Jak wynika z prognoz analityków, 65 proc. dzieci urodzonych po 2007 roku będzie pracowało w zawodach, które jeszcze nie istnieją. W ciągu dekady ma radykalnie zmienić się zapotrzebowanie na określone umiejętności[1]. Jakie zatem kompetencje powinno kształcić się już dziś, by przygotować dzieci na przyszłość w kontekście dynamicznych zmian na rynku pracy?
Z powodu postępującej automatyzacji do 2030 roku co najmniej 375 milionów pracowników będzie musiało się przebranżowić[2]. Rynek pracy przekształca się, zmieniają się też wymagania i potrzebne kompetencje. Indeed Hiring Lab przeprowadził badania, z których wynika, że już teraz jedną z największych wartości mają umiejętności z zakresu STEM (z ang. science, technology, engineering, math). Jednak w przyszłości nie tylko one będą decydujące o zatrudnieniu. Ogromną rolę w procesie przystosowania do dynamicznie zmieniającego się rynku pracy odegrają umiejętności miękkie, które najłatwiej wykształcić u dzieci. Kompetencje te są potrzebne na każdym etapie życia: w szkole podstawowej, liceum, na studiach i w pracy.
W przedszkolach z oddziałami żłobkowymi KIDS&Co. – sieci placówek firmowych i przybiurowcowych – od najmłodszych lat u dzieci kształtowane są kompetencje przyszłości. Takie, które pomogą odnaleźć się na nowoczesnym rynku pracy.
– Trzech na czterech specjalistów prowadzących rekrutacje uznaje kompetencje miękkie za zdecydowanie ważniejsze niż wiedza techniczna czy nawet referencje. Pojęcie edukacji przyszłości z roku na rok zyskuje na znaczeniu. Kompetencje przyszłości takie, jak samoświadomość, zapamiętywanie, łatwość adaptacji, kreatywność, rozwiązywanie problemów, umiejętność pełnienia różnych ról w grupie oraz krytyczne myślenie są determinantami odnoszenia sukcesu w przyszłości. Naszą misją jest wychowywanie dzieci tak, aby radziły sobie w nieustannie zmieniającym się świecie – mówi Karina Trafna, prezes sieci przedszkoli KIDS&Co.
Mobilność i rozwój technologii zapewnią pracownikom przyszłości swobodę wyboru miejsca pracy. Szacuje się, że do 2035 roku do miana cyfrowych nomadów będzie można zaliczyć około miliarda osób na całym świecie[3]. Kluczem do sukcesu może okazać się znajomość języków obcych.
– Dziś bez znajomości języka angielskiego trudno o satysfakcjonującą pracę. Z roku na rok na popularności zyskuje freelancing, ale jeśli chcemy pracować w dowolnym miejscu na świecie musimy znać przynajmniej język angielski. W naszym autorskim programie nauczania postawiliśmy na dwujęzyczność. Język obcy służy dzieciom do porozumiewania się i jednocześnie jest narzędziem do poznawania świata i przyswajania wiedzy o nim. Dzieci uczone tą metodą osiągają do 11 roku życia dwujęzyczność niemal identyczną z poziomem kompetencji językowej native speakerów – dodaje prezes Trafna.
Z danych HRK wynika, że 79 proc. pracodawców oczekuje od kandydatów znajomości języka angielskiego na poziomie C1/C2, czyli zaawansowanym. 40 proc. z nich wymaga również znajomości słownictwa biznesowego czy technicznego.
***
KIDS&Co. od 14 lat wyznacza najwyższe standardy w edukacji przedszkolnej, tworząc nowoczesne, dwujęzyczne przedszkola i żłobki firmowe oraz przybiurowcowe. KIDS&Co. odpowiada za kompleksową obsługę procesu związanego z założeniem i prowadzeniem placówek: od przygotowania biznesplanu, projektu i koordynacji budowy, przez rekrutację kadry i prowadzenie zapisów do przedszkoli, po zarządzanie placówką i wdrożenie autorskiego programu nauczania i żywienia.
Misją marki jest pomoc rodzicom w pogodzeniu dwóch niezwykle ważnych ról życiowych – roli rodzica i pracownika. Placówki otwierane są w najdogodniejszych lokalizacjach, w bezpośrednim sąsiedztwie dużych miejsc pracy. Unikalność placówek KIDS&Co. opiera się na trzech filarach: dwujęzyczności, diecie makrobiotycznej oraz autorskim programie rozwoju umiejętności społecznych i inteligencji emocjonalnej.
W Polsce pod marką KIDS&Co. działa 14 placówek: żłobków i przedszkoli przybiurowcowych oraz firmowych, m.in. w Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu czy Warszawie.
Artykuł powstał we współpracy z www.kids-co.pl
[1] McKinsey Global Institute
[2] Jw.
[3] Raport o współczesnych nomadach