu się włosów oraz eliminuje swędzenie i zaczerwienienie skóry, która odzyskuje naturalną równowagę.

Trychologiczny szampon Nivelazione®

Skuteczny szampon stworzony dla osób borykających się z problemem nadmiernego wypadania włosów. Oczyszcza skórę głowy, a przy tym pielęgnuje włosy poprawiając ich kondycję i wygląd. Wśród składników aktywnych znajdziemy biokompleks Pro-Hair Booster, biotynę, niacynamid oraz kofeinę. Produkt wzmacnia włosy, hamuje wypadanie oraz pobudza ich naturalny wzrost, zagęszczając fryzurę. Dzięki regularnemu stosowaniu wyraźnie zmniejsza wypadanie, zapewnia piękne, zdrowe i mocne włosy.

Ultradelikatny szampon specjalistycznyNivelazione®

Niezwykle łagodny, a jednocześnie skuteczny szampon do mycia i pielęgnacji nawet bardzo wrażliwej skóry głowy, szczególnie z łuszczycą, AZS i egzemą. 96% składu pochodzi z natury, a znajdziemy w nim Bio-Balance Complex, ekstrakt z aloesu, betainę i prebiotyk. Dzięki oryginalnej recepturze zapewnia wielopoziomowe działanie w celu utrzymania zdrowego stanu skóry głowy. Szampon skutecznie oczyszcza skórę głowy z rogowaciejącego naskórka, a następnie nawilża, spowalniając powstawanie łuski, ponadto niweluje uczucie spinania i ściągania skóry, redukuje uczucie świądu, a w efekcie poprawia kondycję i wygląd włosów.

  • Nivelazione® Dermatologiczny szampon normalizujący: 21,99 zł/ 100 ml
  • Nivelazione® Trychologiczny szampon: 21,99 zł/ 100 ml
  • Nivelazione® Ultradelikatny szampon specjalistyczny: 21,99 zł/ 100 ml

 


Psychologia Samorozwój

Jak się odchudzać po „50”? Choć jest trudniej, można to zrobić!

Media Room
Media Room
20 kwietnia 2022
jak się odchudzać po "50"
fot. adamkaz/iStock
Menopauza sprzyja, niestety, przybieraniu na wadze oraz zmianie figury. Dobra wiadomość jest jednak taka, że istnieje na to sposób: odpowiednia dieta i aktywność fizyczna. Dowiedz się, co i jak jeść oraz jak się ruszać po „5o”.

„Warto pamiętać, że menopauza to nie choroba. To prawda, że wiele zmienia się w ciele i aktywności kobiety, ale warto potraktować ten czas jak szczególny okres w życiu i wsłuchać się w swoje potrzeby. Wiedząc, co nas czeka łatwiej przejść przez ten etap” – podkreśla ginekolog-endokrynolog prof. Wioletta Skrzypulec-Plinta ze Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.

Menopauza to czas wygasania czynności jajników, co powoduje zmiany w funkcjonowaniu całego układu hormonalnego. W dużym uproszczeniu ryzyko przyrostu masy ciała występuje przed i podczas menopauzy z powodu spadku poziomu estrogenów.

To podstawowe hormony płciowe u kobiet. Odgrywają rolę w regulacji cyklu miesiączkowego, utrzymaniu zdrowych kości, regulowaniu poziomu cholesterolu, wpływają ochronnie na serce.

„Hormony płciowe (…) wpływają między innymi na lipolizę oraz lipogenezę, czyli, w uproszczeniu, na procesy związane z syntezą i rozkładem tłuszczu. Regulują także produkcję biologicznie czynnych substancji wydzielanych przez tkankę tłuszczową, czyli adipokin, takich jak leptyna (która informuje o zasobach energetycznych organizmu i jest odpowiedzialna za odczuwanie sytości), adiponektyna (wpływa na metabolizm glukozy i kwasów tłuszczowych, wykazuje działanie przeciwmiażdżycowe, przeciwzapalne i zwiększające wrażliwość tkanek na insulinę), czy angiotensyna (zadaniem jej jest kontrola stężenia jonów sodu i potasu, odpowiedzialna za utrzymanie odpowiedniego ciśnienia w naczyniach krwionośnych)” – tłumaczy w artykule opublikowanym na portalu MP dietetyczka dr n. med. Dominika Wnęk, wieloletni pracownik Zakładu Biochemii Klinicznej UJ CM.

Niektóre badania wskazują, że w okresie menopauzy dochodzi do rozregulowania podwzgórzowych mechanizmów kontroli ilości przyjmowanego pokarmu.

„Zwiększa się aktywność galaniny biorącej udział w kontrolowaniu pobierania tłuszczu przez człowieka przy równoczesnym zmniejszeniu aktywności neuropeptydu Y odpowiedzialnego za chęć spożywania produktów węglowodanowych. Taka sytuacja sprzyja preferowaniu produktów bogatotłuszczowych przez kobiety w okresie klimakterium” – dodaje dietetyczka.

Zrozumienie zmian, jakie zachodzą w tym czasie i podjęcie działań mających na celu zaspokojenie potrzeb z nich wynikających, to klucz do poprawy naszego samopoczucia i zdrowia.

Chociaż utrata wagi może być w okresie menopauzy trudniejsza istnieją na to skuteczne metody. Oto one:

jak się odchudzać po "50"

fot. adamkaz/iStock

Zwiększ aktywność fizyczną

Tkanka tłuszczowa związana z menopauzą ma tendencję do osiadania wokół brzucha. Jak wynika z badania Breast Cancer and Exercise Trial w Albercie (BETA) ćwiczenia aerobowe (to chodzenie, bieganie, jazda rowerem, pływanie  itp.) mogą zmniejszać tkankę tłuszczową po menopauzie. Trening aerobowy korzystnie wpływa szczególnie wtedy, gdy z otyłością współwystępują inne kardiometaboliczne czynniki ryzyka, np. zespół metaboliczny czy cukrzyca.

Z innego badania wynika, że korzyści, choć innego typu, przynosi trening oporowy (siłowy, z wykorzystaniem obciążeń i przyrządów) – powoduje on wzrost masy mięśniowej i kostnej, rozwój siły i poprawę wydolności funkcjonalnej.

Zdaniem specjalistów, aby zredukować tkankę tłuszczową i zbudować mięśnie najskuteczniejsze jest połączenie ćwiczeń aerobowych i treningu oporowego. Zalecane jest co najmniej 150 minut ćwiczeń aerobowych w tygodniu oraz ćwiczeń oporowych dwa do czterech dni w tygodniu. Nie trzeba chodzić do siłowni – obecnie nawet w bardzo małych miejscowościach znajdują się przyrządy do ćwiczeń na świeżym powietrzu. Warto z nich korzystać.

Jeśli dotychczas nie byłaś zbyt aktywną osobą staraj się zwiększać poziom aktywności stopniowo. Zacznij na przykład od:

  1. prac w ogrodzie;
  2. spacerów z psem lub samodzielnie;
  3. parkowania dalej od wejścia do budynku;
  4. chodzenia po schodach zamiast korzystania z windy;
  5. wstawania, aby odebrać telefon;
  6. chodzenia na spacer lub innego rodzaju ćwiczeń w porze lunchu.

Zweryfikuj swoją dietę

Podstawą odchudzania jest spożywanie mniej kalorii niż zużywamy, dlatego najczęściej konieczne są zmiany w diecie.

Podstawą wszystkich posiłków i przekąsek powinna być zdrowa, bogata w składniki odżywcze dieta zawierająca różnorodne kolorowe owoce i warzywa, produkty pełnoziarniste i chude źródła białka.

Najbardziej popularną i skuteczną dla zdrowia jest dieta śródziemnomorska (dużo warzyw, ryb, mało mięsa, tłuszcz – w niewielkich ilościach – tylko z oliwy z oliwek, oleju rzepakowego i orzechów, dobre sery w niewielkich ilościach, niemal zero żywności przetworzonej przemysłowo). Badanie z 2016 roku wykazało, że może ona poprawić czynniki ryzyka chorób serca, takie jak ciśnienie krwi i poziom lipidów, ale także spowodować utratę wagi.

W ustaleniu zdrowego planu żywieniowego i śledzeniu postępów może ci pomóc dietetyk – warto skorzystać z jego porad, jeśli przybieramy na wadze lub nie udaje się samodzielnie schudnąć.

Produkty szczególnie korzystne dla kobiet po 50. roku życia:

  • bogate w potas regulujący ciśnienie tętnicze (pomidory, banany, morele, awokado );
  • bogate w antyoksydanty (jagody);
  • z dużą zawartością wapnia i witaminy K (warzywa zielonolistne: szpinak, jarmuż, rukola);
  • zawierające kwasy tłuszczowe n-3 PUFA, działające protekcyjnie w profilaktyce chorób układu krążenia, zmniejszające stężenie triglicerydów, cholesterolu całkowitego i frakcji LDL cholesterolu w surowicy (ryby morskie, m.in.: tuńczyk, makrela, śledź, szprotka);
  • produkty regulujące pracę przewodu pokarmowego (błonnik zawarty w produktach węglowodanowych z pełnego przemiału, płatki owsiane);
  • mleko, jogurt, kefir, maślanka – bardzo dobre źródło wapnia oraz bakterii probiotycznych; należy wybierać produkty ubogotłuszczowe, najlepiej bez dodatku cukru;
  • niektóre badania wskazują, że produkty bogate w izoflawony (soja, tofu), mogą łagodzić objawy menopauzy.

Trzeba jednak pamiętać, że jeśli w rodzinie wystąpił przypadek zachorowania na nowotwór piersi, lepiej skonsultować z lekarzem wprowadzanie do diety izoflawonów sojowych;

Unikaj żywności przetworzonej i zawierającej duże ilości tłuszczów trans lub nasyconych, np.:

  • chleb pszenny;
  • wypieki, takie jak ciasta, ciasteczka i pączki;
  • przetwory mięsne, w tym hot dogi czy hamburgery;
  • żywność z dużą ilością dodatku olejów lub cukru.

Warto także zrezygnować ze słodzonych napojów, takich jak napoje gazowane i nektary czy napoje owocowe – pamiętaj, że tego rodzaju napoje zawierają dużo dodatkowych kalorii. Lepiej też sok owocowy zastępować warzywnym.

Praktyczne wskazówki dla kobiet z nadwagą lub otyłością w okresie menopauzy

  • sporządzaj codzienne raporty spożycia, omawiaj je raz na jakiś czas z dietetykiem;
  • przygotowuj posiłki według jadłospisów ustalonych z dietetykiem;
  • rób zakupy według listy, nigdy z pustym żołądkiem;
  • pij dużo wody niegazowanej (ok.2 litry dziennie);
  • wybieraj produkty o małej zawartości tłuszczu;
  • wybieraj produkty o dużej zawartości wapnia i obniżonej zawartości tłuszczu (mleko, jogurt, kefir);
  • kupuj warzywa i owoce nie rzadziej niż 2 razy w tygodniu;
  • zaczynaj posiłek od wody, sałaty lub innych warzyw;
  • jedz powoli, dokładnie przeżuwaj pokarmy;
  • produkty wysokotłuszczowe wyłącz z jadłospisu, okazjonalnie pozwalaj sobie na porcje w ilości nie większej niż pudełko od zapałek;
  • nie smaruj pieczywa tłuszczem;
  • jak masz ochotę na przekąskę, napij się wody lub sięgnij po warzywo, a jeśli już wybierasz coś innego, odmierzaj ilość zamiast jeść z torebki;
  • czytaj etykiety i do koszyka wkładaj te produkty, które mają najmniej kalorii, tłuszczu, cukrów i soli;
  • unikaj jedzenia przed telewizorem, zamiast tego usiądź przy stole;
  • jedząc poza domem zamawiaj mniej chleba i mniej przystawek.

Planuj posiłki z wyprzedzeniem i miej pod ręką podstawowe produkty do szybkiego przygotowania posiłku – dzięki temu będziesz mniej skłonna do wybierania niezdrowej żywności. Gdy wychodzisz z domu, zabieraj zdrowe przekąski, aby zapobiec nieplanowanym zakupom lub korzystaniu z fast-foodów.

Wysypiaj się

Zapewnienie wystarczającej ilości snu jest niezbędne do utrzymania zdrowej wagi i ogólnego stanu zdrowia. Sen niskiej jakości może bowiem prowadzić do przybierania na wadze. Badanie opublikowane w czasopiśmie Obstetrics and Gynecology Clinics of North America w 2018 r. potwierdza, że zaburzenia snu wiążą się z zaburzeniami metabolicznymi w okresie menopauzy. Okazuje się, że zmiana jakości snu i rytmu dobowego może wpływać na: hormony apetytu, skład tkanki tłuszczowej oraz wydatek energetyczny.
Odpowiednia ilość snu dobrej jakości pomoże zmniejszyć przyrost masy ciała związany z menopauzą.

Korzystaj z medytacji

Joga czy medytacja pomagają złagodzić niektóre objawy menopauzy i zmniejszyć stres.

Poszukaj wsparcia

Wsparcie rodziny i przyjaciół jest integralną częścią odchudzania. Umawiaj się na treningi z przyjaciółką – to pomaga zachować motywację do ćwiczeń. Niektórzy lubią dzielić się swoimi postępami w mediach społecznościowych, pomaga im to wytrwać w postanowieniach i przezwyciężać swoje słabości. Jeśli czujesz, że i tobie mogłoby to pomóc, skorzystaj z tej metody.


Monika Wysocka, zdrowie.pap.pl

Źródła:
Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej
https://jamanetwork.com/journals/jamaoncology/fullarticle/2396584
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3783540/

Źródło informacji: Serwis Zdrowie


Zobacz także

6 rzeczy, które zauważy w nas tylko osoba o wysokim poziomie empatii. Zatrzymaj się nad nimi na chwilę

stworzona do życia w związku

Czy jestem stworzona do życia w związku?

Dekalog samodzielnej matki: po pierwsze nie zapominaj, że bez ciebie ten wózek dalej nie pojedzie