Go to content

47 procent istniejących obecnie zawodów może zniknąć. Jak mądrze edukować?

Fot. iStock

Jak wynika z prognoz analityków, 65 proc. dzieci urodzonych po 2007 roku będzie pracowało w zawodach, które jeszcze nie istnieją. W ciągu dekady ma radykalnie zmienić się zapotrzebowanie na określone umiejętności[1]. Jakie zatem kompetencje powinno kształcić się już dziś, by przygotować dzieci na przyszłość w kontekście dynamicznych zmian na rynku  pracy?

Z powodu postępującej automatyzacji do 2030 roku co najmniej 375 milionów pracowników będzie musiało się przebranżowić[2]. Rynek pracy przekształca się, zmieniają się też wymagania i potrzebne kompetencje. Indeed Hiring Lab przeprowadził badania, z których wynika, że już teraz jedną z największych wartości mają umiejętności z zakresu STEM (z ang. science, technology, engineering, math). Jednak w przyszłości nie tylko one będą decydujące o zatrudnieniu. Ogromną rolę w procesie przystosowania do dynamicznie zmieniającego się rynku pracy odegrają umiejętności miękkie, które najłatwiej wykształcić u dzieci. Kompetencje te są potrzebne na każdym etapie życia: w szkole podstawowej, liceum, na studiach i w pracy.

W przedszkolach z oddziałami żłobkowymi KIDS&Co. – sieci placówek firmowych i przybiurowcowych – od najmłodszych lat u dzieci kształtowane są kompetencje przyszłości.  Takie, które pomogą odnaleźć się na nowoczesnym rynku pracy.

Trzech na czterech specjalistów prowadzących rekrutacje uznaje kompetencje miękkie za zdecydowanie ważniejsze niż wiedza techniczna czy nawet referencje. Pojęcie edukacji przyszłości z roku na rok zyskuje na znaczeniu. Kompetencje przyszłości takie, jak samoświadomość, zapamiętywanie, łatwość adaptacji, kreatywność, rozwiązywanie problemów, umiejętność pełnienia różnych ról w grupie oraz krytyczne myślenie są determinantami odnoszenia sukcesu w przyszłości. Naszą misją jest wychowywanie dzieci tak, aby radziły sobie w nieustannie zmieniającym się świecie – mówi Karina Trafna, prezes sieci przedszkoli KIDS&Co.

Mobilność i rozwój technologii zapewnią pracownikom przyszłości swobodę wyboru miejsca pracy. Szacuje się, że do 2035 roku do miana cyfrowych nomadów będzie można zaliczyć około miliarda osób na całym świecie[3]. Kluczem do sukcesu może okazać się znajomość języków obcych.

Dziś bez znajomości języka angielskiego trudno o satysfakcjonującą pracę. Z roku na rok na popularności zyskuje freelancing, ale jeśli chcemy pracować w dowolnym miejscu na świecie musimy znać przynajmniej język angielski. W naszym autorskim programie nauczania postawiliśmy na dwujęzyczność. Język obcy służy dzieciom do porozumiewania się i jednocześnie jest narzędziem do poznawania świata i przyswajania wiedzy o nim. Dzieci uczone tą metodą osiągają do 11 roku życia dwujęzyczność niemal identyczną z poziomem kompetencji językowej native speakerów – dodaje prezes Trafna.

Z danych HRK wynika, że 79 proc. pracodawców oczekuje od kandydatów znajomości języka angielskiego na poziomie C1/C2, czyli zaawansowanym. 40 proc. z nich wymaga również znajomości słownictwa biznesowego czy technicznego.

***

KIDS&Co. od 14 lat wyznacza najwyższe standardy w edukacji przedszkolnej, tworząc nowoczesne, dwujęzyczne przedszkola i żłobki firmowe oraz przybiurowcowe. KIDS&Co. odpowiada za kompleksową obsługę procesu związanego z założeniem i prowadzeniem placówek: od przygotowania biznesplanu, projektu i koordynacji budowy, przez rekrutację kadry i prowadzenie zapisów do przedszkoli, po zarządzanie placówką i wdrożenie autorskiego programu nauczania i żywienia.

Misją marki jest pomoc rodzicom w pogodzeniu dwóch niezwykle ważnych ról życiowych – roli rodzica i pracownika. Placówki otwierane są w najdogodniejszych lokalizacjach, w bezpośrednim sąsiedztwie dużych miejsc pracy. Unikalność placówek KIDS&Co. opiera się na trzech filarach: dwujęzyczności, diecie makrobiotycznej oraz autorskim programie rozwoju umiejętności społecznych i inteligencji emocjonalnej.

W Polsce pod marką KIDS&Co. działa 14 placówek: żłobków i przedszkoli przybiurowcowych oraz firmowych, m.in. w Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu czy Warszawie.


Artykuł powstał we współpracy z www.kids-co.pl

[1] McKinsey Global Institute

[2] Jw.

[3] Raport o współczesnych nomadach