Psychologia

Przejmujący list ojca do dzieci. „Dziś życzenia złożę sobie sam…”

Listy do redakcji
Listy do redakcji
23 czerwca 2021
 

Minął już prawie rok, ale dopiero teraz zaczynam rozumieć, że to się dzieje naprawdę.

Przestałem zadawać pytania, na które nie dostaję odpowiedzi, szukać logiki tam, gdzie są tylko emocje. Złe emocje. Bardzo złe emocje.

Waszej matki, bo o niej mowa. To ona zabrała mi wszystko, co kochałem najbardziej. Was.

Niczemu nie jesteście winni i nigdy nie wolno wam w ten sposób myśleć. Dziecko nie ma szansy wygrać z dorosłym, często nie może się przeciwstawić, ochronić kogoś, kogo kocha. Widziałem waszą walkę i moment, w którym się poddaliście. Wtedy zrozumiałem, że uczestnicząc w tej okrutnej wojnie, jeszcze bardziej was skrzywdzę. Nigdy jednak nie straciłem nadziei, byłem, jestem i będę.

Dzisiaj jest Dzień Ojca. To dla mnie bardzo smutny dzień. Wiem, że nie usłyszę waszego głosu, nie zobaczę życzeń w telefonie, nie będzie niczego, czym ten dzień mógłbym wypełnić. Nie dlatego, że zapomnicie, ale dlatego, że ona na to nie pozwoli. Kara, która by was spotkała, byłaby dotkliwa. Rozumiem.

Życzę sobie siły, która jest mi teraz bardzo potrzebna. Chciałbym otoczyć się pancerzem, który chroniłby mnie przed bólem, tęsknotą, ale też zapominaniem. Jestem przerażony, gdy łapię się na tym, że umykają mi wspomnienia. Te wszystkie drobiazgi, które pielęgnują miłość i moje ojcostwo. Nie pamiętam koloru bluzki, którą miałaś nad morzem, gdy staliśmy w kolejce po lody. Nie pamiętam imienia twojego kolegi, z którym jeździliśmy razem na rowerach. Nie pamiętam kształtu lampionów, które puszczaliśmy na molo. Nie pamiętam, choć bardzo nie chcę zapominać.

Życzę sobie nadziei, bo tylko ona trzyma mnie przy życiu. Gdy powtarzam sobie, że dorośniecie i spojrzycie na to wszystko w samodzielny, mądry sposób. Będziecie wtedy mieli szansę mnie usłyszeć, mieć własną opinię i podjąć swoje decyzje. Będziecie mnie szukać w trudnych momentach, a ja obiecuję, że was nie zawiodę. Będziecie szukać mnie w ważnych wydarzeniach, abym był świadkiem waszego szczęścia. Będziecie szukać mnie po prostu, bo dzieci zawsze szukają swoich rodziców. Tej nadziei stracić nie mogę.

Życzę sobie czasu, który dzisiaj nie jest moim sprzymierzeńcem. Nie pyta mnie o zdanie, ignoruje moje nawoływania, ja dla tego czasu nie istnieję. Jednocześnie wiem, ile przez niego tracę każdego dnia, a co gorsze, ile jeszcze mogę stracić. Dzieci zapominają szybciej niż dorośli.

Chciałbym móc przytulić ciebie córeczko lub popatrzeć, jak śpisz. Chciałbym synu posłuchać, jak grasz na skrzypcach, albo pokłócić się z tobą, jak ojciec z nastolatkiem, bez strachu, że znikniesz. Chciałbym zjeść z wami obiad, pójść na spacer z psem, móc znowu rozstrzygać wasze kłótnie. Chciałbym powiedzieć wam, jak bardzo mi tego brakuje.

Z każdym dniem moje chcenie kurczy się do minimum. Kiedyś kłóciłem się z wasza matką o weekendy, dziś żebrzę o smsa. Kiedyś planowałem co wydarzy się za kilka dni, tygodni, dziś myślę w perspektywie lat. Czy wasze dwadzieścia lat będzie wystarczające, by zrozumieć, czy może dopiero posiadanie własnych dzieci pozwoli wam inaczej spojrzeć na mnie. A może to wasze osobiste kryzysy uświadomią wam, jak skomplikowane są relacje między ludźmi i że istnieją takie, w których stajemy się naprawdę bezradni. To straszne uczucie, gdy już wiesz, że nie możesz zrobić nic i nic od ciebie nie zależy. Mam jednak nadzieję, że będziecie dorośleć w czasach, w których dziecko nie jest własnością matki, nie jest też własnością ojca, należy do świata, a przede wszystkim do siebie.

Życzę sobie bym dożył tego momentu…

 

 

 

 

 


Psychologia

Kolagen – białko młodości. Co warto o nim wiedzieć?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
23 czerwca 2021
Kolagen - rodzaje, właściwości kolagenu do twarzy i na stawy
Fot. iStock
 

Kolagen to występujące w ludzkim ciele białko, które pełni bardzo różne funkcje, związane nie tylko z zachowaniem urody. Obniżenie jego poziomu w organizmie, które z upływem czasu staje się sytuacją naturalną, daje o sobie znać, choćby pod postacią zmarszczek czy problemów ze stawami. Warto wiedzieć, w jaki dokładnie sposób wpływa kolagen działa na urodę i na zdrowie, oraz gdzie możemy go znaleźć, by uzupełnić jego poziom w organizmie.

Kolagen naturalny — białko młodości

Kolagen jest naturalnym białkiem do zadań specjalnych, wytwarzany m.in. przez ludzki organizm. Jego główną rolą jest nadawanie tkankom sprężystości, elastyczności i odporności na rozciąganie. Stanowi główny składnik tkanki łącznej, niemal 1/3 całkowitej masy białka w organizmie człowieka. Pozwala utrzymać sprawność mięśni i ścięgien, wpływa również na młody wygląd, z czego chyba najbardziej jest znany. Odgrywa rolę dla sprawności układu ruchu, ograniczając ryzyko rozwinięcia się osteoporozy, który wynika m.in. z niedoboru białka. Podnosi odporność organizmu na szkodliwe działanie wolnych rodników, które uszkadzają komórki i przyczyniają się do szybszego starzenia się. Wywiera wpływ na układ odpornościowy, utrudniając wnikanie i roznoszenie się po organizmie szkodliwych drobnoustrojów i toksyn.

Kolagen - rodzaje, właściwości kolagenu do twarzy i na stawy

Fot. iStock

Organizm naturalnie wytwarza do pewnego wieku potrzebną mu ilość kolagenu. Wraz z upływem lat jego produkcja zostaje zahamowana, co odzwierciedla się z czasem w wyglądzie skóry i sprawności m.in. stawów. Pierwsze zmiany pojawiają się już po  25 roku życia, gdy spada naturalna produkcja kolagenu. Ważna przy tym jest obecność w diecie witaminy C, która wspiera wzrost produkcji kolagenu, oraz witaminy E, zapobiegającej sztywnieniu włókien kolagenowych,

Na niedobory kolagenu mogą też cierpieć sportowcy, oraz osoby cierpiące na choroby zwyrodnieniowe stawów. Na szczęście nic nie stoi na przeszkodzie, by dostarczyć sobie go z zewnątrz i nie dopuścić do powstawania niedoboru tego białka młodości.

Rodzaje kolagenu 

Rozróżniono do tej pory 29 typów kolagenów, które różnią się od siebie strukturą, funkcjami czy lokalizacją w organizmie.

Kolagen typu Iobecny w skórze i tkance podskórnej, ścięgnach, kościach, tętnicach i rogówce.

Kolagen typu IIwystępuje wyłącznie w chrząstce.

Pozostałe typy kolagenu obecne są np. w mięśniach szkieletowych, narządach, i innych tkankach.

Kolagen na stawy

Kolagen na stawy dba o ich dobrą kondycję. Nawilża je, uelastycznia ścięgna, więzadła oraz torebki stawowe. Pozwala na ich właściwą ruchomość i wolniejsze starzenie się. Ma również wpływ na tworzenie tkanki mięśniowej. W przypadku choroby zwyrodnieniowej stawów kolagen może łagodzić przebieg choroby i łagodzić dolegliwości bólowe. Nie ma jednak wpływu na odbudowę uszkodzonej już chrząstki.

Kolagen - rodzaje, właściwości kolagenu do twarzy i na stawy

Fot. iStock

Kolagen do twarzy

Kolagen wpływa na utrzymanie odpowiedniego poziomu nawilżenia i elastyczności skóry, wzmacnia paznokcie i dobrze wpływa na kondycję włosów, odżywiając ich cebulki. Ogranicza problem suchości i łamliwości kosmyków, działając od wewnątrz. Kolagen stosowany na skórę wspiera walkę z trądzikiem. Panie traktują go również jako wewnętrzne wsparcie w walce z cellulitem.

W skórze z wiekiem zmniejsza się aktywność fibroblastów, które wytwarzają kolagen. Włókna kolagenu są nie tylko cieńsze, ale i gorzej rozpuszczalne. Ponadto działanie promieni słonecznych sprawia, że dochodzi do niszczenia cząsteczek kolagenu, które, w gorszej kondycji, stają się sztywne, a na skórze pojawiają się widoczne oznaki starzenia. Aby im przeciwdziałać, można stosować kremy z kolagenem oraz odpowiednią suplementację. Kosmetyki z kolagenem działają powierzchniowe, dlatego wsparcie od wewnątrz bywa niezbędne, by zahamować niepożądane zmiany w strukturze skóry.

Kolagen - rodzaje, właściwości kolagenu do twarzy i na stawy

Fot. iStock

Do dyspozycji są również zabiegi polegające na wstrzykiwaniu w skórę kolagenu, w miejscu zmarszczek czy blizn. Można również przy jego pomocy poprawić kształt ust lub owalu twarzy.

Źródła kolagenu w diecie

Kolagen można znaleźć w pewnych produktach spożywczych. Wchodzi w skład galaretek i żelatyny, znajdziemy go w podrobach zwierzęcych oraz gęstych zupach przygotowywanych na kościach. Niełatwo jednak doprowadzić do odpowiedniego poziomu kolagenu w diecie, w wielu przypadkach potrzebna jest suplementacja, która uzupełni niedobory i zapobiegnie pogłębianiem problemów z układem ruchu.

Można go również pozyskać z zewnątrz, kupując kolagen pochodzenia bydlęcego, wieprzowego lub kolagen rybi, który uważany jest za najlepiej przyswajalny. Kolagen rybi ma strukturę cząstek podobną do struktury kolagenu produkowanego przez ludzki organizm. Ponadto jego cząsteczki są niewielkie, dlatego łatwiej przenikają do organizmu.

Dostępny jest kolagen w proszku, do przyrządzania koktajli i dodawania do napojów, oraz w płynie, bezpośrednio do picia. Oba są dobrze przyswajalne. Można go kupić także w tabletkach lub w kapsułkach, które wchłaniają się nieco wolniej, ale działają równie skutecznie.


źródło: www.medonet.pl, www.doz.pl 

 


Psychologia

Arbuz pełen zdrowia. Dlaczego warto go jeść i po czym poznać dojrzałego arbuza?

Żaklina Kańczucka
Żaklina Kańczucka
22 czerwca 2021
Arbuz - witaminy, kalorie, właściwości dla zdrowia
Fot. iStock

Arbuz, obok melona, to jedno z najlepszych dla organizmu źródeł wody, które szczególnie doceniamy latem. Ponadto dostarcza cenne substancje, w tym karotenoidy o antynowotworowym potencjale. Jakie inne właściwości dla zdrowia posiada arbuz i co można z niego przyrządzić?

Arbuz (kawon)

Arbuz zwyczajny (Citrullus lanatus), znany także jako kawon, to roślina płożąca należąca do rodziny dyniowatych (Cucurbitaceae). Posiadający ponad 1200 odmian owoc pochodzi z Afryki, a obecnie można spotkać jego uprawę na całym świecie. Łodygi arbuzów dorastają do 5 metrów długości. Posiadają duże zielone liście i wytwarzają pojedyncze żółte lub żółtozielone kwiaty. Jadalny owoc składa się z twardej skóry w kolorze ciemnozielonym z jaśniejszymi plamami oraz z miąższu barwy od ciemnoczerwonej, różowej czy pomarańczowej aż do żółtej. Owoce osiągają duże rozmiary i mogą ważyć nawet kilka kilogramów. W miąższu znajdują się nasiona, które są jadalne i nie trzeba ich usuwać w trakcie posiłku. Pestki arbuza można wykorzystać także jako zdrowy dodatek do innych potraw, np. lekkich sałatek.

Arbuz - witaminy, kalorie, właściwości dla zdrowia

Fot. iStock/Arbuz

Jak wybrać dobrego arbuza?

Arbuzy dostępne są w sklepach przez cały rok, jednak najlepiej smakują latem. Aby trafić na owoc dojrzały, należy zwrócić uwagę na pewne rzeczy. Istnieje kilka przydatnych wskazówek, dzięki którym wybierzesz owoc idealny.

  • Miejsce, w którym wyrastała łodyga powinno być jasnożółte. Biała plamka oznacza, że owoc jest niedojrzały.
  • Postukaj w arbuza – powinien wydać głuchy, dudniący dźwięk.
  • Podnieś go — powinien być twardy, jędrny, bez uszkodzeń, oraz ciężki.
    Jeśli to owoc sprzedawany w kawałkach, wybieraj te o ciemnym, soczystym kolorze z ciemnymi pestkami. Unikaj tych, których miąższ wygląda na wyschnięty.

Pamiętaj, że arbuz po zerwaniu nie dojrzewa – nie kupuj niedojrzałego z myślą, że poleży parę dni i będzie odpowiedni do zjedzenia.

Arbuz — witaminy i minerały, kalorie

Miąższ arbuza składa się z około 92% wody i 6% cukru, a reszta to inne składniki odżywcze: białko, błonnik, witaminy i minerały. Arbuz zawiera witaminy A, E i witaminy z grupy B, oraz minerały: potas, żelazo, magnez, miedź, mangan, cynk oraz sód, oraz dużą ilość barwiących go na czerwono karotenoidów (likopenu, luteiny, zeaksantyny, kryptoksantyny).

Arbuz dostarcza także kalorie — na 100 g miąższu przypada ok. 30-40 kcal, więc zaliczamy go do owoców niskokalorycznych. Natomiast jego indeks glikemiczny jest wysoki, równy 80, dlatego spożywanie większych ilości arbuza przez osoby cierpiące na cukrzycę, może narażać je na  niebezpieczne wahania cukru we krwi.

Arbuz - witaminy, kalorie, właściwości dla zdrowia

Fot. iStock/Arbus

Arbuz — właściwości dla zdrowia

Działa przeciwzapalnie i antynowotworowo 

Duża ilość wspomnianych już karetonoidów w miąższu sprawia, że jego spożywanie chroni organizm przed działalnością wolnych rodników. Neutralizowanie wolnych rodników chroni komórki przed uszkodzeniami, obniżając ryzyko rozwoju stanów zapalnych i nowotworów.

Arbuz chroni serce

Włączenie do diety zawierającego witaminę C i likopenu arbuza wzmacnia naczynia krwionośne, wspiera obniżanie poziomu cholesterolu we krwi, oraz wpływa na zahamowanie tworzenia się płytki miażdżycowej. Obecność potasu wpływa także na obniżenie ciśnienia tętniczego krwi, chroniąc układ sercowo-naczyniowy.

Zapobiega obrzękom

Dzięki działaniu moczopędnemu arbuz zapobiega zatrzymywaniu płynów w organizmie i powstawaniu obrzęków. Ponadto wpływa na poprawę przemiany materii i przyspiesza usuwanie toksyn.

Arbuz dla sportowców

W miąższu arbuza obecny jest aminokwas o nazwie cytrulina, który bierze udział w procesie usuwanie kwasu mlekowego, odpowiedzialnego za tworzenie się po treningu zakwasów. Cytrulina wpływa również na poszerzenie światła naczyń krwionośnych, co poprawia przepływ krwi i umożliwia osiąganie lepszych efektów w trakcie wysiłku fizycznego. Ponadto  regularne przyjmowanie większej ilości cytruliny poprawia wytrzymałość siłową. Obecny w miąższu arbuza minerały (np. potas, magnez, wapń, sód)  doskonale uzupełniają po treningu niedobór elektrolitów w organizmie.

Fot. iStock/Arbuz

Chroni skórę

Antyoksydanty, których nie brakuje w arbuzie, chronią organizm przed przedwczesnym starzeniem się i uszkodzeniem komórek, a więc także i przed tworzeniem się zmarszczek. Dzięki właściwościom moczopędnym skóra twarzy nie puchnie, nie tworzą się również worki pod oczami.

Arbuz na potencję

Wspomniana wyżej cytrulina może zadziałać jak roślinna viagra. Ten aminokwas rozluźnia naczynia krwionośne i poprawia przepływ krwi, co ułatwia osiągnięcie erekcji.

Arbuz a odchudzanie

Wiele osób zadaje sobie pytanie, czy arbuz jest owocem, po który można sięgać na diecie. Niska kaloryczność (30 kcal/100g) i duża zawartość wody może wydawać się zachętą do zajadania dużych ilości arbuza, także na diecie. Jednak trzeba wziąć pod uwagę fakt, że miąższu nie brakuje cukrów prostych, będących dla organizmu szybkim źródłem energii, której nadmiar powoduje przyrost tkanki tłuszczowej.

Arbuz — przepisy na upalny dzień

Arbuz - witaminy, kalorie, właściwości dla zdrowia

Fot. iStock/Arbuz

Koktajl z arbuza i limonek

W prosty sposób można przyrządzić orzeźwiający i smaczny koktajl z arbuza. Wystarczy pół arbuza bez pestek zmiksować do gładkiej masy, przełożyć do dzbanka, zalać wodą i wycisnąć sok z 2 limonek.

Koktajl z truskawek i arbuza

  • kilogram truskawek
  • 500 g arbuza bez pestek
  • 1 szklanka mleka (1,5 szklanki maślanki)
  • kilka listków świeżej mięty

Arbuza umyj i usuń pestki, truskawki umyj i usuń szypułki, oraz kilka listków mięty wypłucz. Całość zmiksuj blenderem. Dodaj mleko lub maślankę, wymieszaj i udekoruj truskawkami lub listkami mięty.

Arbuz z grilla

Składniki: 

  • plaster z najszerszej części przekrojonego arbuza
  • plastry szynki (tyle, ile kawałków arbuza)
  • parmezan
  • rukola
  • sól
  • pieprz
  • olej balsamiczny

Przygotowanie:

Arbuz przekrój na pół w jego najszerzej części tak, aby mieć jeden duży plaster do podziału na 6-8 trójkątów (wg uznania). Włóż plaster na rozgrzany grill i trzymaj z każdej strony ok. 2-3 minuty. Zdejmij plaster w grilla i odłóż na około 5 minut. Po tym czasie posyp arbuza solą i pieprzem, rozłóż szynkę i rukolę, parmezan i na koniec skrop całość olejem balsamicznym. Podziel arbuza na mniejsze kawałki. Gotowe.


źródło:  www.poradnikzdrowie.pl 


Zobacz także

„Nie rozumiem dlaczego nas, facetów obwinia się za to, że odchodzimy. Przestałem kochać, mam żyć w kłamstwie?”

To czy wasze dzieci będą szczęśliwe w przyszłości, zależy od tego, jak się dziś przy nich zachowujecie. Kłóćcie się, kochajcie, ale…

Silne kobiety są tymi, które odchodzą