Psychologia

Lepiej bądź sama, zamiast tkwić w niby-związku. Zasługujesz na znacznie więcej niż „prawie”

Psychologia Pozytywna
Psychologia Pozytywna
5 października 2022
fot. Lyndon Stratford/iStock
 

Ty kochasz, a w każdym razie bardzo byś chciała kochać. Tak bardzo, że nie zauważasz, że to pragnienie przysłania ci prawdę. Tymczasem lepiej nie być z nikim, niż z byle kim.


Lepiej nie mieć do kogo wysłać SMS-a, niż wysłać komuś wiadomość, a potem uświadomić sobie, że przeczytał ją dwadzieścia minut temu i nadal nie wysłał Ci odpowiedzi.

Lepiej siedzieć samotnie w domu w piątkowy wieczór, oglądając Netflixa, niż spędzać godziny na ubieraniu się, tylko po to, by on w ostatniej chwili wszystko odwołał.

Lepiej wyjść i bawić się ze znajomymi, niż czekać i sprawdzać co chwilę, czy nie napisał, żebyś do niego przyszła.

Lepiej mieć swobodę flirtowania z innymi, niż pozostawać lojalną wobec tego, który flirtuje z innymi dziewczynami za twoimi plecami.

Lepiej się wyspać, niż siedzieć całą noc, czekając, aż przyjdzie jego następna wiadomość.

Lepiej nie mieć o kim marzyć, niż gonić za kimś, kto gra na boisku, wypatrując innych opcji, ponieważ nie chce się jeszcze ustatkować.

Lepiej dotykać się własnymi rękami niż spać z kimś, kto wykorzystuje cię tylko dla twojego ciała, nawet jeśli wie, że chcesz od niego więcej.

Lepiej skupić się na swoich przyjaciołach i pracy, niż poświęcać cały czas na analizowanie wysyłanych przez niego tekstów i zdjęć, które wrzucał na Instagram.

Raczej przyznaj, że jeszcze nie znalazłeś dla siebie odpowiedniej osoby, zamiast wmawiać sobie, że toksyczny chłopiec to chłopiec, z którym masz być.

Lepiej dać sobie miłość, której potrzebujesz, niż oddać całe serce komuś, kto spotka cię tylko w połowie drogi.

Lepiej powiedzieć, że jesteś singlem, niż jest to skomplikowane. Lepiej być szczęśliwym na własną rękę niż nieszczęśliwym z kimś innym.

Lepiej być singlem niż być w prawie związku, bo prawie nie wystarczy. Zasługujesz na więcej. Zasługujesz na rzetelność, konsekwencję, miłość.

fot. Brittani Burns/Unsplash


Zasługujesz na kogoś, kto będzie planował z Tobą z tygodniowym wyprzedzeniem, bo chce mieć czas na posprzątanie swojego mieszkania i zaplanowanie idealnej randki, żeby Ci zaimponować. Kogoś, kto odpowie na Twoje SMS-y alarmowe, nawet jeśli jest druga w nocy i musi wstać do pracy o szóstej.

Zasługujesz na kogoś, kto jest nie tylko chętny, ale także chętny do zaangażowania się w tobie. Kogoś, kto poświęci się Tobie i nie będzie miał żadnych wątpliwości, że podejmuje właściwą decyzję.

Zasługujesz na kogoś, kto sprawi, że zobaczysz, że jesteś warta odesłania SMS-a, jesteś warta etykiety związku, jesteś warta całego jego czasu i uwagi.

Zasługujesz na znacznie więcej niż prawie. Zasługujesz na kogoś, kto mówi to, co myśli, kto daje tyle, ile akceptuje, kto dotrzymuje każdej obietnicy i nigdy Cię nie zawodzi.
Więc dopóki nie znajdziesz takiego związku, pozostań singlem.


Psychologia

Jak sprawić, by życie było warte… życia? 7 rzeczy, których nie chcemy żałować na starość ❤

Psychologia Pozytywna
Psychologia Pozytywna
11 października 2022
fot. Edu Carvalho/Pexels
 

Dotrzemy tam pewnego dnia. Prędzej czy później staniemy u kresu naszych dni. Nie wiemy kiedy, gdzie i jak, ale jest to jedyna gwarancja, jaką mamy w życiu. Dlatego tak ważne jest, aby wykorzystać to życie jak najlepiej, ponieważ zanim się zorientujemy, zestarzejemy się i pożałujemy szans, które przegapiłyśmy. Bez względu na to, gdzie jesteś w swoim życiu, pamiętaj o tych 7 rzeczach i upewnij się, że nigdy ich nie pożałujesz.

Podróże

Jednym z najczęstszych żalów, o jakich wspominają seniorzy są podróże. Podróż to coś więcej niż tylko odwiedzenie nowego miejsca. Podróże to wzbogacające doświadczenia, zderzenia kultur i odkrywanie siebie. Nie tylko możemy zobaczyć piękne miejsca, które same w sobie są satysfakcjonujące, ale poszerzamy własne perspektywy i rozwijamy inteligencję emocjonalną. Dodatkowo podróżowanie z bliskimi wzmacnia więzi i sprawia, że życie wydaje się jedną wielką wspólną przygodą. Świat jest duży i nie możemy ograniczać się do tej samej rutyny, w której codziennie podróżujemy z domu do pracy, ewentualnie po drodze zahaczając o bazarek, gdy jest tak wiele do zobaczenia i doświadczenia.

Żale w związku

Żale w związku są dość powszechne w starszym wieku. Kiedy jesteśmy młodzi, przekonujemy samych siebie, że pozostawanie nawet w złym związku opłaci się w przyszłości. Wciąż pokutują w nas myśli o potencjale, naiwne idee romantycznej miłości czy zwykły ludzki lęk o przyszłość i o to, czy „na starość będzie miał nam kto podać szklankę wody”. Prowadzi to jednak do życia w rozczarowaniu i nieszczęśliwych małżeństwach. To, co czyni ten świat wyjątkowym, to ludzie w nim, więc otaczanie się odpowiednimi ludźmi jest tym, co robi różnicę. Daje lub ujmuje jakości naszemu życiu. Właściwi ludzie mają moc, aby cię podnieść, wprowadzić na właściwą ścieżkę do spełnienia i sukcesu, dzielić się swoją pracą i smutkami, a także sprawić, by życie było warte… życia. Wybierz ostrożnie, komu oddajesz swoją energię.

Poddawanie się strachowi zamiast ryzyku

Ludzie żałują, że pozwolili, aby strach powstrzymał ich przed spróbowaniem czegoś nowego. Strach przed nieznanym jest rzeczą normalną. Ale zupełnie inaczej poczujemy się, jeśli go pokonamy, zaryzykujemy, spróbujemy, nawet jeśli nam się nie uda, niż jeśli poddamy mu się i pozostaniemy w miejscu z niespełnionym pragnieniem. Błędy zawsze można naprawić. Ryzyko to sposób, w jaki idziemy naprzód i jak zapobiegamy stagnacji. Łatwo jest czuć się komfortowo, ale ten trudniejszy wybór jest tym, co popycha cię na wyższy poziom. Jeśli się nad tym zastanowić, następny poziom zawsze będzie poza twoją strefą komfortu, ale z wysokim ryzykiem wiąże się też wysoka nagroda. Każda nowa zmiana to ryzyko, niezależnie od tego, czy oznacza to wskoczenie w nowy związek, przeprowadzkę do innego miasta, czy zmianę pracy. Musisz spróbować, aby się dowiedzieć, jak to jest.

Niedbanie o zdrowie

Zdrowie nie jest świadomym priorytetem dla wielu z nas i ostatecznie za niedbałość w tym względzie płacimy cenę w późniejszym życiu. Chociaż wyniki mogą nie być natychmiastowe, są warte czasu i środków, które zdrowiu poświęcamy. Trzy najczęściej zaniedbywane obszary to zęby, stosowanie kremów przeciwsłonecznych i ćwiczenia. Higiena jamy ustnej zapewni ci radość ze smakowania polskich jabłek do późnej starości, krem przeciwsłoneczny zapobiegnie zmarszczkom (i rakowi), ćwiczenia – udowodniono to naukowo – zapobiegają chorobom, zmniejszają ryzyko upadków, poprawiają zdrowie psychiczne i samopoczucie, wzmacniają więzi społeczne i poprawiają funkcje poznawcze.

Ciepła posadka

Jednym z największych życiowych żalów, o jakim mówią seniorzy, jest nadanie karierze priorytetu, nawet jeśli nie była zdrowa lub satysfakcjonująca. Ludzie często żałowali, że nie kontynuowali edukacji lub nie uczęszczali na kursy związane z ich pasją. Ludzie, którzy byli pracoholikami, żałowali, że przez pracę przegapili życie. Chodzi o równowagę.

Krytykowanie samego siebie

Ludzie w podeszłym wieku żałują, że byli dla siebie bardzo surowi. Już nigdy nie będziesz tak młoda jak teraz, więc wykorzystaj to jak najlepiej. Marnujesz czas i poświęcasz własne szczęście, spędzając zbyt dużo czasu na zamartwianiu się o np. wizerunek. Niech cię nie obchodzi, co myślą o tobie inni, skoro jesteś szczęśliwa? Żyj zgodnie z własnymi standardami. Tak, po drodze popełnisz błędy, ale wybacz sobie i idź dalej. Kontroluj to, co możesz i zaakceptuj resztę. W ten sposób uwalniasz się od presji społecznej i utrzymujesz poziom pewności siebie, który sprawia, że czujesz się dobrze. Dodatkowo, im bardziej czujesz się dobrze, tym bardziej będziesz to projektować.

Za mało słów „kocham cię”

Mamy tendencję do przyjmowania siebie nawzajem za pewnik, nie zdając sobie sprawy z wpływu, jaki mamy na siebie nawzajem. Orientujemy się, kiedy jest już za późno. To proste rzeczy, takie jak przypadkowe uściski, przytrzymanie drzwi nieznajomym i częste mówienie „kocham cię” – nierobienia tego ludzie żałują bardzo często. Boimy się okazywać zbyt wiele miłości, kiedy tak naprawdę powinniśmy ją normalizować. Życie jest krótkie, więc nie ma powodu, aby puszczać ludzi bez pokazywania im, jak wyjątkowi są przy każdej okazji. Gdybyśmy wszyscy to robili, wszyscy bylibyśmy szczęśliwsi.

Omijanie drobnych przyjemności

Nie ma sposobu, aby przewidzieć, jak dużo czasu ci zostało i bez względu na to, ile masz teraz lat. Przestań naciskać na to, co naprawdę chcesz zrobić na jutro, niech priorytetem będzie to, co powinnaś zrobić dzisiaj. Jutro może nigdy nie nadejść. Nie bój się sięgać po swoje pasje, podążać za marzeniami i podejmować ryzyko, aby kiedy nadejdzie czas, nigdy nie żałować.


Psychologia

Zmień kierunek myślenia. Ci, którzy opanują tę umiejętność, znajdą radość i zadowolenie z życia

Psychologia Pozytywna
Psychologia Pozytywna
2 października 2022
szczęśliwa-kobieta-na-łące-pozytywne-myslenie
fot. Allef Vinicius/Unsplash

Pozytywne myślenie to nie tylko modny termin, używany przez uśmiechniętych od ucha do ucha coachów z Ameryki. Pozytywność to styl życia, który czyni cię lepszą osobą. Kiedy masz pozytywne nastawienie, lepiej radzisz sobie z życiem. Świat wokół ciebie jest nastawiony negatywnie, więc pozytywne myślenie i optymistyczne nastawienie idzie pod prąd.

W naszym codziennym życiu powszechne stało się narzekanie, negatywne myśli towarzyszą nam non stop. Oczywiście, czasy są takie, że naprawdę trudno o optymizm… niemniej, dla własnego dobra powinnyśmy szukać jasnych stron, światełek w tunelu i dobrych ludzi. I chociaż jest to trudne, da się zrobić. Optymizm jest kluczem do szczęśliwego życia, a ci, którzy opanują tę umiejętność, znajdą radość i zadowolenie z życia.

Skąd się biorą negatywne myśli?

Ze strachu

U steru twojej negatywności stoi potężna emocja zwana strachem. To on hamuje twoje pozytywne myślenie i może sparaliżować cię do tego stopnia, że zrezygnujesz z siebie, z bycia kim chcesz być, z walki o siebie i swoje marzenia.

Z kiepskiej samooceny

Niska samoocena i ogólnie zły pogląd na siebie hamują pozytywne myśli. Zamiast widzieć wszystkie swoje piękne cechy, masz tendencję do rozpamiętywania tych negatywnych.

Od wewnętrznego krytyka

Głos w twojej głowie może być destrukcyjny, więc musisz go zwalczać konstruktywnymi działaniami. Kluczem jest wyszkolenie swojego wewnętrznego krytyka, aby krytykował konstruktywnie, zamiast dołować. To pomoże ci wygenerować więcej pozytywnych myśli.

Z toksycznych relacji

Czy słyszałaś powiedzenie, że kto z kim przestaje, takim się staje? Jeśli kręcisz się wokół osób o negatywnym nastawieniu, można śmiało powiedzieć, że prędzej czy później sama staniesz się pesymistką. Znajdź ludzi, którzy dodają twojemu życiu światło.

15 działań, które zwiększają pozytywne myślenie

Już za chwilę przekonasz się, że włączenie tych rzeczy do swojego życia podniesie twój nastrój i sprawi, że poczujesz się szczęśliwsza. Jeśli wybierzesz choć jeden z tych pomysłów i wdrożysz go do swojego życia, nie potrwa długo, zanim zobaczysz znaczącą różnicę.

1. Nie żyj zgodnie z etykietkami

Etykietowanie ludzi jest toksycznym działaniem, którego padasz ofiarą, ale i którego jesteś sprawczynią. Nie mów sobie (ani nikomu innemu) negatywnych rzeczy. Zmień narrację na: „mogę osiągnąć wszystko”, „jestem szczęśliwa”. Myśli potrafią nami sterować, łatwo im ulec, więc lepiej dobrze je wykorzystać. Uważaj po prostu, żeby nie paść ofiarą samospełniającej się złej przepowiedni czy autosugestii.

2. Przeformułuj negatywne sytuacje

Jaka jest twoja mentalna moc? Niektórzy ludzie kruszą się jak delikatna porcelana pod naciskiem problemów. Musisz jednak wiedzieć, że wszystko jest kwestią percepcji. Pomogłoby, gdybyś nauczyła się przeformułowywać sytuacje tak, aby zobaczyć optymistyczną stronę, zamiast rozwodzić się nad tym, co złe. Zbyt często ulegamy pokusie pławienia się w przytłaczającym uczuciu rozczarowania i smutku. Kluczem jest nauczenie się zmiany perspektywy. Pamiętaj, że możesz znaleźć pozytywy w najbardziej negatywnych sytuacjach.

fot. Omid Armin/Unsplash

3. Ze spokojem przyjmuj zmiany

Ludzie są stworzeniami nawykowymi, wszelkie zmiany przychodzą im z trudem, budzą lęk i sprzeciw. Czy taki bunt i załamanie coś dadzą? Nie, zmiana i tak się dokona, takie jest życie, że wszystko wciąż się zmienia. Nauka przyjmowania zmian, zamiast ich zwalczania, może być kluczem do większego optymizmu.

4. Spróbuj medytacji

Medytacja jest potężnym narzędziem, które może pomóc wzmocnić pozytywne myślenie. Ta starożytna sztuka działa tak dobrze, ponieważ pozwala wyciszyć myśli i zwiększyć koncentrację. Zbyt często koncentrujemy się na rzeczach, które nie są istotne, a tym samym tworzą chaos i hałas, których nie możemy zignorować ot tak po prostu. Nie potrzebujesz dużo czasu, wystarczy kilka minut. Możesz medytować w pracy, w przerwie na lunch lub gdziekolwiek, gdzie potrzebujesz się wyciszyć i zwrócić uwagę do wewnątrz.

5. Rozlicz niedokończone sprawy

Czy masz niedokończone sprawy, które hamują twoje pozytywne myśli? Może musisz kogoś przeprosić?  Jeśli jest w twoim życiu coś takiego, załatw to, bo właśnie to cię ciągnie w dół.

6. Nie walcz ze swoimi emocjami

Emocji jest mnóstwo, ale jeśli próbujemy z nimi ostro walczyć, stajemy się nieszczęśliwe. Co złego w tym, że czasem się rozpłaczesz? Przecież to pomaga w oczyszczeniu. Pozwól sobie na gniew i smutek.

fot. Jade Destiny/Unsplash

7. Śmiej się często

Śmiech to zdrowie – wiadomo! Ponadto badania wykazały, że bycie szczęśliwą osobą i więcej śmiechu może powstrzymać demencję. Warto? No oczywiście!

8. Otwórz swój umysł na pozytywność

Wąskie horyzonty, myślenie szablonowe i zamknięte na to, co inne, sprawia, że stajemy się nieszczęśliwe. Musisz się otworzyć, żeby myśleć bardziej pozytywnie. Naucz się akceptować i doświadczać różnorodności.

9. Podróżuj i doświadczaj nowych rzeczy

Bardzo łatwo utknąć w rutynie, która może hamować pozytywne myślenie. Ucieczka na kilka dni może być odświeżająca i zwiększyć optymizm. Poznawanie nowych ludzi i robienie nowych rzeczy może być właśnie tym, czego potrzebujesz, aby zwiększyć pozytywność w swoim życiu.

10. Dawaj

Kiedy pomagasz ludziom, wkładasz pozytywną energię w atmosferę, a wszechświat dodaje do twojego banku karmicznego kolejne pozytywy. Pomaganie innym pomaga ci stać się bardziej autentyczną i pozytywną.

11. Zadbaj o siebie

Trudno jest myśleć pozytywnie, gdy twoje ciało jest chore i wyczerpane. Zaangażowanie w zdrowe odżywianie i ćwiczenia jest kluczem do zwiększenia pozytywnej energii. Ponieważ twoje zdrowie psychiczne i fizyczne są ściśle powiązane, dbanie o oba jest niezbędne dla dobrego ogólnego samopoczucia.

Fot. Joshua Rawson Harris/Unsplash

12. Zrób sobie przerwę na pozytywne myślenie

Większość ludzi utożsamia porażkę z byciem mniej lub niewystarczająco dobrym. Jednak pomocne byłoby, gdybyś postrzegała te rzeczy jako doświadczenia edukacyjne. Nawet dziecko potyka się i upada, zanim nauczy się chodzić, więc powinnaś wiedzieć, że wyboje wzdłuż autostrady życia są po to, aby dawać ci lekcje.

13. Puść przeszłość

Jeśli cokolwiek pociągnie cię w dół i zniszczy twój optymizm, to życie w przeszłości. Drzwi do przeszłości są zamknięte i musisz sobie uświadomić, że już tam nie mieszkasz. Jeśli chcesz więcej pozytywnego nastawienia w swoim życiu, pożegnaj się z miejscem, w którym byłaś i z nadzieją patrz w przyszłość.

14. Prowadź dziennik wdzięczności

Czy prowadzisz dziennik? Wiele z nas robiło to w dzieciństwie, ale dziennik wdzięczności idzie o krok dalej. Każdego dnia pisz od pięciu do dziesięciu spraw, za które jesteś wdzięczna. Trudno być negatywnym, gdy liczysz wszystkie błogosławieństwa, które masz w swoim życiu. Wykonując tę czynność przez kilka dni, zauważysz zmianę w swoim sposobie myślenia.

15. Przejmij kontrolę nad swoim życiem

Czy akceptujesz, że są rzeczy w twoim życiu, których nie możesz zmienić? Czy nie byłoby miło kontrolować pogodę lub to, co inni myślą o tobie? Ponieważ nie możesz kontrolować wszystkiego, najlepiej jest pracować nad tym, na co masz wpływ. Cały toksyczny chaos wokół ciebie zniknie.